Tri-copter'i ehitus

Arutelu helikopteritest ja teistest "liikuva tiivaga" mudelitest

Moderator: Kristjan

User avatar
lauri
Administrator
Posts: 3057
Joined: Wed Jul 20, 2005 23:13
Location: Tallinn, Estonia
Contact:

Post by lauri »

Üks uus nelikopteri video... ei tea, mis järgmiseks?!
http://www.youtube.com/watch?v=g8O5RBcwmjY
Lauri Laidna - www.pistik.com
kronja
Posts: 214
Joined: Sun Dec 14, 2008 16:56
Contact:

Post by kronja »

lauri wrote:Üks uus nelikopteri video... ei tea, mis järgmiseks?!
http://www.youtube.com/watch?v=g8O5RBcwmjY
ülikõva.. :)
skype: kronja
www.skycam.ee
User avatar
Riff
Posts: 1439
Joined: Mon May 03, 2010 10:12
Location: Rakvere

Post by Riff »

http://www.youtube.com/watch?v=xx3rsadZA6M&NR=1

Ülikõva minuarust... Tavalised kopterid hakkavad dinosaurustena tunduma... :?
T-Rex 600 EFL DFC 3GX HV; T-Rex 600N DFC 3GX OS55 LimitedEdition HV; HK250GT - DFC 3gx savöx jne :) ; RF 5,5G; DX9; RoboCat 280 (Holybro F7, Tekko32, Atlata2 HV, Monster 2 jne )
User avatar
-Ilmar-
Posts: 367
Joined: Mon Jan 08, 2007 11:08
Location: Viljandi
Contact:

Post by -Ilmar- »

Hei!

MultiWiiCopter toimib!
Selgus, et see Nunchuk ei taha koos toimida WiiMotionPlus'iga. See Nunchuk - https://www.dealextreme.com/details.dx/sku.24529
Tundub, et selle tõttu andmed hilistuvad ja kopter lihtsalt tõmbleb ja käitub nagu jätab vahel pöördeid vahele...
Ilma Nunchukita, ainult WMP on kõik korras.
Kui vaadata GUI programmis seda Cycle time väärtust siis minul oli ~24000
teistel olen näinud ~6000. Ainult WiiMotionPlus annab ~3000 ühikut.

Mootorid: HK Turnigy 2204-14T 19g Outrunner
ESC: HK SS 15A
prop: GWS EP-7035

-Ilmar-
...ülevalt on ülevaade...
-Paranull- pildiblogi
User avatar
-Ilmar-
Posts: 367
Joined: Mon Jan 08, 2007 11:08
Location: Viljandi
Contact:

Post by -Ilmar- »

Hei!

Testisin oma kõrgusehoidjat koos tricopteriga:
Image

Reageerimise kiirus on hetkel ikka väga mage... Kipub lendama lakke ja siis tahab kukkuda puruks :)
Proovisin PID'i, õigemini alguses ainult PI erinevaid väärtusi. Lendasin kaks akutäit, vajab veel nuputamist ja süvenemist.

Ja hetkel tegin nii, et kui throttle kang ~3sekundit ei muutu võtab PIC juhtimise üle ja katkestab kohe kui toimub kangimuutus. See töötas ilusasti.
Võib-olla peaks seda kontrollaega veidike pikendama, vahest liiga kiiresti sekkus.

-Ilmar-
...ülevalt on ülevaade...
-Paranull- pildiblogi
User avatar
felch
Posts: 1462
Joined: Wed Apr 22, 2009 16:48
Location: Tallinn, Nõmme
Contact:

Post by felch »

Milline on su rõhuanduri/altimeetri reso? Kahtlustan, et sealt need jamad tulevadki - pole täpsust.
Pole midagi paremat halvast ilmast !
User avatar
-Ilmar-
Posts: 367
Joined: Mon Jan 08, 2007 11:08
Location: Viljandi
Contact:

Post by -Ilmar- »

Hei!

