Projekt: 1/16 Fokker D.V
Projekt: 1/16 Fokker D.V
Selleks, et kõik ausalt ära rääkida, tuleb jutuga alustada üpris algusest. Juba rohkem kui kümme aastat tagasi põhikoolis õppides sattusin kooli raamatukogus A. Abel ja E. Helmi raamatule nimega "Mudellend." Sellest hetkest oli mudeliehituse pisik küljes. Ebasoodsa keskkonna tõttu algas haigusel pikk peiteaeg. Korraks lõid sümptomid välja paar aastat hiljem kui õnnestus hankida ports balsapuud. Sellest balsast sai Internetist leitud plaani järgi kokku lõigatud ja liimitud mingisugune "park flyer" mis küll kunagi mootorit külge ei saanud ja lendama ei hakanud.
Nüüd, peale aliexpress.com avastamist on haigus jõudnud ära oodata sobivad tingimused ja täies jõus vohama hakanud.
Treenerlennuk "Papillon" on üle elanud nii esimesed lennud kui ka esimesed väiksemad parandamised.
Tuulevaikset päeva oodates on vaja kätele tööd anda, seega sai olemasolev balsajääkide varu üle vaadatud ja selgus, et seda on piisavalt ühe 64cm siruulatusega Fokker D.V ehitamiseks.
Kuna südamele lähedased on alati olnud koopiamudelid, siis üritaks võimaluste piires maksimaalselt rõhku panna detailidele. 3D prinditud piloot on seest tühi ja kaalub napilt alla 10g. Mootori lõplik kaal selgub peale kõigi detailide kokku liimimist.
Galerii: http://www.rcgroups.com/forums/thumbgal ... tarter=yes
Nüüd, peale aliexpress.com avastamist on haigus jõudnud ära oodata sobivad tingimused ja täies jõus vohama hakanud.
Treenerlennuk "Papillon" on üle elanud nii esimesed lennud kui ka esimesed väiksemad parandamised.
Tuulevaikset päeva oodates on vaja kätele tööd anda, seega sai olemasolev balsajääkide varu üle vaadatud ja selgus, et seda on piisavalt ühe 64cm siruulatusega Fokker D.V ehitamiseks.
Kuna südamele lähedased on alati olnud koopiamudelid, siis üritaks võimaluste piires maksimaalselt rõhku panna detailidele. 3D prinditud piloot on seest tühi ja kaalub napilt alla 10g. Mootori lõplik kaal selgub peale kõigi detailide kokku liimimist.
Galerii: http://www.rcgroups.com/forums/thumbgal ... tarter=yes
Last edited by Thucar on Thu Feb 25, 2016 10:29, edited 3 times in total.
Eks ikka üritan jah ülevaadet anda. Hetkel nokitsen vaikselt modifitseeringute kallal. Kuna originaalplaan on vabalennu mudeli oma siis ei ole tal liikuvaid tüürpindu ette nähtud. Eile õhtul lõpetasin just eleroonide väljaehitamise. Nüüd kogun julgust et hakata neile hingesid paigaldama.
Kui nendega ühelpool, siis on ees järgmine suur samm milleks on tiibade ja saba lennuki külge kinnitamine - oh seda diagonaalide mõõtmist ja ülemõõtmist ja ülemõõtmise ülemõõtmist...
Edasistest sammudest:
Katteks tuleb tissue. Esiteks selleks et kaalu kokku hoida, teiseks selleks et kuna Papillon sai kaetud kilega, siis nüüd on võimalus midagi uut proovida ja juurde õppida. Samuti tundub realismi mõttes sobivam kattematerjal antud lennukile.
Mootor peaks lähipäevil saabuma - http://www.aliexpress.com/item/iPower-i ... 79964.html
ECM on 10A noname hiinakas
Propelleri lõplik valik on veel lahtine kuid sahtlisse on varutud erinevaid 5-7 tolli vahemikus ja erinevate sammudega proppe, kui mootor kohal on siis testin natuke ja selgitan välja milline kõige optimaalsem oleks.
