ASP .52
ASP .52
Tellisin endale hiljuti 50 dollarilise ASP .52 mootori HobbyKing'ist(http://hobbycity.com/hobbyking/store/uh ... oduct=8989). Sain ta paari päeva eest kätte ja tekkis küsimus kuidas seda korralikult sisse töötada, ilma et kuidagi selle ressurssi vähendaks. Mootoriga ei tulnud korralikku juhendit kaasa, ainult üldised soovitused stiilis ära kunagi paranda, painuta ega raseeri propellerit ja hoia näpud liikuvast propist eemal.Olen lugenud igasuguseid erinevaid viise kuid milliseid neist peaks järgima, ei tea..
Minu arvates peaks mootori mõnele lennukile või siis mootoripuki külge kinni kruvima, paak järgi ja tööle! Töötama peaks tühikäigul. Alguses võiks vaadata, milliseid proppe talle soovitatakse ja siis valima nende seast mootorit kõige vähem koormava, kütet peaks peale voolama nii, et vähe ei ole ehk siis segukruvi peaks olema võimalikult avatud (rohkem kütet-rohkem õli)
hiljem, kui niinimetatud break-in on tehtud hakkad segukruvi koomale keerama, senikaua, kuni hakkab kõrgetel pööretel mootoritööd takistama siis keerad natuke uuesti lahti nii, et ikka natuke suitsu ka tuleks ja peakski olema ok. See ,et sumpsist õli tuleb on ok, nii peabki olema vastasel korral on varsti mootoriga pahasti. Sissetöötamiseks võiks sellise mootori puhul 3-400 ml kütet ikka läbi lasta, kui kannatust vähegi jagub.
Samas oleks mõistlik see mootor igaks juhuks üle vaadata, ega kusagil midagi puudu ega üle ei ole, kõik mutrid poldid kinni. Peale nende toimingute tegemist võib juba ilmselt lendama hakata, kui kõik on ok võib peale mõne paagi tühjenemise järel proovima hakata suuremaid proppe.
Mina olen os-idel tavaliselt maapeal 2 paaki lasknud tühikäigul läbi ja seejärel peale vähest regullimist lendama asunud. Kunagi oli mul ka paar hiinakat 4,2 cm3 käis suht hästi, kuid 2,5cm3 tahtis meeletut täppis reguleerimist, et üldse töötaks. Samas on os-id käinud kõik probleemivabalt, kuigi kunagi oli kaks 2,5cm3, mis soetatud samaaegselt, kuid üks käis teisest peajagu kõrgemate pööretega.
Loodan, et mu soovitused mingil moel aitavad ning las targemad parandavad ja lisavad, kui midagi olulist jäi märkimata.
Edu sulle!
hiljem, kui niinimetatud break-in on tehtud hakkad segukruvi koomale keerama, senikaua, kuni hakkab kõrgetel pööretel mootoritööd takistama siis keerad natuke uuesti lahti nii, et ikka natuke suitsu ka tuleks ja peakski olema ok. See ,et sumpsist õli tuleb on ok, nii peabki olema vastasel korral on varsti mootoriga pahasti. Sissetöötamiseks võiks sellise mootori puhul 3-400 ml kütet ikka läbi lasta, kui kannatust vähegi jagub.
Samas oleks mõistlik see mootor igaks juhuks üle vaadata, ega kusagil midagi puudu ega üle ei ole, kõik mutrid poldid kinni. Peale nende toimingute tegemist võib juba ilmselt lendama hakata, kui kõik on ok võib peale mõne paagi tühjenemise järel proovima hakata suuremaid proppe.
Mina olen os-idel tavaliselt maapeal 2 paaki lasknud tühikäigul läbi ja seejärel peale vähest regullimist lendama asunud. Kunagi oli mul ka paar hiinakat 4,2 cm3 käis suht hästi, kuid 2,5cm3 tahtis meeletut täppis reguleerimist, et üldse töötaks. Samas on os-id käinud kõik probleemivabalt, kuigi kunagi oli kaks 2,5cm3, mis soetatud samaaegselt, kuid üks käis teisest peajagu kõrgemate pööretega.
Loodan, et mu soovitused mingil moel aitavad ning las targemad parandavad ja lisavad, kui midagi olulist jäi märkimata.
Edu sulle!
Kas said mootori sisse töötatud?
Eile õhtul töötasin ise 2,5cm3 Os max la seeria mootorit sisse, aega kulus selleks üle kahe tunni ja kütet 250 ml. Minu jaoks oli kõige hämmastavam aeg, mille jooksul oli mootor enam vähem tühikäigul nõus töötama ainult 125ml-ga. Mootor läks peale õhuvõitlejale ja paak oligi 125ml, panin paagi täis, käivitasin mootori ja reguleerisin segu hästi rikkaks, mootor käis umbes tund ja 15 minutit . Samas on mul samasugune mootor, mis võistluste käigus pole nõus 100 ml-ga töötama isegi 7 minutit, eks näis kui kaua see mootor täis paagiga lahingu oludes töötab.
