Küsimus vastuvõtjate osas.
Küsimus vastuvõtjate osas.
Hei, asjatundjad!
Milline peaks olema korralik vastuvõtja plaanerile? Saan aru, et kuuest kanalist piisab, 2 - 6 eleronid ja 5 kanal jääks klappidele.
Kuna plaaner lendab kõikidest mudelitest suhteliselt kõige kaugemale, peaks vastuvõtja olema eriti tundlik ja kuna signaal nõrk, ka selektiivne müra suhtes.
Mida arvata Scan vastuvõtjatest? Doppelsuper on tõesti poole parem? Mida annab MPD tehnoloogia?
Saan aru, et küsimusi pikalt ja laialt, nii esitan ka ühe konkreetse ja lihtsa küsimuse:
Millise vastuvõtja ostaksite elektriplaanerile (Chempion) kui saaatja on MX-12?
Tänades
Milline peaks olema korralik vastuvõtja plaanerile? Saan aru, et kuuest kanalist piisab, 2 - 6 eleronid ja 5 kanal jääks klappidele.
Kuna plaaner lendab kõikidest mudelitest suhteliselt kõige kaugemale, peaks vastuvõtja olema eriti tundlik ja kuna signaal nõrk, ka selektiivne müra suhtes.
Mida arvata Scan vastuvõtjatest? Doppelsuper on tõesti poole parem? Mida annab MPD tehnoloogia?
Saan aru, et küsimusi pikalt ja laialt, nii esitan ka ühe konkreetse ja lihtsa küsimuse:
Millise vastuvõtja ostaksite elektriplaanerile (Chempion) kui saaatja on MX-12?
Tänades
Veidi kaunilt vormistatud juttu vastuvõtjatest:
http://www.aerodesign.de/peter/2000/PCM ... M_eng.html
http://www.aerodesign.de/peter/2000/PCM ... M_eng.html
Ise-enesest on veidi kindlam mitte-süntesaatoriga (scan) vastuvõtja, eriti kui saatja on tavaline kvartsiga. Ise kasutan kindlasti väga korralikku ja soodsat Graupner/JR PCM vastuvõtjat SMC14 - SPCM 24g ja 7ch.
Süntesaatoriga (scan) on kindlasti väga mugav, aga eelis tuleb siis välja, kui ka saatjal on see võimalus (näiteks MX-16, MC-22S jt).
PCM-i puhul on hea see, et saad FailSafe-iga servoasendid ette ära määrata, kui signaal mingil põhjusel kaob.
Süntesaatoriga (scan) on kindlasti väga mugav, aga eelis tuleb siis välja, kui ka saatjal on see võimalus (näiteks MX-16, MC-22S jt).
PCM-i puhul on hea see, et saad FailSafe-iga servoasendid ette ära määrata, kui signaal mingil põhjusel kaob.
Lauri Laidna - www.pistik.com
see featuur pigem plaaneri kõvast kräshist hoidmiseks, mootorlennukil see failsafe ei anna ju midagi, kui lennuk juhtub signaali kadumise ajal natukenegi kuhugipoole viltu olema, on ikka prügikotipauk igal juhul.lauri wrote:...
PCM-i puhul on hea see, et saad FailSafe-iga servoasendid ette ära määrata, kui signaal mingil põhjusel kaob.
või olen millesti valesti aru saanud?
kogun vanu vene lennukimootoreid
No kui kõrgust on, siis on võimalik pääseda küll - gaas maha, mootor sureb välja ja lennuk hakkab ringis lendades vaikselt kõrgust kaotama. Teoorias kindlasti võimalik, eeldatavasti praktikas ka! Samas ei kujuta ma ette reaalset põhjust, miks peaks saatja signaal lõplikult ära kaduma. PCM aitab ka selles osas, et lennuk/vastuvõtja ei reageeri häirele, vaid hoiab tüüri eelmist asendit ning tõesti, kui häire on juba ~0.5sec siis kas läheb FailSafe ette määratud asendisse või hoiab endiselt viimasti saadud asendit. Seda saab iga kanali kohta eraldi määrata saatjast.
