Ideid raadioplanerismi ergutamiseks

Arutelu kõigi raadioteel juhitavate plaanerite teemal...
User avatar
tulnuk
Posts: 539
Joined: Mon Aug 01, 2005 1:33
Location: tartu

Ideid raadioplanerismi ergutamiseks

Post by tulnuk »

Eestis on 3 ametlikku raadioplaanerite võistlusklassi RC 2M, F3J ja F5J ning 3 noortega tegelevat klubi, kust on seni loodetud pealekasvu mainitud klassidesse.
Paraku on olukord kujunenud selliseks, et eile toimuma pidanud F3J'i võistlus otsustati minuni jõudnud info kohaselt ära jätta kuna kolme-neljakesi terve päev platsil veetmine ei ole just suuremasi võistlus.

Umbes sama nukker on olukord RC-2M klassis, mis oli algselt mõeldud just noortele raadiomudelitega tutvumiseks. Tänapäevaste hindade ja materjalide puhul tundub 2M plaaner vaid kahe kanalilisena mõneti jabur - teisest küljest on nt FineWorxi poolt toodetav Miles suurepärane näide lihtsast konstruktsioonist ja suurepärastest lennuomadustest vaid kahe kanali abil. Image

Omade keskel on välja käidud idee hakata viskemudelitega võistlema. F3K eelisteks on võrdlemisi väikesed nõuded platsi ja lisavarustuse osas, lihtsam transportida ning väikestel poistel lihtsam ehitada. Leedus saadi F3K käima nii, et leiti sponsor, kes ostis hulgim asjalikke võistlusmudeleid, mis siis paari aasta jooksul klubidele laiali müüdi ning mille toel siis võistlema hakati. Samas on korralik F3K mudel vähemalt 200-300 euro suurune kulutus + elektroonika sinna sisse - vaevalt sellised kulutused algajaid meelitavad.

Ootaks siinsete kirjutajate/lugejate ettepanekuid ja ideid, mida rakendada, et saaksime plaaneriasjanduse taaskord edukalt käima.
motokrosser
Posts: 142
Joined: Wed Apr 12, 2006 17:05

Post by motokrosser »

Rohkem infot. Praegu oleks justkui nagu undeground üritus, millest ainult omad, sisemised jõud teavad.

Ja muidugi basic tutorial mida oleks vaja. Pole aega lihtsalt uurida iga mudeli omadusi, ning seejärel parimat valida.
[J]
Posts: 2776
Joined: Sun Aug 28, 2005 22:42
Location: Tallinn

Post by [J] »

Tänapäevaste hindade ja materjalide puhul tundub 2M plaaner vaid kahe kanalilisena ...
Ainult pöörde- ja kõrgustüüriga saab suurepäraselt hakkama, aga sellist piirangut mõistlikult põhjendada ei oskaks. See on tegelikult arengu piduriks. NSVL ajal olid NSVL servod nii logud, et töökindlaid kaldtüüre enamus teha ei saanud ja siis oli see mõistlik reegel.
Mina lubaks ka F3J sarnast 2 meetrist.
Kui 2m võistlejaid on vähe võiks noortel olla samuti lihtsalt F3J klass. Väga hästi saab võistelda ka väikese lihtsa lennukiga ja parem võidab nagunii.
F3K on õppimiseks küll odavaim ja parim variant. Siin pole ka abiliste probleem nii terav.
User avatar
tulnuk
Posts: 539
Joined: Mon Aug 01, 2005 1:33
Location: tartu

Post by tulnuk »

F3K on õppimiseks küll odavaim ja parim variant. Siin pole ka abiliste probleem nii terav.
Jah, F3J klassis on 2M mudeliga isegi võisteldud. Samas tekitaks 2M'i täielikult ära kaotamine olukorra, kus noorematel võistlejatel kõrgemat kohta pisikese lennukiga saavutada on meeletult keerulisem.
F3K kahjuks räägib iga võistluse suhteliselt pikk kestvus ja suur kohtunikevajadus.
[J]
Posts: 2776
Joined: Sun Aug 28, 2005 22:42
Location: Tallinn

Post by [J] »

