Organiseerumine, klubindus ja ohutus
Algaja mudellenduri teatmik
Last edited by Marek on Thu Aug 16, 2007 17:39, edited 5 times in total.
Hei,
ma kirjutaks nii: Kui kohas, kus mudellendur plaanib lennutada oma lennuvahendit, leidub ka teisi mudellendureid oma lennuvahendiga, siis peab ta veenduma, et tema saatja poolt kasutatav kanal/sagedus ei ole juba kellegi teise poolt kasutusel, kas siis reserveerides oma sageduse "kvartsipuul" või küsitledes kõiki teisi mudellendureid. Kui mitu mudellendurit töötavad sama sagedusega (saatja on sama kanali peal), siis põhjustab see mõlema lenduri lennuvahendi allakukkumise ja purunemise, seda tuleb vältida.
Point on siin selles, et lennutamiskoht ei pea olema tingimata üritusega seotud - inimene võib minna lihtsalt lagedale alale, kus siiski võib olla ka teisi mudellendureid. Samuti ka - eestlane ei usu niisama lihtsalt käsku ja keeldu, tema tahab ka teada, miks.
Samuti ka - kirjutad et tuleb viia läbi maapealne levikontroll. Algaja mudellenduri jaoks võiks sinna kirjutada ka, et kuidas see käib.
Liiga pikka paberit ei maksa teha. Mina paneks sinna ainult sageduskonflikti, nõude olla kaugemal autodest, elumajadest ja inimestest, keelu lennata avalikus lennutamiskoas ilma juhendajata enne kui suudetakse mudelit valitseda (maandada soovitud kohta), üldise soovituse otsida endale mõttekaaslasi ja juhendaja koos viitega www.mudellend.ee'sse.
See on minu arvamus.
Andrus
ma kirjutaks nii: Kui kohas, kus mudellendur plaanib lennutada oma lennuvahendit, leidub ka teisi mudellendureid oma lennuvahendiga, siis peab ta veenduma, et tema saatja poolt kasutatav kanal/sagedus ei ole juba kellegi teise poolt kasutusel, kas siis reserveerides oma sageduse "kvartsipuul" või küsitledes kõiki teisi mudellendureid. Kui mitu mudellendurit töötavad sama sagedusega (saatja on sama kanali peal), siis põhjustab see mõlema lenduri lennuvahendi allakukkumise ja purunemise, seda tuleb vältida.
Point on siin selles, et lennutamiskoht ei pea olema tingimata üritusega seotud - inimene võib minna lihtsalt lagedale alale, kus siiski võib olla ka teisi mudellendureid. Samuti ka - eestlane ei usu niisama lihtsalt käsku ja keeldu, tema tahab ka teada, miks.
Samuti ka - kirjutad et tuleb viia läbi maapealne levikontroll. Algaja mudellenduri jaoks võiks sinna kirjutada ka, et kuidas see käib.
Liiga pikka paberit ei maksa teha. Mina paneks sinna ainult sageduskonflikti, nõude olla kaugemal autodest, elumajadest ja inimestest, keelu lennata avalikus lennutamiskoas ilma juhendajata enne kui suudetakse mudelit valitseda (maandada soovitud kohta), üldise soovituse otsida endale mõttekaaslasi ja juhendaja koos viitega www.mudellend.ee'sse.
See on minu arvamus.
Andrus
ak -ga nõus.
Lisaks võiks mingi rasvane soovitus/hoiatus olla - Ära tee esimest lendu üksi ja tundmatus kohas Lepi kokku instruktoriga, kes vaatab lennuki üle, aitab lõpliku seadistusega ja õpetab esmased juhtimisvõtted. Muidu võib tulemuseks olla (mingi crashinud lennuki pilt - visuaalne materjal on alati mõjusam kui tekst )
NB. Esimeseks punktiks oleks soovitav midagi muud panna - kui paber algab keeluga, siis lendab ta suure tõenäosusega prügikasti.
Lisaks võiks mingi rasvane soovitus/hoiatus olla - Ära tee esimest lendu üksi ja tundmatus kohas Lepi kokku instruktoriga, kes vaatab lennuki üle, aitab lõpliku seadistusega ja õpetab esmased juhtimisvõtted. Muidu võib tulemuseks olla (mingi crashinud lennuki pilt - visuaalne materjal on alati mõjusam kui tekst )
NB. Esimeseks punktiks oleks soovitav midagi muud panna - kui paber algab keeluga, siis lendab ta suure tõenäosusega prügikasti.
Marek, see jutt on algaja jaoks fookusest väljas. Üritus, ettevalmistusala, on keelatud - ma ostan lennuki selleks, et sellega maal vanaema juures lennata. Ja lennukit ostes on veel macho tunne ka, praktiliselt olen valmis ise teisi õpetama.
Ärme keelame - see tekitab lihtsalt trotsi ja siis vilistatakse kogu paberile. Paneme kirja faktid ja soovitused.
1) saatja levib u 3km. Kui samal alal juhtub olema samal kanalil teine saatja siis võivad lennukid alla kukkuda ja puruks minna. Kanaleid ei ole palju aga Eestis on kasutajaid juba palju - tõenäosus, et selline asi tihedama asutusega alal juhtuda võib on suur. Kasulik on lennata üldtuntud lennuplatsidel (viited) - seal toimub mõistlik sageduste jagamine kvarsipuu abil (siia pilt) ja oht oma lennukit lõhkuda väike. Ära lenda suvalises kohas - see on ohtlik sulle ja su lennukile.
2) kontrolli kaotanud lennuk võib palju paha teha (pilt oleks abiks) - õnnetuste ärahoidmiseks ära lenda inimeste ja autode kohal, lenda piisaval kaugusel inimestest ja autodest (vähemalt 30m).
3) lennuki raadioaparatuur on üsna õrn. Selle rikke korral on tõenaoline kontrolli kaotamine lennuki üle ja lennuki purunemine. Enne lennupäeva algust kontrolli maa peal "kuivalt", kas su saatja ikka võtab piisavalt kaugele (meetrid + viited kontrolliprotseduuridele).
4) enne starti veendu maa peal, et kõik juhtpinnad liiguvad õiges suunas.
Ja siia lõppu siia kontaktandmed ja jutt instruktoritest.
Ehk - siis see paber peaks inimese suunama platsile/instruktori juurde, kus talle saab juba rohkem infot anda aga samas teavitama seda inimest kes millegipärast ei taha platsil lennata sellest et tema tegevus mõjutab otseselt teisi - jutt kanalitest ja ohutusest.
Arne
Ärme keelame - see tekitab lihtsalt trotsi ja siis vilistatakse kogu paberile. Paneme kirja faktid ja soovitused.