Hetkel kõige suurem küsimärk on eleroonide servod. Saabumas on 3.7g tavalised servod ja 1.5g lineaarservod. Ideaalis tahaks lineaarservod otse tiiva sisse istutada, et ainsaks mureks jääks juhtmete maskeerimine. Kui see aga mingil põhjusel võimalikuks ei osutu, siis üritaks trossi kasutada. Traadist pushrodid on kõige viimane hädalahendus.
Galeriis uued pildid
Kui nendega ühelpool, siis on ees järgmine suur samm milleks on tiibade ja saba lennuki külge kinnitamine - oh seda diagonaalide mõõtmist ja ülemõõtmist ja ülemõõtmise ülemõõtmist...
Edasistest sammudest:
Katteks tuleb tissue. Esiteks selleks et kaalu kokku hoida, teiseks selleks et kuna Papillon sai kaetud kilega, siis nüüd on võimalus midagi uut proovida ja juurde õppida. Samuti tundub realismi mõttes sobivam kattematerjal antud lennukile.
Mootor peaks lähipäevil saabuma - http://www.aliexpress.com/item/iPower-i ... 79964.html
ECM on 10A noname hiinakas
Propelleri lõplik valik on veel lahtine kuid sahtlisse on varutud erinevaid 5-7 tolli vahemikus ja erinevate sammudega proppe, kui mootor kohal on siis testin natuke ja selgitan välja milline kõige optimaalsem oleks.
Hetkel kõige suurem küsimärk on eleroonide servod. Saabumas on 3.7g tavalised servod ja 1.5g lineaarservod. Ideaalis tahaks lineaarservod otse tiiva sisse istutada, et ainsaks mureks jääks juhtmete maskeerimine. Kui see aga mingil põhjusel võimalikuks ei osutu, siis üritaks trossi kasutada. Traadist pushrodid on kõige viimane hädalahendus.
Galeriis uued pildid
Esmalend toimub uhkes üksinduses saladuskatte all. Kuna lennukogemust on alles napid paarkümmend minutit, siis on reaalne oht et esimene lend jääb ka viimaseks
Hetkel lennukil sabasuled ja ülemine tiib külge epoxy'tud ja kuivavad. Kuna kasutan aeglaselt kuivavat epoksiidi, siis tuleb homseni muude jubinate kallal toimetada. Õnneks on mootorikate just see asi mis kõvasti nokitsemist tahab.
Galeriis uued pildid.
Hetkel lennukil sabasuled ja ülemine tiib külge epoxy'tud ja kuivavad. Kuna kasutan aeglaselt kuivavat epoksiidi, siis tuleb homseni muude jubinate kallal toimetada. Õnneks on mootorikate just see asi mis kõvasti nokitsemist tahab.
Galeriis uued pildid.
Saabusid 3CH vastuvõtja ning 3.7g servod. Panin elektroonika paigutuse plaanid paika. Kuna alumise tiiva talad jaotasid kere esiosa ilusti kolmeks sektsiooniks siis neid ka kasutan. Esimesse lähevad ESC ja aku. Keskmisesse lähevad servod ja viimasesse, piloodi istme alla läheb vastuvõtja, antenn kenasti mööda keret sappa jooksmas.
Elevaatori pull-pull süsteem lahenes ilma probleemideta. Kasutasin 0.6/0.3mm teflon voolikut kestana ja südamikuks 0.2mm terastraat. Kuna servost elevaatorini lähevad traadid kenasti sirgjooneliselt, on takistus pea olematu ja pisike servo saab saba lehvitamisega ilma probleemideta hakkama.
Eleroonidega on teine lugu - seal lootsin kasutada push-pull süsteemi ja 0.3mm terastraati sama teflonvooliku sees. Paraku tuli kumerusi ja käänakuid sedavõrd palju, et kokkuvõttes näeb see 3.7g servo kurjamoodi vaeva eleroonide liigutamisega. Tulemuseks on see, et kuigi eleroonid liiguvad mõistlikus ulatuses, jäävad nad puhkeasendis seisma iga kord mitu mm erinevasse positsiooni.
