Uurimistöö - võimalused mehitamata õhusõidukite ...
Uurimistöö - võimalused mehitamata õhusõidukite ...
Sain lennuametilt sellise kirja, kui kellelgi mahti siis ehk küsimustikule vastamine aitab tallinna lennutajatele kaasa:
Eesti Lennuakadeemia tudeng uurib oma lõputöö raames võimalusi mehitamata õhusõidukite integreerimiseks mehitatud lennuliiklusesse Tallinna lennuvälja lähialas. Lõputöö raames on ta koostanud küsitluse, millele ootab vastama ka mehitamata õhusõidukite käitajaid. Kui leiate natukene aega, siis aitate oma vastustega kaasa Mariliisi lõputöö koostamisele. Loodetavasti on võimalik neid tulemusi ka tulevikus reaalselt kasutada.
Küsitlus on leitav https://docs.google.com/forms/d/1qteBvK ... =send_form
Küsimustikule vastamise tähtaeg on 10.05.2015
Võite küsimustikku jagada.
Eesti Lennuakadeemia tudeng uurib oma lõputöö raames võimalusi mehitamata õhusõidukite integreerimiseks mehitatud lennuliiklusesse Tallinna lennuvälja lähialas. Lõputöö raames on ta koostanud küsitluse, millele ootab vastama ka mehitamata õhusõidukite käitajaid. Kui leiate natukene aega, siis aitate oma vastustega kaasa Mariliisi lõputöö koostamisele. Loodetavasti on võimalik neid tulemusi ka tulevikus reaalselt kasutada.
Küsitlus on leitav https://docs.google.com/forms/d/1qteBvK ... =send_form
Küsimustikule vastamise tähtaeg on 10.05.2015
Võite küsimustikku jagada.
fpv racing
See asi meenutab varblase tapmist õhutõrjekompleksiga Ametnikud võiks veidigi viia end kurssi mudellennunduse,kui sellisega.Kui kogu seda üleskeerutatud tolmu vaadata,siis jääb mulje,et asjaga tegelevad isikud ei ole mudellennundusega kunagi kokku puutunud.Kui nüüd kõik see lubade-maksude virr-varr käivitub täie tõsidusega,siis tulevikus on meil veel rohkem eluvõõraid spetsialiste,kelle esimesed kokkupuuted lennundusega piirduvad arvutist piltide vaatamise ja parimal juhul toas paberlennuki lennutamisega (õues ei tohi ju ).Muidu küll jälgime hoolega mida ameerikamaal tehakse,aga selle koha peal ei taha kuidagi kogemusi üle võtta:
http://knowbeforeyoufly.org/
http://knowbeforeyoufly.org/
Like.Kuno wrote:See asi meenutab varblase tapmist õhutõrjekompleksiga Ametnikud võiks veidigi viia end kurssi mudellennunduse,kui sellisega.Kui kogu seda üleskeerutatud tolmu vaadata,siis jääb mulje,et asjaga tegelevad isikud ei ole mudellennundusega kunagi kokku puutunud.Kui nüüd kõik see lubade-maksude virr-varr käivitub täie tõsidusega,siis tulevikus on meil veel rohkem eluvõõraid spetsialiste,kelle esimesed kokkupuuted lennundusega piirduvad arvutist piltide vaatamise ja parimal juhul toas paberlennuki lennutamisega (õues ei tohi ju ).Muidu küll jälgime hoolega mida ameerikamaal tehakse,aga selle koha peal ei taha kuidagi kogemusi üle võtta:
http://knowbeforeyoufly.org/
Futaba T8FG
TBS Discovery
GoPro 3 BE +
51980760
TBS Discovery
GoPro 3 BE +
51980760
Küsitlus
Korraldasin just Minimaailma näitust koos lennutamisega. Sellisele küsimustikule vastama ei ole nõus kuna tõenäosuse hindamine on väga keeruline. Palun lugeda kuidas juristid ja Tartu Ülikooli matemaatikud tegelesid Veerpalu juhtumi tõendamisega. Riskid on olemas aga tavamudellendur ei pea neid oskama hinnata võrreldes kajakaga. Olen nõus vastama küsimustele ja kõnedele , et parandada lennutamise turvalisuse olukorda. Seni kuni kajaks on suurem ja kaalub rohkem kui minu droon peavad lennuameti kõrgepalgalised töötajad ajud tööle panema.
