Propelleritest (mootoritest ka)

Uued ja juba vastuse leidnud küsimused algajatele
Post Reply
gupi
Posts: 63
Joined: Thu Apr 09, 2009 8:38
Location: Tartumaa

Propelleritest (mootoritest ka)

Post by gupi »

Vabandust,et mõne jaoks nii naiivse küsimusega esinen, aga foorumeid läbi kammides ei leidnud ühest vastust tekkinud küsimustele- mida tähendavad propelleri mõõdud- aa x bb cm ja kuidas on seotud eeltoodud mõõdud mootorite kiirustega. Algaja vaatevinkel on selline-panen suurema propelleri ja lennuk lendab paremini. Saan aru,et selline lähenemine väär, aga palukski targemate abi ja seletust . Ja ärge väga kõvasti lööge.. :)
Last edited by gupi on Sun Jun 14, 2009 10:00, edited 1 time in total.
kõik on õpitav
User avatar
cuprum
Posts: 1548
Joined: Fri Mar 09, 2007 22:16
Location: EEKE

Re: Propelleritest

Post by cuprum »

Üldreegel, et suurem prop tekitab suuremat takistust. Suurem takistus koormab mootorit rohkem.

Kas rohkem koormatud mootor ka paremini veab on juba omaette teema - mootoritel kipub olema optimaalne kiirusevahemik, milles nende kasutegur (ja ka võimsus) kõikse suurem on. Seega propi mõõtudega üle pingutada kah ei maksa.

Mis puutub mõõtudesse, siis esimene number on propi diameeter, teine aga samm (mõõdetakse seda niimoodi, et kui õhk oleks täiesti jäik, siis kui palju propeller ühe põõrdega edasi liiguks).

Propi valikul kehtib väga laialt reegel, et number numbri vastu - suurendades ühte nendest numbritest ühe võrra, tuleb "samaväärse" propi saamiseks teist numbrit vähendada ühe võrra. Kasutatakse seda reeglit peaasjalikult propi sobiva kiiruse jaoks kohandamiseks. Reaalses elus ei ole ju lennuk/prop paigal, vaid liigub õhu suhtes edasi - erinevatel lennukitel tänu erinevatele kiirustele erinevalt. Seetõttu valitakse kiirematele mudelitele suurema sammuga prop, aeglasematele mudelitele aga pannakse nina alla suurema diameetriga, aga väiksema sammuga "vuntsid".
User avatar
mart63
Posts: 2508
Joined: Mon Jul 24, 2006 16:44
Location: Tallinn,Mustamäe

Post by mart63 »

Mina selle vahetusmeetodina olen kohanud reeglit et 2" tolli pitchi (labanurka) = 1" toll propi diameetrit. See tähendab, et enamvähem(!) sama koormuse säilitamiseks, tõstes diameetrit 1" võrra, tuleb langetada pitchi 2" võrra ja vastupidi. Näiteks asendad 12x6 propi kas siis vastavalt 11x8 või 13x4 propiga. Muutes pitci vaid ühe tolli võrra, muutub koormus rohkem..
Selline vahetus ilmselt on loogilisem sama tootja ning sama seeria propi vastu. Ilmselgelt ei oma ega rakenda kahe erineva tootja, pealtnäha kaks täpselt sama mõõtu(ka numbrites), propid sama koormust mootorile.
gupi
Posts: 63
Joined: Thu Apr 09, 2009 8:38
Location: Tartumaa

Post by gupi »

Nii, selge- nagu keerme samm mehhaanikas. Elementaarne.
Okei...aga et siis propi vaid ühe mõõtme muutmine sama mootoriga ei anna mulle tegelikult mingit võitu? Näiteks suurendan natuke diameetrit (samm jääb samaks), koormus mootorile selle võrra suureneb,pöörded vähenevad ja tulemus sisuliselt null või negatiivne. Ja kui vähendan diameetrit,aga suurendan sammu, siis ka tegelikult mingit võitu ei saanud-tõmbejõud jääb samaks. Tegin ühe katse-panin kahelabalisele propile risti peale teise samasuguse-moodustus justkui neljalabaline,aga tundus jah,et mootor võttis kohe pöördeid maha.
Siis veel- el.mootorid. Vaid mõnes netipoes olen näinud juurde lisatud juttu sellest,et kui raskele lennukile see sobib, kuid üldjuhul on ainult miski ports nö suvalisi (algaja jaoks) numbreid. Sõltub muidugi ka lennuki otstarbest- trikitaja või mõni tavaline lendaja. Millised on üldse mootorite põhiparameetrid- võimsus, pöörded.. veel miskit olulist?
Siin olen kohanud lauseid,et lennuki kaal X gr ja mootori vedamisjõud peab olema X+n gr. On mõni lihtne seletus,kuidas need kaks kokku panna,st tuletada kuskilt mootori veojõud,ehk siis kuidas mõni mootor lennukile sobitub. Ja ilmselt siis juba prop ka. Miskeid tabeleid olen foorumites kohanud,aga ilmselt pole osanud neisse tõsiselt süüvida.
kõik on õpitav
User avatar
ak
Posts: 552
Joined: Fri Jul 20, 2007 17:16
Location: Tallinn
Contact:

Post by ak »

Hei,

on olemas paar päris head tarkvara, kus saab erinevate propellerite ja mootoritega mängida ning vaadata, et mis sellest juhtub.