F3J-s võistlusest osavõtuks on tarvilik lihtsalt mingi plaaner ja hea "mullinina" ning täpse käe korral võiks vahel mõne tuurigi ära võita.
Asja muudab teostamatuks vintsivärk ja sellega saavutatav suur kõrgus.
Kuni rahvusvahelistel vintsiga ei lasta on vintsi kasutamine kohalikel võistlustel suurim pidur võistlejate juurde tekkimisel.
Kui võiks startida ka lihtsamate vahenditega, saaksid paljud osaleda. MM pealegi näitas, et on vaja lendama õppida väikestelt algkõrgustelt ja mitte vintsiga "pilve peale".
Ei tohi unustada, et hea termikaga lendaks F3J-s maksimumi ära iga "ront" (F3B-s pole ilma väga hea lennukita midagi teha).
User avatar
tulnuk
Posts: 539
Joined: Mon Aug 01, 2005 1:33
Location: tartu

Post by tulnuk »

Siiani pole ühelgi võistlejal lendamata jäänud selle tõttu, et tal pole vintsi kasutada. Olen oma silmaga näinud, kuidas 30m kummi ja 120m tamiiliga tõmmati 2M plaaner 315 meetri kõrgusele, võrdluseks võin tuua, et minu keskmine vintsistart suure plaaneriga on 230m kanti.

Asi pole minumeelest niivõrd stardikõrgustes erinevate vahenditega, vaid pigem initsiatiivis ja "vedurite" puudumises, kellel oleks võimalik noori platsile vedada ja plaanereid tutvustada.
User avatar
lauri
Administrator
Posts: 3057
Joined: Wed Jul 20, 2005 23:13
Location: Tallinn, Estonia
Contact:

Post by lauri »

F3K näib olemasolevatest kõige atraktiivsemana, minumeelest "sisenemisklassina" hobisse ideaalne. Plussid:
- kompaktne ehk mahub "selga" ja autosse
- väga odav mudel (jätame maailmklassi mudelid teemast kõrvale, kui sisenemisklassist räägime)
- väga odav elektroonika tänu kollastele riikidele. Paar 50kroonist servot, paarisajakroonine vastuvõtja, sajakroonine aku jne
- huvitavad võistlused, mees-mehe vastu, erinevad formaadid, igav ei tohiks hakata
- ei vaja lennutamisplatsi. Kui suurel platsil lennutamine selge, saab startida ja maanduda vähegi vaba taeva olemasolul
- lühikesed lennud (10 minutit versus 2 minutit!) ehk PALJU atraktiivsem
- kätte püüdmine ja kohe uus start, veelgi atraktiivsem

Vintsi poole pealt mainin kõrvaltseisjana - no tõepoolest, miks... aastal 2010. Kui kellelegi meeldib see legacy, siis palun. Aga minu jaoks on see auto vändaga käima keeramisena ;) Minumeelest sellise ebamugavusega ei pea hakkama tegelema. Elu tuleb võimalikult lihtsaks ja mugavaks teha!

Küll aga vajab iga edukas asi EESTVEDAJAT. Keegi, kes investeeriks oma aega ja aega ja aega ja raha, et asjast asja saaks. Nii on ja teisti ei tulegi midagi. Korduvalt nähtud ja tõestatud fakt.

Kui näiteks F3K ideed arendada, siis lähenemisi on ju mitmeid. Võib teha 2 klassi - "stock" ja "modified". "Stock" klassis on piiratud mudel, näiteks 1-2 lubatud odavat algajate mudelit, mille saab Eestist kohapealt osta. See loob enamvähem võrdsed tingimused, hoiab kulud kontrolli all. Ja "modified" klass, kus Arne võistleb - lenda millega tahad, kuni FAI reeglitesse mahud.

Kindlasti saab, võiks ja peaks elu uue mudelisti jaoks väga lihtsaks tegema. Pildid, tekstid ja videod sellest, kuidas asi käib.

RC automudelites tuli uus mudelimüüja, kes hakkas uut marki müüma. Sealhulgas 1:18 skaalas RTR sõiduvalmis autod - 3300kr komplekt. Poole aastaga oli tekkinud tühjale kohale suurusjärk 20+ võistlejat. Võlusõna on 3000-4000kr, mille enamik inimesi tänapäeval leiab. Alla selle ei saa midagi toimivat ja rohkem - on juba liiga palju esimese väljaminekuna.