täitsa huvitav oleks F3A mudelile paigaldatud transponderi signaali jälgida.....lennujuhil päris põnevLennuki transponder võtab vastu kontrollikeskusest kindlaksmääratud sagedusel saadetud kodeeritud signaali ja saadab vastussignaali etteantud sagedusel tagasi keskusse, kus saadud andmed esitatakse radariekraanil.
Hea, et sai siis 250 mõõdus kopterid hangitud, 450 mõõt läheb juba selle kuni 150 kg kategooria alla oma 700+ grammigaKuno wrote:huvitav,miks just sellised numbrid....0-0,5kg oleks nagu loogiline(ehk parkflyerid) aga edasi....järgmine kategooria on 0.5-150kg
Transponder kaalub arvatavasti samapalju
TZ Frenzy V2 .50, Trex600N, GAUI Hurricane 550, HK500CMT TT, HK450V2, Trex250, HK250GT FBL, NE Solo Pro 100&125 3D, WLToys V977
GWS Mini-Dragonfly, Esky Lama V3, Nine Eagles Solo Pro II &Free Spirit
GWS Mini-Dragonfly, Esky Lama V3, Nine Eagles Solo Pro II &Free Spirit
Nu eks ta ole mudelistile kah päris paras väljakutse. Hetkel valisin suht juhusliku listi ja sealt ühe pisemana tunduva seadme (Garmin GTX328).Kuno wrote: täitsa huvitav oleks F3A mudelile paigaldatud transponderi signaali jälgida.....lennujuhil päris põnev
Kaal: 1.9kg (koos konnektoritega)
Transmitter power 250 watts nominal at unit
Huvitav, kumb kujuneb suuremaks väljakutseks, kas viiekilose maksimumkaalu sisse poolteist kilo "vaba ruumi" tekitada - või siis 250W raadiosignaali jaoks toite tagamine (eeldame, et selline elektriradiaator eriti muu pardaelektroonikaga kaklema ei kipu).
PS. Kas keegi on kohanud mõnd transpondrit, mida *reaalselt* oleks võimalik 2x2x5 F3A mudelisse mahutada?
Update: Ise küsin, ise vastan... eksisteerib ka järgmine isend
Sagetech Transponders measure just 3.5” x 1.8” x 0.7” and weigh only 100 grams
Rahvusvaheliselt toimub lennusport FAI reeglite ja võistlusmäärustike järgi. Reeglid on koostatud maailma parimatest lennundusasjatundjatest rahvusvaheliste komisjonide poolt ja neid kohandatakse muutuvate olude järgi igal aastal.
FAI liikmed on kõik tugevamad lennundusmaad:
http://www.fai.org/members#active_members
Mudellennu ülemaailmsed reeglid on siin:
http://www.fai.org/fai-documents (Aeromodelling)
Lähim rahvusvahelise võistlus toimub järgmisel nädalavahetusel Soomes:
http://fxj.fi/fc1/
Need mudellennukid võivad kaaluda kuni 5 kg, tegelikult kaaluvad üldjuhul alla 2 kg, sest kergematel on lennus eeliseid.
Maailma parimad lendajad treenivad muuseas pea iga päev, tehes kümneid lende ühes trennis.
Mittesportlikul eesmärgil droonid, mis ei mahu FAI tingimuste alla loetakse eriklassiks ja neil on hoopis teised lennureeglid ja riigilõivud.