1) saatja levib u 3km. Kui samal alal juhtub olema samal kanalil teine saatja siis võivad lennukid alla kukkuda ja puruks minna. Kanaleid ei ole palju aga Eestis on kasutajaid juba palju - tõenäosus, et selline asi tihedama asutusega alal juhtuda võib on suur. Kasulik on lennata üldtuntud lennuplatsidel (viited) - seal toimub mõistlik sageduste jagamine kvarsipuu abil (siia pilt) ja oht oma lennukit lõhkuda väike. Ära lenda suvalises kohas - see on ohtlik sulle ja su lennukile.
2) kontrolli kaotanud lennuk võib palju paha teha (pilt oleks abiks) - õnnetuste ärahoidmiseks ära lenda inimeste ja autode kohal, lenda piisaval kaugusel inimestest ja autodest (vähemalt 30m).
3) lennuki raadioaparatuur on üsna õrn. Selle rikke korral on tõenaoline kontrolli kaotamine lennuki üle ja lennuki purunemine. Enne lennupäeva algust kontrolli maa peal "kuivalt", kas su saatja ikka võtab piisavalt kaugele (meetrid + viited kontrolliprotseduuridele).
4) enne starti veendu maa peal, et kõik juhtpinnad liiguvad õiges suunas.
Ja siia lõppu siia kontaktandmed ja jutt instruktoritest.
Ehk - siis see paber peaks inimese suunama platsile/instruktori juurde, kus talle saab juba rohkem infot anda aga samas teavitama seda inimest kes millegipärast ei taha platsil lennata sellest et tema tegevus mõjutab otseselt teisi - jutt kanalitest ja ohutusest.
Arne
seal võiks olla ka soovitusi, mida lennu ajal jälgida.
Näiteks see, et oled kahe jalaga maa peal ja ei tammu ringi, ega keera ennast. Seda selleks et lennuala oleks üks kindel ruum ja et oleks välistatud piloodi selja taha lennutamine, ringiratast lennutamine (oht õnnetuseks väga suur), ka autode ja teste tegelaste ohutuse nimel
Algajatel tavaliselt üks suur viga on, et lastakse lennuk jube kaugele, sealt edasi tulevad juba nähtvuse, orientatsiooni ja juhtimise probleemid.
Näiteks see, et oled kahe jalaga maa peal ja ei tammu ringi, ega keera ennast. Seda selleks et lennuala oleks üks kindel ruum ja et oleks välistatud piloodi selja taha lennutamine, ringiratast lennutamine (oht õnnetuseks väga suur), ka autode ja teste tegelaste ohutuse nimel
Algajatel tavaliselt üks suur viga on, et lastakse lennuk jube kaugele, sealt edasi tulevad juba nähtvuse, orientatsiooni ja juhtimise probleemid.
kogun vanu vene lennukimootoreid
Ühtlasi on ilmselt tegemist ka koptermudelite lehega (opereerivad samade kanalite peal). ehk sealt veel midagi kasulikku sisse tuua?
Otseselt sooloeksami sooritamist lendamisõiguse saamiseks ei ole võimalik reaalselt rakendada ega seetõttu ka nõuda. tegemist peaks olema soovituse, mitte nõudega. ehk isegi selgemalt välja tuua, mis on KOHUSTUSLIK (niivõirdkuivõrd kohustuslik saab olla, aga kanalite kontroll ja esimene lend kogenud inimesega, kopteri puhul simutrenn) ja mis SOOVITUSLIK.(sooloeksam, litsents, foorumis osalemine).
www.mudellend.ee peale suunamine võib inimesed pisut ära hirmutada, aga käib kah, sest paremat pole
http://www.mudellend.ee/ohutus.htm on hea kokkuvõtlik leht, kus täiendavat lehematerjali saada. Toredaks lugemiseks teeb seal näidetega ilmestatud jutt.
Lihtsalt mõte, et ehk iga kauplus, kes on nõus oma mudellennutoodetega lehte kaasa panema, lisataks ka kompaktse kontaktinfona lehe allaserva.
Hea põhjus ostjale, miks lehte mitte ära visata ja käeulatuses hoida (tagavaraosade, uue nänni jms jaoks). Väike miinus ehk andmete kaasajastamine.
Otseselt sooloeksami sooritamist lendamisõiguse saamiseks ei ole võimalik reaalselt rakendada ega seetõttu ka nõuda. tegemist peaks olema soovituse, mitte nõudega. ehk isegi selgemalt välja tuua, mis on KOHUSTUSLIK (niivõirdkuivõrd kohustuslik saab olla, aga kanalite kontroll ja esimene lend kogenud inimesega, kopteri puhul simutrenn) ja mis SOOVITUSLIK.(sooloeksam, litsents, foorumis osalemine).
www.mudellend.ee peale suunamine võib inimesed pisut ära hirmutada, aga käib kah, sest paremat pole
http://www.mudellend.ee/ohutus.htm on hea kokkuvõtlik leht, kus täiendavat lehematerjali saada. Toredaks lugemiseks teeb seal näidetega ilmestatud jutt.
Lihtsalt mõte, et ehk iga kauplus, kes on nõus oma mudellennutoodetega lehte kaasa panema, lisataks ka kompaktse kontaktinfona lehe allaserva.
Hea põhjus ostjale, miks lehte mitte ära visata ja käeulatuses hoida (tagavaraosade, uue nänni jms jaoks). Väike miinus ehk andmete kaasajastamine.
Väga hea! Tänan, püüan parandused sisse viia.
PS! Keelata saab küll, vähemalt meie üritustel, lihtsalt ei luba (viisakalt). Kui ikka 5-10 väga kurja onu ümber on ja ütlevad et vot nii asjad ei käi siis pole macho mehest varsti üksi seal vast väga vastast - see nagu piltlik lause mul rohkem , mitte tõsine ähvardus . Mõte vast selles, et kõik mis on soovituslik on teadagi käega löömise asi ju , samas eks teie jutt ole kah omamoodi õige. No vaatab, pakkuge veel variante ja soovitusi.
Õhtul täna Kollasel peale 1700i üritus
PS! Keelata saab küll, vähemalt meie üritustel, lihtsalt ei luba (viisakalt). Kui ikka 5-10 väga kurja onu ümber on ja ütlevad et vot nii asjad ei käi siis pole macho mehest varsti üksi seal vast väga vastast - see nagu piltlik lause mul rohkem , mitte tõsine ähvardus . Mõte vast selles, et kõik mis on soovituslik on teadagi käega löömise asi ju , samas eks teie jutt ole kah omamoodi õige. No vaatab, pakkuge veel variante ja soovitusi.
Õhtul täna Kollasel peale 1700i üritus
Jah, üritused on eraldi teema. Selleks, et me üritustel keelata saaks peaks inimesed üritusele jõudma. See paber olekski olemuselt maskeeritud kutse - "tulge, me teame ja aitame". Aga kutse, mis koosneb vaid keeldudest ei ole eriti atraktiivne (masohhistid v.a.).