Hetkel on probleemi lahendamiseks kaalukausil kaks lahendust - kas kasutada sarnast pull-pull süsteemi nagu elevaatoril, või siis kui lähipäevil jõuavad kohale 1.5g lineaarservod, siis ikkagi neid otse tiibades kasutada.
Elevaatori pull-pull süsteem lahenes ilma probleemideta. Kasutasin 0.6/0.3mm teflon voolikut kestana ja südamikuks 0.2mm terastraat. Kuna servost elevaatorini lähevad traadid kenasti sirgjooneliselt, on takistus pea olematu ja pisike servo saab saba lehvitamisega ilma probleemideta hakkama.
Eleroonidega on teine lugu - seal lootsin kasutada push-pull süsteemi ja 0.3mm terastraati sama teflonvooliku sees. Paraku tuli kumerusi ja käänakuid sedavõrd palju, et kokkuvõttes näeb see 3.7g servo kurjamoodi vaeva eleroonide liigutamisega. Tulemuseks on see, et kuigi eleroonid liiguvad mõistlikus ulatuses, jäävad nad puhkeasendis seisma iga kord mitu mm erinevasse positsiooni.
Hetkel on probleemi lahendamiseks kaalukausil kaks lahendust - kas kasutada sarnast pull-pull süsteemi nagu elevaatoril, või siis kui lähipäevil jõuavad kohale 1.5g lineaarservod, siis ikkagi neid otse tiibades kasutada.
Eleroonide küsimus sai lahenduse - 1.5g lineaarservod tiivas. Juhtmeteks SATA kaablist eraldatud 3 soont on piisavalt märkamatud et nad tiivast keres asuvasse saatjasse ühendada.
Katmine edeneb vaikselt. Hiinast saabunud paber ei olnud kaugeltki see mida ma ette kujutasin. Liiga hõreda kiuga. Katan nüüd lennuki kahekordse kihiga, kui suunad kihtidel teineteisega risti jooksmas. Positiivne on see, et välja näeb nüüd rohkem riide kui paberi moodi. Aga halb on see et tõenäoliselt maksan lennukaalu osas selle eest lõivu.
Eesmärgiks on lennukaal alla 200g hoida, vastasel juhul hakkab mootorist väheks jääma.
Pildid nagu ikka galeriis.
Katmine edeneb vaikselt. Hiinast saabunud paber ei olnud kaugeltki see mida ma ette kujutasin. Liiga hõreda kiuga. Katan nüüd lennuki kahekordse kihiga, kui suunad kihtidel teineteisega risti jooksmas. Positiivne on see, et välja näeb nüüd rohkem riide kui paberi moodi. Aga halb on see et tõenäoliselt maksan lennukaalu osas selle eest lõivu.
Eesmärgiks on lennukaal alla 200g hoida, vastasel juhul hakkab mootorist väheks jääma.
Pildid nagu ikka galeriis.
paber on täitsa õige,katmise tehnoloogia käib pisut teisiti.Praegune kate tundub küll valesti paigaldatud olevat.Hiinast saabunud paber ei olnud kaugeltki see mida ma ette kujutasin
See paber kinnitatakse karkassile nitrolakiga - selleks kasutati vanasi nn emaeliitlakki (nii teda nimetati),hiljem,kui seda enam saada polnud,siis kasutati AGO liimi,mis lahjendati atsetooniga vedelaks.Ma ei tea,millega täna seda asendada,kuna AGO liimi ei ole enam ammu müügil näinud.Tavaline suvaline nitrolakk ei kõlvanud,kuna see ei pingutanud mingil põhjusel kilet.Äkki hiinlased pakuvad mingit spetsiaallakki selle paberiga katmiseks?