1.1. GENERAL DEFINITION OF MODEL AIRCRAFT
a) A model aircraft is an aircraft of limited dimensions, with or without a propulsion device, not able to
carry a human being and to be used for competition, sport or recreational purposes
b) For the whole flight, a radio-controlled model aircraft shall be in the direct control of the flier, via a
transmitter, and in the flier’s sight other than for momentary periods.
c) For control line model aircraft, the flier must physically hold the control line handle and control the
model aircraft himself.
d) Free flight model aircraft must be launched by the flier and must not be controlled remotely during the
flight other than to stop the motor and/or to terminate the flight
e) A model aircraft shall not be equipped with any device that allows it to be flown automatically to a
selected location.
f) In the case of record attempts conducted under Part 2, the claimant(s) shall confirm that the submitted
record claim is for a model aircraft record as noted in Table III.
1.2. GENERAL CHARACTERISTICS OF MODEL AIRCRAFT
a) Unless otherwise stated, model aircraft shall meet the following general specifications:
Maximum flying weight with fuel ................................................ 25 kg
Maximum surface area ............................................................... 500 dm2
Maximum loading ....................................................................... 250 g/dm2
Maximum swept volume of piston motor(s) ............................... 250 cm3
Electric Motors power source max. no load voltage .................. 72 volts
Maximum total thrust of turbines ................................................. 25kg (250 Newton)
b) Noise limits shall be applied to powered model aircraft categories, with 96 dB(A) at 3 metres for any
category which does not have approval for any other noise rule. Specific noise measuring
procedures are to be developed by each Sub-committee for its category.
c) Noise limits do not apply to model aircraft with electric motors or equipped with turbines.
FAI liikmed on kõik tugevamad lennundusmaad:
http://www.fai.org/members#active_members
Mudellennu ülemaailmsed reeglid on siin:
http://www.fai.org/fai-documents (Aeromodelling)
Lähim rahvusvahelise võistlus toimub järgmisel nädalavahetusel Soomes:
http://fxj.fi/fc1/
Need mudellennukid võivad kaaluda kuni 5 kg, tegelikult kaaluvad üldjuhul alla 2 kg, sest kergematel on lennus eeliseid.
Maailma parimad lendajad treenivad muuseas pea iga päev, tehes kümneid lende ühes trennis.
Mittesportlikul eesmärgil droonid, mis ei mahu FAI tingimuste alla loetakse eriklassiks ja neil on hoopis teised lennureeglid ja riigilõivud.
1.1. GENERAL DEFINITION OF MODEL AIRCRAFT
a) A model aircraft is an aircraft of limited dimensions, with or without a propulsion device, not able to
carry a human being and to be used for competition, sport or recreational purposes
b) For the whole flight, a radio-controlled model aircraft shall be in the direct control of the flier, via a
transmitter, and in the flier’s sight other than for momentary periods.
c) For control line model aircraft, the flier must physically hold the control line handle and control the
model aircraft himself.
d) Free flight model aircraft must be launched by the flier and must not be controlled remotely during the
flight other than to stop the motor and/or to terminate the flight
e) A model aircraft shall not be equipped with any device that allows it to be flown automatically to a
selected location.
f) In the case of record attempts conducted under Part 2, the claimant(s) shall confirm that the submitted
record claim is for a model aircraft record as noted in Table III.
1.2. GENERAL CHARACTERISTICS OF MODEL AIRCRAFT
a) Unless otherwise stated, model aircraft shall meet the following general specifications:
Maximum flying weight with fuel ................................................ 25 kg
Maximum surface area ............................................................... 500 dm2
Maximum loading ....................................................................... 250 g/dm2
Maximum swept volume of piston motor(s) ............................... 250 cm3
Electric Motors power source max. no load voltage .................. 72 volts
Maximum total thrust of turbines ................................................. 25kg (250 Newton)
b) Noise limits shall be applied to powered model aircraft categories, with 96 dB(A) at 3 metres for any
category which does not have approval for any other noise rule. Specific noise measuring
procedures are to be developed by each Sub-committee for its category.
c) Noise limits do not apply to model aircraft with electric motors or equipped with turbines.
Last edited by [J] on Tue May 12, 2015 9:52, edited 1 time in total.
