F5B võistlusklass
F5B võistlusklass
FAI MÄÄRUSTIK - FAI F5B klass - alates lehekülg 13
Elektriplaanerite F5B mitmevõistlus: kauguslend (200s) + kestvus ja maandumine
Mõlemad ülesanded sooritatakse ühe lennu jooksul.
Minimaalne kaal ilma akuta 1000g.
Lubatud ainult LiPo akud kuni 6S, paralleel-ühendus keelatud.
Aku maksimaalne kaal 600g
Elektrooniline energia piiraja 1750Watt-minutit (lülitab mootori välja)
Maksimaalselt lubatud üks akupakk 2 tuuri jaoks, 1 pakk ümberlendudeks
Baaside vahe 150m (Lauri: parandatud)
Maandumismärk 30m 20m 10m ringid a la noolemängu märklaud
Kauguslend - 200s tööaeg - kuni 10 mootori kasutust lubatud kõrguse kogumiseks
200s täitudes algab koheselt kestvuslennu osa - 600s. Mootori kasutamine on VABA ja seda võib teha kuitahes palju kordi - läheb maha lennuajast. Maandumine ringi sisse: 30m - 10p 20m - 20p 10m - 30p. Üle lennatud aja eest lahutatakse 1s = 1p
Kõlab ju huvitavalt ja teostatav sisuliselt IGA raadioplaaneriga. Edukas kiiruslend seab muidugi omad nõuded lennukitele, kui võitmine mõttes. Niisama osalemine oleks vabalt teostatav ka algajate elektrimudelitega (EasyStar jms).
Rootsi F5B EM video
2008 MM võistlused Ukrainas
Elektriplaanerite F5B mitmevõistlus: kauguslend (200s) + kestvus ja maandumine
Mõlemad ülesanded sooritatakse ühe lennu jooksul.
Minimaalne kaal ilma akuta 1000g.
Lubatud ainult LiPo akud kuni 6S, paralleel-ühendus keelatud.
Aku maksimaalne kaal 600g
Elektrooniline energia piiraja 1750Watt-minutit (lülitab mootori välja)
Maksimaalselt lubatud üks akupakk 2 tuuri jaoks, 1 pakk ümberlendudeks
Baaside vahe 150m (Lauri: parandatud)
Maandumismärk 30m 20m 10m ringid a la noolemängu märklaud
Kauguslend - 200s tööaeg - kuni 10 mootori kasutust lubatud kõrguse kogumiseks
200s täitudes algab koheselt kestvuslennu osa - 600s. Mootori kasutamine on VABA ja seda võib teha kuitahes palju kordi - läheb maha lennuajast. Maandumine ringi sisse: 30m - 10p 20m - 20p 10m - 30p. Üle lennatud aja eest lahutatakse 1s = 1p
Kõlab ju huvitavalt ja teostatav sisuliselt IGA raadioplaaneriga. Edukas kiiruslend seab muidugi omad nõuded lennukitele, kui võitmine mõttes. Niisama osalemine oleks vabalt teostatav ka algajate elektrimudelitega (EasyStar jms).
Rootsi F5B EM video
2008 MM võistlused Ukrainas
Last edited by lauri on Sun Jan 27, 2008 0:29, edited 1 time in total.
Lauri Laidna - www.pistik.com
Energiapiiraja võiks ka mootoritööajad ja muud ajad kokku arvestada, sest kohtunikel on seda veatult teha väga raske ülesanne. Usun, et asi spets loggeriga igal mudelil lõpebki.
See klass on suurte kolakate mudelite surm, sest "elevandid" on meeletud energiaõgardid. 1kg liigutamiseks kulub ikka poole vähem kui 2 kg liigutamiseks.
Pealtvaatajatele ilmselt efektne ala ja võistlejail uni lennu ajal peale ei tule.
http://www.rcgroups.com/forums/attachme ... tid=633504
See klass on suurte kolakate mudelite surm, sest "elevandid" on meeletud energiaõgardid. 1kg liigutamiseks kulub ikka poole vähem kui 2 kg liigutamiseks.