Ja ei tohi segi hakata ajama sisenemisklassi tipptasemel võistlusklassiga. Iga komponendi hinnaklass on neis ju ligi 10x erinev.

Kui olemasolevad plaanerimehed hakkaksid F3K mudelitega võistlema ja tekitaksid odava "sisenemisklassi" sellisel kujul, et võistlusplatsilt saab osta täiskomplektse valmis ja ära timmitud lennuki... küll siis asja saaks!

Lihtsalt minu paar mõtet. Lennundusega pole paar aastat tegelenud, küll rc-mudelite võistlusi see aasta juba tükki 25 seljataga :wink:
Last edited by lauri on Mon Aug 16, 2010 15:41, edited 5 times in total.
Lauri Laidna - www.pistik.com
[J]
Posts: 2776
Joined: Sun Aug 28, 2005 22:42
Location: Tallinn

Post by [J] »

Vintsil on võimsus ja need 230 meetrit tulevad mõne sekundiga. Kummiga 315 meetrit on nii pikk aeg, et see on juba kaotus ja hea mull enam ei aita.
F3J oleks hea, lihtne, vähenõudev klass - lihtsalt termikas planeerimine ja täpsusmaandumine. Asja teeb hetkel tegelemiseks talumatuks "raketitehnika" lennuki startimisel. Vints pole FAI reeglite järgi seejuures lubatud ja F3B-st vintsiomanike mugava elu võimaldamine on tinginud osavõtjate vähesuse.
Last edited by [J] on Tue Aug 17, 2010 9:59, edited 1 time in total.
[J]
Posts: 2776
Joined: Sun Aug 28, 2005 22:42
Location: Tallinn

Post by [J] »

F3K-s saab seejuures nii Läti kui Leeduga vastastena arvestada ja vähemalt Arne saab neile kohe vastu.
Seetõttu poleks karta, et kiiresti arengupeetus tekib.
User avatar
tikka
Posts: 902
Joined: Wed Jan 31, 2007 13:33
Location: Rakvere

Post by tikka »

Asi pole minumeelest niivõrd stardikõrgustes erinevate vahenditega, vaid pigem initsiatiivis ja "vedurite" puudumises, kellel oleks võimalik noori platsile vedada ja plaanereid tutvustada.
"Vedurites" näen eelkõige mudellennuklubide juhendajaid, kes noortega rohkem platsil käiksid.

Kui rääkida noortest ja F3K-st, siis kas noor jõuaks viskekat piisavalt kõrgele heita? Lauri mainis F3K plussina lühikesi lende, minu isiklik arvamus on vastupidine. Ma valisin plaaneri just pika lennu võimaluse pärast.
User avatar
lauri
Administrator
Posts: 3057
Joined: Wed Jul 20, 2005 23:13
Location: Tallinn, Estonia
Contact:

Post by lauri »

10 minutit pilve all lendlemine = mitte väga äge
Käest stardid ja kätte maandumised (5 korda tuuris, kümne võistleja poolt) = väga äge

Kõrvaltvaatajale ja uuele huvilisele kindlasti tundub täpselt nii. Mart ja Cuprum oskavad vast kommenteerida, kuidas see käest loopimise teema on.
Lauri Laidna - www.pistik.com
User avatar
Ervin2
Posts: 1787
Joined: Thu Mar 23, 2006 23:24
Location: tallinn & harjumaa
Contact:

Post by Ervin2 »

Ja annab ka head füüsilist vormi....
Hoolimata olematust kaalust,nõuab heitmine siiski mingit rabelemist, mis tuleb aga igati kasuks.
Mulle meeldib,kunagi oli Lauriga isegi juttu läti mudelite tellimisest,aga need jäid vist pisut karmiks hinna poolest ,tookord.
Harjumaa-Tallinn-Harjumaa
Spectrum DX9 2,4G
FOX EPO Glider 2,3M
DISCUS CS 2,6M
PROXIMA II 2,8M
CONDOR 2,5M
VOLARE 230
ELIPSOID EVO 280
Hot Pepper 3D
Durafly™ HyperBipe 900mm EPO
User avatar
mart63
Posts: 2508
Joined: Mon Jul 24, 2006 16:44
Location: Tallinn,Mustamäe