1) kutsume inimesed enda juurde - nii on lihtsam veenduda et nad lollusi ei tee (kusjuures mõned lollused võivad ka meile kahju teha - näiteks see saladuslik 75 kanali kasutaja kollasel)
2) ja kui nad meie juurde ei tule - et nad oleks natukenegi teadlikud sellest, et nad on ohu allikas.
Arne
1) kutsume inimesed enda juurde - nii on lihtsam veenduda et nad lollusi ei tee (kusjuures mõned lollused võivad ka meile kahju teha - näiteks see saladuslik 75 kanali kasutaja kollasel)
2) ja kui nad meie juurde ei tule - et nad oleks natukenegi teadlikud sellest, et nad on ohu allikas.
Arne
Mainin ära et Cuprum käis mul hobikeskuses külas ka sellel teemal rääkimas.
Meie igati nõus, tehke aint korralik tekst valmis ja oleme nõus seda igale uuele lennukile kaasa andma. Väga hea et te selle idee peale tulite, minuarust tegemist väga vajaliku paberiga.
Kindlasti võiks paberil olla ka kogenumate pilootide kontaktid, kes on nõus oma vaba aega "ohverdama" algajate koolitamiseks.
Meie igati nõus, tehke aint korralik tekst valmis ja oleme nõus seda igale uuele lennukile kaasa andma. Väga hea et te selle idee peale tulite, minuarust tegemist väga vajaliku paberiga.
Kindlasti võiks paberil olla ka kogenumate pilootide kontaktid, kes on nõus oma vaba aega "ohverdama" algajate koolitamiseks.
Eks ta vist õige ole jah Arne. Ok, püüan tekste kohendada ja uue versiooni üles lasta, viimaseks kontrolliks. Esmaspäeval sooviks juba poodidesse asjad viia.
PS! Hetkel on instuktoriteks ainult mina ja Kuno. Kas tõesti rohkem inimesi ei tahaks aidata seda tänuväärset ametit pidada? Kopteristid loomulikult ka endist märku võiks anda - Kristjan, Inc?
PS! Hetkel on instuktoriteks ainult mina ja Kuno. Kas tõesti rohkem inimesi ei tahaks aidata seda tänuväärset ametit pidada? Kopteristid loomulikult ka endist märku võiks anda - Kristjan, Inc?
Olin vahepeal pikalt ära, seega sorry, kui osaliselt juba vana asja torgin:
a) samad sõnad mis Kirstjanilgi... Ja just rõhuga sõnal "kopteri... ". Keeled: eesti, soome, inglise, vist mäletan ka midagi veel saksa keelest...
b) ühtin kahel käel Arne kommentaariga. Lähtuks just asjaolust, et mudell-lennutamine pole riiklikult vms. litsentseerivav tegevus, st. igayks võib seda teha (ja ka ISE vastutada). Samalaadselt nagu mõne tööriista, nt. kirve kasutamine. Seega, KEELATA ei saa me midagi. Polegi vaja, nagu vahepeal siinsamas on veendumusele jõutud. Kuna meie oleme mures, et mõni kohtlane paneb kassi mikrouuni ja see muudaks meie elu keerulisemaks, siis tõesti, prooviks sellist asja kodanikualgatuse korras võimalikult kaugesse tulevikku edasi lykata või vältida... Ohutusjuhend mudeliga kaasa igati asjalik, ja foorumisse pealehele link jms... [Aga hiinast mudeli ostnu ei pruugi seda lugeda anyway, kuid TÕENÄOSUS ja VÕIMALUS suureneb..].
Muide, kui vaja, on minu poolt luba linkida sinna näiteks http://www.helicamp.eu/rules.html?eng=2 lehekylg. Või siis, vajadusel võib selle uue kirjatöö Heliveebi või Helicampi veebi ka ylesse panna... Vms...
c) organiseerumisest: mujal maailmas on organiseerutud selleks, et yhiseid huvisid paremini kaitsta. Näiteks "võidelda" oma huvide eest, sh. a-la "selgitada", et kuigi mudellennuk on jube müra tekitaja, oleks siiski tore, kui seda kusagil võiks lennutada (UK), läbirääkimaks maaomanikega (UK) või aktiivne võitlus metanooli sisaldavate ainete jaekaubandusest ära võtmise vastu (soome klaasipesuvedelikujoogi surmad ja sellele järgnenud idee igasugune metanool eraisikule mittekättesaadavaks teha. Sh. ka mudellennukikytus) tulevad mulle esimeste asjadena meelde.
Ehk, kõige paremini liidab ühine vaenlane...
Lisaks on need yhendused abix aktiivseks ala populariseerimiseks (iseendaga pole eriti huvitav võistelda, kaasinimesega on põnevam, ka lennutusplatsil on meeldivam, kui on kogemusi vahetada, suurem turg tagab juppide parema kättesaadavuse jms. aspektid) ning lõpuks sort-of-seltskondlik-suhtlemine. Seega on tore, et Eestiski on hakanud pisike huvi tekkima -> oleme juba aastaid proovinud leida seltskonda, kes näiteks tahaks asutada mudelkopteristide klubi. Siiani ebaõnnestunult... St., 10 inimest pole nagu hästi täis saanud, kes tahaks mh. mitte ainult aastamaksu tasuda, vaid ka ise aktiivselt käe kylge lööks, kasvõi klubi juhatuses...
Õnneks on meil olemas ka alernatiiv - olemasolev FunFly klubi (jt.). Astutagu siis selle liikmeks ja paneks selle aktiivselt toimina (nagu Lauri promob) ja äkki saaks ka esimese klubi lennuplatsi kunagi (lähitulevikus;) niiviisi tekitatud, AMETLIKU... Kõik see mõistagi nõuab pyhendumust ja tegelemist ja aega. Endalt ja perelt. Näiteks on tyypiline, et naine-lapsed-emad-isad on "läänes" kaasas/abiks, ntx. organiseerimas lennupäeva, myymas vorstikesi (ja teenimas sellega klubile raha) jms. Naised saavad seeläbi sõbrannadeks ja tekib aktiivne sotsiaalne läbikäimine, mis meil siiski praktiliselt veel puudub.