Pealtvaatajatele ilmselt efektne ala ja võistlejail uni lennu ajal peale ei tule.
http://www.rcgroups.com/forums/attachme ... tid=633504
Nendest piirajatest on pikalt juttu rcgroupsis, üldiselt ikka kirutakse FAI`d selle pärast. Piirajaid toodab vist paar tegelast Saksamaal ja üks USA`s, hinnad on kirved ja kõigile sobivate reeglite üle vaidlemine täies hoos.
Keegi briti F5B kunnidest olla lausa antud alast loobunud kuna nende riigi ässadel oli juba tehnika uueks hooajaks ostetud enne kui FAI oma reeglid kinnitas. Sestap ennustati juba saareriigis rahvusliku F5B väljasuremist.
Keegi briti F5B kunnidest olla lausa antud alast loobunud kuna nende riigi ässadel oli juba tehnika uueks hooajaks ostetud enne kui FAI oma reeglid kinnitas. Sestap ennustati juba saareriigis rahvusliku F5B väljasuremist.
Võimsust saab mõõta ka ampertangidega,amprid tuleb korrutada voltidega ja ongi võimsus käes.See mõõdab muidugi energiakulu kuid kasutegur on iga mehe oma teha,vastavalt kasutuses oleva tehlikale.Soome Nordikus käib asi igatahes nii ,et täislaetud akuga mõõdetakse voolutugevus ära ja korrutatakse aku nimipingega.
Nõustun täielikult. Leida mõni alternatiiv sellele 1750W/min pardal mõõtmisele/piiramisele. Aga selline alternatiiv, mis enamvähem vastaks 1750W/min piirangule, sest siis on kogu tehnika ja ka võistlused enamvähem vastavuses muu maailma võistlustega. Eks peab uurima, kuidas mujal käitutakse - RC Groups'i teema oli vist 17lk ja lõpuni ma ei jõudnudki.
Lauri Laidna - www.pistik.com
Näiteks väga hea 3S 2000mAh LiPo annab välja ideaalselt kuni 1320W/h. Kaal kusagil 185g ringi koos pistiku ja juhtmetega.
Rohkem energiat ei ole, ei tule ja isegi logger ei aita. Tavaolukorras on energiamahtuvus veel väiksem.
Kui oleks reegel: 3S kuni 2500mAh, 4S kuni 2000mAh, kaalu võiks ka piirata näit.250g ja olekski paeaegu OK.
Vähemalt väga sarnane F5B-le???
Rohkem energiat ei ole, ei tule ja isegi logger ei aita. Tavaolukorras on energiamahtuvus veel väiksem.
Kui oleks reegel: 3S kuni 2500mAh, 4S kuni 2000mAh, kaalu võiks ka piirata näit.250g ja olekski paeaegu OK.
Vähemalt väga sarnane F5B-le???
Sellisel juhul peaks mudeli min. kaalu üle vaatama.Kõlab ju huvitavalt ja teostatav sisuliselt IGA raadioplaaneriga. Edukas kiiruslend seab muidugi omad nõuded lennukitele, kui võitmine mõttes. Niisama osalemine oleks vabalt teostatav ka algajate elektrimudelitega (EasyStar jms).
Asja saaks tüki odavamaks, kui kasutada olevate akukomplektide hulka piirata, kas või üheni.
Akukomplekti piirangul pole suurt mõtet,2 on ok,eelkõige peaks ikkagi mudelid üle vaatama.
Samuti võiks olla mingi standardklass,st muutmata tehasemudelid,neid 2m-3m vahtmudeleid on nii mitmelgi mehel,lisaks veel muudki tehastes toodetuh eksootikat.
Samuti võiks olla mingi standardklass,st muutmata tehasemudelid,neid 2m-3m vahtmudeleid on nii mitmelgi mehel,lisaks veel muudki tehastes toodetuh eksootikat.
Harjumaa-Tallinn-Harjumaa
Spectrum DX9 2,4G
FOX EPO Glider 2,3M
DISCUS CS 2,6M
PROXIMA II 2,8M
CONDOR 2,5M
VOLARE 230
ELIPSOID EVO 280
Hot Pepper 3D
Durafly™ HyperBipe 900mm EPO
Spectrum DX9 2,4G
FOX EPO Glider 2,3M
DISCUS CS 2,6M
PROXIMA II 2,8M
CONDOR 2,5M
VOLARE 230
ELIPSOID EVO 280
Hot Pepper 3D
Durafly™ HyperBipe 900mm EPO
Eisaaaru - tegelikult on vaja 1-2 lisakohtunikku tagumise pöördemärgi juurde.F5/3B võistlus on oluliselt töömahukam kui teised kodumaised plaaneriklassid
Võistlejad: loodan, et isegi Tallinna piirkonnast saaks vähemalt 3-4 kokku.
