Propelleritest (mootoritest ka)
Propelleritest (mootoritest ka)
Vabandust,et mõne jaoks nii naiivse küsimusega esinen, aga foorumeid läbi kammides ei leidnud ühest vastust tekkinud küsimustele- mida tähendavad propelleri mõõdud- aa x bb cm ja kuidas on seotud eeltoodud mõõdud mootorite kiirustega. Algaja vaatevinkel on selline-panen suurema propelleri ja lennuk lendab paremini. Saan aru,et selline lähenemine väär, aga palukski targemate abi ja seletust . Ja ärge väga kõvasti lööge..
Last edited by gupi on Sun Jun 14, 2009 10:00, edited 1 time in total.
kõik on õpitav
Re: Propelleritest
Üldreegel, et suurem prop tekitab suuremat takistust. Suurem takistus koormab mootorit rohkem.
Kas rohkem koormatud mootor ka paremini veab on juba omaette teema - mootoritel kipub olema optimaalne kiirusevahemik, milles nende kasutegur (ja ka võimsus) kõikse suurem on. Seega propi mõõtudega üle pingutada kah ei maksa.
Mis puutub mõõtudesse, siis esimene number on propi diameeter, teine aga samm (mõõdetakse seda niimoodi, et kui õhk oleks täiesti jäik, siis kui palju propeller ühe põõrdega edasi liiguks).
Propi valikul kehtib väga laialt reegel, et number numbri vastu - suurendades ühte nendest numbritest ühe võrra, tuleb "samaväärse" propi saamiseks teist numbrit vähendada ühe võrra. Kasutatakse seda reeglit peaasjalikult propi sobiva kiiruse jaoks kohandamiseks. Reaalses elus ei ole ju lennuk/prop paigal, vaid liigub õhu suhtes edasi - erinevatel lennukitel tänu erinevatele kiirustele erinevalt. Seetõttu valitakse kiirematele mudelitele suurema sammuga prop, aeglasematele mudelitele aga pannakse nina alla suurema diameetriga, aga väiksema sammuga "vuntsid".
Kas rohkem koormatud mootor ka paremini veab on juba omaette teema - mootoritel kipub olema optimaalne kiirusevahemik, milles nende kasutegur (ja ka võimsus) kõikse suurem on. Seega propi mõõtudega üle pingutada kah ei maksa.
Mis puutub mõõtudesse, siis esimene number on propi diameeter, teine aga samm (mõõdetakse seda niimoodi, et kui õhk oleks täiesti jäik, siis kui palju propeller ühe põõrdega edasi liiguks).
Propi valikul kehtib väga laialt reegel, et number numbri vastu - suurendades ühte nendest numbritest ühe võrra, tuleb "samaväärse" propi saamiseks teist numbrit vähendada ühe võrra. Kasutatakse seda reeglit peaasjalikult propi sobiva kiiruse jaoks kohandamiseks. Reaalses elus ei ole ju lennuk/prop paigal, vaid liigub õhu suhtes edasi - erinevatel lennukitel tänu erinevatele kiirustele erinevalt. Seetõttu valitakse kiirematele mudelitele suurema sammuga prop, aeglasematele mudelitele aga pannakse nina alla suurema diameetriga, aga väiksema sammuga "vuntsid".
Mina selle vahetusmeetodina olen kohanud reeglit et 2" tolli pitchi (labanurka) = 1" toll propi diameetrit. See tähendab, et enamvähem(!) sama koormuse säilitamiseks, tõstes diameetrit 1" võrra, tuleb langetada pitchi 2" võrra ja vastupidi. Näiteks asendad 12x6 propi kas siis vastavalt 11x8 või 13x4 propiga. Muutes pitci vaid ühe tolli võrra, muutub koormus rohkem..
Selline vahetus ilmselt on loogilisem sama tootja ning sama seeria propi vastu. Ilmselgelt ei oma ega rakenda kahe erineva tootja, pealtnäha kaks täpselt sama mõõtu(ka numbrites), propid sama koormust mootorile.
Selline vahetus ilmselt on loogilisem sama tootja ning sama seeria propi vastu. Ilmselgelt ei oma ega rakenda kahe erineva tootja, pealtnäha kaks täpselt sama mõõtu(ka numbrites), propid sama koormust mootorile.
Nii, selge- nagu keerme samm mehhaanikas. Elementaarne.
Okei...aga et siis propi vaid ühe mõõtme muutmine sama mootoriga ei anna mulle tegelikult mingit võitu? Näiteks suurendan natuke diameetrit (samm jääb samaks), koormus mootorile selle võrra suureneb,pöörded vähenevad ja tulemus sisuliselt null või negatiivne. Ja kui vähendan diameetrit,aga suurendan sammu, siis ka tegelikult mingit võitu ei saanud-tõmbejõud jääb samaks. Tegin ühe katse-panin kahelabalisele propile risti peale teise samasuguse-moodustus justkui neljalabaline,aga tundus jah,et mootor võttis kohe pöördeid maha.
Siis veel- el.mootorid. Vaid mõnes netipoes olen näinud juurde lisatud juttu sellest,et kui raskele lennukile see sobib, kuid üldjuhul on ainult miski ports nö suvalisi (algaja jaoks) numbreid. Sõltub muidugi ka lennuki otstarbest- trikitaja või mõni tavaline lendaja. Millised on üldse mootorite põhiparameetrid- võimsus, pöörded.. veel miskit olulist?
