Mäeveerulennu võimalused Eestis

Arutelu kõigi raadioteel juhitavate plaanerite teemal...
Post Reply
[J]
Posts: 2776
Joined: Sun Aug 28, 2005 22:42
Location: Tallinn

Mäeveerulennu võimalused Eestis

Post by [J] »

Pakri poolsaare kohati 30 meetri kõrgusel järsul kaldal on võimalik plaaneriga sobiva tuulega tundide kaupa õhus püsida.
Elektrimootor tuleb muidugi väheste kogemuste korral kasuks ja aitab vältida vigaste lennuvõtete tõttu merre kukkumist.
Image
Päris veeru lähedale kaldale maandumine on tugeva tuulega samuti ohtlik ja keerukas võimsate õhukeeriste tõttu. Veeru serva läheduses võib tekkiva "rootori" tõttu tuul puhuda lausa vastupidises suunas ja veidi kaugemal on väga võimas langev voolus.
[J]
Posts: 2776
Joined: Sun Aug 28, 2005 22:42
Location: Tallinn

Post by [J] »

Väike joonisekene samuti, kuidas mäeküljega enamvähem risti puhuva tuulega tekib tõusev ja lennukit üles viiv komponent:
Image
Eestis on kindlasti mäeveerulennu katsetusteks hulgem kasutatavaid ja Pakri poolsaare veerust kordades ohutumaid mäekülgi.
Mäeveerulennu katseteks on võimalik kasutada isegi sobivaid ehitisi:
http://www.youtube.com/watch?v=XLttfyGcaGE
[J]
Posts: 2776
Joined: Sun Aug 28, 2005 22:42
Location: Tallinn

Post by [J] »

Täna oli Pakri veerul selline tuul, et isegi vesi läks taevasse:
Image
http://www.delfi.ee/news/paevauudised/e ... d=62389548
[J]
Posts: 2776
Joined: Sun Aug 28, 2005 22:42
Location: Tallinn

Post by [J] »

Video sellest, kuidas kaasaegse süsiplastist lennukiga saab ära kasutada pikaks lennuks ka imeväikeseid mäekallakuid ja tuult tugevusega ainult mõni meeter sekundis:
Image
[J]
Posts: 2776
Joined: Sun Aug 28, 2005 22:42
Location: Tallinn

Post by [J] »

Õpetlik video maandumisest tugeva tuulega alati keeriserohkele mäeservale!
Keeristes on maandumisel lihtne mudelit lõhkuda kui lennata energiavaruta. Tullakse suurel kiirusel ja pidurdatakse hetk enne maandumist:
Image
Mäeveerg on äärmiselt sarnane Paldiski kõrval asuvale Pakri veerule.
[J]
Posts: 2776
Joined: Sun Aug 28, 2005 22:42
Location: Tallinn

Post by [J] »

Sel aastal esmakordselt õnnestus õhtupoolikul Paldiski mäeveerul käia. Vahepeal on Pakri poolsaar tuulikuid täis ehitatud. Keskel kauguses paistab Eesti seni ainsa extuumareaktori korsten:
Image
Kallas ikka kallas:
Image
ja ka fotokaga lennuk seisis tänase nõrga tuulega enamvähem üleval.
Clusteril sai klapid alla lasta nõnda, et seisis praktiliselt kohapeal nina vastu tuult. Lihtsalt niisama väga pikalt tiirutamine tüütab tegelikult ruttu ära:
Image
Tänase tuulega umbes 6 m/sek olid vajumiskiirus ja tõusukiirus tasakaalus kusagil 70 m kõrgusel.
Leho
Posts: 14
Joined: Thu Jan 18, 2007 10:49
Location: Tallinn

Post by Leho »

Huvitav kokkusattumus. Käisin ka eile peale lõunat Paldiskis lennutamas (üle päris pika aja). Tuul oli siis veel väga mõnus 4-8m/s täpselt risti kaldaga.
[J]
Posts: 2776
Joined: Sun Aug 28, 2005 22:42
Location: Tallinn

Post by [J] »

Mina jõudsin kohale veidi hilja. Tuul oli algul risti veeruga ja siis hakkas veeru suunaliseks pöörama. Tuulikute järgi on hea tegelikku tuule suunda vaadata.
Õhtupoolikul on veel see häda, et päike on otse ees.
[J]
Posts: 2776
Joined: Sun Aug 28, 2005 22:42
Location: Tallinn

Post by [J] »

Siin teemas head lisainfi veergudest:
http://forum.pistik.com/viewtopic.php?p ... ight=#3470
Post Reply