Post by mart63 »

lauri wrote:Mart ja Cuprum oskavad vast kommenteerida, kuidas see käest loopimise teema on.
Väga fun on! :wink:
Väga raske on asja käest panna, enamasti olen mina alles siis suutnud lõpetada kui pardaaku täiesti piirini tühjaks tõmmatud.
[J]
Posts: 2776
Joined: Sun Aug 28, 2005 22:42
Location: Tallinn

Post by [J] »

tikka wrote:kas noor jõuaks viskekat piisavalt kõrgele heita?
F3K lennukaal on kõigest alla 300 grammi. Siin viskaja keha mass ei tohiks lugeda ja kõrguse määrab lennuki algkiirus ning visketehnika. Kordinatsioon ja kiirus vaevalt, et noortel keskmisest täiskasvanust hullemad on!
Mina arvan, et jaksab ja probleemi pole.
User avatar
tulnuk
Posts: 539
Joined: Mon Aug 01, 2005 1:33
Location: tartu

Post by tulnuk »

Järelikult tuleb leida tootja, kes teeks sobivaid mudeleid meie sisenemisklassi tarvis - või hakata ise tootma. Soovitusi?

Need meetrised täisbalsast tiivaga viskekad, millega mul seni kogemusi on olnud, on igati positiivselt üllatanud. Taluvad lollusi ja lendavad võrdlemisi mõistlikult, samas neid tootma hakata on sellisel kujul liialt töömahukas ja ilma poolfabrikaadita kahtlen ma sügavalt, kas õnnestub klass käima saada.
User avatar
lauri
Administrator
Posts: 3057
Joined: Wed Jul 20, 2005 23:13
Location: Tallinn, Estonia
Contact:

Post by lauri »

Võimalusel võiks pakkuda LendamiseksValmis komplekti, isegi koos saatjaga või siis ilma saatja ja vastuvõtjata neile, kellel juba olemas. See oleks komplekteeritud siis odavatest, kuid enamvähem kvaliteetsetest juppidest a la Hobikuningas. Lennuk kokku kruvitud kujul ja ka ära timmitud. Enam lihtsamaks alustamist teha ei saaks.

Hobikuninga poest tuli kogu elektroonika alla 1000kr (saatja, laadija jms). Mudel vast sinna 1000-2000kr vahele. Ülimalt hea oleks see, kui mudel ja kõik muu vajalik oleks kohe võtta.

Ma ei tea küll täpselt, millega mudellennuringides tegeletakse, kuid tänapäeval võiks keskenduda küll rohkem lennutamisele, kui ise mudelite ehitamisele. Seda siis just alustajate osas. On ju müügil piisavalt häid mudeleid ja ise ehitades neid palju odavamalt teha ei suuda. Aega võiks pigem lennutamisele kulutada ;)
Lauri Laidna - www.pistik.com
User avatar
cuprum
Posts: 1548
Joined: Fri Mar 09, 2007 22:16
Location: EEKE

Post by cuprum »

lauri wrote:On ju müügil piisavalt häid mudeleid ja ise ehitades neid palju odavamalt teha ei suuda. Aega võiks pigem lennutamisele kulutada ;)
Siinkohal lähevad meie arvamused *pisut* lahku. Yep, tänapäeval tuleb mudeli *raamistiku* ostmine odavam ja ka kvaliteetsem, kui ise tegemine. Ise tehes ju tavaliselt pole laserlõikust käepärast - versus mehhaaniline väga õhukeste pulgakeste töötlus rabistab paratamatult struktuuri pisut lahti.
Aga contra poolepealt paneksin vastu selle, et mis saab siis, kui mudel pisut hävingut näeb. Kas kohe ostame uue? Sama kehtib muidugi ka kokkupanemise kohapealt. Käsi täiesti "mullaseks" tegemata tundub suht võimatu olema massisportlase tasemel.
Omaette teema on veel see, et mudeliring lastele/noortele võiks siiski pisut rohkem pakkuda, kui mudeli lennutamine. Ma räägin elementaarsest tööoskusest, mis igale poisile/plikale elus väga ära kulub. Lisaks veel pisuke väärtushinnangute muutus, ja vaimustus sellest, et oled miskit konkreetset ikka oma enese pisikeste käekestega valmis nikerdanud. Selles suhtes siuke poolvalmis kit oleks üsna "kirik keset küla" lahendus.

