Mida arvata vaidtiivast?

Kõigest mis teiste alateemade alla ei mahu
AndrusT
Posts: 541
Joined: Mon Mar 05, 2007 19:41
Location: Tallinn

Mida arvata vaidtiivast?

Post by AndrusT »

Mida arvata vaidtiivast (varem nimetasin seda tiiblennukiks) ehk sisuliselt vaid ühest tiivast koosnevast lennukist ? Näiteks Hydrasnake. Ühe YuoTube video järgi paistab see olema päris hea lendaja http://www.youtube.com/watch?v=62y9s6VN ... re=related

Kui kellelgi on vahetuid kogemusi mistahes vaidtiivaga siis oleks huvitav siinkohal neid lugeda.
Kuidas lendab?
Kuidas juhtimine?
Kuidas tuulesse suhtub?
Kuidas stardib / maandub ?
Millised probleemid esinevad?
jt. küsimused.
Last edited by AndrusT on Sat May 17, 2008 7:55, edited 1 time in total.
[J]
Posts: 2776
Joined: Sun Aug 28, 2005 22:42
Location: Tallinn

Post by [J] »

Eesti keeles on kutsutud vaidtiivaks. Lendab nagu lennukid ikka. Timmimine ja tiivaprofiilid veidi omamoodi.
Teoreetiliselt võiks lennata tavaskeemist pareminigi.
Üks sellel aastal Eestis ja väga hiljuti ning palju lennanud lennuk:
Image
Vigurlendu tegi väga hästi. Kaal peaaegu 300 grammi ja mõnekümnegrammise outrunner mootoriga.
User avatar
mart63
Posts: 2508
Joined: Mon Jul 24, 2006 16:44
Location: Tallinn,Mustamäe

Post by mart63 »

Väga tähtis on raskuskeskme koht. Samuti tulevad stabiilsusele kasuks suured kiilud/verikaalsed stabilisaatorid.
Enda üks viimane ja väga edukas vaidtiiva projekt:
http://www.youtube.com/watch?v=N-mjI7C6f0k
[J]
Posts: 2776
Joined: Sun Aug 28, 2005 22:42
Location: Tallinn

Post by [J] »

Vaidlen veidi.
Raskuskese sama tähtis nagu ikka. Selle määramine nõuab aga algteadmisi geomeetriast, sest tiib on üldjuhul noolekujuga ...
Suurem stabilisaator muudab alati lennukit stabiilsemaks, ainult saba takistus kasvab.
Kiiluga ("püstine stabilisaator") on nii, et õige on ainult ÕIGE suurus. Liiga suur põhjustab spiraalse ebapüsivuse ja liiga väike nn. "Hollandi sammu" - lennuk lendab vinta-vänta, nagu purjus inimese kõnnak.
Mardi lennuk on tõesti super ja hea käsi on tal ka!
AndrusT
Posts: 541
Joined: Mon Mar 05, 2007 19:41
Location: Tallinn

Post by AndrusT »

Mis siis saab kui vertikaalsed stabilisaatorid ära jätta?
Kas oleks mõeldav vertikaalsete stabilisaatorite asemel kasutada güro juhtimist?
pipercub
Posts: 516
Joined: Wed Dec 13, 2006 13:10
Location: Tartu

Post by pipercub »

Vaidtiib on rohkem ekstreemsportlaste relv, tehakse korrarraga mitu tükki ja lastakse õhuvõitluses või mäeveeru tuules puruks.
User avatar
mart63
Posts: 2508
Joined: Mon Jul 24, 2006 16:44
Location: Tallinn,Mustamäe

Post by mart63 »

Gürost pole ju kasu, ainukesed liikuvad tüürid jäävad elevonid, nendega aga ei saa vältida flat spinni/pöörisesse minekut. Lennuk lendab nagu ise tahab ilma kiiludeta/väikes(t)e kiilu(de)ga.
[J]
Posts: 2776
Joined: Sun Aug 28, 2005 22:42
Location: Tallinn

Post by [J] »

Kiil annab lennukile teekonnapüsivuse. Hollandi samm ongi see, mida Mart63 kirjutas.
Kiilu suurus on kriitiline ja mida väiksem on õlg (kaugus raskuskeskmest) seda suurem kiil tuleb.
Mart63 videol asuvad kiilud raskuskeskme vahetus läheduses ja seetõttu on nad suured ja lausa 2 tükki, et pindalast jätkuks.
User avatar
tarmotaja
Posts: 119
Joined: Wed Jul 05, 2006 13:43
Location: Märjamaa

Post by tarmotaja »