Lauri Laidna - www.pistik.com
Ega seda FailSafe't kiire mootorlennuki puhul ilmselt kasutada ei saa,kuna lennukit peab õhus hoidmiseks kogu aeg juhtima,kui ei juhi,kukub üsna ruttu alla.Kunagi ütles suur praktik Kolja ühe sellise mõttetera - analoogaparatuuri puhul säilib häirete puhul lennukil siiski mingi juhtimisvõimalus,aga kui PCM läheb mingiks hetkeks "lukku",on crash kohe käes.
Huvitav,kas selline autopiloot ei ole võimalik,et signaali kadumisel võtab mootor pöörded minimaalseks,keerab lennuki horisontaalasendisse,kõrgustüüri põhja ja laseb lennukil vaikselt kõht ees alla vajuda?See oleks küll abiks.
Tegelikult on Lauril õigus - miks peaks signaal ära kaduma.Ka ei ole mootorlennu puhul probleemi,et lennuaeg läheb nii pikaks,et akud saavad tühjaks.
Huvitav,kas selline autopiloot ei ole võimalik,et signaali kadumisel võtab mootor pöörded minimaalseks,keerab lennuki horisontaalasendisse,kõrgustüüri põhja ja laseb lennukil vaikselt kõht ees alla vajuda?See oleks küll abiks.
Tegelikult on Lauril õigus - miks peaks signaal ära kaduma.Ka ei ole mootorlennu puhul probleemi,et lennuaeg läheb nii pikaks,et akud saavad tühjaks.
Olen aru saanud, et õige Failsafe sisestab servodele signaali katkemise korral eelnevalt programmeeritud "failsafe" asendi. Mingi "viimase" asendi hoidmine on enamvähem enamikel juhtudel kasutu, kui mitte kahjulik.
PS. Elektrikate vastuvõtjad peavad korralikult töötama ka ESC poolt tekitatud häiretele vaatamata.
PS. Elektrikate vastuvõtjad peavad korralikult töötama ka ESC poolt tekitatud häiretele vaatamata.
Häire tähendab FM puhul tavaliselt tüüride suvalisi muutuvaid asendeid ja Failsafe on sellest ALATI etem.
"Viimase" asendi hoidmine on väga kasulik kui lennuk tavaliselt lendab normaalselt. Lühiajalist häiret ei pruugi nii märgatagi.
ESC häired halvendavad signaali-müra suhet ja vähendavad sellega oluliselt häirevaba töökaugust. Vastuvõtjat segavad ESC häired viitavad mingile veale, teinekord ka veale ESC konstruktsioonis. Minul ei jõua vastuvõtjasse (ostsil. vaadates) mingeid arvestatavaid häireid.
Failsafe on parim, mida insenerid on suutnud välja mõelda ja see suurendab mudeli pääsemise tõenäosust. 100% pääsemist pole olemas.
Raadioside katkemise korral ilma "failsafe" asenditeta lendaks minu lennuk lihtsalt minema ja vist väga kaugele. Tegelikult mul peatabki "failsafe" elektrimootori ja paneb tüürid neutraali. Normaallendu läheb lennuk oma stabiilsusega. Olen ka "kõrgustüürist üles" mõelnud (vabalennus nn. klappimine), nagu Kuno pakkus, aga seda pole teostanud, kuigi saaks.
Eesti UAV-d on kasutanud maandumiseks (lendavad üle 200 km/h) langevarju.
http://www.planex.ee/planex_02g.htm
Ka langevarju pole "failsafe" settingutega probleem välja visata. Paljudele ilmselt "tobe fantaasia", kuigi tegelikkuses reaalsus.
Maailma eliit kasutab PCM-i ja eriti mootorlennukitel, nüüd juba PCM 2048 koos selle "failsafega".
"Viimase" asendi hoidmine on väga kasulik kui lennuk tavaliselt lendab normaalselt. Lühiajalist häiret ei pruugi nii märgatagi.
ESC häired halvendavad signaali-müra suhet ja vähendavad sellega oluliselt häirevaba töökaugust. Vastuvõtjat segavad ESC häired viitavad mingile veale, teinekord ka veale ESC konstruktsioonis. Minul ei jõua vastuvõtjasse (ostsil. vaadates) mingeid arvestatavaid häireid.