Üks on motocalc: http://www.motocalc.com/
30 päeva tasuta, väga asjalik asi.

Teine kalkulaator mida ma tihti kasutan on see:
http://adamone.rchomepage.com/calc_motor.htm

Vaata ja katseta.

AndrusK
gupi
Posts: 63
Joined: Thu Apr 09, 2009 8:38
Location: Tartumaa

Post by gupi »

Ok,tänks,uurin elu :)
kõik on õpitav
gupi
Posts: 63
Joined: Thu Apr 09, 2009 8:38
Location: Tartumaa

Post by gupi »

Peale pikemat tulutut netis kammimist suundun jälle lihtsama vastupanu teed- paluks natu tarkade abi: pakendis mootor,mingeid kirju peal pole,juhendis kirjas,et tegu 370 mootoriga ja juurde sobivad 2S või 3S lipod. Uurisin siis akude parameetreid- neil ka erinevad pinged. Ehk siis küsimus: millisele pingele selline mootor sobib. Tegu tavalise harjadega tükiga. On ehk kellegil mõnda linki kuskile mootorite hingeelust pajatavale saidile,hea meelega hariks end veidi. Suuremate,230V või 380V mootoritega olen elus kokku puutunud küll,aga selliseid pisikesi ei oska veel lahterdada :)

Ja veel- nii umbes täpselt paluks- mitu grammi on üks keskmine 1000A Lipo kergem kui sama mahtuvusega Nixx. Ehk siis kas ma saan oma tasapinnalistest tükkidest koosneva mudeli esialgu õhku ka Nixx kasutades?
kõik on õpitav
gupi
Posts: 63
Joined: Thu Apr 09, 2009 8:38
Location: Tartumaa

Post by gupi »

http://www.hobbybox.ee/?k=1&t=577

tegu siis sellise tükiga
kõik on õpitav
gupi
Posts: 63
Joined: Thu Apr 09, 2009 8:38
Location: Tartumaa

Post by gupi »

Jõudsin vist järeldusele,et selline mootor toitub ca 7,2- 9,6 voldisest toitjast.
kõik on õpitav
User avatar
mart63
Posts: 2508
Joined: Mon Jul 24, 2006 16:44
Location: Tallinn,Mustamäe

Post by mart63 »

2s1000mAh (7.4v) lipo kaalub kuskil 60grammi. 1000mAh AAA nimh purgid kaaluvad kuskil 15g/tk, 7.2voldise paki (kuuest purgist) kaal oleks sellisel juhul kokku 90grammi+juhtmed. Voolu annab selline akupakk välja, ilma hiiglasliku pingelanguta, heal juhul 5-7a? 2s1000mah 20C annab välja 20amprit..
pipercub
Posts: 516
Joined: Wed Dec 13, 2006 13:10
Location: Tartu

Post by pipercub »

Mabuchi 370 möödu mootoritele vastab Graupneri 300 seeria või GWS 300-350.
Toide on tavaliselt arvestatud 6 NiMH elemendile, sobib ka 2S LiPo.
Mootori omadused on eelkõige määratud rootori mähise keerdude arvuga. Automootoril 10+ keeruga tarbitakse üle 100W, otse propellerit ringi ajaval 70 keeruga mootoril 20W. Arvud ligikaudsed.
6x reduktoriga kasutatakse lennukimootori kohta väikese keerdude arvuga võimsat mootorit. Tarbitav võimsus järgus 30+W.
gupi
Posts: 63
Joined: Thu Apr 09, 2009 8:38
Location: Tartumaa

Post by gupi »

Ega peab ikka jah ühe lipo komplekti hankima küll. Muideks- kas pistiku pood on praegu suletud? Miskit asjaliku pilti ma seal lehel küll ei näinud.
kõik on õpitav
gupi
Posts: 63
Joined: Thu Apr 09, 2009 8:38
Location: Tartumaa

Post by gupi »

Kas see seerianumber miskit mootori parameetrit näitab ka?
kõik on õpitav
gupi
Posts: 63
Joined: Thu Apr 09, 2009 8:38
Location: Tartumaa

Post by gupi »

Üks küsimus veel- mida näitab mootori tähistuses tähekombinatsioon KV. Näit 1000KV. Või selline: 1500W-kv1300
Kilovoltidega vaevalt et pistmist on... Pole ise asjale pihta saanud :(
kõik on õpitav
User avatar
mart63
Posts: 2508
Joined: Mon Jul 24, 2006 16:44
Location: Tallinn,Mustamäe

Post by mart63 »

KV-väärtus näitab, kui kiiresti mootor pöörleb (tühijooksul) 1 voldi kohta, näiteks 1000kv mootor @ 5v = 1000x5 = 5000rpm.
Post Reply