PS. Et mitte liiga targutama jääda, viskaksin siinkohal ka ühe konkreetsesse teemasse puutuva küsimuse õhku rikkuma ;) Nimelt, kas äkki keegi teab siinsamas Eestis mõnda firmat, mis oleks võimeline ülalpool räägitud pisipartii lennukitoorikuid valmis treima?
[J]
Posts: 2776
Joined: Sun Aug 28, 2005 22:42
Location: Tallinn

Post by [J] »

kuid tänapäeval võiks keskenduda küll rohkem lennutamisele
Olen igasuguste lennukite võistlustel Eesti keskmisega võrreldes väga palju olnud. Isetehtud lennukeid kasutatakse vähe ja needki on valmistatud enamuses "tehaste" toorikutest. "Tehasteks" kutsutakse tippmeeste tootmisüksusi.
Konkurentsivõimelisi kasvatatakse nii, et lennuk pihku ja trenni ... ja tulemus, nagu Leedu noor plaanerimees, kes MM-il napilt finaalist välja jäi.
Kokkuvõtteks umbes nii, et kaasajal "suusatamine pole suuskade hööveldamine kuigi ka selline hobi on tore".
Kui puuduvad teadmised ja kümned vajalikud abivahendid on ise ehitades võimatu midagi head kokku saada. Õhus püsiva asja saab küll!
Ostetud võistluslennukid on enamusel ka seetõttu, et ise nullist sama kvaliteetse lennuki tegemine läheb tunduvalt kallimaks, arvestades kokku kuluva aja, abivahendid ja muud kulud.
Kui trennid korralikult toimivad on vajalikud regulaarsed võistlused - oma hetkeseisu objektiivseks tuvastamiseks.
[J]
Posts: 2776
Joined: Sun Aug 28, 2005 22:42
Location: Tallinn

Post by [J] »

Kõige arvukama osalejate hulgaga on F5J klass. Edvin Cupil oli osavõtjaid 14 ja igal tasemel lennukile oleks hetkel võrväärseid vastaseid.
Võistlemine tundub paljudele algul hirmutavalt "advanced" tegevusena ja ei söendata tulla. Lennunduses on see siiski kõige rohkem arengule kaasaaitav sündmus - kaua sa ikka üht- ja teistpidi "tagahoovis" tiirutad ja keerutad ning oma vigu kordad, neid märkamata!
Klassi suurim puudus on hetkel mootorlennud ülikõrgele. See kaoks aga kohe kui tase tõuseb ja ilma mootori lühikese tööajata enam päris etteotsa ei tule (kaotatud sekundid, sest mootori tööaeg läheb lennuajast maha). Mingid märgid sellest olid juba õrnalt olemas.
Väga hea, lihtne klass! Elektrimootori abil tõus, planeerimine ning täpsusmaandumine. Selline lennuk on peaaegu igalühel nurgast võtta!
Edasine areng või taandareng sõltub palju võistluste korraldajate aktiivsusest!
Usun, et nii mõnedki F5J-st võistleks ka F3J-s kui vintsimootori kilowatid ajalukku jäetaks ja asja kuidagi reformitaks.
User avatar
tulnuk
Posts: 539
Joined: Mon Aug 01, 2005 1:33
Location: tartu

Post by tulnuk »

Ma leian jällegi, et päris alustamiseks F5J ei sobi. Liiga palju on tarvis lisavarustust lisaks lennukile ja liiga keeruline on saada väikeste kuludega kohe võistlema.

Kui viskekat hakata klassina arendama, siis mina pooldaks kahe kanaliga 1-meetrise tiivaga ja võimalikult lollikindlat (nt täisbalsast tiivaga) mudelit mille puhul poleks ise tarvis mõelda ja kitina oleks võimalik osta poolvalmis toode. See, kas lennuk on maailmatasemel või mitte ei omaks mitte mingisugust tähtsust, oluline on anda inimestele esmamulje ja see peab oleks võimalikult lihtsalt saavutatav ja võimalikult positiivne.