Failsafe on parim, mida insenerid on suutnud välja mõelda ja see suurendab mudeli pääsemise tõenäosust. 100% pääsemist pole olemas.
Raadioside katkemise korral ilma "failsafe" asenditeta lendaks minu lennuk lihtsalt minema ja vist väga kaugele. Tegelikult mul peatabki "failsafe" elektrimootori ja paneb tüürid neutraali. Normaallendu läheb lennuk oma stabiilsusega. Olen ka "kõrgustüürist üles" mõelnud (vabalennus nn. klappimine), nagu Kuno pakkus, aga seda pole teostanud, kuigi saaks.
Eesti UAV-d on kasutanud maandumiseks (lendavad üle 200 km/h) langevarju.
http://www.planex.ee/planex_02g.htm
Ka langevarju pole "failsafe" settingutega probleem välja visata. Paljudele ilmselt "tobe fantaasia", kuigi tegelikkuses reaalsus.
Maailma eliit kasutab PCM-i ja eriti mootorlennukitel, nüüd juba PCM 2048 koos selle "failsafega".
See vaidlus/väitlus PPM vs PCM on vist sama vana, kui PCM PPM ainus eelis ongi see, et väikese häire puhul on mudel mingil määral juhitav, PCM aga saadab kogu signaaliploki prügikasti.
Kuno kirjeldatud stsenaariumit annaks korraldada PCM ja Güroskoobi abil. Signaali kadudes rakendub güroskoop (saadetakse signaal güro tundlikuse tõstmiseks 0-lt mingile väärtusele, näiteks 90%) ja kõik muud tüürid peale selle, mida güro juhub lähevad etteantud asendisse.
Viimase aasta võio paari jooksul on päris palju tekkinud ka "intelligentseid" PPM vastuvõtjaid, kus digitaalselt töödeldakse ja kontrollitakse vastuvõetavat PPM signaali. Taolisi vastuvõtjaid teevad reeglina nö mitte-suur-tootjad a la Castle/Berg, Hyperion jne. Multiplexil on kasutusel IPD - http://www.hobbyhorse.com/ipd_technology.shtml
Kuno kirjeldatud stsenaariumit annaks korraldada PCM ja Güroskoobi abil. Signaali kadudes rakendub güroskoop (saadetakse signaal güro tundlikuse tõstmiseks 0-lt mingile väärtusele, näiteks 90%) ja kõik muud tüürid peale selle, mida güro juhub lähevad etteantud asendisse.
Viimase aasta võio paari jooksul on päris palju tekkinud ka "intelligentseid" PPM vastuvõtjaid, kus digitaalselt töödeldakse ja kontrollitakse vastuvõetavat PPM signaali. Taolisi vastuvõtjaid teevad reeglina nö mitte-suur-tootjad a la Castle/Berg, Hyperion jne. Multiplexil on kasutusel IPD - http://www.hobbyhorse.com/ipd_technology.shtml
Lauri Laidna - www.pistik.com
Olen vaid põgusalt uurinud, valides oma plaanerile sobivat vastuvõtjat, kuid võin kinnitada, et nn. õige Failsafe on neist paljudel. Plaaneril signaali kadumise, või näit. kui mudel kaob pilvesse korral, oleks seda vägagi vaja. Lülitad saatja välja, mootor jääb seisma, klapid-flaperonid välja...
Failsafe on täelikult progetav, alates signaali puudumise ajavahemikust, kuni viimase servo asendini.
PS. Need vastuvütjad pole sugugi mingi kirvehinnaga.
Failsafe on täelikult progetav, alates signaali puudumise ajavahemikust, kuni viimase servo asendini.
PS. Need vastuvütjad pole sugugi mingi kirvehinnaga.
Hmm, mina pole seda kohanud... Futabal vist 0.5sec ja Graupner/JR veidi lühem aeg, millel seda muuta saab ja kuidas?vana wrote:// alates signaali puudumise ajavahemikust //
Lauri Laidna - www.pistik.com
Ütlen ausalt, uurisin seda värki pealiskaudselt, ühegi vastuvõtja Failsafe proge pole uurinud. Kuid PÕHIMÕTTELISELT, kui on selline programm juba olemas, on ka vajalikud võimalused olemas.