Eile õhtul töötasin ise 2,5cm3 Os max la seeria mootorit sisse, aega kulus selleks üle kahe tunni ja kütet 250 ml. Minu jaoks oli kõige hämmastavam aeg, mille jooksul oli mootor enam vähem tühikäigul nõus töötama ainult 125ml-ga. Mootor läks peale õhuvõitlejale ja paak oligi 125ml, panin paagi täis, käivitasin mootori ja reguleerisin segu hästi rikkaks, mootor käis umbes tund ja 15 minutit . Samas on mul samasugune mootor, mis võistluste käigus pole nõus 100 ml-ga töötama isegi 7 minutit, eks näis kui kaua see mootor täis paagiga lahingu oludes töötab.
Ta on mul sissetöötamisel, iga päev ei saa nimelt tegeleda. 2 korda olen käianud teda kuid viimane kord kui proovisin siis ei õnnestunud enam tööle panna - mootor on poltidega 5mm vineeri küljes, mis on omakorda kruustangide vahele pandud kuid see vineer vetrub nii palju läbi, et mootor "ujub" natuke seal otsas ja viimasel korral ei õnnestunud tööle panna sest siis kui mootor tööle hakkas, alguses vibreeris nii ägedalt, et viskas kohe küünla maha ja mootor jäi seetõttu seisma. Järgmisel korral proovin kasutada powerpanelit ja kahte väikest hambulist krokodilli, et sealtkaudu küünlale toide saada. Loodetavasti saan varsti mootori sisse töötatud ja ka lennuki valmis, kuhu mootor ette läheb
Kui mootor töötab allpool nö õiget töötemperatuuri (peaks olema 90-120C), on kolb ja hülss tihedad, mõlemad kuluvad seetõttu tugevalt, keps saab piinata. Uue mootori sissetöötamisel on 2 reeglit, mis ilma kaasaaitamiseta koos eksisteerida ei saa:
- mootor peab töötama rikka seguga, et kõik hästi õlitatud saaks
- mootor peab töötama töötemperatuur, mitte liiga madala ega kõrge temperatuuriga
Häda on selles, et rikka seguga töötades jahtub mootor liialt ära. Selleks tuleks jahutust halvendada. Näiteks mässi mootori jahutuspea fooliumteibi sisse. Temperatuuri saab edukalt mõõte küünla pealt näiteks sellega - http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... oduct=8297
Automudelistid nitromootorit külmast peast üldse ei käivita. Alati on kuumapuhur käepärast ja mootor soojendatakse ~70 kraadini. See säästab mootorit. Mina raatsin ilma eelsoojendamata mootorit käivitada ainult palaval suvepäeval, kui tegu on juba väga hästi sissetöötanud mootoriga.
Mootor on tavaliselt enamvähem sisse töötanud umbes 1-2 liitri kütuse läbilaskmie järel. Sõltub muidugi tootjast ja konkreetsest mootorist. Autode mootorid muutuvad heaks alles kuskil 5-10 liitri järel, kui nad käivad juba väga vabalt ehk ökonoomselt ja lähevad veidi rohkem pöördesse.
Ma arvan, et talvel lennates peaks igal juhul mõned mootori jahutuspea ribid kinni teibima, et jahutust halvendada. Muidu mootor ei jõuagi normaalse töötemperatuurini - ei käi hästi ja kulub.
- mootor peab töötama rikka seguga, et kõik hästi õlitatud saaks
- mootor peab töötama töötemperatuur, mitte liiga madala ega kõrge temperatuuriga
Häda on selles, et rikka seguga töötades jahtub mootor liialt ära. Selleks tuleks jahutust halvendada. Näiteks mässi mootori jahutuspea fooliumteibi sisse. Temperatuuri saab edukalt mõõte küünla pealt näiteks sellega - http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... oduct=8297
Automudelistid nitromootorit külmast peast üldse ei käivita. Alati on kuumapuhur käepärast ja mootor soojendatakse ~70 kraadini. See säästab mootorit. Mina raatsin ilma eelsoojendamata mootorit käivitada ainult palaval suvepäeval, kui tegu on juba väga hästi sissetöötanud mootoriga.
Mootor on tavaliselt enamvähem sisse töötanud umbes 1-2 liitri kütuse läbilaskmie järel. Sõltub muidugi tootjast ja konkreetsest mootorist. Autode mootorid muutuvad heaks alles kuskil 5-10 liitri järel, kui nad käivad juba väga vabalt ehk ökonoomselt ja lähevad veidi rohkem pöördesse.
Ma arvan, et talvel lennates peaks igal juhul mõned mootori jahutuspea ribid kinni teibima, et jahutust halvendada. Muidu mootor ei jõuagi normaalse töötemperatuurini - ei käi hästi ja kulub.
Lauri Laidna - www.pistik.com