Õhurõhu näit muutub 30ühikut ~3m kohta.
Image

Tõstsin kopterit käsitsi üles ja alla lennu ajal kahjuks logida ei saa.
Minule tundub, et PID ei jõua lihtsalt järele. Ennem jõuab kopter üles kui PID mõjuma hakkab, siis jälle paneb mööda.
Sellest logist järeldub, et PID lisab või lahutab +-1000.
PID on liiga uimane. Võiks äkilisem olla :)

-Ilmar-
...ülevalt on ülevaade...
-Paranull- pildiblogi
User avatar
felch
Posts: 1462
Joined: Wed Apr 22, 2009 16:48
Location: Tallinn, Nõmme
Contact:

Post by felch »

Alumine graafik on anduri mõõdetud rõhk (prose poolt läbi seedituna?) aga mis on ülemisel kõveral? Mis iganes aga pannakse kõvasti mööda, algoritm ei toimi. Kui number on reguleeritud gaas siis minu meelest on asi ikka päris metsas.
PID on suht keerukas, on mitmeid häälestusparameetreid. Ma pole päris kursis kahjuks.
Sõltub ilmselt ka sellest,kuidas väljundit täituriteni viid (hilistus?). Mismoodi skeem lahendutud on - gaasikangi vahele?
Pole midagi paremat halvast ilmast !
User avatar
lauri
Administrator
Posts: 3057
Joined: Wed Jul 20, 2005 23:13
Location: Tallinn, Estonia
Contact:

Post by lauri »

Mõte, kuidas rõhuandurit testida. Märgi kõrge laega seinale kõrgus-märgid (a la vertikaalne joonlaud). Pane rõhuandur pika pulga otsa, millega saad seda kiirelt üles-alla vehkida (tänu pikale õlale). Salvesta anduri signaali, töödeldud signaali + filmi kogu asi üles.

Video pealt näed ära TÄPSED kõrgusandmed + täpse aja (0.02s resolutsioon). Nii saad kontrollitud tingimustes asja testida ja võrrelda viga, viivitust jms.

Ehk on abi...
Lauri Laidna - www.pistik.com
User avatar
ak
Posts: 552
Joined: Fri Jul 20, 2007 17:16
Location: Tallinn
Contact:

Post by ak »

Hei,

ma ei tea kui palju kogemusi sul pid'iga on, aga ma soovitaks alguses I välja jätta, see on põhiline süüdlane võnkumiste tekkel kui ta täpselt õige pole. Soovitaks panna P ja D, pigem väiksemad väärtused kui suured, ning alustuseks võiks D olla 0.25 P'st.

AndrusK
User avatar
-Ilmar-
Posts: 367
Joined: Mon Jan 08, 2007 11:08
Location: Viljandi
Contact:

Post by -Ilmar- »

Hei!

Need graafikud. Ülemine PID ehk lisaväärtus gaasikangile ja alumine silutud õhurõhk.

Ütlen ausalt, mul pole PID'i häälestamise kogemust, võin öelda, et ka esimene kord ka PIC programmis.
Hetkel tegin katse kus I ja D olid nullid ja panin P väärtuse suuremaks.
Logimise järgi jälgib P väljund õhurõhu näitu vaid amplituudi erinevusega. Logida saan vaid mittelennu ajal.
Ma pole kindel kas õhurõhunäit muutub ka kopteriga ühel ajal või jääb maha. Muutsin ka rõhunäidu filtreerimist lõdvemaks(kiiremaks). Sellest muidugi näit hakkab rohkem kõikuma.

Kui PIC lülitub hoidmise režiimile võtab ta aluseks gaasikangi asendi ja liidab või lahutab sellest PID väärtuse. Praegu ainult P väärtusega kui kopter langeb
tõusevad mootori pöörded, pidurdub, hakkab üles liikuma ja ei jõua enne lage hoogu maha võtta pean sekkuma. Teistpidi langeb vahel liiga kiiresti ja ei jõua pidurdada. Paar korda käis üles alla nagu vaja...

Rõhunäidu filtreerin:

Code: Select all

// ***
// Rõhunäidu filter
// ***
//the define of like 2 is low filtering while
//10 provides really slow and hard filtering.
long smooth(long currentData, long previousData, float smoothFactor) {
  return ((currentData - previousData) / smoothFactor);
} // *** Rõhu näidu filtreerimine Lõpp
PID on mul selline:

Code: Select all

// ***
// PID arvutus
// ***
long updatePID(long targetPressure, long curPressure) {

  error = curPressure - targetPressure;

  IntegratedError += error;
  if (IntegratedError > WINDUP_GUARD)
    IntegratedError = WINDUP_GUARD;
  else if (IntegratedError < -WINDUP_GUARD)
    IntegratedError = -WINDUP_GUARD;

  dTerm = (Dgain * (curPressure - lastPressure));
  lastPressure = curPressure;

  return (Pgain * error) + (Igain * IntegratedError) + dTerm;
} // *** PID arvutuse Lõpp
-Ilmar-
...ülevalt on ülevaade...
-Paranull- pildiblogi
User avatar
ak
Posts: 552
Joined: Fri Jul 20, 2007 17:16
Location: Tallinn
Contact:

Post by ak »

Hei,

omadest kogemustest - kui lennukis piisab reeglina proportsionaalsest regulaatorist tüüride juhtimiseks, siis kopteris on inertsil oluline osa ja ilma D-ta ei saa. D ongi see komponent mis pidurdab liikumist. Ta ei pea olema kuigi suur, muidu hakkab ta ise võnkumisi tekitama, aga ilma ei saa.