Väide, et F3J klassi väike võistlejate arv tuleneb vintsi kasutamisest on natuke alusetu, siiani pole kedagi platsil ära aetud, selle pärast, et ta kummiga stardib. Tulge kasvõi nüüd septembri algul Kuldiga võistludele, et kaasa lüüa.
User avatar
lauri
Administrator
Posts: 3057
Joined: Wed Jul 20, 2005 23:13
Location: Tallinn, Estonia
Contact:

Post by lauri »

tulnuk wrote:Kui viskekat hakata klassina arendama, siis mina pooldaks kahe kanaliga 1-meetrise tiivaga ja võimalikult lollikindlat (nt täisbalsast tiivaga) mudelit mille puhul poleks ise tarvis mõelda ja kitina oleks võimalik osta poolvalmis toode. See, kas lennuk on maailmatasemel või mitte ei omaks mitte mingisugust tähtsust, oluline on anda inimestele esmamulje ja see peab oleks võimalikult lihtsalt saavutatav ja võimalikult positiivne.
Kas DLG reaalselt 2-kanalisena ka lennutada kannatab?
Lauri Laidna - www.pistik.com
User avatar
mart63
Posts: 2508
Joined: Mon Jul 24, 2006 16:44
Location: Tallinn,Mustamäe

Post by mart63 »

[J]
Posts: 2776
Joined: Sun Aug 28, 2005 22:42
Location: Tallinn

Post by [J] »

Veel kord selgituseks vintsist ...
tulnuk wrote:pole kedagi platsil ära aetud, selle pärast, et ta kummiga stardib
F3J tase on eesotsas nii hea, et võistlusel esimesed otsustatakse lennu viimase 10 sekundi sees! Kuna vintsiga saab mõnede sekunditega üle 200 meetri kõrgust (meeletu võimsus), pole muude vahenditega startimisel mingeid võimalusi enamvähem võrdselt võistelda ja ei võisteldagi. Samal ajal suurtel tiitlivõistlustel tuleb vintsiharjumus kahjuks.
F3J oleks klass, millest lihtsamaks ei saa enam asja teha!
User avatar
tulnuk
Posts: 539
Joined: Mon Aug 01, 2005 1:33
Location: tartu

Post by tulnuk »

Näete, kummiga saab kah kiiresti ja kõrgele startida: http://www.youtube.com/watch?v=fO6HewJ_ ... re=related

Eesti on paraku lihtsalt nii väike, et siin pole reaalne, et tuleb mees metsast ja kaotab nt Balti karikasarja vaid selle pärast, et stardib 2 sekundit liiga kaua.

Korralik uus F3J'i plaaner on niivõrd suur investeering (teadmatutele siis suurusjärk 20 000.-), et seda ei hakka keegi endale esimeseks plaaneriks muretsema.
Sestap on ka vajalik mingi plaaneriklass alasse sisse elamiseks. Ja et sellist võistlusklassi hetkel edukalt toimivana ei ole, pole ka lootust, et keegi uus tegija 3J'i juurde ilmuks.
F3J'i puudused ja reeglimuudatused ei ole siin teemaks.

Kuna on näib, et viskemudelite klass tundub kõige perspektiivsem, on tarvis leida tootja, kelle mudelid vastaksid meie nõuetele. Mul on kogemusi seni vaid kahe erineva viskekaga, Vladimirmodelsi Elf ja taanlaste Mimi. Neist viimast olen ise ehitanud ja joonised on netist saadaval. Image
Last edited by tulnuk on Wed Aug 25, 2010 20:26, edited 2 times in total.
Kiku
Posts: 173
Joined: Tue Jan 26, 2010 22:55
Location: Tallinn, Mustamäe

Post by Kiku »

Esimene viskekas oleks ilmselt mõttekam ise balsast valmis teha ja sellega viset harjutada, et kohe kallist ostetud aparaati lõhkuma ei hakkaks. Priit rääkis täna, et ta oli leidnud mingi hea joonise ja ilmselt hakkan ma mõne nädala jooksul selle kallal nokitsema (selle nädala lõpus peaksin ka 2 meetrisega alustama tema käe all) . Sa Pärtel saaksid seda sama teha oma ringi poistega.
[J]
Posts: 2776
Joined: Sun Aug 28, 2005 22:42
Location: Tallinn

Post by [J] »

F3J'i plaaner on lihtsalt niivõrd suur investeering (teadmatutele siis suurusjärk 20 000.-
Minu meelest F3J üks võlu just see ongi, et MULLIL on kama, kas temas lendab 20 000-ne või 2000-ne plaaner ja mõlemad saavad maksimumi täis. Täpse maandumise oskus samuti suure raha sees ei ole.
20000-ne annab lihtsalt tihti teatud eeliseid.
Selline video kummistart on tore, kuni ta valest otsast lahti ei lähe!