Siin olen kohanud lauseid,et lennuki kaal X gr ja mootori vedamisjõud peab olema X+n gr. On mõni lihtne seletus,kuidas need kaks kokku panna,st tuletada kuskilt mootori veojõud,ehk siis kuidas mõni mootor lennukile sobitub. Ja ilmselt siis juba prop ka. Miskeid tabeleid olen foorumites kohanud,aga ilmselt pole osanud neisse tõsiselt süüvida.
Okei...aga et siis propi vaid ühe mõõtme muutmine sama mootoriga ei anna mulle tegelikult mingit võitu? Näiteks suurendan natuke diameetrit (samm jääb samaks), koormus mootorile selle võrra suureneb,pöörded vähenevad ja tulemus sisuliselt null või negatiivne. Ja kui vähendan diameetrit,aga suurendan sammu, siis ka tegelikult mingit võitu ei saanud-tõmbejõud jääb samaks. Tegin ühe katse-panin kahelabalisele propile risti peale teise samasuguse-moodustus justkui neljalabaline,aga tundus jah,et mootor võttis kohe pöördeid maha.
Siis veel- el.mootorid. Vaid mõnes netipoes olen näinud juurde lisatud juttu sellest,et kui raskele lennukile see sobib, kuid üldjuhul on ainult miski ports nö suvalisi (algaja jaoks) numbreid. Sõltub muidugi ka lennuki otstarbest- trikitaja või mõni tavaline lendaja. Millised on üldse mootorite põhiparameetrid- võimsus, pöörded.. veel miskit olulist?
Siin olen kohanud lauseid,et lennuki kaal X gr ja mootori vedamisjõud peab olema X+n gr. On mõni lihtne seletus,kuidas need kaks kokku panna,st tuletada kuskilt mootori veojõud,ehk siis kuidas mõni mootor lennukile sobitub. Ja ilmselt siis juba prop ka. Miskeid tabeleid olen foorumites kohanud,aga ilmselt pole osanud neisse tõsiselt süüvida.
kõik on õpitav
Hei,
on olemas paar päris head tarkvara, kus saab erinevate propellerite ja mootoritega mängida ning vaadata, et mis sellest juhtub.
Üks on motocalc: http://www.motocalc.com/
30 päeva tasuta, väga asjalik asi.
Teine kalkulaator mida ma tihti kasutan on see:
http://adamone.rchomepage.com/calc_motor.htm
Vaata ja katseta.
AndrusK
on olemas paar päris head tarkvara, kus saab erinevate propellerite ja mootoritega mängida ning vaadata, et mis sellest juhtub.
Üks on motocalc: http://www.motocalc.com/
30 päeva tasuta, väga asjalik asi.
Teine kalkulaator mida ma tihti kasutan on see:
http://adamone.rchomepage.com/calc_motor.htm
Vaata ja katseta.
AndrusK
Peale pikemat tulutut netis kammimist suundun jälle lihtsama vastupanu teed- paluks natu tarkade abi: pakendis mootor,mingeid kirju peal pole,juhendis kirjas,et tegu 370 mootoriga ja juurde sobivad 2S või 3S lipod. Uurisin siis akude parameetreid- neil ka erinevad pinged. Ehk siis küsimus: millisele pingele selline mootor sobib. Tegu tavalise harjadega tükiga. On ehk kellegil mõnda linki kuskile mootorite hingeelust pajatavale saidile,hea meelega hariks end veidi. Suuremate,230V või 380V mootoritega olen elus kokku puutunud küll,aga selliseid pisikesi ei oska veel lahterdada
Ja veel- nii umbes täpselt paluks- mitu grammi on üks keskmine 1000A Lipo kergem kui sama mahtuvusega Nixx. Ehk siis kas ma saan oma tasapinnalistest tükkidest koosneva mudeli esialgu õhku ka Nixx kasutades?
Ja veel- nii umbes täpselt paluks- mitu grammi on üks keskmine 1000A Lipo kergem kui sama mahtuvusega Nixx. Ehk siis kas ma saan oma tasapinnalistest tükkidest koosneva mudeli esialgu õhku ka Nixx kasutades?
kõik on õpitav
Mabuchi 370 möödu mootoritele vastab Graupneri 300 seeria või GWS 300-350.
Toide on tavaliselt arvestatud 6 NiMH elemendile, sobib ka 2S LiPo.
Mootori omadused on eelkõige määratud rootori mähise keerdude arvuga. Automootoril 10+ keeruga tarbitakse üle 100W, otse propellerit ringi ajaval 70 keeruga mootoril 20W. Arvud ligikaudsed.
6x reduktoriga kasutatakse lennukimootori kohta väikese keerdude arvuga võimsat mootorit. Tarbitav võimsus järgus 30+W.
Toide on tavaliselt arvestatud 6 NiMH elemendile, sobib ka 2S LiPo.
Mootori omadused on eelkõige määratud rootori mähise keerdude arvuga. Automootoril 10+ keeruga tarbitakse üle 100W, otse propellerit ringi ajaval 70 keeruga mootoril 20W. Arvud ligikaudsed.
6x reduktoriga kasutatakse lennukimootori kohta väikese keerdude arvuga võimsat mootorit. Tarbitav võimsus järgus 30+W.