I.
a) samad sõnad mis Kirstjanilgi... Ja just rõhuga sõnal "kopteri... ". Keeled: eesti, soome, inglise, vist mäletan ka midagi veel saksa keelest...
b) ühtin kahel käel Arne kommentaariga. Lähtuks just asjaolust, et mudell-lennutamine pole riiklikult vms. litsentseerivav tegevus, st. igayks võib seda teha (ja ka ISE vastutada). Samalaadselt nagu mõne tööriista, nt. kirve kasutamine. Seega, KEELATA ei saa me midagi. Polegi vaja, nagu vahepeal siinsamas on veendumusele jõutud. Kuna meie oleme mures, et mõni kohtlane paneb kassi mikrouuni ja see muudaks meie elu keerulisemaks, siis tõesti, prooviks sellist asja kodanikualgatuse korras võimalikult kaugesse tulevikku edasi lykata või vältida... Ohutusjuhend mudeliga kaasa igati asjalik, ja foorumisse pealehele link jms... [Aga hiinast mudeli ostnu ei pruugi seda lugeda anyway, kuid TÕENÄOSUS ja VÕIMALUS suureneb..].
Muide, kui vaja, on minu poolt luba linkida sinna näiteks http://www.helicamp.eu/rules.html?eng=2 lehekylg. Või siis, vajadusel võib selle uue kirjatöö Heliveebi või Helicampi veebi ka ylesse panna... Vms...
c) organiseerumisest: mujal maailmas on organiseerutud selleks, et yhiseid huvisid paremini kaitsta. Näiteks "võidelda" oma huvide eest, sh. a-la "selgitada", et kuigi mudellennuk on jube müra tekitaja, oleks siiski tore, kui seda kusagil võiks lennutada (UK), läbirääkimaks maaomanikega (UK) või aktiivne võitlus metanooli sisaldavate ainete jaekaubandusest ära võtmise vastu (soome klaasipesuvedelikujoogi surmad ja sellele järgnenud idee igasugune metanool eraisikule mittekättesaadavaks teha. Sh. ka mudellennukikytus) tulevad mulle esimeste asjadena meelde.
Ehk, kõige paremini liidab ühine vaenlane...
Lisaks on need yhendused abix aktiivseks ala populariseerimiseks (iseendaga pole eriti huvitav võistelda, kaasinimesega on põnevam, ka lennutusplatsil on meeldivam, kui on kogemusi vahetada, suurem turg tagab juppide parema kättesaadavuse jms. aspektid) ning lõpuks sort-of-seltskondlik-suhtlemine. Seega on tore, et Eestiski on hakanud pisike huvi tekkima -> oleme juba aastaid proovinud leida seltskonda, kes näiteks tahaks asutada mudelkopteristide klubi. Siiani ebaõnnestunult... St., 10 inimest pole nagu hästi täis saanud, kes tahaks mh. mitte ainult aastamaksu tasuda, vaid ka ise aktiivselt käe kylge lööks, kasvõi klubi juhatuses...
Õnneks on meil olemas ka alernatiiv - olemasolev FunFly klubi (jt.). Astutagu siis selle liikmeks ja paneks selle aktiivselt toimina (nagu Lauri promob) ja äkki saaks ka esimese klubi lennuplatsi kunagi (lähitulevikus;) niiviisi tekitatud, AMETLIKU... Kõik see mõistagi nõuab pyhendumust ja tegelemist ja aega. Endalt ja perelt. Näiteks on tyypiline, et naine-lapsed-emad-isad on "läänes" kaasas/abiks, ntx. organiseerimas lennupäeva, myymas vorstikesi (ja teenimas sellega klubile raha) jms. Naised saavad seeläbi sõbrannadeks ja tekib aktiivne sotsiaalne läbikäimine, mis meil siiski praktiliselt veel puudub.
I.
Hi.
Ma võtsin Mareki teksti ja mudisin seda natukene. Mis arvatakse?
______________________
Tere.
Õnnitleme Sind uue lennumudeli omandamise puhul.
Mudel ei ole mänguasi. Kontrolli kaotanud mudel võib põhjustada suuri materiaalseid ja ka inimkahjusid (purustatud auto, inimvigastused, surm).
Selleks, et Sa saaksid rohkem rõõmu oma uuest mudelist, tuleb lennutamisel jälgida mitmeid ohutusreegleid, mis on toodud allpool.
Palju rõõmsaid lennutunde ja väheseid remonditunde soovides - Eesti mudellendurid!
Raadioohutus:
Raadiosagedused on piiratud ressurss. Seetõttu tuleb enne raadiosaatja sisselülitamist veenduda, et Sinu poolt kasutatav raadiosagedus/kanal on vaba. Selleks veendu. et lähiümbruses (~ 3km) ei oleks teisi lennutajaid.
Koos teiste pilootidega ühisel platsil lennates veendu, et samal sagedusel ei ole teisi piloote. Sageduste kattumisel, tuleb leppida kokku kasutus järjekord.
Platsil, kus on kasutusel olevate sageduste tähistamiseks kvartsipuu, tuleb seda kasutada.
Erandiks on 2,4 GHz peal töötavad seadmed, mis valivad sobiva kanali ise.
NB! Kui piloot põhjustab ekslikult sisse lülitatud saatjaga teise piloodi lennuki allakukkumise/hävinemise, siis hüvitab süüdlane tekkinud kahju.
Kahjud hüvitab ka see piloot, kes on jätnud oma sageduse kvartsipuul tähistamata.
Ohutus lennutamisel:
1. Palu esimesele lennule appi kogenud instruktor, kes vaatab lennuki üle, aitab lõpliku seadistusega ja õpetab esmased juhtimisvõtted. Vali esimeseks lennutamiseks tuntud lennutamiseplats.
2. Algajal piloodil on soovitatav läbida treeningprogramm instruktori juhendamisel ja kvalifitseeruda soololendamiseks.
3. Enne lendamist lase instruktoril või kogenenud piloodil kontrollida lennuvahendi töökorras olekut (ohutu komplekteeritus, õigesti liikuvad tüürid, töökorras mootor, akude seisukord, juhtmete ühendused jne).
4. Mudellendur on kohustatud iga lennupäeva alguses läbi viima esmase maapealse levikatse,
et veenduda oma raadiovahendite töökindluses enne esimese lennu sooritamist.
5. Piloot peab hoolitsema, et keegi ei seisa töötavate propellerite või labadega samal joonel. Suitsetamine ja alkoholi tarbimine ettevalmistusalal on keelatud. Keelatud on mudeli lennutamine olles alkoholi, uimastite või muude reaktsiooni nõrgendavate tegurite mõju all. Ära lenda elektriliinide läheduses! Arvesta ilmastikuga! Lennates seisa paigal ja hoia pilk alati oma lennukil!
6. Inimeste ja autode kohal lendamine on keelatud. Lennutusplatsil tohib lennata vaid selleks ettenähtud ala kohal. Kogu lennutamise ajal peab piloot alati jääma mudeli ja pealtvaatajate vahele. Mudeli ja piloodi kaugus peab olema vähemalt 10 meetrit, piloodi ja publiku kaugus peab olema vähemalt 30 meetrit.