Andrus
User avatar
-Ilmar-
Posts: 367
Joined: Mon Jan 08, 2007 11:08
Location: Viljandi
Contact:

Post by -Ilmar- »

Hei!

Tegin video ainult P reguleerimisega I=0 D=0.

http://www.youtube.com/watch?v=ABpQpc61aJ0

Täis akuga olen juba kusagile jõudmas, tühjaga jätab soovida :)
Oletan, et see tingitud sellest, et ma piiran väljundit ja tühja akuga tuleb piir ette.
Proovin lisada D väärtuse, vaatan mis siis teeb. Tänanud kaasamõtlejatele.

-Ilmar-
...ülevalt on ülevaade...
-Paranull- pildiblogi
nppc
Posts: 36
Joined: Thu Dec 28, 2006 16:18
Location: Germany

Post by nppc »

Esma pilguga tundub, et ülesse/alla liikumisel peab erinevad parameetrid kasutada, sest, alla minnes pidurdamiseks vajab rohkem jõudu- gravitatsioon... :roll:
Pavel
User avatar
mcmatrix
Posts: 266
Joined: Wed May 09, 2007 17:01
Location: Peetri alevik / Harjumaa
Contact:

Post by mcmatrix »

Küsimus on keegi proovinud 3kopteri YAW telje kontrollimiseks sellist juhtpinnaga varianti?

Image
Image

http://www.qc-copter.de/wiki/index.php? ... iFox_1.jpg

Tundub, et mehhaaniliselt lihtsam kui mootorit koos labadega liigutada.
Servot ei tohiks ka eriti koormata.

Kopteri juhtimisel peaks toimima sarnaselt mootori kallutamisele.
User avatar
-Ilmar-
Posts: 367
Joined: Mon Jan 08, 2007 11:08
Location: Viljandi
Contact:

Post by -Ilmar- »

Hei!

Siin on erinevaid lahendusi välja pakutud:
TriCopter Yaw control setups

Selle lapaka kohta arvati nii:
http://www.rcgroups.com/forums/showthre ... 047&page=3

"I have seen others that have tried it also but no one has fully explain why it did not work. Please, may I ask what was your experience with this YAW setup?"

-Ilmar-
...ülevalt on ülevaade...
-Paranull- pildiblogi
cbjuss
Posts: 246
Joined: Sun Jan 20, 2008 17:43
Location: Õismäe

Post by cbjuss »

Kas selle trikopteri stabiilsus läheks paremaks, kui nende esirootorite vahel oleks mingi nurk .Sama põhimõte nagu lennuki tiiva V kuju
User avatar
mart63
Posts: 2508
Joined: Mon Jul 24, 2006 16:44
Location: Tallinn,Mustamäe

Post by mart63 »

Ei, tuules lennates oleks asi isegi ebastabiilsem.
cbjuss
Posts: 246
Joined: Sun Jan 20, 2008 17:43
Location: Õismäe

Post by cbjuss »

Seletage teooria koht mulle ära.Miks peavad need multikoperdajad olema võrdkülgse geomeetriaga(ütleme ruut ja kolmnurk)Nad on ju kolme telje peale gürotatud.
Mis sellest siis on kui mõne telje peale on pidevalt erinev koormus, peasi,et CG oleks paigas.Millele ma nüüd pihta ei saa?
User avatar
felch
Posts: 1462
Joined: Wed Apr 22, 2009 16:48
Location: Tallinn, Nõmme
Contact:

Post by felch »

Ristküliku kujulist 4-kopterit on ka tehtud (keegi Megapiraatidest, video oli ka). Minu meelest ei pea isegi IMU olema täpselt CG-s - kompenseerib ju ikka.
Pole midagi paremat halvast ilmast !
User avatar
mart63
Posts: 2508
Joined: Mon Jul 24, 2006 16:44
Location: Tallinn,Mustamäe

Post by mart63 »

http://www.mikrokopter.de/ucwiki/mkm

Igasugu ägedaid kujundeid annab teha, mõtle vaid mixing välja :)
User avatar
felch
Posts: 1462
Joined: Wed Apr 22, 2009 16:48
Location: Tallinn, Nõmme
Contact:

