Algaja I raadiojuhitav lennuk.

Uued ja juba vastuse leidnud küsimused algajatele
[J]
Posts: 2776
Joined: Sun Aug 28, 2005 22:42
Location: Tallinn

Algaja I raadiojuhitav lennuk.

Post by [J] »

Annan siin vihje ühest väga stabiilsest ja paljude jaoks ennast õigustanud lennukist:

http://shop.graupner.de/webuerp/servlet/AI?ARTN=6232

Inimene, kes oskab lugeda ja loetust aru ka saab, oleks suuteline sellisega suure tõenäosusega ka ilma kõrvalise abita tulemusteni jõudma.
Lennuk on väga stabiilne ja suudab teha ettenähtud akuga üle 10-minutisi lende.
Lennukil on kasutatud ka LiPo akusid ja nendega on lennuajad küündinud 40 minutini:

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=183675

Edu julgetele katselendajatele!
mart
Posts: 498
Joined: Tue Aug 15, 2006 16:53
Location: Wermelskirchen

Post by mart »

Ilus mänguasi, päris lennukölbulik.

Mis eelised vöiksid Graupner Tipsy´l vörreldes Multiplexi EasyStar´iga olla?

Easystar on vast 5..10 EUR kallim, aga tehtud palju paremast vahust, vastupidavam.

Mart.
[J]
Posts: 2776
Joined: Sun Aug 28, 2005 22:42
Location: Tallinn

Post by [J] »

Üheks eeliseks peaks olema suure nurgaga kõrvad, tänu millele ta ennest kiiresti ise õiget pidi oskab keerata. Mõned soovitavad kõrvad väiksema nurga alla kleepida, aga päris algajal seda kindlasti teha ei tasu.
Vahelduseks on kah, saab head algaja lennukit isegi valida ning osta koguni Eesti poodidest (osa raha tiirleb veel veidi enne Eestis kui lootusetult välismaale kolib).
Selle lennuki edasiarendus on muide Terry:

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=183646

mis pidavat ka olema suurepärane lendaja, aga väikese tiiva V-kuju tõttu vist päris algajale pole mõistlik.
[J]
Posts: 2776
Joined: Sun Aug 28, 2005 22:42
Location: Tallinn

GRAUPNER TIPSY

Post by [J] »

Image
Image
User avatar
Ervin2
Posts: 1787
Joined: Thu Mar 23, 2006 23:24
Location: tallinn & harjumaa
Contact:

Post by Ervin2 »

Pole küll ise proovinud ,aga vaatasin et algajale oleks ka midagi sarnast ok.
http://www.modellhobby-shop.de/modellho ... 64&ktg=198
Foorumites ka veel see:
http://www.modellhobby-shop.de/modellho ... 63&ktg=198
[J]
Posts: 2776
Joined: Sun Aug 28, 2005 22:42
Location: Tallinn

Post by [J] »

Turule on ilmunud veel üks spetsiaalselt algajale mõeldud lennuk Electro UHU:
http://shop.graupner.de/webuerp/servlet/AI?ARTN=9400
Image
Piper3-st minu meelest lendajana etem ja kuulsa Multiplexi EasyStari lähisugulane.
Image

http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin/wt ... XFRU7&P=ML
Last edited by [J] on Sun Apr 12, 2009 11:24, edited 2 times in total.
Marek
Posts: 2912
Joined: Tue Jul 26, 2005 15:43

Post by Marek »

Vot vot, see UHU, see alumine pildil olev NextStar oli Vanal (Matil) ka. Ma soovitan soojalt seda algajale!!!
mart
Posts: 498
Joined: Tue Aug 15, 2006 16:53
Location: Wermelskirchen

Post by mart »