Lauri räägib reaktsiooniaegadest 0.5 sek jne.
OK. Plaaneril võiks see olla pigem mõni sekund. Vigullennu puhul lühem, lendab madalamalt.
Samas küsimus algajalt: mis pagana pärast vigurlennukil Failsafet vaja on? Lendab see ju saatja vahtus lähiümbruses, signaali kadumisega ei tohiks probleeme olla? Failsafest juhtimisvigade vastu nüüd kindlasti mingit abi pole...
Lauri räägib reaktsiooniaegadest 0.5 sek jne.
OK. Plaaneril võiks see olla pigem mõni sekund. Vigullennu puhul lühem, lendab madalamalt.
Samas küsimus algajalt: mis pagana pärast vigurlennukil Failsafet vaja on? Lendab see ju saatja vahtus lähiümbruses, signaali kadumisega ei tohiks probleeme olla? Failsafest juhtimisvigade vastu nüüd kindlasti mingit abi pole...
Ok, tegelikult on PCM kasutamisel siis valitav (saatja spets menüüst) see, mida vastuvõtja teeb kui signaal on kadunud või vigane olnud kindlaksmääratud aja (Futaba puhul 0.5sec). Võimalik on valida HOLD - ehk siis säilitatakse sellel kanalil viimase hea signaaliga saadud tüüriasend, või FailSafe - kanal läheb ettemääratud postitsiooni.
95% juhtudest tasuks kanalid panna FailSafe asendisse ja saatjas ära salvestada kangide/tüüride asendid, mille vastuvõtja servodele saadab, kui signaal ära kaob. HOLD funktsiooni reeglina kasutada pole mõtet, teed näiteks mõnda vigurit koos suurte tüüride väljalöökidega ja häire puhul jäävadki tüürid sellesse asendisse - pahapaha... HOLD-ist on kasu ainult siis, kui on näiteks aeglaselt lendav plaaner vms ja häire lühiajaline, siis ei saa arugi, et häire oli...
Kopteri ja vigrulennuki puhul on PCM ja FailSafe kindlasti väga vajalikud - saab häire puhul gaasi maha tõmmata ja lennuki tüürid mõistlikusse asendisse. 60km/h lendav lennuk jõuab 0.5 sekudiga läbida umbes 8meetrit ja reeglina lennatakse siiski kõrgemal, seega FailSafe jõuab vähamalt rakenduda ja kasvõi mootori gaasi maha tõmmata!
95% juhtudest tasuks kanalid panna FailSafe asendisse ja saatjas ära salvestada kangide/tüüride asendid, mille vastuvõtja servodele saadab, kui signaal ära kaob. HOLD funktsiooni reeglina kasutada pole mõtet, teed näiteks mõnda vigurit koos suurte tüüride väljalöökidega ja häire puhul jäävadki tüürid sellesse asendisse - pahapaha... HOLD-ist on kasu ainult siis, kui on näiteks aeglaselt lendav plaaner vms ja häire lühiajaline, siis ei saa arugi, et häire oli...
Kopteri ja vigrulennuki puhul on PCM ja FailSafe kindlasti väga vajalikud - saab häire puhul gaasi maha tõmmata ja lennuki tüürid mõistlikusse asendisse. 60km/h lendav lennuk jõuab 0.5 sekudiga läbida umbes 8meetrit ja reeglina lennatakse siiski kõrgemal, seega FailSafe jõuab vähamalt rakenduda ja kasvõi mootori gaasi maha tõmmata!
Lauri Laidna - www.pistik.com
OK. Lauri
Kindlasti on Sul õigus, ka vigurlennukil võib Failsafest abi olla. Arvan küll, et seal võib ta olla, kuid mudel lendab tugeva signaali tingimustes ja signaali kadumist niisama ette ei tule(?).
Plaaneril, seevastu lausa peaks see olema.
Muidugi olen ma jumalast "roheline", RC mudelitest huvitusin alles augusti lõpus. Aga ma tahan veel "areneda"...
Kindlasti on Sul õigus, ka vigurlennukil võib Failsafest abi olla. Arvan küll, et seal võib ta olla, kuid mudel lendab tugeva signaali tingimustes ja signaali kadumist niisama ette ei tule(?).