7. Piloot peab selgehäälselt ja valjusti andma teada lennuplatsil teisi ohustavast olukorrast, maandumisest, õhkutõusust, lennuala valikust või/ja maandumisraja ületamise plaanist. Raadioside probleemid annavad prioriteedi/eelise teiste tegevuste ees. Mõeldud on olukordasid, kus piloot teadvustab probleemist raadiosidega ja vastavalt sellele võtab vastu kiireid otsuseid vältimaks ohtlike situatsioonide tekkimist.
Lisainfo leiad ka www.mudellend.ee
Instruktorid:
Lennukid:
Marek Tamme (55-950-959, marek.tamme@mail.ee) EST, RUS, GER, ENG
Kuno Lepind ( ) EST, RUS
Helikopterid:
Kristjan Tiimus
Indrek Hiie
_____________________
See võiks üks lehe pool olla, teisele poole siis tabel sagedustega. Äkki veel ka mingid read, kuhu saaks märkida mudeli sageduse ja kanali.
Veel mingit infot mudeli kohta?
Iseenesest võiks olla õpetus levikatse läbiviimiseks. Äkki veel list lennueelsest kontrollist? Selline, kuhu saaks esimestel kordadel linnukesed taha panna.
Ma võtsin Mareki teksti ja mudisin seda natukene. Mis arvatakse?
______________________
Tere.
Õnnitleme Sind uue lennumudeli omandamise puhul.
Mudel ei ole mänguasi. Kontrolli kaotanud mudel võib põhjustada suuri materiaalseid ja ka inimkahjusid (purustatud auto, inimvigastused, surm).
Selleks, et Sa saaksid rohkem rõõmu oma uuest mudelist, tuleb lennutamisel jälgida mitmeid ohutusreegleid, mis on toodud allpool.
Palju rõõmsaid lennutunde ja väheseid remonditunde soovides - Eesti mudellendurid!
Raadioohutus:
Raadiosagedused on piiratud ressurss. Seetõttu tuleb enne raadiosaatja sisselülitamist veenduda, et Sinu poolt kasutatav raadiosagedus/kanal on vaba. Selleks veendu. et lähiümbruses (~ 3km) ei oleks teisi lennutajaid.
Koos teiste pilootidega ühisel platsil lennates veendu, et samal sagedusel ei ole teisi piloote. Sageduste kattumisel, tuleb leppida kokku kasutus järjekord.
Platsil, kus on kasutusel olevate sageduste tähistamiseks kvartsipuu, tuleb seda kasutada.
Erandiks on 2,4 GHz peal töötavad seadmed, mis valivad sobiva kanali ise.
NB! Kui piloot põhjustab ekslikult sisse lülitatud saatjaga teise piloodi lennuki allakukkumise/hävinemise, siis hüvitab süüdlane tekkinud kahju.
Kahjud hüvitab ka see piloot, kes on jätnud oma sageduse kvartsipuul tähistamata.
Ohutus lennutamisel:
1. Palu esimesele lennule appi kogenud instruktor, kes vaatab lennuki üle, aitab lõpliku seadistusega ja õpetab esmased juhtimisvõtted. Vali esimeseks lennutamiseks tuntud lennutamiseplats.
2. Algajal piloodil on soovitatav läbida treeningprogramm instruktori juhendamisel ja kvalifitseeruda soololendamiseks.
3. Enne lendamist lase instruktoril või kogenenud piloodil kontrollida lennuvahendi töökorras olekut (ohutu komplekteeritus, õigesti liikuvad tüürid, töökorras mootor, akude seisukord, juhtmete ühendused jne).
4. Mudellendur on kohustatud iga lennupäeva alguses läbi viima esmase maapealse levikatse,
et veenduda oma raadiovahendite töökindluses enne esimese lennu sooritamist.
5. Piloot peab hoolitsema, et keegi ei seisa töötavate propellerite või labadega samal joonel. Suitsetamine ja alkoholi tarbimine ettevalmistusalal on keelatud. Keelatud on mudeli lennutamine olles alkoholi, uimastite või muude reaktsiooni nõrgendavate tegurite mõju all. Ära lenda elektriliinide läheduses! Arvesta ilmastikuga! Lennates seisa paigal ja hoia pilk alati oma lennukil!
6. Inimeste ja autode kohal lendamine on keelatud. Lennutusplatsil tohib lennata vaid selleks ettenähtud ala kohal. Kogu lennutamise ajal peab piloot alati jääma mudeli ja pealtvaatajate vahele. Mudeli ja piloodi kaugus peab olema vähemalt 10 meetrit, piloodi ja publiku kaugus peab olema vähemalt 30 meetrit.
7. Piloot peab selgehäälselt ja valjusti andma teada lennuplatsil teisi ohustavast olukorrast, maandumisest, õhkutõusust, lennuala valikust või/ja maandumisraja ületamise plaanist. Raadioside probleemid annavad prioriteedi/eelise teiste tegevuste ees. Mõeldud on olukordasid, kus piloot teadvustab probleemist raadiosidega ja vastavalt sellele võtab vastu kiireid otsuseid vältimaks ohtlike situatsioonide tekkimist.
Lisainfo leiad ka www.mudellend.ee
Instruktorid:
Lennukid:
Marek Tamme (55-950-959, marek.tamme@mail.ee) EST, RUS, GER, ENG
Kuno Lepind ( ) EST, RUS
Helikopterid:
Kristjan Tiimus
Indrek Hiie
_____________________
See võiks üks lehe pool olla, teisele poole siis tabel sagedustega. Äkki veel ka mingid read, kuhu saaks märkida mudeli sageduse ja kanali.
Veel mingit infot mudeli kohta?
Iseenesest võiks olla õpetus levikatse läbiviimiseks. Äkki veel list lennueelsest kontrollist? Selline, kuhu saaks esimestel kordadel linnukesed taha panna.
"lennumudeli" asemel paneks vast siiski "mudellennuk või -kopter". lennumudel kõlab eee.... halvasti...
Punkt 7 sõnastus mulle ei meeldi aga yldse Esiteks, kopteriga pole kyll stardist ja maandumisest vaja teada anda, mitme lennuki koos lennutamisel on sellel kindlasti aga oma mõte. Raadiohäire korral pole aga millekski õieti aega. Lennuki korral ehk on... Kui ohtlikku olukorda märkab kõrvalseisja [pärislennuki maandumine?], peaks temagi märku andma? Pakuks sellist sõnastust:
"Piloot ja/või abiline peavad selgehäälselt ja valjusti andma teada lennuplatsil teisi ohustavast olukorrast. Kui rada jagatakse mitme piloodiga, tuleb piloodil sarnaselt teada anda ka maandumisest, õhkutõusust, lennuala valikust või/ja maandumisraja ületamise plaanist. Raadioside probleemid, kus piloot teadvustab probleemist raadiosidega ja võtab seetõttu vastu kiireid otsuseid ohuolukorra minimeerimiseks, annavad prioriteedi/eelise teiste tegevuste ees."
