Mudellennunduse ohutuseeskiri!

Uued ja juba vastuse leidnud küsimused algajatele
Post Reply
User avatar
lauri
Administrator
Posts: 3057
Joined: Wed Jul 20, 2005 23:13
Location: Tallinn, Estonia
Contact:

Mudellennunduse ohutuseeskiri!

Post by lauri »

Järgnev mudellennunduse ohutuseeskiri tuleks kindlasti läbi lugeda kõigil uutel ja vanadel hobiga tegelejatel.

Mudellennuühenduse turvalisuse koodeks(ohutuseeskiri)

SISUKORD


* Sissejuhatus
* 1. Üldine osa
* 2. Üldised tehnilised nõuded
* 3. Raadiolend
* 4. Lennukite raadiolend
* 5. Helikopterite raadiolend
* 6. Vabalend
* 7. Ohilend
* 8. Ürituste ja võistluste korraldamine
* 9. Lennuplatside/lennuväljade turvareeglid
* 10. ELFi kuuluvate mudellennuklubide vastutus ja kohustused
* Lisa 1. Raadiolennuks kasutatavad sagedused Eestis
* Lisa 2. Piloodi meelespea
* Lisa 3. Pealtvaataja meelespea
Last edited by lauri on Sun Oct 12, 2008 21:36, edited 1 time in total.
Lauri Laidna - www.pistik.com
User avatar
tarmotaja
Posts: 119
Joined: Wed Jul 05, 2006 13:43
Location: Märjamaa

Post by tarmotaja »

Braavo! See on tõepoolest õige koht sellesisulise kirjanduse levitamiseks. See ohutuseeskiri peaks suisa kohustuslik olema kõigile Piibe ja Kollase mudellenduritele. Eriti punktid, mis kirjeldavad lendamist inimeste ja autode kohal. Hea, kui leiduks keegi, kes selle ka venekeelsele seltskonnale ära tõlgiks. Oleks igati abiks.

Tarmo
ints
Posts: 621
Joined: Mon Oct 02, 2006 10:49
Contact:

Post by ints »

Õnneks on see vaid mustand - on veel asju, mis tuleks selgeks vaielda. Nagu näha, osad kohad on punased ja vajaks täpsustamist.

Ma saatsin juba vähemalt paarkymmend põhimõttelist kommentaari koostajale, tundub, et paljud/enamus on ka arvesse võetud. Tegelikult kutsuks üldse ylesse rahvast seda lugema ja parandama. Et saaks hea. Ja et ei saaks liiga pikk ega liiga keeruline, et poleks korduseid. Ning, et oleks reaalses elus ka järgitav.

Minu poolt paar kysimust "yldsusele", juhtimaks tähelepanu teemadele, mis minu arvates pole veel head:
Kas me tahame regida KÕIK lennutusyritused (mida jääb passima vähemalt 1 möödasõitja - st. tekib pealtvaataja) avalike yritustena? Kas keegi on kordagi seda kadalippu läbinud? Liiklusskeem, päästeameti kooskõlastus jne.jne.jne. Kas meil seejärel veel on jõudu korraldada vähemalt kordki aastas võistlus või muu yritus? Kahtlen. Pealegi, kinnisel territooriumil pole see hädavajalik nõue (avalike yritusi reglementeeriva seaduse kohaselt). Või plaanib ELF siin dubleerida kohalikku omavalitsust? NB! Teatud tingimustel on yrituse regimine kohalikus omavalitsuses möödapääsmatu! Kas antud juhul kohustub ELF selle (millise aja jooksul) kohalikus omavalitsuses kinnitama? Või on ELFi "avalik üritus" mingi muu asi kui kohaliku omavalitsuse osa ja sama kadalipp tuleb teha parallselt 2es kohas? Minu ettepeanek oleks sama sedausest tulenevat nn. kohaliku omavaltisuse taset ka ELF siseselt rakendada [muuda definitsiooni]. See, et keegi ELFist läheb yrituse korraldaja asemel kohalikku omavalitsusse on teretulnud, kuid siiski sooviks siis ka ELFi poolt kindlat vastutajat ja mis aja jooksul regimine läbi viiakse...

Kas me tahame kõikidele lennutusplatsidele turvaaeda - või, kas see on tänapäeval möödapääsmatu?