Plaaneril, seevastu lausa peaks see olema.
Muidugi olen ma jumalast "roheline", RC mudelitest huvitusin alles augusti lõpus. Aga ma tahan veel "areneda"...
Nii kindel olla ei tasu. Tavaise FM PPM puhul võib häireid ikka esineda, loe kasvõi kopterimeeste jutte PPM vastuvõtjate kasutamise kohta - iga lend paar glitchi on täiesti tavaline! Minulgi oli kopteriga jama FM-iga, kippus iga minuti tagant korra glitchima - mingi staatiline häire võibolla, täpselt ei teagi, PCM seda eeldatavasti ei kõrvaldanud, kuid kuna väga lühike hetk, siis tähele küll seda ei pane lennus. Kopteriga lennatakse tihtipeale suhteliselt lähedal endale, ning kui häire sisse lööb, on see lendav muruniiduk väga ohtlik endale ja teistele. PCM Failsafe'iga tõmbab gaasi maha ja tuleb autorotatsiooniga maha, heal juhul ühes või mõnes tükis
Häireid võib tulla ka mootorist (harjadega elektrimootor, brushless kiiruseregulaatorist), sädeküünlaga sisepõlemismootorist, erinevad staatilised häired, häired "õhust", vigasest servost jne jne
Eks see nii ongi, et kui vähe lennutad, siis pole vahet niiväga. Aga kui mudel kallis ja teed palju lende, siis ka iga 20-30 lennu peale üks häire võib saatuslikuks osutuda. Ja lõppkokkuvõttes kui tipp-taset taga ajada, siis rusikareeglina on need kallimad PCM vastuvõtjad kokkuvõttes ka kvaiteetsemad, sest pole mõtet teha sama kallist/korralikku PPM vastuvõtjat, kuna kõik ostaksid sama raha eest juba PCM-i.
Mainin veelkord, et tegelikult on olemas ka PPM eeliseid ära kasutavaid intelligentseid PPM vastuvõtjaid, millel veaparandused ja -tuvastused ning ka sisemine FailSafe olemas!
Häireid võib tulla ka mootorist (harjadega elektrimootor, brushless kiiruseregulaatorist), sädeküünlaga sisepõlemismootorist, erinevad staatilised häired, häired "õhust", vigasest servost jne jne
Eks see nii ongi, et kui vähe lennutad, siis pole vahet niiväga. Aga kui mudel kallis ja teed palju lende, siis ka iga 20-30 lennu peale üks häire võib saatuslikuks osutuda. Ja lõppkokkuvõttes kui tipp-taset taga ajada, siis rusikareeglina on need kallimad PCM vastuvõtjad kokkuvõttes ka kvaiteetsemad, sest pole mõtet teha sama kallist/korralikku PPM vastuvõtjat, kuna kõik ostaksid sama raha eest juba PCM-i.
Mainin veelkord, et tegelikult on olemas ka PPM eeliseid ära kasutavaid intelligentseid PPM vastuvõtjaid, millel veaparandused ja -tuvastused ning ka sisemine FailSafe olemas!
Lauri Laidna - www.pistik.com
Ostsin vastuvõtjaks SEXTA 6K DSP TSR.
Peaks olema eriti häirekindel. DSP - Digital Signal Processing tähendab, et eraldi mikroprotsessor filtreerib õigeid signaale valedest.
TSR - Transmitter Signal Recognition salvestab "oma" saatja "näpujäljed" ja teoreetiliselt ei sega ka samal sagedusel töötav teine saatja.
Kõigi kuue kanali väga lihtsalt programmeeritav FAILSAFE, või soovi korral ka HOLD käivad loomulikult asjaga kaasas.
Peaks olema eriti häirekindel. DSP - Digital Signal Processing tähendab, et eraldi mikroprotsessor filtreerib õigeid signaale valedest.
TSR - Transmitter Signal Recognition salvestab "oma" saatja "näpujäljed" ja teoreetiliselt ei sega ka samal sagedusel töötav teine saatja.
Kõigi kuue kanali väga lihtsalt programmeeritav FAILSAFE, või soovi korral ka HOLD käivad loomulikult asjaga kaasas.