Punkt 7 sõnastus mulle ei meeldi aga yldse Esiteks, kopteriga pole kyll stardist ja maandumisest vaja teada anda, mitme lennuki koos lennutamisel on sellel kindlasti aga oma mõte. Raadiohäire korral pole aga millekski õieti aega. Lennuki korral ehk on... Kui ohtlikku olukorda märkab kõrvalseisja [pärislennuki maandumine?], peaks temagi märku andma? Pakuks sellist sõnastust:
"Piloot ja/või abiline peavad selgehäälselt ja valjusti andma teada lennuplatsil teisi ohustavast olukorrast. Kui rada jagatakse mitme piloodiga, tuleb piloodil sarnaselt teada anda ka maandumisest, õhkutõusust, lennuala valikust või/ja maandumisraja ületamise plaanist. Raadioside probleemid, kus piloot teadvustab probleemist raadiosidega ja võtab seetõttu vastu kiireid otsuseid ohuolukorra minimeerimiseks, annavad prioriteedi/eelise teiste tegevuste ees."
Ei suutnud kas vastu panna :) Minu versioon. Kirjutasin asja võimalikult selgitavaks - s.t. keeldude asemele põhjendus ja soovitus. Ja kirjutasin kõik võimalikult lennutuskoha-neutraalseks:
Tere.
Õnnitleme Sind uue lennumudeli omandamise puhul. Soovime Sinuga jagada oma kogemusi, et muuta lennutamist Sulle ja teistele ohutuks ja meeldivaks.
Lennutamisel on oluline arvestada, et mudel ei ole mänguasi. Kontrolli kaotanud mudel võib põhjustada suurt kahju – purustada auto, tekitada kehavigastusi või isegi tappa.
Mudeli ohutuks lennutamiseks on välja töötatud rida ohutusreegleid, mida järgides saad oma uuest mudelist rohkem ja kauem rõõmu tunda.
Palju rõõmsaid lennutunde ja väheseid remonditunde soovides - Eesti mudellendurid!
Raadioohutus:
Mudelite juhtimiseks on eraldatud piiratud arv raadiokanaleid. Korraga saab ühel kanalil juhtida vaid üht mudelit. Kui kaks saatjat korraga samal kanalil lähestikku (lähemal kui 3km) sisse lülitada tekitab see tõsiseid raadiohäireid ning kumbki mudel pole juhitav. Õnnetuste ärahoidmiseks veendu enne raadiosaatja sisselülitamist, et Sinu poolt kasutatav raadiokanal on vaba. Seda on kõige lihtsam teha lennutades oma mudelit tuntud lennuplatsil – seal on välja kujunenud kindel kord kuidas tagada, et kaks mudelit korraga samal kanalil ei töötaks. Omapead lennutades riskeerid tihti sellega, et hävitad teadmatult kellegi teise mudeli või siis vastupidi – kukub alla sinu mudel.
Platsil toimub kanalite jagamine lihtsalt: iga saabuja uurib teistelt mis kanalit need kasutavad ja ütleb mis kanalit tema tahab kasutada. Mõnel platsil on ka kvartsipuu, mis annab lisakindluse, et keegi kogemata samal kanalil saatjat sisse ei lülita.
Kui mitu pilooti kasutavad sama kanalit, siis lepitakse kokku ja lennutatakse vaheldumisi.
NB! Moodsad 2.4GHz sagedusalas töötavad saatjad valivad vaba kanali ise – nendega on ohutum lennata.
Ohutus lennutamisel:
1. Palu esimesele lennule appi kogenud instruktor, kes vaatab lennuki üle, aitab lõpliku seadistusega ja õpetab esmased juhtimisvõtted. Vali esimeseks lennutamiseks tuntud lennuplats.
2. Algajal piloodil on soovitatav läbida treeningprogramm instruktori juhendamisel ja kvalifitseeruda soololendamiseks.
3. Enne lendamist lase instruktoril või kogenenud piloodil kontrollida lennuvahendi töökorras olekut (ohutu komplekteeritus, õigesti liikuvad tüürid, töökorras mootor, akude seisukord, juhtmete ühendused jne).
4. Enne lennutamise algust vii läbi maapealne levikatse – kontrolli kui kaugele pult maa peal "võtab" – lase abilisel puldiga eemale jalutada ning kange liigutada – see kaugus, kus mudeli imelikult käituma hakkab (juhtpinnad hüplevad või ei liigu) ongi levi piir maa peal. Normaalne on ligikaudu 200m maapealne levi. Alla selle annab tunnistust võimalikest probleemidest.
Ohutus ümbritseva suhtes
* Kiiresti liikuvad propellerid või labad võivad palju kurja teha – vaata et keegi ei oleks töötava propelleriga samal joonel ega otse lennusuunas.
* Elektriliinide läheduses ei ole hea lennutada – liinid genereerivad raadiohäireid ja liinidele on ootamatult kerge lennumasinaga pihta saada.
* Lennutada on parem vaikse ilmaga. Ka kõige kõvemad ässad ei lähe tugeva tuulega (10m/s ja enam) oma mudelit lõhkuma. Mudeli trimmimiseks on ideaalne tuulevaikne ilm – siis on selgelt näha kuidas mudel ise, ilma tuule kõrvalise mõjuta käitub. Start ja maandumine on alati ohutumad vastutuult – siis on mudeli kiirus maa suhtes väiksem.
* Kui mudel siiski juhitavuse kaotab ja maasse sööstab on parem kui ta ei taba inimesi ega nende vara. Mõistlik on lennata pealtvaatajatest, autodest, majadest, jms. eemal. Ka maanduma tulles ära lenda üle inimeste ega autode.
* Kui tundub, et mudeliga on midagi lahti, ära häbene – anna sellest valjul häälel teada, et teised jõuaks reageerida ja maha kukkuva mudeli eest hoiduda. Kui oled ise platsil samal ajal kui kellelgi on probleeme, siis tea, et hädasolijal on alati eesõigus.
* Ja lõpuks – nii nagu mistahes muud liikurit ei tohi ka mudelit juhtida joobes olles.
Tere.
Õnnitleme Sind uue lennumudeli omandamise puhul. Soovime Sinuga jagada oma kogemusi, et muuta lennutamist Sulle ja teistele ohutuks ja meeldivaks.
Lennutamisel on oluline arvestada, et mudel ei ole mänguasi. Kontrolli kaotanud mudel võib põhjustada suurt kahju – purustada auto, tekitada kehavigastusi või isegi tappa.
Mudeli ohutuks lennutamiseks on välja töötatud rida ohutusreegleid, mida järgides saad oma uuest mudelist rohkem ja kauem rõõmu tunda.
Palju rõõmsaid lennutunde ja väheseid remonditunde soovides - Eesti mudellendurid!