Suurusest - väiksusest: Lauri toodud FAI F5B klassi määrustikus on antud mõõdud - minimaalne tühikaal 1kg ja 600g kuni 6S LiPo´t pisikeseks lugeda ei saa.
Me võime ju teha omale klassi, kus saaksid erinevate mudelitega paljud proovida. Kas Tragi või EasyGlideriga. Vaja vaid muretseda selleks võistluseks sobiv aku ja prop.
Et asi vähe võrdsem oleks, võiks olla limiteeritud mudeli ja aku kaalu suhe, või midagi taolist
See võidsus polegi nii oluline. Arusaadav on ju, et EasyStar ei ole Tragi ja seetõttu ei pea ka neid kahte paaniliselt võrdsustama. Põhiline, et saaks ka EasyStariga (ehk sisuliselt mistahes olemasoleva elektrilennukiga!) mingi võisluskogemuse kätte ja maitse suhu. Kui tahta võdrsust võistlustel, siis peab stardis olema 3 EasyStar meest ja tekibki võrdne konkurents. EasyStari Tragi suhtes konkurentsivõimelisemaks tegema hakata reeglite mudimisega EI OLE MÕTET!
Reeglid peaksid välistama nö eba-ausa eelise ja andma võrdsed võimalused (hoidma ka kulusid kontrolli all - kõigil pole näiteks 10k investeerida veosüsteemi, see investeering võiks ja peaks olema väiksem). Nagu näha, siis F5B lennuk ei maksa tegelikult suurt midagi (võistluslennuk!).
Mina pooldaks suhtumist, et võistlema lubatakse algajaid ja uustulnukaid sellesse klassi ka võibolla veidi reegleid eirates (no kui on 200g liiga kerge või raske lennuk, siis las olla) ja sellest kõiki võistlejaid teavitades. Eesmärgiks uute võistlejate saamine. Küll aga ei tohiks hakata reegleid kergekäeliselt muutma - need tuleks võimalikult üks-ühele välismaalt (teised riigid, FAI) üle võtta.
Reeglid peaksid välistama nö eba-ausa eelise ja andma võrdsed võimalused (hoidma ka kulusid kontrolli all - kõigil pole näiteks 10k investeerida veosüsteemi, see investeering võiks ja peaks olema väiksem). Nagu näha, siis F5B lennuk ei maksa tegelikult suurt midagi (võistluslennuk!).
Mina pooldaks suhtumist, et võistlema lubatakse algajaid ja uustulnukaid sellesse klassi ka võibolla veidi reegleid eirates (no kui on 200g liiga kerge või raske lennuk, siis las olla) ja sellest kõiki võistlejaid teavitades. Eesmärgiks uute võistlejate saamine. Küll aga ei tohiks hakata reegleid kergekäeliselt muutma - need tuleks võimalikult üks-ühele välismaalt (teised riigid, FAI) üle võtta.
Lauri Laidna - www.pistik.com
Hei, Lauri,
siin on mingi vastuolu. Sinu toodud FAI reeglites on F5B min. tühikaal 1000g, [J] viidatud Freudentali toodetud F5B 1720mm pinnaga mudel ei saa ju nii raske olla?
Aga olgu, see polegi kõige olulisim. Iga mees toetab mõtet luua laiematele "rahvahulkadele" mõeldud võistlusklass, kus saaksid paljud alustajad oma käe valgeks teha.
Ka ametlikes FAI reeglites on piirang smmaarse kasutatava võimsuse osas. Meie saaks seda limiteerida lihtsalt aku kaaluga, näit..
Meie võimalikud piirangud peaksid arvestama kohalikke olusid ja need kujuneksid meie kõigi sisulise aretelu tulemusel
siin on mingi vastuolu. Sinu toodud FAI reeglites on F5B min. tühikaal 1000g, [J] viidatud Freudentali toodetud F5B 1720mm pinnaga mudel ei saa ju nii raske olla?