Post by felch »

Neil on vist akusid või raha liiga palju. Sõidavad tavaliselt Hummeriga... ?
Pole midagi paremat halvast ilmast !
ussimuna
Posts: 916
Joined: Thu Feb 14, 2008 19:24
Location: Elva
Contact:

Post by ussimuna »

Akude kohta saan niipalju öelda, et 4S/5Ah hoiab umbes 12-13 min. minu 2,2 kg ämblikku õhus. Hummerit ei ole .. :wink:
User avatar
Oehh
Posts: 1196
Joined: Thu Jul 12, 2007 1:23
Location: Tallinn

Post by Oehh »

Kas sul on ämblik või lihtsalt putukas? :wink:

Ämblikel on kaheksa jalga :wink:
cbjuss
Posts: 246
Joined: Sun Jan 20, 2008 17:43
Location: Õismäe

Post by cbjuss »

Tegelt peaks mu küsimus elektroonika osa alla käima,aga kuna see on nii selle teemaga seotud,siis küsin siin

Olen värske Arduino mini pro omanik ja küsimus on selle progemisest.
Kas on kuidagi teda võimalik progeda ISP progejaga ,mul nimelt pole seda õiget FTDI pole.Kui see tõesti peaks olema võimalik siis milline see sokeldus peaks olema ja milliseid muid vigureid peaks teadma?
Netist leidsin taolise ülemineku skeemi
http://openbiologger.blogspot.com/2011/ ... ature.html
Kas see üldse on selle koha peal kasutatav?
Ei oska selle softi sisemisest ilust aru ega osa saada
User avatar
-Ilmar-
Posts: 367
Joined: Mon Jan 08, 2007 11:08
Location: Viljandi
Contact:

Post by -Ilmar- »

Hei!

Vaata siit, otsi MISO, MOSI, SCK, RESET, Vcc, gnd üles.
http://arduino.cc/en/uploads/Main/Ardui ... ematic.pdf

Parimat soovides,
-Ilmar-
...ülevalt on ülevaade...
-Paranull- pildiblogi
cbjuss
Posts: 246
Joined: Sun Jan 20, 2008 17:43
Location: Õismäe

Post by cbjuss »

Progemisega sain nüüd hakkama - ostsin Tevalost USB-TTL kaabli.
Nüüd on järgmine arusaamatu koht.
Mitte kuskul foorumites pole märgitud,et ESC keskmine (+5v) punane karv tuleks lahti võtta.HK KK plate kohta oli isegi märge,et võivad külge jääda.
Kuidas siis see lõplik otsus siis on?Praegu hakkan katsetusi tegema servod esc asemel - igaks juhuks .
cbjuss
Posts: 246
Joined: Sun Jan 20, 2008 17:43
Location: Õismäe

Post by cbjuss »

Tegin esimese katsetuse HK plateV2 ja 4 servoga.Peale pisikest pusimist hakkasid servod end liigutama.Süsteem tuleb muidugi endale selgeks teha-praegu on veel toores.Toiteks kasutasin miskit noname esc 5v.Täpselt ei tea aga usutavasti on ta 2A. Minutiga läks ta tulikuumaks.Loodetavasti siis,kui on kasutusel quad või trikoperdaja on 5V pealt voolutarve oluliselt väiksem
User avatar
felch
Posts: 1462
Joined: Wed Apr 22, 2009 16:48
Location: Tallinn, Nõmme
Contact:

Post by felch »

ESCide +5V väljundid võivad olla paralleelis küll. See on nagu akude paralleeliminegi. Muidugi kui tegu erinevate ESCidega, siis ma ei jätaks neid paralleeli.
Miks läks su regu tulikuumaks - kas servod olid nii võimsad? Plaat ise võtab väga vähe voolu ja servod ju enamuse ajast seisavad.
Pole midagi paremat halvast ilmast !
cbjuss
Posts: 246
Joined: Sun Jan 20, 2008 17:43
Location: Õismäe

Post by cbjuss »

TNX!
Paistab,et esc triikraua effekt on selles konkreetses exemparis.Panin selle asemele Turnigy Plush25 ja kohe oligi tüki maad jahedam (seda on mul vanast ajast ainulexemplar).Tegelt kõik esc tulevad sedasama tüüpi-on praegu veel hiinamaalt siiapoole teel.Mootorid plaanix miskit 750kv tüüpi,see siis omal ajal.Praegu harjutaks edasi ilma propita ja käepärast olevate mootoritega, noh nagu õppevahend rohkem,et saaks selle kiberi hingeelule ligemale
Post Reply