Raadioohutus:
Mudelite juhtimiseks on eraldatud piiratud arv raadiokanaleid. Korraga saab ühel kanalil juhtida vaid üht mudelit. Kui kaks saatjat korraga samal kanalil lähestikku (lähemal kui 3km) sisse lülitada tekitab see tõsiseid raadiohäireid ning kumbki mudel pole juhitav. Õnnetuste ärahoidmiseks veendu enne raadiosaatja sisselülitamist, et Sinu poolt kasutatav raadiokanal on vaba. Seda on kõige lihtsam teha lennutades oma mudelit tuntud lennuplatsil – seal on välja kujunenud kindel kord kuidas tagada, et kaks mudelit korraga samal kanalil ei töötaks. Omapead lennutades riskeerid tihti sellega, et hävitad teadmatult kellegi teise mudeli või siis vastupidi – kukub alla sinu mudel.
Platsil toimub kanalite jagamine lihtsalt: iga saabuja uurib teistelt mis kanalit need kasutavad ja ütleb mis kanalit tema tahab kasutada. Mõnel platsil on ka kvartsipuu, mis annab lisakindluse, et keegi kogemata samal kanalil saatjat sisse ei lülita.
Kui mitu pilooti kasutavad sama kanalit, siis lepitakse kokku ja lennutatakse vaheldumisi.
NB! Moodsad 2.4GHz sagedusalas töötavad saatjad valivad vaba kanali ise – nendega on ohutum lennata.
Ohutus lennutamisel:
1. Palu esimesele lennule appi kogenud instruktor, kes vaatab lennuki üle, aitab lõpliku seadistusega ja õpetab esmased juhtimisvõtted. Vali esimeseks lennutamiseks tuntud lennuplats.
2. Algajal piloodil on soovitatav läbida treeningprogramm instruktori juhendamisel ja kvalifitseeruda soololendamiseks.
3. Enne lendamist lase instruktoril või kogenenud piloodil kontrollida lennuvahendi töökorras olekut (ohutu komplekteeritus, õigesti liikuvad tüürid, töökorras mootor, akude seisukord, juhtmete ühendused jne).
4. Enne lennutamise algust vii läbi maapealne levikatse – kontrolli kui kaugele pult maa peal "võtab" – lase abilisel puldiga eemale jalutada ning kange liigutada – see kaugus, kus mudeli imelikult käituma hakkab (juhtpinnad hüplevad või ei liigu) ongi levi piir maa peal. Normaalne on ligikaudu 200m maapealne levi. Alla selle annab tunnistust võimalikest probleemidest.
Ohutus ümbritseva suhtes
* Kiiresti liikuvad propellerid või labad võivad palju kurja teha – vaata et keegi ei oleks töötava propelleriga samal joonel ega otse lennusuunas.
* Elektriliinide läheduses ei ole hea lennutada – liinid genereerivad raadiohäireid ja liinidele on ootamatult kerge lennumasinaga pihta saada.
* Lennutada on parem vaikse ilmaga. Ka kõige kõvemad ässad ei lähe tugeva tuulega (10m/s ja enam) oma mudelit lõhkuma. Mudeli trimmimiseks on ideaalne tuulevaikne ilm – siis on selgelt näha kuidas mudel ise, ilma tuule kõrvalise mõjuta käitub. Start ja maandumine on alati ohutumad vastutuult – siis on mudeli kiirus maa suhtes väiksem.
* Kui mudel siiski juhitavuse kaotab ja maasse sööstab on parem kui ta ei taba inimesi ega nende vara. Mõistlik on lennata pealtvaatajatest, autodest, majadest, jms. eemal. Ka maanduma tulles ära lenda üle inimeste ega autode.
* Kui tundub, et mudeliga on midagi lahti, ära häbene – anna sellest valjul häälel teada, et teised jõuaks reageerida ja maha kukkuva mudeli eest hoiduda. Kui oled ise platsil samal ajal kui kellelgi on probleeme, siis tea, et hädasolijal on alati eesõigus.
* Ja lõpuks – nii nagu mistahes muud liikurit ei tohi ka mudelit juhtida joobes olles.
Ei hakka siin kellegi tööd ümber kirjutama, toon välja mõned omapoolsed märkmed, ehk on abi ja keegi viitsib siit miskit olemasolevasse integreerida.
* Mudeli lennutamiseks on Sinu päralt tervelt pool maakera, ehk teisisõnu ära kunagi lase lennukil minna enda selja taha, kus on pealtvaatajad ja autod! Lennuta mudelit ainult endast eespool ja mittekunagi seljataga! Ära lenda ka otse enda ja pealtvaatajate suunas!
* LiPo (liitium-polümeer) akud on vale käsitlemise puhul tule- ja plahvatusohtlikud. Järgi alati LiPo akudega kaasas olevaid ohtutusnõudeid ning lae ja hoia akusid ainult tulekindlas anumas!
* Sisepõlemismootorite metanool-kütus on äärmiselt mürgine ning tuleohtlik. Hoia seda ainult erimärgistusega spetsiaalsetes anumates!
* Raadioteel mudelit juhtides lülita oma mobiiltelefon välja või paiguta endast kaugemale. Helisev telefon segab sind lennu ajal ning võib põhjustada ka häireid raadiosaatja töös!
* Kui ilmaolud, oskused või muud küsimused panevad sind lennu sooritamises kahtlema, siis ÄRA LENNUTA OMA MUDELIT! Alati on targem oodata paremat ilma ja nõuandeid, kui koju minna katkise mudeliga.
* Enne igat lendu veendu, et mudel ja raadioaparatuur on töökorras.
- Veendu, et vastuvõtja ja saatja aku on piisavalt laetud
- Vii läbi raadioaparatuuri töökauguse kontroll
- Kontrolli mudelit visuaalselt ning käega katsudes veendu, et juhtpinnad, mootor, propeller, telik jt on korrektselt kinnitunud. Vibratsiooni tõttu on see eriti tähtis sisepõlemismootoriga mudelite puhul.
- Kontrolli kõikide juhtpindade ning mootori gaasi tööd - kas kõik töötab ja kas juhtpinnad liiguvad õiges suunas!
- Enne mudeli õhku viimist veendu, et see ei ohusta kedagi ega midagi ning kontrolli ka tuule suunda. Stardi ja maandu alati vastu tuult.
OTSENE PARANDUS:
* Kiiresti liikuvad propellerid või labad võivad palju kurja teha – vaata et keegi ei oleks töötava propelleriga samal joonel ega sellest eespool.
Loomulikult loodan ka, et viimaseima versiooni puhul on kõik komad oma koha leidnud
* Mudeli lennutamiseks on Sinu päralt tervelt pool maakera, ehk teisisõnu ära kunagi lase lennukil minna enda selja taha, kus on pealtvaatajad ja autod! Lennuta mudelit ainult endast eespool ja mittekunagi seljataga! Ära lenda ka otse enda ja pealtvaatajate suunas!