Eesti Lennuameti seisukoht sellel teemal: "Mehitamata õhusõiduki käitamise kooskõlastamise protsessi ei ole võimalik lihtsustada inimestele, kellel on FAI Sporting litsents. Lennuamet ei pea õigeks kohelda mudeliste ja nn "droonide" lennutajaid erinevalt, kuna ohutuse tagamine on pigem kinni konkreetses inimeses, mitte selles, kas ta on läbinud koolituse või omab mingisugust litsentsi. Paljud mudelistid kui ka droonide lennutajad lendavad ilma kooskõlastuseta. Lisaks ei tee see litsents mudelit muule lennuliiklusele nähtavaks. Lennuameti kooskõlastuse eesmärgiks ongi mehitamata õhusõidukite nö nähtavaks tegemine muule lennuliiklusele (lennutamisest on teadlik lennujuht/lennuinformaator, kes vajadusel informatsiooni jagab või avaldatakse NOTAM teade)."[J] wrote:Rahvusvaheliselt toimub lennusport FAI reeglite ja võistlusmäärustike järgi. Reeglid on koostatud maailma parimatest lennundusasjatundjatest rahvusvaheliste komisjonide poolt ja neid kohandatakse muutuvate olude järgi igal aastal.
Mittesportlikul eesmärgil droonid, mis ei mahu FAI tingimuste alla loetakse eriklassiks ja neil on hoopis teised lennureeglid ja riigilõivud.
... vastuseks lennuloa kohta F3C võistluste korraldamiseks "Kollasel"
T-Rex 700N DFC, 600N 3GX, 600EFL PRO SK720, 500EFL PRO DFC, 450Pro & SAB Goblin 630 & 500, Blade nano, 130, Blade mCX, Sebart Sukhoi 29S 30E, DX18, RF G6.5
Ühelt poolt on meil muidugi õigus. Ega see "paber" veel matsist inimest tee. Samas, paber võiks eeldada, et sellel "matsil" on vähemalt mõningaid inimlikke teadmisi.Lennuamet ei pea õigeks kohelda mudeliste ja nn "droonide" lennutajaid erinevalt, kuna ohutuse tagamine on pigem kinni konkreetses inimeses, mitte selles, kas ta on läbinud koolituse või omab mingisugust litsentsi. Paljud mudelistid kui ka droonide lennutajad lendavad ilma kooskõlastuseta. Lisaks ei tee see litsents mudelit muule lennuliiklusele nähtavaks. Lennuameti kooskõlastuse eesmärgiks ongi mehitamata õhusõidukite nö nähtavaks tegemine muule lennuliiklusele (lennutamisest on teadlik lennujuht/lennuinformaator, kes vajadusel informatsiooni jagab või avaldatakse NOTAM teade)."
Mis puutub mudelistide ja droonilennutajate erisusse, siis selle puudumise väitmine näitab lihtlabaselt väitja *ebakompetentsust*. Mudelit lennutatakse eranditult vahetus visuaalses kontaktis ning ühtlasi on operaatoril ka pidev vaadeldav sfäär 360x180 kraadi (maa alla loomulikult ei näe). Samas drooni puhul võib tõesti tegu olla kas nullnähtavusega (automaatlend) või siis paarikümne-kuni-saja-kraadise visuaalsektoriga FPV korral.
Seega, julgen arvata, et mõistlik mudelist kujutab oma olemuselt ikka paar suurusjärku väiksemat ohutegurit, kui droon.
PS. Kas kollase ürituse puhul ka operatiivsõidukite paiknemise skeeme jms. taheti?
huvitavad on muidugi meetodid,kuidas seda teha tahetakse - ehk teeme selle nii keeruliseks ja mis põhiline - maksuliseks,siis saab asja korda Muidugi on tore ka seisukoht,et ainult lennuamet teab,kuidas asi õige on - FAI seisukohad ei loe midagi,muu maailma eeskirjad meie silmis on "ebaõiged" ja arutada pole siin lennuameti seiskukohalt midagi.Praegune poliitika ei taga mitte kuidagi lennuohutust,vaid tundub väga kellegi võimu näidamise vajadusenaPaljud mudelistid kui ka droonide lennutajad lendavad ilma kooskõlastuseta. Lisaks ei tee see litsents mudelit muule lennuliiklusele nähtavaks. Lennuameti kooskõlastuse eesmärgiks ongi mehitamata õhusõidukite nö nähtavaks tegemine muule lennuliiklusele
FAI võistlusklasside mudellennukitel kusagil maailmas transpordereid ei kasutata.
