Autonoomsed UAVd ja Eesti seadused
Autonoomsed UAVd ja Eesti seadused
Oskab keegi öelda, milline seadus määrab ära, et kui suure/raske/kiire autonoomse UAV-ga võib Eesti lennata ja kus/kui kõrgele/kaugele sellega lennata tohib? Kes seda kontrollib või kelle käest vajadusel lubasid peab taotlema? Kas raadioteel juhtitavate mudelite lennutamise kohta ka mingeid piiranguid on?
Joel
UAVde kohta pole praegu ühtegi seadust, kogu see teema on alles välja töötamisel.
Aga mis puutub lendamisse siis UAVde ja muude RC õhusõidukitega tuleb lennata seal kus pole kontrollitud õhuruumi. Kontrollitud õhuruum on õhuruum, kus teostatakse lennujuhtimist (päris lennundusele). Lennujaamade ümbruses (eriti Tallinna lähistel) ca 16km raadiuses ei tohi lennata õhusõidukid (loe kõik vahendid/asjad mis lendavad) peavad saama lennujuhtimist üksuselt loa (loe lennujuhtimist tornist), et lennata. Lisaks on ka nõu, et kõik, kes meil Eestis lendavad kontrollitud õhuruumis peavad kandma transponderit, seadet mis vastab radari siganaalile.
Seaduse pool on selline nagu ülalpool toodud.
Tegelik elu on selline, et mudelitega lennatakse ka selles kontrollitud õhuruumis ja seda saab ka edasi teha seni kaua kui püsitakse eemal (mõne kilomeetri kaugusel) lennujaamadest, eriti maandumis koridoridest ning ei lennata väga kõrgel (rohkem kui 100m).
Aga mis puutub lendamisse siis UAVde ja muude RC õhusõidukitega tuleb lennata seal kus pole kontrollitud õhuruumi. Kontrollitud õhuruum on õhuruum, kus teostatakse lennujuhtimist (päris lennundusele). Lennujaamade ümbruses (eriti Tallinna lähistel) ca 16km raadiuses ei tohi lennata õhusõidukid (loe kõik vahendid/asjad mis lendavad) peavad saama lennujuhtimist üksuselt loa (loe lennujuhtimist tornist), et lennata. Lisaks on ka nõu, et kõik, kes meil Eestis lendavad kontrollitud õhuruumis peavad kandma transponderit, seadet mis vastab radari siganaalile.
Seaduse pool on selline nagu ülalpool toodud.
Tegelik elu on selline, et mudelitega lennatakse ka selles kontrollitud õhuruumis ja seda saab ka edasi teha seni kaua kui püsitakse eemal (mõne kilomeetri kaugusel) lennujaamadest, eriti maandumis koridoridest ning ei lennata väga kõrgel (rohkem kui 100m).
Kolasin põgusalt ringi ka www.riigiteataja.ee peal ja ainus asjassepuutuv dokument, mis ma ise leida suutsin sealt, oli: Lennureeglid, Majandus- ja kommunikatsiooniministri 12. juuli 2007. a määrus nr 61
§ 15. Mehitamata õhusõidukid
(1) Mehitamata õhusõidukeid tohib käitada madalamal kui 500 jalga maa- või veepinnast (v.a. vabalennuõhupallid) nii, et see ei ohustaks inimesi, vara ja teisi õhusõidukeid.
(2) Mehitamata õhusõidukite (v.a. vabalennuõhupallid) käitamiseks ülalpool lõikes 1 nimetatud kõrgust peab olema Lennuameti luba. Käitamisel tuleb arvestada vastava ATS-üksuse antud juhiseid ja sõltuvalt õhuruumi klassist saada selleks eelnevalt lennujuhtimisüksuse luba.
Suuruse ja lennukauguse kohta ei leidnud midagi, kiiruste kohta käivad eeldatavasti üldised reeglid:
§ 51. ATS-õhuruumide klassid
ATS-õhuruumid on klassifitseeritud järgmiselt:
1) kontrollitav õhuruum: klassid A, B, C, D ja E;
2) mittekontrollitav õhuruum: klassid F, G+ ja G.
§ 54. Kiiruspiirangud
(1) Allpool lennutasandit FL 100 ei või õhusõidukid ületada indikaatorkiirust 460 km/h (250 sõlme):
1) IFR-lendudel õhuruumi klassides D, E, F, G+ ja G;
2) VFR-lendudel õhuruumi klassides C, D, E, F, G+ ja G.
(2) Õhusõidukid ei või VFR-lendudel ületada indikaatorkiirust 260 km/h (140 sõlme) õhuruumiklassides F, G+ ja G, kui nähtavus lennul on vähem kui 5 km ja lennukõrgus mitte üle 900 m (3000 jalga) keskmisest merepinnast või 300 m (1000 jalga) maa- või veepinnast, võttes aluseks kõrgema.
§ 15. Mehitamata õhusõidukid
(1) Mehitamata õhusõidukeid tohib käitada madalamal kui 500 jalga maa- või veepinnast (v.a. vabalennuõhupallid) nii, et see ei ohustaks inimesi, vara ja teisi õhusõidukeid.
(2) Mehitamata õhusõidukite (v.a. vabalennuõhupallid) käitamiseks ülalpool lõikes 1 nimetatud kõrgust peab olema Lennuameti luba. Käitamisel tuleb arvestada vastava ATS-üksuse antud juhiseid ja sõltuvalt õhuruumi klassist saada selleks eelnevalt lennujuhtimisüksuse luba.
Suuruse ja lennukauguse kohta ei leidnud midagi, kiiruste kohta käivad eeldatavasti üldised reeglid:
§ 51. ATS-õhuruumide klassid
ATS-õhuruumid on klassifitseeritud järgmiselt:
1) kontrollitav õhuruum: klassid A, B, C, D ja E;
2) mittekontrollitav õhuruum: klassid F, G+ ja G.
§ 54. Kiiruspiirangud
(1) Allpool lennutasandit FL 100 ei või õhusõidukid ületada indikaatorkiirust 460 km/h (250 sõlme):
1) IFR-lendudel õhuruumi klassides D, E, F, G+ ja G;
2) VFR-lendudel õhuruumi klassides C, D, E, F, G+ ja G.
(2) Õhusõidukid ei või VFR-lendudel ületada indikaatorkiirust 260 km/h (140 sõlme) õhuruumiklassides F, G+ ja G, kui nähtavus lennul on vähem kui 5 km ja lennukõrgus mitte üle 900 m (3000 jalga) keskmisest merepinnast või 300 m (1000 jalga) maa- või veepinnast, võttes aluseks kõrgema.
Joel