F3K-sid paistab olema müügil mitmesuguseid? Kasvõi selline:
http://www.greatplanes.com/airplanes/gpma1070.html
http://video1.hobbico.com/gallery/gpm/g ... -large.mpg
Täpsem jutt:
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=451751
Sama lennuk mäeveerul:
http://www.youtube.com/watch?v=fwMQCPVc ... r_embedded
Last edited by [J] on Wed Aug 25, 2010 21:01, edited 2 times in total.
User avatar
lauri
Administrator
Posts: 3057
Joined: Wed Jul 20, 2005 23:13
Location: Tallinn, Estonia
Contact:

Post by lauri »

Soovitan TUNGIVALT planeerida kohe 2 klassi stiilis - eksperdid ja algajad. Miks? Sest need, kes juba lennutada oskavad ja erinevat aparatuuri omavad tahaksid tõenäoliselt kohe korraliku F3K mudeliga alustada. Suurusjärk 3000-5000 krooni pole ju korraliku süsinikust mudeli eest sugugi palju. Vastuvõtjad, servod jms vedelevad niigi kapis.

Aga täiesti eraldi teema oleks algajatele mõeldud klass. Odavamad DLG'd näiteks ei olegi alati 1.5 meetrised vaid pisemad. Siin on tõsine mõtlemise koht, kas lubada ainult üks-kaks mudelit, et elu võrdsem oleks või teha mingid muud piirangud, mis kulud kontrolli all hoiaks. Või pole üldse vaja piirata? Leedu 1:10 offroad autode meeletult populaarne algajate klass on näiteks selline, kus autol ei tohi olla ühtegi süsinikust juppi (võistlusmudelid ongi peamiselt süsinikust!).

Kahe klassi puhul oleks lahendatud ka kohtunike probleem (omavahel) ning algajatel oleks kuhu poole püüelda. Ka ei oleks häda, et top 5 on alati vanade tegijate poolt hõivatud ja parim koht kuhu tulla on 6+ ;)
Lauri Laidna - www.pistik.com
mattu
Posts: 16
Joined: Thu Aug 05, 2010 23:52

Post by mattu »

äkki keegi jagaks plaaneri ehitamise jooniseid?pange psi kui saladus ei ole!
[J]
Posts: 2776
Joined: Sun Aug 28, 2005 22:42
Location: Tallinn

Post by [J] »

äkki keegi jagaks plaaneri ehitamise jooniseid?pange psi kui saladus ei ole!
Siin on igasuguseid koos joonise ja kirjeldustega:
http://www.charlesriverrc.org/articles.htm#On-Line
Mark Drela on muuseas maailmas hetkel üks kuulsamaid plaanerite konstruktoreid ja nende aerodünaamika asjatundjaid.
[J]
Posts: 2776
Joined: Sun Aug 28, 2005 22:42
Location: Tallinn

Post by [J] »

FAI plaaneriklassid on F3J, F3B, F3K, F5B ja lisaks tehakse Euroopas palju ka F5J klassi.
Kõige lihtsam neist on kindlasti F3J - jupp nööri ja kasvõi ainult pöörde- ja kõrgustüüriga lennuk ja kogu lugu. Ainult termikas lend ja täpsusmaandumine. Hea piloot lendab termikas aja täis ja maandub täpselt iga lennukihakatisega.
Suurt kiirust vajavates lendudes (kauguslend, kiiruslennud F3B-s jne.) ilma 15000 maksva lennukita konkurentsivõimeliselt enam hakkama ei saa.
Liiga palju on tarvis lisavarustust lisaks lennukile ja liiga keeruline on saada väikeste kuludega kohe võistlema.
Hetkel on F3J klass rikutud 30 kg kaaluva lisavarustuse (vints) lisamisega.
Siin on tegelikult see otsitav arengu võti!
Post Reply