Peale rahulike lennuomaduste on neil ka küllalt mahukas kere, mille sisse hulgaliselt asju topitud. Alates fotoaparaatidest kuni video ja muude jälgimisseadmeteni.
Kui esimesed lennukogemused sellise mudeliga lihtsalt omandatud, siis edaspidi pole igavust vaja karta.
http://www.youtube.com/watch?v=CO-wXeS_wSM
User avatar
vallojoe
Posts: 501
Joined: Tue Aug 08, 2006 23:41
Location: Tallinn/Harjumaa

Post by vallojoe »

Pistikus olev tipsy on mootoriga või ilma? Hinna järgi kahtlustaks, et ilma.
Tekkis täitsa mõte mingi selline aparaat lisaks kopterile muretseda. :)
Siis on veel lennukisse käiv elektroonika ka juurde vaja - vastuvõtja, kiiruseregulaator, servod, aku.
mart
Posts: 498
Joined: Tue Aug 15, 2006 16:53
Location: Wermelskirchen

Post by mart »

Sellele mudelile oleks kasulik edasiarendusena juba outrunner koos lipodega. Nii oleks ajami kaal väiksem, ku originaalis, lennuaega paarikordselt ja vöimsust vähemalt topelt.
Sellise setupiga saab juba ka edukalt vigurlendu teha.
Nägin, kus vigurlennu vöistlusel lendas EasyGlider. Sellega lennati köik vigurid, mis teisedki mudelid tegid.
Mudel startis laua plaadilt, nii, et algatuseks oli vaid prop üle laua serva ja kui mootor käima pandi, siis startis pea kohapelt ülesse.
Päris pönev oli vaadata. Vöitjate hulka sellega ei saanud, kuid lennuomadused olid muljetavaldavad.
Muidugi ka piloodi oskused.
User avatar
vallojoe
Posts: 501
Joined: Tue Aug 08, 2006 23:41
Location: Tallinn/Harjumaa

Post by vallojoe »

outrunner - mis see on? sry ma loll kui lauajalg :)
Iseenesest käis lipo mõte peast korra läbi küll. Samas enne tasuks vist üldse lendamise tunnetus kätte saada?
User avatar
mart63
Posts: 2508
Joined: Mon Jul 24, 2006 16:44
Location: Tallinn,Mustamäe

Post by mart63 »

Outrunner-välisrootoriga harjadeta elektrimootor
[J]
Posts: 2776
Joined: Sun Aug 28, 2005 22:42
Location: Tallinn

Post by [J] »

http://forum.pistik.com/viewtopic.php?t=369
Image
Töötada võivad lõputult, sest kulumas ainult paar laagrit.
Arvuti kõvakettamootori moodi asi.
Last edited by [J] on Sat Jan 13, 2007 0:38, edited 3 times in total.
User avatar
vallojoe
Posts: 501
Joined: Tue Aug 08, 2006 23:41
Location: Tallinn/Harjumaa

Post by vallojoe »

Selge pilt.
Nüüd oleks vaja välja mõelda, palju veel rahakotti lisaks lennukile kergendada tuleb.
35 MHz saatja on olemas.
User avatar
Submarin
Posts: 826
Joined: Sun Aug 27, 2006 17:49
Location: Tln

Post by Submarin »

mul samas asi..sain kere koos mootoriga (ilma harjateta) nüüd vaja micro servot,kiiruseregu. ja LiPo akut....mõne tuhandega tuleb arvestada :shock: aga ei nuta :)
Futaba T8FG
TBS Discovery
GoPro 3 BE +

51980760
[J]
Posts: 2776
Joined: Sun Aug 28, 2005 22:42
Location: Tallinn

Post by [J] »

Outrunneriga ja kvaliteetsete 10 grammiste servodega parda saaks lennukile kokku 100 grammiga.
Image
LiPo akuga lendaks sama lennukaalu juures umbes 4 korda kauem kui NiMH-dega. Siis 15 minuti asemel 1 tunni kanti. Nii palju pole vist vajagi ja LiPo-de laadija raha jääks alles!
User avatar
vallojoe
Posts: 501
Joined: Tue Aug 08, 2006 23:41
Location: Tallinn/Harjumaa