Mina tegin kunagi endale sellise eksemplari:
http://gallery.pistik.com/view_photo.ph ... d&id=Tiib1

Selline vaidtiib on loomult suht hea lendaja ainult tüürikäigud peavad olema hästi väikesed. Suurim häda oli minu jaoks lennuki start. Probleem selles, et start tuli teha seisva mootoriga - töötava mootoriga oleks näppudel väga valus olnud. Pisikene 400 seeria mootor aga ei suutnud piisavalt kiiresti lennukile kiirust anda. Kukkumistel on see üpriski vastupidav. Pildil oleval eksemplaril on valgest põrandavahust tiib, mille esi ja tagaserv oli 1,5mm balsaga kaetud. Lisaks veel kaetud kilega - rohkem edevuse pärast. Asja vedas 2s LiPo. Viimati tegin lennukile haiget, kui ma raadiosaatja vahetamisel servokäigud liiga suureks tegin. Lõhkusin ühe tiivapoole kiilu ära. Mis puutub raskuskeskmesse, siis see on üpriski tähtis. Kuid see olgu pigem natukene eespool. Lihtsam lennata.

Tarmo
AndrusT
Posts: 541
Joined: Mon Mar 05, 2007 19:41
Location: Tallinn

Post by AndrusT »

Vaidtiib lennuk meeldib mulle selle kuju pärast. Selline mõnus ulmeline välimus. Juba ammu olen tahtnud ühe hea suure vaidtiib lennuki soetada. Pole selleni jõudnud, sest kõike muud huvitavat on samaaegselt käsil olnud. Kuid võib-olla sellel suvel. Kui on häid soovitusi siis loeks neid siin meeleldi.
[J]
Posts: 2776
Joined: Sun Aug 28, 2005 22:42
Location: Tallinn

Post by [J] »

Äkki teha impelleriga? Viskamisel poleks näpud ohus ja korralike impellerite kasutegur pidavat ka hea olema:
http://www.shredair.com/fan.html
martc
Posts: 394
Joined: Tue Jan 08, 2008 21:47
Location: jüri

Post by martc »

Ka minule on vaidtiivad tundunud pikemat aega huvitavad just nende manööverdusvõime ja lennuomaduste tõttu.
Kui ehitan siis ilmselt impelleriga ,nigu J soovitas,lisab ilmselt kõvasti dünaamikat.
Siin üks pilt eestis müüdavast http://www.hobbybox.ee/?k=1&t=575
[J]
Posts: 2776
Joined: Sun Aug 28, 2005 22:42
Location: Tallinn

Post by [J] »

võib teha plaaneri aga ka kiiresti lendava. Siin üks impelleriga ja 360 km/h lendav:
http://www.shredair.com/vector.html

Image
martc
Posts: 394
Joined: Tue Jan 08, 2008 21:47
Location: jüri

Post by martc »

Aga kas keegi oskab vaidtiiva ehitamiseks jooniseid juhatada :?:
User avatar
mg3a1@hot.ee
Posts: 372
Joined: Sun Jul 01, 2007 21:44
Location: Pärnu

Post by mg3a1@hot.ee »

http://www.profili2.com/eng/plans.asp

isiplot´iga printides päris talutav
AndrusT
Posts: 541
Joined: Mon Mar 05, 2007 19:41
Location: Tallinn

Post by AndrusT »

Kuidas vaidtiiba inglise keeles nimetatakse?

Kas "delta"?
User avatar
tola555
Posts: 348
Joined: Thu Mar 15, 2007 13:24

Post by tola555 »

AndrusT wrote:Kuidas vaidtiiba inglise keeles nimetatakse?

Kas "delta"?
Flying wing aga eks heal lapsel ikka mitu nime. Rcgroups foorumis lausa oma teema neil http://www.rcgroups.com/flying-wings-211/
Võsalendur
Posts: 258
Joined: Tue Aug 02, 2005 9:45
Location: Tartu

Post by Võsalendur »

Delta vist suhtkoht kolmnurkne vaidtiib:D
arne
Posts: 467
Joined: Thu Aug 11, 2005 23:07
Location: Tallinn
Contact:

Post by arne »

Ongi flying wing. Paar abiks linki www.aerodesign.de - seal on abiks kalkulaator tiiva kontrollimiseks ja palju kolmvaateid ja profiile ja juttu.

Ja kui kergema vaevaga tahad abiks tiiba teha siis vaata http://www.aff-cnc.de/aff/ger/nurfluegel.html

Arne
AndrusT
Posts: 541
Joined: Mon Mar 05, 2007 19:41
Location: Tallinn

Post by AndrusT »

Soetasin endale Robbe Hydrasnake nimelise vaidtiiva.
Klõpsasin allolevad pildid vahetult peale lennuki valmis saamist. Lennanud veel ei ole, ootan ilma.