Neid lennukeid on tuhandeid ja nad ei lenda iialgi lennuväljade stardi-maandumiskoridorides ja lennukoridorides. Heinamaadel ja kapsamaadel suuri reaktiivlennukeid teatavasti mujal maailmas massiliselt ei lenda ja transponderite masskasutus tuhandetel mudellennukitel oleks karistust vääriv niigi pungil raadioeetri suurreostamine.
Iseasi on autonoomse lennuga droonid, mis on viimaste aastate uus probleem. Neile tõesti tehakse maailmas hetkel vajalikuks muutunud uusi reegleid. "Jalgrattad" on aga juba kümned aastad leiutatud.
Neid lennukeid on tuhandeid ja nad ei lenda iialgi lennuväljade stardi-maandumiskoridorides ja lennukoridorides. Heinamaadel ja kapsamaadel suuri reaktiivlennukeid teatavasti mujal maailmas massiliselt ei lenda ja transponderite masskasutus tuhandetel mudellennukitel oleks karistust vääriv niigi pungil raadioeetri suurreostamine.
Iseasi on autonoomse lennuga droonid, mis on viimaste aastate uus probleem. Neile tõesti tehakse maailmas hetkel vajalikuks muutunud uusi reegleid. "Jalgrattad" on aga juba kümned aastad leiutatud.
Last edited by [J] on Tue May 12, 2015 17:14, edited 1 time in total.
Järelikult on meil kõik ikkagi toores ja eeskirju ,seadusi koostavad mittekompetetntsed inimesed........!!!Iseasi on autonoomse lennuga droonid, mis on viimaste aastate uus probleem. Neile tõesti tehakse maailmas hetkel vajalikuks muutunud uusi reegleid.
Ma ei ole ka mehitamatta õhusõiduki operaator..........
Käed eemale ausatest mudellenduritest......!!!!
Krt. Soomes vist ei arvata mudellennukeid isegi masinate kategooriasse......
Lennuk - lentokone.
mudellennuk - lennoki
Harjumaa-Tallinn-Harjumaa
Spectrum DX9 2,4G
FOX EPO Glider 2,3M
DISCUS CS 2,6M
PROXIMA II 2,8M
CONDOR 2,5M
VOLARE 230
ELIPSOID EVO 280
Hot Pepper 3D
Durafly™ HyperBipe 900mm EPO
Spectrum DX9 2,4G
FOX EPO Glider 2,3M
DISCUS CS 2,6M
PROXIMA II 2,8M
CONDOR 2,5M
VOLARE 230
ELIPSOID EVO 280
Hot Pepper 3D
Durafly™ HyperBipe 900mm EPO
Oot aga kust see transponderi vajadus tuleb? Lihtsalt fantaasia või kuskil kirjas juba?cuprum wrote:...
Huvitav, kumb kujuneb suuremaks väljakutseks, kas viiekilose maksimumkaalu sisse poolteist kilo "vaba ruumi" tekitada - või siis 250W raadiosignaali jaoks toite tagamine (eeldame, et selline elektriradiaator eriti muu pardaelektroonikaga kaklema ei kipu).
PS. Kas keegi on kohanud mõnd transpondrit, mida *reaalselt* oleks võimalik 2x2x5 F3A mudelisse mahutada?
Update: Ise küsin, ise vastan... eksisteerib ka järgmine isend
Sagetech Transponders measure just 3.5” x 1.8” x 0.7” and weigh only 100 grams
Huvitav kas lennuametist keegi on uurinud, kuidas välismaal asjad käivad. Tsiteerin Lennuameti kodulehte:
Lennuameti visioon
Lennuohutuse tagamisel oleme kõrgeimat erialast kompetentsi omav, tunnustatud ja tulevikku vaatav organisatsioon.
http://www.ecaa.ee/index.php?id=116
Kui edasi fantaseerida siis kujutage ette 450 klassi kopterit mis on napilt üle 0,5 kg (0,7-0,8 kg). Selle eelnõu järgi kuuluks ka 450 klassi kopter transponderiga varustasmisele. Selline ettevõtmine on juba eos hukule määratud. Loogiline oleks, et ikka tulevad liigitused kuni 5 kg ja 5-150 kg. Üks video rc lennuki ja päris lennuki kokkupõrkest https://www.youtube.com/watch?v=hoZD9pczEVs .