Aga olgu, see polegi kõige olulisim. Iga mees toetab mõtet luua laiematele "rahvahulkadele" mõeldud võistlusklass, kus saaksid paljud alustajad oma käe valgeks teha.
Ka ametlikes FAI reeglites on piirang smmaarse kasutatava võimsuse osas. Meie saaks seda limiteerida lihtsalt aku kaaluga, näit..
Meie võimalikud piirangud peaksid arvestama kohalikke olusid ja need kujuneksid meie kõigi sisulise aretelu tulemusel
Uurisin veidi seda [J] näidatud Freudentahli F5B võistlusmudelit ja ühtteist klaarus.
Tunnistan ausalt, panin vähe mööda, võtsin liialt sõna-sõnalt eeltoodud arvamust
See tähendab, et võistlusmudel peab oleme veel tehnoloogilisem F5J võrreldes, kuna võistlus koosneb kahest mudelilt kahte vastupidist omadust nõudvast osast: kiirusvõistlusest + termikalennust. Ja seda limiteeritud energiaga. Igal juhul oleks klass huvitav paljudele potentsiaalsetele võistlejatele ja seda tasuks kindlasti ka meil kasutusele võtta.
Võtta FAI normid aluseks ja neid alguseks mugandada meie oludele.
Energiapiiraja võiks asendada esialgu lihtsalt aku kaaluga, ka mõned kaalud ja mõõtmed võisid algajaile võimalikult vastutulelikud olema.
Nii et “isakesed”, Lauri , [J] jt. pange asi käima.
Asjast võib asja saada.
Tunnistan ausalt, panin vähe mööda, võtsin liialt sõna-sõnalt eeltoodud arvamust
On peaaegu tõsi, kuid Easy Star sobiks pigem termikalennuks, kui F5B võistluse kiiruse osaks...ja teostatav sisuliselt IGA raadioplaaneriga
See tähendab, et võistlusmudel peab oleme veel tehnoloogilisem F5J võrreldes, kuna võistlus koosneb kahest mudelilt kahte vastupidist omadust nõudvast osast: kiirusvõistlusest + termikalennust. Ja seda limiteeritud energiaga. Igal juhul oleks klass huvitav paljudele potentsiaalsetele võistlejatele ja seda tasuks kindlasti ka meil kasutusele võtta.
Võtta FAI normid aluseks ja neid alguseks mugandada meie oludele.
Energiapiiraja võiks asendada esialgu lihtsalt aku kaaluga, ka mõned kaalud ja mõõtmed võisid algajaile võimalikult vastutulelikud olema.
Nii et “isakesed”, Lauri , [J] jt. pange asi käima.
Asjast võib asja saada.
Mina juba traditsiooniliselt Tartu seminarile ei jõua, sest iga aasta on see täpselt samal nädalavahetusel, kui minu edasilükkamatud töökohustused 
Ega F5B osas poleks muud, kui tuleks huviliste arv enamvähem kokku lüüa ja võistlused ära korraldada. See energia-piiraja tuleks kah kuidagi "koduste vahenditega" ära lahendada, sest mootori kasutamine mängib tegelikult lõpptulemuse juures suurt rolli. Ülivõimsast veosüsteemist võidab väga palju.

Ega F5B osas poleks muud, kui tuleks huviliste arv enamvähem kokku lüüa ja võistlused ära korraldada. See energia-piiraja tuleks kah kuidagi "koduste vahenditega" ära lahendada, sest mootori kasutamine mängib tegelikult lõpptulemuse juures suurt rolli. Ülivõimsast veosüsteemist võidab väga palju.
Lauri Laidna - www.pistik.com
Egas muud Lauri, kui volitame tulnukat ka pealinnakandi meeste eest kostma. Samas võiks [J], või keegi teine vana tegija seal kohal olla.
Samas nõus Lauriga, et võiks korraldada lihtsalt lahtised Tallinna piirkonna avavõistlused. Oma, lihtsuststud ja esialgsete reeglitega.