Post by vallojoe »

Laadijal on mingisugune lipo tugi olemas, iseasi, kui hea see on.
Aga noh, vaatame, mis järgnev kuu rahakotti toob.
vana
Posts: 676
Joined: Tue Sep 05, 2006 11:43
Location: Tallinn, Õismäe

Post by vana »

EasyGlideri suur eelis on tema 1600mm pinnaulatus ja elastne vahust konstruktsioon.
Puudused:
Aeglaselt lendav, mis algajale muidugi puudus pole. Samas ei kannata ta sugugi tuult, eriti külgtuult. Üles painutatud tiivaotsad võtavad kohe “tuule alla” ja kui kõrgust napib, mättas ongi. Väike pöördetüür ei hoia üle 5 m/s tuult. Eleronide puudumine anna tunda.
Ise ma “upgradeśin” oma EasyGliederi: lisasin tiivale tugevduseks söevarda ja kaks eleroniservot. Kerele kleepisin esiosa põhja ja külgedele männiliistud, tugevdasin ka sabaosa.
Mootoriks panin 250W kiire 3200p/V (prop. max. 6 cm) välisrootoriga kolmefaasilise. On ka 2.2Ah 3S LiPo, kuid siiski proovisin möödunud nädalavahetusel esimest korda 7 AA NiMH pakiga.
Teine mudel, kiirem ja kannatab tänu eleronidele paremini külgtuult. AA akud olid küll nõrgavõitu, kui kolmefaasiline võtab palju vähem voolu - ei saanudki seekord pakki tühjaks.
PeepK
Posts: 91
Joined: Fri Sep 29, 2006 11:57
Location: Tallinn

Post by PeepK »

endale valisin kopteri kõrvale Mardi mainitud Multiplex Easy Glider Electric'u. asi jõudis kohale suve lõpus ja enne praeguseid külmi jõudsin seda lennutada 4-5 korda. ei kahetse valikut, igavesti mõnus vaheldus. mõningased kopteri kogemused ja natuke simut ning esimesel lennul polnud sees mingit värinat ja maandumine oli ka enam-vähem. Peale esimest kõvemat ninapidi põldu panekut mõtlesin kurvalt et nüüd on ribad taga. aga ei midagi, rapsisin mulla maha ja uuesti õhku.

Vallo, kui oled lennukitest huvitatud siis selline soovitus. kardan et mootorlennukiga läheb sul raskeks, vähemalt alustada. EasyGlideri mõõdus plaaner on suht rahulik ja annab aega reageerida ning on uskumatult vastupidav ja lihtsalt lapitav (ilmselt, pole veel vaja olnud). Sellele on olemas mudel FMS-s (tõmmata saab Multiplexi kodukalt). Harjuta simus ja kui asi käpas siis annan enda oma proovida. näpuga katsuma võid tulla kasvoi homnepäev. kui meeldib siis enda oma (analoogiline olemas ka Graupneril) võid saada õhku mõne nädala pärast. ise liimisin värgi kokku ühe õhtuga ja elektripoolega läks veel paar (tegin mitte päris juhendi järgi). kui pistiku-Lauri saab õpilase-juhendaja värgi käima siis saad vast sellega ise ka muid proovida.

konkreetselt EasyGlider Electric'u hinnast. mehhaanika + mootor (harjastega 400 on komplektis) ca 70 eur. juurde ostsin vastuvõtja (ppm sündikas ca 60 eur), akud (kahe 8-purgise jagu ca 600 kr, kokku jootsin ise) ja kaablit-pistikuid. mootori regu ja servod olid juba olemas.


Peep
PeepK
Posts: 91
Joined: Fri Sep 29, 2006 11:57
Location: Tallinn

Post by PeepK »

Vana, sul oli ju EasyStar, mitte EasyGlider? EasyGlideri tiivaulatus on 1.8m ja eleronid olemas. ise lootsin ka et EasyGlider kannataks rohkem tuult.