Tegin helikopteri pealiskattest elektroonika (peal) ja aku (all) kaitsekesta. Ees olev puna-sinine teravik on pehmest materjalist põrkenina, mille tegin laste mängukuubikutest. Lennuk sai minu jaoks küllalt ulmelise ilme.

Image

Image
User avatar
mart63
Posts: 2508
Joined: Mon Jul 24, 2006 16:44
Location: Tallinn,Mustamäe

Post by mart63 »

Kas pildil polnud veel tiib kokku liimitud, või seal ongi sul allapoole v-kuju? :shock:
AndrusT
Posts: 541
Joined: Mon Mar 05, 2007 19:41
Location: Tallinn

Post by AndrusT »

Kõik on kokku liimitud. Tegin kõik juhendi järgi. Tagurpidi väike V-kuju tekkis tõesti. Selle vältimine oleks tähendanud aga liimitavate pindade käsitsi üle lõikamist, mida ma ei pidanud ka õigeks, sest milline on siis see õige nurk. Tahaks loota, et Robbe insenerid on ikka õige toote välja mõelnud.
User avatar
mart63
Posts: 2508
Joined: Mon Jul 24, 2006 16:44
Location: Tallinn,Mustamäe

Post by mart63 »

Siis oleks pidanud kogu asja teistpidi(upside-down) ehitama ehk? Eeldusel, et tiivaprofiil on sümmetriline..
Võsalendur
Posts: 258
Joined: Tue Aug 02, 2005 9:45
Location: Tartu

Post by Võsalendur »

mis seal ikka... tuleb siis kõht üleval lennata:D
User avatar
lauri
Administrator
Posts: 3057
Joined: Wed Jul 20, 2005 23:13
Location: Tallinn, Estonia
Contact:

Post by lauri »

Kas see on ebareaalne, et ehitasid tiiva kokku valet pidi - nö kõht üles poole :lol: ? Või on tehases äkki tiiva kleeps valele poole kleebitud ja seetõttu ongi tiib valet pidi koos :roll: Enne esimest lendu julgeks soovitada mehiselt exponentialit kasutada, et kesk-asendis tüürid vähem tundlikud oleksid.
Lauri Laidna - www.pistik.com
[J]
Posts: 2776
Joined: Sun Aug 28, 2005 22:42
Location: Tallinn

Post by [J] »

Kritiseeriks õige kah!
Nõelteravad lennukininad on määrustikuga keelatud. Tavaliselt on antud minimaalne lubatud ninaraadius.

Edukaid lende!
Võsalendur
Posts: 258
Joined: Tue Aug 02, 2005 9:45
Location: Tartu

Post by Võsalendur »

Ninaraadius ninaraadiuseks aga vaevalt, et pehmest vahust ninaga erilisi vigastusi tekitada õnnestub:)
User avatar
tola555
Posts: 348
Joined: Thu Mar 15, 2007 13:24

Post by tola555 »

[J] wrote:Kritiseeriks õige kah!
Nõelteravad lennukininad on määrustikuga keelatud. Tavaliselt on antud minimaalne lubatud ninaraadius.

Edukaid lende!
Määrus? Paluks linki riigiteatajale.
[J]
Posts: 2776
Joined: Sun Aug 28, 2005 22:42
Location: Tallinn

Post by [J] »

tola555 wrote:Määrus? Paluks linki riigiteatajale.
http://www.fai.org/aeromodelling/documents/sc4
Vähe Riigiteatajast kõrgem tase, aga äkki sobib.
AndrusT
Posts: 541
Joined: Mon Mar 05, 2007 19:41
Location: Tallinn

Post by AndrusT »

Vastuseks nõelterava nina kohta võib öelda, et sellise ninaga on lennuk originaalist ohutum, sest see materjal on tõesti pehmem kui EPP. Võin selle püramiidi ka tömbiks lõigata, kuid esialgu tundub nii ilusam olema.

Ega see lennuk nüüd nii tagurpidi V ka pole. Pildil lihtsalt paistab, sest akupakk on ees ja tagumised tüürid vastu põrandat.

Profiil ei ole sümmeetriline, kuigi väga lähedal sellele. Ma ei usu, et olen kokkupanekul vigu teinud.

Kahjuks pole endiselt jõudnud lendama, kas pole olnud ilma või siis on endal midagi olulisemat teha olnud.
Post Reply