Kuskohast nüüd alustadagi.
Juba aastake olen lennutanud isetehtud 450 droonikest, see sai ka Hiiumaa suvepäevadele kaasa veetud, aga seal nakatati mind hoopis teise huviga - lennuk.
Kaasmudelistide pideval pealekäimisel (Jänku, Ufu, Endre, Juhani, Särts, ehk oli kedagi veel, ei mäleta) sai otsus paika pandud, et vähemalt talvekateks peab aparaat lendama. Otsustatud sai vaidtiiva kasuks, sest konstruktsioon on suhteliselt lihtne, ning tugev. Öeldi küll, et algajale see hea valik pole (polnud varem kordagi lennukit juhtinud, pult oli kopterdisest selge õnneks) aga mis teha, ei jätnud jonni .
Kogu protsessi juhtisid facebooki vahendusel eelmainitud inimesed, eeskätt muidugi Särts. Valitud sai TeksSumo profiil, mida suurendasin 1200 mm ini. Põhjuseks oli minu vähene moto ja aku valik. Kopteris kasutusel olevad 4S/3S 5000 mah akud on natukene liig. Mootoriks ainus sobiv kandidaat oli 35-30 propdriver 1100 kv.
Tiivad tegin finnfoamist kuumatraadiga. Siin pole väga midagi juurde rääkida, esimene läks aiataha, järgmised korralikumalt.
pilt:
1. katsetus :
https://www.dropbox.com/s/q580hxx60t7hx ... l.jpg?dl=0
2. katsetus :
https://www.dropbox.com/s/dedb0tidrbpyc ... v.jpg?dl=0
peale lihvimist:
https://www.dropbox.com/s/pxtx8hunp9f2y ... t.jpg?dl=0
seejärel tulid mõlemad pooled kokku liimida, selleks läks käiku gorilla liim.
liim aga jättis prao: https://www.dropbox.com/s/x928f3tt7483c ... d.jpg?dl=0
pragu tuli täita vahuga, keldris oli poolik purk kõige odavamat bauhofi vahtu, mis läks ka käiku.
vahuga täidetud: https://www.dropbox.com/s/h52ausvl0ulls ... u.jpg?dl=0
et kere tugevndada tuli sisse pista torud või liistud, vedeles üks CF toru, mis läks ka käiku. Nüsisin pikki tiiba soone, ning toru vahuga sisse. Jällegi oli palju plötserdamist
torule nüsisin pilu: https://www.dropbox.com/s/457nj5zlv7xna ... k.jpg?dl=0
pilu täitsin vahuga: https://www.dropbox.com/s/sxtrsyv0tvdps ... d.jpg?dl=0
vahu lihvisin tasa, augud tulid välja, täitsin uuesti, lihvisin ning olin rahul
edasi tuli teha mootori kinnitus. Mootori kinnituse plaat tuli trükkplaadist mille külge joodetud 4 mutrit, see plaat omakorda kõrgenduse küljes mis sisi tiiva küljes.
https://www.dropbox.com/s/t73j7f198ysk2 ... 1.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/zt6scnisc8b2i ... 2.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/yo45abkvv3yj9 ... 3.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/47ud0gculzb7x ... s.jpg?dl=0
vahepeal said ka tüürid tehtud, nende tegemine läks lappesse. Jäid liiga vedelad ning laperdavad
üks pilt ka neist: https://www.dropbox.com/s/vwfazrhtm46he ... s.jpg?dl=0
Nüüd jõudis kätte kauaoodatud hetk, ehk tiiva katmine. Katsin lolli peaga 25g klaasiga ning olin liiga helde vaiguga asi jäi suhteliselt raske.
klaasitamiseks valmis: https://www.dropbox.com/s/z2g8one36m0qm ... s.jpg?dl=0
klaasitatud: https://www.dropbox.com/s/o2foez1vd8fz ... d.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/8u0twuglp0rn2 ... d.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/jhr4st7wa8bfr ... 2.jpg?dl=0
Soovitti kasutada suuremaid servosid, kui 9g, järgmised millele käpa peale sain olid 50g servod, läksid käiku. servod tahtsin paigutada CG st ettepoole, et CG d paika ajada. Tüüride kinnitused pushrodiga tegin ühest vanast quadi raami carbonist.
kinnitused: https://www.dropbox.com/s/tglcbz6lcelz2 ... d.jpg?dl=0
Servode kinnitused: https://www.dropbox.com/s/8fl78inrhxcri ... s.jpg?dl=0
servod paigas: https://www.dropbox.com/s/zf1f0yamm5sji ... s.jpg?dl=0
ja viimaks kogu elektroonika. Vastuvõtja osa oli isetehtud, kuigi lõpuks vahetasime probleemide tõttu kõik välja. Softivea tõttu ei saanud mootor powerit piisavalt.