Mudellennukid lendavad keskmiselt 250 meetrit piloodist ühele-teisele poole (nähtavuse probleem) ja nii väikestel kõrgustel ja paikades, kus lennukid mitte kunagi ei lenda. Piloodiga lennuaparaadid ei tohigi ohtlikult madalal ukerdada.
Kujutage nüüd ette radariekraanidel sadu 5 minutiks ilmuvaid täpikesi, mis seisavad praktiliselt paigal ja ilmuvad-kaovad (transponder).
Kui see lennujuhtidel langetõvehooge ei tekita siis Lennuamet raske hoiatuse saab maailmast varsti kindlasti kasutu ja häiriva mürataseme korraldamise eest.
0,5 kg tekitaks maailmas samuti imetlust lugemisoskuse ja loetust arusaamise üle (pädevust polegi eriti vaja, sest kõik on olemas ja kirjas kuidas maailmas sportlennundus toimib).
Lennukite tõusu-maandumiskoridorid on muidugi erijutt aga seal ei tohigi mudeleid lennutada ja lindudega võrreldes on neid põhiliselt 0%.
Püüdke veel ette kujutada seda pilti:
http://www.flightradar24.com/59.43,24.73/7
kui seal tuhanded mudellennukid vilkuma löövad. Arvan, et süsteem jookseb minutiga kokku kasutu ja häiriva massilise info tõttu (nagu küberrünnak).
Väga madalal lendava responderi suuna täpne väljapeilimine on majadelt ja kõrgematelt objektidelt rohkete peegelduste tõttu samuti kohati võimatu, sest objekt ise jääb tihti koguni takistuste taha. Peegeldused võivad eksitada asukoha suuna suhtes kilomeetreid. Kõrgel lendava lennuki suuna saab ülitäpselt.
Mina usun, et maailmas spetsialistid teavad väga täpselt, miks mudellennu reeglid tehti erinevad autonoomse lennuga droonide reeglitest.
Kujutage nüüd ette radariekraanidel sadu 5 minutiks ilmuvaid täpikesi, mis seisavad praktiliselt paigal ja ilmuvad-kaovad (transponder).
Kui see lennujuhtidel langetõvehooge ei tekita siis Lennuamet raske hoiatuse saab maailmast varsti kindlasti kasutu ja häiriva mürataseme korraldamise eest.
0,5 kg tekitaks maailmas samuti imetlust lugemisoskuse ja loetust arusaamise üle (pädevust polegi eriti vaja, sest kõik on olemas ja kirjas kuidas maailmas sportlennundus toimib).
Lennukite tõusu-maandumiskoridorid on muidugi erijutt aga seal ei tohigi mudeleid lennutada ja lindudega võrreldes on neid põhiliselt 0%.
Püüdke veel ette kujutada seda pilti:
http://www.flightradar24.com/59.43,24.73/7
kui seal tuhanded mudellennukid vilkuma löövad. Arvan, et süsteem jookseb minutiga kokku kasutu ja häiriva massilise info tõttu (nagu küberrünnak).
Väga madalal lendava responderi suuna täpne väljapeilimine on majadelt ja kõrgematelt objektidelt rohkete peegelduste tõttu samuti kohati võimatu, sest objekt ise jääb tihti koguni takistuste taha. Peegeldused võivad eksitada asukoha suuna suhtes kilomeetreid. Kõrgel lendava lennuki suuna saab ülitäpselt.
Mina usun, et maailmas spetsialistid teavad väga täpselt, miks mudellennu reeglid tehti erinevad autonoomse lennuga droonide reeglitest.