Aerosaan Sally

Ise tehtud - hästi tehtud. Näitame siin oma projekte teistele!
Post Reply
User avatar
Gerry
Posts: 44
Joined: Fri Feb 13, 2015 1:07
Location: Viljandi
Contact:

Aerosaan Sally

Post by Gerry »

Kunagi pistikus kolades hakkas silma kasutaja kyylik aerosaan (http://forum.pistik.com/viewtopic.php?t=7684) ja alates sellest hetkest soovisin endalegi ühe sellise ehitada. Eile saabus lõpuks kunagi kaua aega tagasi tellitud servomootor posti, ja kuna õhtul oli igav saigi ehitus ette võetud.

Kodus vedeles natukene kihtplasti ning üks suur pehmest plastist kiituskaart vms, lisaks kahe multikopteri jagu elektroonikat ja paar pulka liimi, sellest kõigest otsustasingi endale ühe rallisaani ehitada. Mõeldud tehtud, 4h nokitsemist hiirvaikselt väga õrnas valguses, et mitte last äratada ja esimene versioon oligi valmis.
Kuna pidin kasutama mis olemas oli, 1000Kv mootor ja 9" prop, tuli sabatüür parasjagu suur ja seega sai taha ehitatud ka proppi kaitsev ring, mis ühtlasi ülevalt tüüri fikseeris. Paraku selgus välitestides et kui tüüri 45kraadi keerasid väänas tuul tüüri ja kaitseringi nii kõveraks et propp tükeldas kogu tüürimehanismi ära. Enne seda sai aga mitu kiiremat ringi uisurajal tehtud, üle 50% throttlet anda ei julgenud kuna läks liiga raketiks kätte. Õhku õnneks ei tõusnud, isegi künkaid ületades.

Peale esimest välitesti ja lõhutud tüüriosa sai kõik ümber tehtud- tüüriservo kolis kõige kõrgemale ja enam ei ole tüür servo peale kinnitatud (tuli lahti ja lendas minema koguaeg) vaid servo juhib eemalt ülekandega tüüri. Lisaks kolis tähtis elektroonika nagu Rx ja ESC korpuses kõrgemale (esimesel katsetusel hakkas lund pritsima vahepeal sinna kus elektroonika oli, nüüd on akupakk madalaimad ja muu isoleerituna kõrgemal). Lisaks sai kelgu tagaosast eemaldatud üks varem konstruktsiooni osa täitnud tagasein, sest see ei lasknud sisse kogunenud lumel lahkuda ja piiras veidi propelleri õhuvoolu.

Hetkeseis piltidena (ajajooksul uuenev) kogu ehitusest asub siin: http://1drv.ms/1JaNGqJ

Hetkeprobleemid: raskuskese on enamvähem täpselt keskel ja esiosa on nagu on, koheval lumel vajas omajagu kiirust et mitte lumelabidana toimida, vaja oleks taha raskust lisada ja esiosa pikendada. Lisaks on kogu saan hetkel minujaoks proportsioonidest väljas, tahaks veidi pikema põhja peale ümber kolida kõik. Hetkel siledalt vastu maad olev põhi mõõtudega 22x28cm (+ üles keeratud servad ja esiosa). Prop 9x4.7" (väga täpselt istub ka 10" prop) ning sabatüür 10x21cm.


Naljakal kombel täpselt 12h peale esialgse versiooni valmimist avastasin et Rakvere muldellennuklubil oli täna võistlus aerosaanidega, just sel hetkel kui ma esimesele testsõidule läksin anti seal stardipauk. Oleks seda varem teadnud oleks Rakverre sõitnud!


Kui kedagi huvitav siis tehnilised specid:
Turnigy Aerodrive 1000Kv mootor
9047 või 1045 prop
Mingi kõige odavam 9g micro servo ebayst
5200mAh LiPo, ühe akuga sain täna -15c juures ca 20min rallida umbes
Afro 30A Esc
FS TH9X RX ja TX
Kodus vedelenud 0,5m2 kihtplasti millest koosneb enamus ning kaks carbonist pulka
User avatar
kyylik
Posts: 1181
Joined: Sun Feb 20, 2011 21:53
Location: Rakvere

Post by kyylik »

Väga äge! Edu ehitamisel ja testimisel.järgminekord saadame sle kutse.muideks... näeb päris kuri välja!
User avatar
Gerry
Posts: 44
Joined: Fri Feb 13, 2015 1:07
Location: Viljandi
Contact:

Post by Gerry »

kyylik wrote:Väga äge! Edu ehitamisel ja testimisel.järgminekord saadame sle kutse.muideks... näeb päris kuri välja!
Inspiratsioon puhtalt sinu 2013 saani pealt, ainus Eestis tehtud asi mis leidsin kunagi ammu ja mille eile foorumist välja otsisin et oskaks mõelda kuidas ehitada (ei osanud enne tänast nimetatagi sellist aparaati) ja mille pilte hoolega uuritud sai.

Kui keegi kes on neid varem ehitanud oskab soovitada mis võimsusega mootoreid ja mis mõõdus proppe tavaliselt kasutatakse siis ootan kõiki soovitusi. Endale tundub et 9-10" propid natukene liiga suured, vähemalt kui ma nüüd Rakvere ürituse piltidepealt võrdlesin enda masinaga.