* LiPo (liitium-polümeer) akud on vale käsitlemise puhul tule- ja plahvatusohtlikud. Järgi alati LiPo akudega kaasas olevaid ohtutusnõudeid ning lae ja hoia akusid ainult tulekindlas anumas!
* Sisepõlemismootorite metanool-kütus on äärmiselt mürgine ning tuleohtlik. Hoia seda ainult erimärgistusega spetsiaalsetes anumates!
* Raadioteel mudelit juhtides lülita oma mobiiltelefon välja või paiguta endast kaugemale. Helisev telefon segab sind lennu ajal ning võib põhjustada ka häireid raadiosaatja töös!
* Kui ilmaolud, oskused või muud küsimused panevad sind lennu sooritamises kahtlema, siis ÄRA LENNUTA OMA MUDELIT! Alati on targem oodata paremat ilma ja nõuandeid, kui koju minna katkise mudeliga.
* Enne igat lendu veendu, et mudel ja raadioaparatuur on töökorras.
- Veendu, et vastuvõtja ja saatja aku on piisavalt laetud
- Vii läbi raadioaparatuuri töökauguse kontroll
- Kontrolli mudelit visuaalselt ning käega katsudes veendu, et juhtpinnad, mootor, propeller, telik jt on korrektselt kinnitunud. Vibratsiooni tõttu on see eriti tähtis sisepõlemismootoriga mudelite puhul.
- Kontrolli kõikide juhtpindade ning mootori gaasi tööd - kas kõik töötab ja kas juhtpinnad liiguvad õiges suunas!
- Enne mudeli õhku viimist veendu, et see ei ohusta kedagi ega midagi ning kontrolli ka tuule suunda. Stardi ja maandu alati vastu tuult.
OTSENE PARANDUS:
* Kiiresti liikuvad propellerid või labad võivad palju kurja teha – vaata et keegi ei oleks töötava propelleriga samal joonel ega sellest eespool.
Loomulikult loodan ka, et viimaseima versiooni puhul on kõik komad oma koha leidnud
Last edited by lauri on Mon Aug 13, 2007 21:33, edited 1 time in total.
Lauri Laidna - www.pistik.com
Huhh, nüüd puhkus läbi ja enam ei saa nii agaralt teiega tempos püsida
Viimased täiendused on palju mõtlema pannud. Tänud vaeva eest. Mõnes kohas tundub mulle, et läheb liiga jutustamiseks, kui te mõistate mind. Ma tahaks rohkem agressiivsemalt ja shoki tekitavamalt seda paberit alustada. Muidu äkki ei jõuta 3-4 lausest edasi. Hakkab meenutama tavalist manuali, kas siis mootori või lennuki või teleka.
Et siis nagu võimalikult lühikeselt, rasvaselt ja inimese tähelepanu võitvalt. Võibolla ma suudan seda teha visuaalselt, et siis õnnitlustekst tavakirjas ja lööklaused rasvaselt vmt. Tegelen sellega esimesel võimalusel.
Kui keegi äkki head õigekirjaoskajat tunneb, siis andku teada, mina võin küll mõnes kohas koma panemata jätta
Viimased täiendused on palju mõtlema pannud. Tänud vaeva eest. Mõnes kohas tundub mulle, et läheb liiga jutustamiseks, kui te mõistate mind. Ma tahaks rohkem agressiivsemalt ja shoki tekitavamalt seda paberit alustada. Muidu äkki ei jõuta 3-4 lausest edasi. Hakkab meenutama tavalist manuali, kas siis mootori või lennuki või teleka.
Et siis nagu võimalikult lühikeselt, rasvaselt ja inimese tähelepanu võitvalt. Võibolla ma suudan seda teha visuaalselt, et siis õnnitlustekst tavakirjas ja lööklaused rasvaselt vmt. Tegelen sellega esimesel võimalusel.
Kui keegi äkki head õigekirjaoskajat tunneb, siis andku teada, mina võin küll mõnes kohas koma panemata jätta
Marekit oponeerides.
Arvesta palun kindlasti, et meie setskond on suhteliselt viisakas. Paljud lihtsalt ei talu eriti agressiivset teksti. Ma ei sooviks, kui mu 9 aastsane poega saab mingist Kullost paberi, kus keelatakse näit. viinavõtmine. Minu seltskonnas taoline probleem lihtsalt puudub...
Kindlasti peaks osutama võimalikele ohtudele, millest reaalsem on pöörlev propp. Seda eriti lastele ja muidu blondiinidele, kes ei oska ohtu hinnata. Võimalikud ohud on ka aku laadimine ja ootamatult ja vales kohas allasadavad mudelid. Saatja-vastuvõtjate kanalite tähendus peab samuti klaar olema.
Isiklikult näen meie suurima ohutustehnilise probleemina stardi-maandumisrajale liiga lähedale pargitud autosid. Kui Piibel on asi keerulisem, siis Kollasel ei pea autosid vaevalt 4-5 m kaugusele rajast parkima.
Kõige paremat soovides
Arvesta palun kindlasti, et meie setskond on suhteliselt viisakas. Paljud lihtsalt ei talu eriti agressiivset teksti. Ma ei sooviks, kui mu 9 aastsane poega saab mingist Kullost paberi, kus keelatakse näit. viinavõtmine. Minu seltskonnas taoline probleem lihtsalt puudub...
Kindlasti peaks osutama võimalikele ohtudele, millest reaalsem on pöörlev propp. Seda eriti lastele ja muidu blondiinidele, kes ei oska ohtu hinnata. Võimalikud ohud on ka aku laadimine ja ootamatult ja vales kohas allasadavad mudelid. Saatja-vastuvõtjate kanalite tähendus peab samuti klaar olema.
Isiklikult näen meie suurima ohutustehnilise probleemina stardi-maandumisrajale liiga lähedale pargitud autosid. Kui Piibel on asi keerulisem, siis Kollasel ei pea autosid vaevalt 4-5 m kaugusele rajast parkima.
Kõige paremat soovides
Kamoon. Minul näiteks puuduvad igasugused probleemid propi ja blondiinidega. Mis ei tähenda, et neid mainima ei peaks. Inimesi on erinevaid ja sa ju ei taha enda lähedusse purjus lennutajat.vana wrote: Ma ei sooviks, kui mu 9 aastsane poega saab mingist Kullost paberi, kus keelatakse näit. viinavõtmine. Minu seltskonnas taoline probleem lihtsalt puudub...
Kindlasti peaks osutama võimalikele ohtudele, millest reaalsem on pöörlev propp. Seda eriti lastele ja muidu blondiinidele, kes ei oska ohtu hinnata.
Arne