PeepK
vana
Posts: 676
Joined: Tue Sep 05, 2006 11:43
Location: Tallinn, Õismäe

Post by vana »

Õige Peep. EasyStar oli ja on. Segamini ajasin!
Tellisin ka E.Gliederi lapsele el. plaaneri stardi ja maandumise harjutamiseks.
Küsimus: kas E Glideril on üks või kaks eraldi eleronide servot?
Head ööd
PeepK
Posts: 91
Joined: Fri Sep 29, 2006 11:57
Location: Tallinn

Post by PeepK »

easyglideri eleronidel on eraldi servod. augud täpselt hiteci hs-55 jaoks, juhend ütleb et tuleb liimiga fikseerida aga ma tõmbasin lihtsalt pakketeibi peale (servo jääb täpselt tiiva pinnaga tasa) ja pole näha et liiguks. juhend saadaval multiplexi kodukalt. anal isend olemas ka graupneril (nime hoobilt ei mäleta), juhend ka saadaval. kõrgus- ja pöördetüüride augud täpselt hs-81 järgi ja juhendi järgi ka vaja liimida, aga tegin nii nagu graupneril (liimisin servode kinnituste alla klaasplasti ribad ja kinnitasin kruvidega). räägime veel enne kui kokku hakkad panema, on veel soovitusi.

Peep
mart
Posts: 498
Joined: Tue Aug 15, 2006 16:53
Location: Wermelskirchen

Post by mart »

Omal mul kahjuks EasyGliderit pole, kuid üritan kommenteerida, mida teistel näinud.
Kiirema lennu ja akrobaatika jaoks on nad EG´d tugevdanud, mitte söe vöi muude varraste, vaid klaaskiude sisaldava teibiga.
Teibitud on kogu kere alumisel küljel ninast sabani.
Pind kaetakse enne aerosoolpakendist spets liimiga, lastakse veidi kuivada ja siis teip pinge all peale. Peab muidugi vaatama, et keret köveraks ei vea. Teine teip samas stiilis kere ülemisele poolele alates lahtikäivast kabiini osast. Vajadusel ka kere külgedele.
Samuti pingutusteip tiivale.
Teip püsib vahul vaid liimiga kombineerides, Spraying glue M90 3M .
See annab vaid minimaalselt kaalu, kuid väga hea jäikuse.
Siinkandis nimetatakse neid slowleineriteks.
Meie platsil peamiseks "julgustükiks" viimasel ajal on selili lennul okastraataia alt läbi, ca 50..60cm maast, siis kohe pööre üle okastraadi tagasi, edasi teise platsi servani, ca 20m, öigetpidi okastraadi alt läbi ja kohe pööre üle traadi tagasi, selili üle platsi jne.
Vöetakse 5 ringi aeg. Parem valib menüü ja kehvemad teevad välja McDonaldsis vöi türklasste söögikohas.
Kasutuses on 2400..3200 LiPo akud, 3-4 purki. Mootoriks erinevad outrunnerid, vöimsusega ca 300-800W.
Viimasel juhul stardib mudel nagu helikoptergi maast otse ülesse, seisab ca 85° nurga all lauajupi najal vöi lihtsalt laua peal. Mootori kaaluks ca 120g.
Loodan, et leian sellel aastal ka aega kaasa teha.
PeepK
Posts: 91
Joined: Fri Sep 29, 2006 11:57
Location: Tallinn

Post by PeepK »

minu easyglider on kaasasoleva 400-mootoriga, akudeks intellect 1400 nimh-d x 8. lennukites algaja, teine kord Allikul. olin suht madalal ja järsku viis tuulehoog ja ilmselt sellest ka juhtimisvead lennuki autode (Kuno, Kolja, minu ja veel üks) kohale. ei suutnud seda ka eemale saada: stallis, kukkus, liiga palju gaasi, otse üles aga mootor pole liiga tugev ja kukub kohe jälle jne. nii ma tegin mõne m kõrgusel autode kohal esimest korda elus mitu 3-5 m surmasõlme. Kuno viskas vist kõhuli maha :))) ei saanud autodele pihta, kopterirefleksidest oli ikka kasu.