Osa võiks võtta Raits, cuprum, ervin2, aleksandr, väike Mart ja kindlasti mitmed veel. Äkki suudan Robile augu pähe rääkida kes Easy Glidderiga saaks samuti proovida.
Energia piiraja parim "kodune vahend" on aku energiamahtuvus. Lihtsuse mõttes kas või ainult kaal, mille mõisliku suuruse kokku lepime.
Samas nõus Lauriga, et võiks korraldada lihtsalt lahtised Tallinna piirkonna avavõistlused. Oma, lihtsuststud ja esialgsete reeglitega.
Osa võiks võtta Raits, cuprum, ervin2, aleksandr, väike Mart ja kindlasti mitmed veel. Äkki suudan Robile augu pähe rääkida kes Easy Glidderiga saaks samuti proovida.
Energia piiraja parim "kodune vahend" on aku energiamahtuvus. Lihtsuse mõttes kas või ainult kaal, mille mõisliku suuruse kokku lepime.
F5J Euro reeglite akupiirang on mõistlik näide... kuni 12V nominaalpingega aku ilma kaalupiiranguta või üle 12V aku kaalu piiranguga (F5B jaoks peaks ehk sobitama). Kuni meil 3-4 võrdset meest esikohale pretendeerimas pole, siis pole ka see reegel nii tähtis. Reegli mõte on super-võimaste ja kalliste veosüsteemide eemalhoidmine, et asi mõistuse piiresse jääks.
Lauri Laidna - www.pistik.com
Võtame parem eeskujuks FAI F5D Pylon Racingu. Pisut sarnasem F5C´ga.
Seal on LiPo piirang kuni 5S ja max. 275g, muude akude puhul 425g ja (vist) 8 purki.
Tegelikult 3S on pea optimaalne, suurema pingega on pöörded suuremad ja prop. peab selle võrra väiksem olema. Nii, et piirang võiks olla üldine, pingest sõltumata.
Näide: 3S LiPo 3200mAh teoreetiline energiasisaldus on ca. 1950W/s, kaal ca. 280g.
FAI piiraja lubab pisut vähem energiat.
Orientiir on olemas. Kui piirata kasutatavate akukomplektide arvu, siis pole mõtet akut tilgatumaks mahalaadimisega tappa.
Seal on LiPo piirang kuni 5S ja max. 275g, muude akude puhul 425g ja (vist) 8 purki.
Tegelikult 3S on pea optimaalne, suurema pingega on pöörded suuremad ja prop. peab selle võrra väiksem olema. Nii, et piirang võiks olla üldine, pingest sõltumata.
Näide: 3S LiPo 3200mAh teoreetiline energiasisaldus on ca. 1950W/s, kaal ca. 280g.
FAI piiraja lubab pisut vähem energiat.
Orientiir on olemas. Kui piirata kasutatavate akukomplektide arvu, siis pole mõtet akut tilgatumaks mahalaadimisega tappa.
J] , Peep Väre või keegi, äkki saab minna?
Tegelikult on Lauril õigus, võime siin ise asjaga algust teha, "kõrgemalt" poolt otsust ootamata.
Raits, me alustame alles ja alguses võiks ka reeglid lihtsamad olla. Kui on aku võimsus limiteeritud, võiks olla oma asi - lased aku kiirusetapil tühjaks ja kestvuslennuks särts otsas. Teine äärmus on selline, et kokkuhoidlikult lennates võid kogu see viimane 600 sek mootoriga lennata.
Kohtunikul on väga tülikas mootori lülituste arvu kontrollida.
Kõrgusevõtmiste arv võiks olla vaba aku mahtuvuse piires.
Tegelikult on Lauril õigus, võime siin ise asjaga algust teha, "kõrgemalt" poolt otsust ootamata.
Raits, me alustame alles ja alguses võiks ka reeglid lihtsamad olla. Kui on aku võimsus limiteeritud, võiks olla oma asi - lased aku kiirusetapil tühjaks ja kestvuslennuks särts otsas. Teine äärmus on selline, et kokkuhoidlikult lennates võid kogu see viimane 600 sek mootoriga lennata.
Kohtunikul on väga tülikas mootori lülituste arvu kontrollida.
Kõrgusevõtmiste arv võiks olla vaba aku mahtuvuse piires.