Kus/kes sertifitseerib lennuoskust? Kas sama systeem nagu ntx. Inglismaal on vajalik Eestis, 2008 seisuga? Miks? Kui aga on, siis tuleb teha selge systeem - igale vastava klassi tunnistus tasku, selged sertifitseerijad, selge reeglistik, kuidas, miks, mis nõudeid erinevates klassides tuleb täita. Kui see on liiga keeruline [ongi], siis kustutaks selle nõude yldse maha...

AGA: inimeste ja autode kohal ei tohi mitte mingisugustel tingimustel lennata (nii on kirjas ka paljude maade ohutusreeglites, kui me muus osas oleme eesrindlikud, miks sellises olulises kohas siis järsku nii tagasihoidlikud olla?). See võiks olla pigem suurelt ja punaselt. Väga suurelt ja väga punaselt. Praktikas on see kõige enam eksitum asi, mis korduvalt on viinud "läheltä piti" olukorrani. Mäletan ka ise paari varjumist, neist drastilisem Tõnu paketiauto alla, kui ürituse korraldajad ja võistleja äkki otsustasid platsikorralduse peapeale pöörata. Loomulikult toimus ka kräss, meist kymnekonna meetri kaugusel. Teist korda ei tahaks KUNAGI...

Seni võiks lugeda ka alternatiivseid, hetkel aastaid kasutusel olnud HeliCamp ürituse reegleid, mida peaks/saaks kasutama/tada vähemalt uute reeglite tekkimiseni ka tavaelus ;) Vene keeles paraku pole, see-eest on need tòlgituna samas saadaval ka soome ja inglise keeles!
http://www.helicamp.eu/rules.html?eng=2

Väheke ilusamas vormis on sama asja karvavõrra vanem versioon saadaval aadressilt
http://www.heli-web.com/helicamp2006liv ... html?eng=2

I.
Last edited by ints on Thu Jul 12, 2007 19:46, edited 1 time in total.
User avatar
tulnuk
Posts: 539
Joined: Mon Aug 01, 2005 1:33
Location: tartu

Post by tulnuk »

Kui meil oleks kõigile (plaaner,kopter, mootormudel ja võibolla ka vabalend) sobiv plats, mis asetseks kuskil Kesk-Eestis ja mille puhul oleks kindel et sinna uusi elamuid või põldu ei tehta siis oleks ju täiesti perspektiivikas teha see statsionaarselt täielikult FAI(või ka AMA) nõuetele vastavaks sh. boxialad, pealtvaatajate tsoon ja piirded jne. Seljuhul oleks olemas plats kus saame korraldada ka rahvusvahelisi võistlusi ja ka lihtsalt pealtvaatajatele atraktiivsemaid üritusi(=sponsorid, reklaamid, tunnustus ja üldsuse teavitamine).
Seni kuni pole olemas kindlat platsi mis kõigile sobiks ei näe ma küll mingit põhjust miks peaks raha matma mingi ebamäärase tulevikuga ala peale kui lõpptulemusena laseksid kõik ikka kuskil enda põõsa taga.

Hetkel paistab kõige reaalsem Nurmsi plats, samas seegi kuulub sõjaväele ja sinna on end üsna püsivalt juba sisse seadnud langevarjurid.
ints
Posts: 621
Joined: Mon Oct 02, 2006 10:49
Contact:

Post by ints »

Loomulikult - oleks TORE omada sellist platsi ja oleks IDEAALNE kui seal oleks turvavõrk. Seda ikka eelkõige pealtvaatajate kaitsmiseks lendavate kontrolli alt väljunud objektide eest?!

Reaalne olukord on aga selline, et meil pole YHTEGI (? - st. päris oma) platsi. Heal juhul on mingi tykikene põllulappi, mida hädapärast saab platsina kasutada. Turvavõrku ei saa sinna, nagu näiteks ka Haapsalu või Viljandi või Tapa lennuväljale ka kõige parima tahtmise korral. Turvavõrku pole isegi mitte MMil.... Mis ei tähenda, et see oleks halb idee, kui oleks võimalus...

Ohtutustehnika reeglites on aga selgelt kirjas, et platsil PEAB turvavõrk olema.
Mudellennuühenduse lennuplatside/lennuväljade turvalisuse koodeks.

Antud koodeks on heaks kiidetud ELFi juhatuse poolt ja peaks olema lisatud iga ELFi liimesklubi tegevuse ja turvalisuse nõuetesse, kui vähim minimaalselt vajalik.

[...]