Peep
[J]
Posts: 2776
Joined: Sun Aug 28, 2005 22:42
Location: Tallinn

Post by [J] »

User avatar
vallojoe
Posts: 501
Joined: Tue Aug 08, 2006 23:41
Location: Tallinn/Harjumaa

Post by vallojoe »

Ma usun, et easyglider on ilmselt lihtsam lennata minusugusele kobakäpale, kui tipsy, aga minu jaoks miinuseks jääb suurus - just korralike hoiustamistingimuste puudumise tõttu.
Nagu Peebu jutust aru saan, siis on targem võimsam mootor muretseda.
PeepK
Posts: 91
Joined: Fri Sep 29, 2006 11:57
Location: Tallinn

Post by PeepK »

easyglideri suurus pole mingi probleem. tiivaulatus on küll 1.8m aga tiivad käivad küljest ja puhkehetkel võtab kogu kraam mul kapi otsas ca 20x100cm pinda. asja saaks veel kompaktsemaks kui hor stabilisaator oleks lahtikäiv. prantslased olevat ka selle lahendanud aga pole näinud kuidas. kaasasolev mootor on alustuseks täiesti ok.

Peep
User avatar
Submarin
Posts: 826
Joined: Sun Aug 27, 2006 17:49
Location: Tln

Post by Submarin »

mitte et mul lennukeid vähe oleks aga keegi oma EasyGlider ära ei müü odava hinnaga :)
Futaba T8FG
TBS Discovery
GoPro 3 BE +

51980760
vana
Posts: 676
Joined: Tue Sep 05, 2006 11:43
Location: Tallinn, Õismäe

Post by vana »

Mart
Kiirema lennu ja akrobaatika jaoks on nad EG´d tugevdanud, mitte söe vöi muude varraste, vaid klaaskiude sisaldava teibiga
Minu samuti Miltiplexi 1600 tiivaulatusega Magistrill on komplektis umbes taoline lineaarsete klaasi kiududega teip, tiiva tugevduseks. Üks riba alla ja teine tema kohale üles. Tekib midagi T tala taolist. Olen taolist asja igat poolt otsinud, siiani tulutult.
Ainuke võimalus on ilmselt Mardi soovitatud klaaskiu- või söelindi liimimine.
Ostsin omale ka 1x3mm ja 0.6x5mm söeprofiile.
EasyGliederi taoliste vahust mudelite ninaosa tugevdamiseks võib vabalt kasutada painutatud männiliiste. Kaaluprobleeme ei tohiks olla, LiPo´de puhul peab muidu veel tina lisama.
Kavatsen oma järgmisel nädalal saabuva E Gliederi originaal alalisvoolumootori koos ülekandega välja visata ja asendada millegi toekamaga.
Peebule küsimus. On seal ruumi D=28mm või isegi 36mm läbimõõduga mootori jaoks. Uue mootoriraami kinnitamine on vast paras jama?
PS. Lahtivõtud tiibadega plaaner võib täisti märkamatult seista toas kardina taga...
User avatar
vallojoe
Posts: 501
Joined: Tue Aug 08, 2006 23:41
Location: Tallinn/Harjumaa

Post by vallojoe »

vana wrote: PS. Lahtivõtud tiibadega plaaner võib täisti märkamatult seista toas kardina taga...
"Isiklik arvamus" vaevalt selle märkamatuse jutuga nõustub ;)
Lisaks on veel üks alla 3 aastane tegelane, kes suudab käeulatuses oleva kola pisavalt edukalt "molekulideks" lammutada.

Aga äkki peaks tõesti reaalses elus asja üle vaatama.
Post Reply