Ma olen natukene perfektsionist seega hetkeseisu nimetaks ma pigem väga algeliseks ja kui aeg lubab siis tahaks teha enne kevadet uue ja korralikuma (et näeks välja võimalikult viisakas).
User avatar
kyylik
Posts: 1181
Joined: Sun Feb 20, 2011 21:53
Location: Rakvere

Post by kyylik »

Mina ise kasutan hetkel 1300kv motot ja 8x6 propi.(enamustel olid 1400-2200kv motod)

Ja ise kasutan ikka veel selles stiilis keresi: http://forum.pistik.com/viewtopic.php?t=9636
Last edited by kyylik on Sun Jan 17, 2016 22:27, edited 1 time in total.
User avatar
Gerry
Posts: 44
Joined: Fri Feb 13, 2015 1:07
Location: Viljandi
Contact:

Post by Gerry »

kyylik wrote:Mina ise kasutan hetkel 1300kv motot ja 8x6 propi.(enamustel olid 1400-2200kv motod)
Siis ma nii väga üle polegi pannud propi suurusega, piltidelt tundus et kõigil olid pigem 5-6" propid ja vastavad mootorid.

Kasutasin quadcopterist kõrvale jäänud juppe mis käepärast olid, muidu oleks kiirema mootori ja väiksema propi valinud ja väiksema saani ehitanud.


Peab hakkama kõiki mudelismiklubisid hoolega jälgima vist, ei osanud oodata, et Eestis sellistele asjadele võistlusi tehakse, oleks varem juba aretama hakanud.
User avatar
Ropka
Posts: 1450
Joined: Mon Jun 12, 2006 16:47
Location: Tallinn

Post by Ropka »

on läbi aegade olnud ka selliseid masinaid:
https://www.youtube.com/watch?v=xpc8akB ... e=youtu.be


et teada, mis kus toimub, peab ise ka aktiivselt üritustelt osa võtma/kõiki teemasid jälgima foorumis ja tegijatega läbi käima. paljudel vanematel meestel on kuskil kuuris ka midagi sellist millest paljudel aimugi ei ole ja millest saaks mitu tundi rääkida jne. (vana kola ellugi äratada)
kogun vanu vene lennukimootoreid
User avatar
Gerry
Posts: 44
Joined: Fri Feb 13, 2015 1:07
Location: Viljandi
Contact:

Post by Gerry »

Saan oli kohevas lumes ikka liiga lumelabidas ja mõeldes kevadele sai eile õhtul uus ehitatud, seekord siis sinise penoplasti peale... Kuna mul oli ainult 100mm peno võtta siis tuli ta omajagu jäme, eks saab vajadusel traadiga õhemaks võtta põhjaalt teda. Alguses kartsin et oma suuruse ja raskusega ei hakka liikuma lumes, kuid esimene testsõit näitas vastupidist- läks väga hästi edasi koheval lumel ja juhitavus oli ka hea, ainult tüüri süsteemi vaja tugevdada veidi, liiga peenike traat oli kasutusel endiselt.

Ahjaa, panin kaks mootorit peale, nüüd 2x 1045 propid seda lükkamas "Contra-rotating" (?) konfiguratsioonis.

Pildid (sama album, uue saani pildid ajalises järjekorras albumi lõpupoole): http://1drv.ms/1JaNGqJ

Katsun videot ka saada lähiajal.
User avatar
tikka
Posts: 902
Joined: Wed Jan 31, 2007 13:33
Location: Rakvere

Post by tikka »

Gerry wrote: ...
Ahjaa, panin kaks mootorit peale, nüüd 2x 1045 propid seda lükkamas "Contra-rotating" (?) konfiguratsioonis.
...
Piltidelt natuke raske aru saada, aga kas propid valepidi ei ole? Vaatasin küll ühe ja teise nurga alt, aga aru ei saa. Kui jama ajan, siis vabandan.

Vastupidi pöörlevate propellerite jaoks on vaja ühte vasak- ja teist parempoolse pöörlemissuunaga proppi. Punaste proppide puhul jääb mulje, nagu üks tõmbab ühele ja teine teisele poole. Propeller töötab efektiivselt ainult ühes suunas, kumer pool tõmbab ja lamedam lükkab.
User avatar
Gerry
Posts: 44
Joined: Fri Feb 13, 2015 1:07
Location: Viljandi
Contact:

Post by Gerry »

tikka wrote: Piltidelt natuke raske aru saada, aga kas propid valepidi ei ole? Vaatasin küll ühe ja teise nurga alt, aga aru ei saa. Kui jama ajan, siis vabandan.

Vastupidi pöörlevate propellerite jaoks on vaja ühte vasak- ja teist parempoolse pöörlemissuunaga proppi. Punaste proppide puhul jääb mulje, nagu üks tõmbab ühele ja teine teisele poole. Propeller töötab efektiivselt ainult ühes suunas, kumer pool tõmbab ja lamedam lükkab.
Ei hakanud praegu pilte sirvima et üle tsekata mida vaatasid, aga ei välista et piltide peal propid valesti on, nimelt said need pildistamise ajal lihtsalt peale visatud, võin kinnitada, et sõitu minnes olid nii CW kui CCW prop õigetpidi peal ja toimis hästi.

Multikoptereid ehitades saab üpris ruttu aru mispidi propid olema peavad, seega seda osa ma tunnen :D

Lõhkusin esimese viie minutiga uisurajal ühe propi ära (paganama jäävalli külili) ja ülejäänud päeva pidin ühe mootoriga sõitma, kiirus ja jõud oli tunduvalt madalam aga lõbus oli sellegipoolest. Pimedas sai proovitud ka videot teha, aga ega midagi väga peale ei jäänud ja kuna suusarada oli parasjagu künklik siis gaasi ka põhja anda ei julenud: https://www.youtube.com/watch?v=RBrUBFW ... e=youtu.be

Ja siis üks öine video kui proovisin siledaks lihvitud autoteel kiirendust kuid peale 3m läbimist lendas üks prop minema (uisapäisa jäi kinnikeeramata korralikult): https://youtu.be/nlaTDYKnfT4
Post Reply