vastuvõtumoodul: https://www.dropbox.com/s/puk0jx4ge7x88 ... r.jpg?dl=0
akule tuli teha ninan pesa, muidu oleks lennuajal välja kukkunud.
https://www.dropbox.com/s/frdhjdtw04rx3 ... e.jpg?dl=0
lõpuks tegin ka tiiva otstesse vertikaalsed "labad ??? " finnfoamist, mis PVA ga lakitud ja teibiga kaetud.
kinnitus: https://www.dropbox.com/s/dwmkalt017mcj ... e.jpg?dl=0
Valmis lennuk: https://www.dropbox.com/s/vxjmbkjmj7ntx ... s.jpg?dl=0
kahjuks lennuk sellisel kujul õhku ei jõudnudki. Talvepäevadel vahetasime vastuvõtja, ESC, servod ära.
Viimane pilt enen katsetusi https://www.dropbox.com/s/78nvemluew2ny ... t.jpg?dl=0
kaasmudelisti poolt tehtud video ka.
https://www.youtube.com/watch?v=OGnZ-4h ... e=youtu.be
esimestel katsetel oli probleeme mootori võimsusega, sisi läks kogu elektrooniak vehtusse ning suudeti ikkagi õhku visata. suured tänud Särtsele kes andis igasuguseid nippe ehitamise osas ja Küülikule, kes viis lennuki läbi raskuste õhku ( maandas ka ).
Lennuki nina sai kannatada, tuleb ära pandada: https://www.dropbox.com/s/s3e263cswusrm ... i.jpg?dl=0
tuleb ka lisada telik, et oleks parem startida.
esimese lennuki elulugu.
esimese lennuki elulugu.
Last edited by knuthcomi on Tue Mar 14, 2017 1:33, edited 1 time in total.
ise tehtud, hästi tehtud
Stardi osas võib proovida näiteks kaasa liikuda, äkki läheb paremini:
https://youtu.be/aEU0kUqqpLg?t=61
https://youtu.be/4aemCP4bhxM?t=54
https://youtu.be/aEU0kUqqpLg?t=61
https://youtu.be/4aemCP4bhxM?t=54
Aja jah pea veel rohkem segitikka wrote:Stardi osas võib proovida näiteks kaasa liikuda, äkki läheb paremini:
Algajal niigi raske seda ketast heita, veel raskem sellist vibreerivat lennumasinat maa lähedal stabiliseerida.
Mina isiklikult soovitaksin tegelikult võibolla pisut riskantsemat lähenemist - tekitada tiiva alla umbes raskuskeskmesse näpuaugud ja üritada visata nagu normaalset lennukit.
NB! Hoidu propelleri eest! Viskaja peaks oma käe suht kärmelt alla tõmbama. Samas, seda saab harjutada. Nagunii esimesed "lennud" oleks ju soovitav ilma mootorita teha - lihtsalt lenukit õhus alla libistades (saab ilma suurema riskita tiiva balanssi ja trimmi). Kusjuures - viske siht ei pea sugugi üle horisondi ulatuma. Pigem isegi õige pisut allapoole. Oluline on saavutada lennukile kiirus, mitte kõrgus. Kiiruse abil hakatakse lendama, kõrguse abil aga saadakse kukkumisel suuremad purustused.
esimene tiib
Cuprum,näpuauksid pakkusin ka Talle välja talvekatel.Planeerimisest mootorita visates pole juttugi.Kaal on liiga suur ja VÄGA RASKE visata,vahet pole kuidas.Libe klaaskate raskendab käeshoidmist,kipub ära libisema.Kõvasti üle kilost lennulik näppude vahel hoida ja vista pole just lihtne asi.Aga kui hoo sisse saab siis lendab täitsa norm,moto võiks rammukam olla,teeks stardi lihtsamaks.
esimene tiib
Parim variant oleks vist ikkagi katapult,käed vabad ja silmside lennukiga ilma rabelemata.
esimene tiib
Muidu nõus aga just enne rääkisin kaalust.Oleta palju 1,5 kilo lennukile vastupidavad telikud kaalu veel lisaks annavad.
Re: esimene tiib
Nu aga sellisel juhul "lapsevanker" Kuigi, prop jääb ilmselt segama, ning tegelikult on käest/katapuldist stardil tunduvalt väiksemad nõuded stardirajale.särts wrote:Muidu nõus aga just enne rääkisin kaalust.Oleta palju 1,5 kilo lennukile vastupidavad telikud kaalu veel lisaks annavad.
PS. Võibolla olen liig vanamoeline, aga kas on mõtet üritada käest loopida, juhul, kui ei saavutata isegi lauglemiskiirust