Tehnoloogia iseenesest käis nii,et paber asetati kaetavale pinnale,siis pinsliga lakiti sõrestiku kohalt,kuni lakk imbus läbi paberi ja kinnitas selle sõerestikule,peale kuivamist lakiti kogu paber üle - siis muutus see plastmassisarnaseks ja tõmbas end pingule.Enne kilega katmise ajastut kaeti kõik mudellennukid selle paberiga.
Eelmise paberi peamiseks probleemiks oli see, et kuna ta oli hästi poorne, siis imas ta endasse suurtes kogustes lakki ja kasvatas seeläbi kõvasti lennukaalu. Eriti kui kahekordse paberiga katsin.
Nüüd uus ja õigem paber olemas ja linnuke kaetud. Eleroonide liigutamise lahenduse pean taaskord ringi tegema. Eelmine lahendus 0.3mm terastraadi näol jättis eleroonid liialt loperdavateks. Tõenäoliselt oleks liikuv õhk nad lihtsalt maha surunud. Seega nüüd tuleb veidike välimust ohverdada ning 1mm tõukevardad väljapoole tiiba paigutada.
Kui nüüd eleroonidega ühele poole saab, siis peaks asi sisuliselt värvivalmis olema. Värviskeemiks kasutan joonistel soovitatut - oliivrohelised pealmised pinnad + kere ning taevasinine kõhualune.
Pildid galeriis
Nüüd uus ja õigem paber olemas ja linnuke kaetud. Eleroonide liigutamise lahenduse pean taaskord ringi tegema. Eelmine lahendus 0.3mm terastraadi näol jättis eleroonid liialt loperdavateks. Tõenäoliselt oleks liikuv õhk nad lihtsalt maha surunud. Seega nüüd tuleb veidike välimust ohverdada ning 1mm tõukevardad väljapoole tiiba paigutada.
Kui nüüd eleroonidega ühele poole saab, siis peaks asi sisuliselt värvivalmis olema. Värviskeemiks kasutan joonistel soovitatut - oliivrohelised pealmised pinnad + kere ning taevasinine kõhualune.
Pildid galeriis
.....Sama on tiivakatte värvimisega,paber värviti enne puuvillase lõnga tarbeks tehtud värvidega ära...tehnoloogia on lihtne kasutada fotode ilmutusvanne või emailnõusid,lahustada värv sooja veega ja vajaliku laiusega paberiribad libistati vannist läbi ja kuivama,kui oli tumedamaks vaja korrati protseduuri........pärast paberi liimimine sama tehnoloogiaga nagu Kuno eelpool seletas.......
Harjumaa-Tallinn-Harjumaa
Spectrum DX9 2,4G
FOX EPO Glider 2,3M
DISCUS CS 2,6M
PROXIMA II 2,8M
CONDOR 2,5M
VOLARE 230
ELIPSOID EVO 280
Hot Pepper 3D
Durafly™ HyperBipe 900mm EPO
Spectrum DX9 2,4G
FOX EPO Glider 2,3M
DISCUS CS 2,6M
PROXIMA II 2,8M
CONDOR 2,5M
VOLARE 230
ELIPSOID EVO 280
Hot Pepper 3D
Durafly™ HyperBipe 900mm EPO
-
- Posts: 117
- Joined: Sat Dec 12, 2015 16:24
Maiden flight ei olnud just kõige edukam. Sileda stardiraja puudumine ja vähene mootorivõimsus tõid kaasa vajaduse esimesteks remonttöödeks.
Mootori vahetan välja suurema, võimsama ja raskema vastu. Hetkel vajas lennuk CG paika saamiseks 30g tina ninaossa. Uus mootor on umbes samapalju vanast raskem seega lisaraskusest peaks lahti saama.
Mootori vahetan välja suurema, võimsama ja raskema vastu. Hetkel vajas lennuk CG paika saamiseks 30g tina ninaossa. Uus mootor on umbes samapalju vanast raskem seega lisaraskusest peaks lahti saama.