- Turvaaed või tõke peab olema paigaldatud, et tagada liikuvate õhusõidukite, mis ei ole veel või enam õhus, sattumist piloodialale või pealtvaatajate ja külaliste sekka. See turvaaed või tõke peaks olema miinimum 30 meetri kaugusel lennualast/lennujoonest pealtvaatajate või külaliste suunal. Soovitav oleks kasutada ka turvaaeda või tõket, mis ümbritseks või eraldaks piloodialal seisvat pilooti.
Tore, aga minumeelest ainuke tagajÄrg on see, et:
1) veelgi kindlamalt ei saa platsi olema;
2) ka muid reeglite sätteid hakatakse sama kergekäeliselt ignoreerima.

I.
Last edited by ints on Fri Jul 13, 2007 16:17, edited 1 time in total.
vana
Posts: 676
Joined: Tue Sep 05, 2006 11:43
Location: Tallinn, Õismäe

Post by vana »

Lugesin jutu läbi. Paljud punktid tundusid üpris naiivsetena. Vagad, meie oludes ebareaalsed soovid…
User avatar
lauri
Administrator
Posts: 3057
Joined: Wed Jul 20, 2005 23:13
Location: Tallinn, Estonia
Contact:

Post by lauri »

Eks see on peen joon reaalsuse ja teooria vahel, mis peaks kuidagi kavalalt paigas olema. Nagu ka kirjas ka märgitud, siis tegu mustandiga ja loodan, et konstruktiivsest arutelust ka kasu on selle lõpp-versiooni valmimiseks.

Selliste infokogumite koostamine on pagana keeruline, just struktuur + sisu.

Äkki peaks siis kuidagi üritama lahku ajada lennutajate põhilised ohutusnõuded ning eraldi hoida üldised ohutusnõuded (lennutamisplatsile, võistlustele jne). Mõnes kohas saab kindlasti ka reaalse olukorraga arvestada, kuid teatud punktides EI tohi järeleandmisi teha loomulikult.

Viimasel ajal on üht-teist juhtunud, sest tegijaid ja ka algajaid on (õnneks!) juba rohkem. Esmastähtis olekski põhilised ohtutustõed selgelt ja kompaktselt ühte punti panna, see ju enamvähem ongi olemas.
Lauri Laidna - www.pistik.com
User avatar
tulnuk
Posts: 539
Joined: Mon Aug 01, 2005 1:33
Location: tartu

Post by tulnuk »

Ok, vabandan et läksin enne suts utoopiliseks.
Juhend juhendiks, olgu ta nii hea või halb tahes, me saame ju kõik aru selle ideest ja mõttest, seega võiks ju üritada seda kasvõi mingil määral rakendada.
Arvan et platsil käitumise reegleid oleks mõtekas hakata juurutama juba sellistel igaõhtustel lennutamistel nagu Tallinna rahval toimub piibel ja mujal. See tähendaks siis seda enne algajate esimesi lende vaataks mõni kogenum lennuki kriitilisel pilgul üle (tüüride käik, raskuskese ja juppide küljespüsimine), tehtaks noomitusi kui lennatakse üle autode ja hoitaks igasugune lennutamine üldse "laagrist" vähemalt 20m.
Võibolla tasuks lausa osta mõni rull piiramislinti (triibuline ja kilest), et erinevad alad konkreetselt ära märkida.
Sesmõttes on Eestis toimuvad plaanerite võistlused üsna korrektseks näiteks kuidas peaksid asjad toimuma.
User avatar
laurinko
Posts: 96
Joined: Mon Aug 15, 2005 12:38
Location: Helsinki/Tallinn
Contact:

Vasalemma lennuplats ja ohutus

Post by laurinko »

Platsil saame katsetada ELF mustandit. Teeme selle kavandi järgi lennualad. Ruumi on sedavörd palju,ett saame ka pikemad vahemaad teha. Tulevik näidab kuidas asi kujuneb....
User avatar
tarts
Posts: 838
Joined: Thu Sep 14, 2006 20:01
Location: Tallinn
Contact:

Post by tarts »

Link ei tööta :roll:
User avatar
tulnuk
Posts: 539
Joined: Mon Aug 01, 2005 1:33
Location: tartu

Post by tulnuk »

User avatar
lauri
Administrator
Posts: 3057
Joined: Wed Jul 20, 2005 23:13
Location: Tallinn, Estonia
Contact:

Post by lauri »

Parandasin ka esialgse postituse. Õnneks vahepeal aeg edasi liikunud ja esialgne dokument uue kuue saanud ;)
Lauri Laidna - www.pistik.com
Post Reply