LiPo balancer
LiPo balancer
Jälle üks mõttetu asjandus minu töölaualt - LiPo balancer akudele, milles on 2 kuni 4 elementi.
http://gallery.pistik.com/view_photo.ph ... =balancer1
http://gallery.pistik.com/view_photo.ph ... =balancer2
Loomulikult olnuks lihtsam osta mingist interneti poest selline lihtne punaste ja roheliste LED'idega asjandus. Aga mõtlesin hoopis keerulisemat teed mööda minna. Edevam on vaadata elementide pinget ekraanilt. 4 elementi on maksimum, mis mul vaja on läinud sellest ka see maksimum purkide arv ( pildil on külge ühendatud 3s aku ). Asja süda on PIC16F88. Balancer võib olla aku küljes lihtsalt tasakaalustamise- kui ka laadimise ajal.
Tarmo
http://gallery.pistik.com/view_photo.ph ... =balancer1
http://gallery.pistik.com/view_photo.ph ... =balancer2
Loomulikult olnuks lihtsam osta mingist interneti poest selline lihtne punaste ja roheliste LED'idega asjandus. Aga mõtlesin hoopis keerulisemat teed mööda minna. Edevam on vaadata elementide pinget ekraanilt. 4 elementi on maksimum, mis mul vaja on läinud sellest ka see maksimum purkide arv ( pildil on külge ühendatud 3s aku ). Asja süda on PIC16F88. Balancer võib olla aku küljes lihtsalt tasakaalustamise- kui ka laadimise ajal.
Tarmo
Lugesin neid huvitavaid lugusid teema alt "LiPo akude ohutusnõuded" ja mõtlesin oma balanceri natukene edasi arendada - et saaks parema ülevaate endal olevatest LiPo akudest. Nimelt panin sellele külge sellise lihtsa serial väljundi arvutiga ühendamiseks ( 19200 8N1 ). Veel panin külge nupu, millega saab balanceri reziimi välja lülitada - nii, et kuvatakse ainult elementide pingeid. Koos ekraanil kuvamisega saadetakse need paralleelselt Serial väljundisse. Infot saab arvutisse tõmmata HyperTerminaliga ja kujundada sellest tekstifail. Pärast saab sellest siis Exceli abil graafikuid joonestada. Info saadetakse serial väljundisse iga 6 sekundi tagant. Asi toimib nii aku täis- kui ka tühjaks laadimisel.
Vot selline asjandus siis kukkus välja.
Tarmo
Vot selline asjandus siis kukkus välja.
Tarmo
Ei näe probleemi. See seade ei ole mõeldud akude tühjakslaadimiseks! Balanceri eesmärk on ühtlustada akupaki elementide pingeid. Seda saab teha kahel moel. Ühendades seadme laadimise ajal aku ja laadija vahele või siis enam vähem täis aku jäetakse balanceri külge mõneks ajaks. Kui elementide pinge on ühtlustatud, siis aku elemente suure vooluga enam ei koormata. Ainukeseks koormuseks on siis PIC ja displei ( voolutarve mõnikümmend mA ). Need alumised ja ülemised pingepiirajad on lihtsalt kaitsmaks akut juhul kui tuleb tuju ühtlustada tühjaks laetud akut ( mida tavaliselt ei tehta ) või kui akulaadija kipub üle laadima. Normaaltingimustes ei ületata neid pingepiire.
Tarmo
Tarmo
Odavad balancerid hakkavad tööle alles siis, kui aku hakkab täis saama, misjärel kontrollitakse iga täislaetud purgi pinget ja vajadusel koormatakse elemente.
Korralikud balancerid balansseerivad kogu laadimisprotsessi vältel võrreldes erinevate purkide pingeid.
On muidugi väga palju vahepealseid ja täiesti erinevaid lahendusi ka näiteks iga purgi eraldi (täiesti sõltumatu) laadimine.
Suureks probleemiks on see, et näiteks Schulze ja mõne muu tootja LiPo laadijate täislaadimispinged ja balanceri mahalaadimispinged on erinevad. Seda on mulle ütelnud tootjad isiklikult ja see oli ka põhjus miks ma 2 balanceri läbi lasin. Kui hakkasin kasutama Schulze laadijaga Schulze balanceri kadus ka probleem. Ühesõnaga, kokkusobivust võiks teada eriti juhul kui laadimisvoolud on üle 4 ampri.
Muidugi Tarmo produktile oleks kesta ümber vaja ja saakski prototüübist toote.
Aastate vältel oled ikka üsna mitu asja valmis ehitanud, kogud äkki kõik kokku ja paned ühele lehele vaatamiseks
K.
Korralikud balancerid balansseerivad kogu laadimisprotsessi vältel võrreldes erinevate purkide pingeid.
On muidugi väga palju vahepealseid ja täiesti erinevaid lahendusi ka näiteks iga purgi eraldi (täiesti sõltumatu) laadimine.
Suureks probleemiks on see, et näiteks Schulze ja mõne muu tootja LiPo laadijate täislaadimispinged ja balanceri mahalaadimispinged on erinevad. Seda on mulle ütelnud tootjad isiklikult ja see oli ka põhjus miks ma 2 balanceri läbi lasin. Kui hakkasin kasutama Schulze laadijaga Schulze balanceri kadus ka probleem. Ühesõnaga, kokkusobivust võiks teada eriti juhul kui laadimisvoolud on üle 4 ampri.
Muidugi Tarmo produktile oleks kesta ümber vaja ja saakski prototüübist toote.
Aastate vältel oled ikka üsna mitu asja valmis ehitanud, kogud äkki kõik kokku ja paned ühele lehele vaatamiseks
K.
Tundub, et minu balancer on siis täiesti tavaline. Ta jälgib akusid kogu aja jooksul, mil on aku külge ühendatud. Kui mingi element on kõrgema pingega, kui on elementide keskmine pinge ( aku kogupinge jagatud elementide arvuga ), siis hakkab ta seda elementi koormama 0,6A vooluga. Teeb seda 0,5 sek. Seejärel ootab 0,5sek ja mõõdab uuesti. Ja nii kõiki aku elemente. See impulss koormamine on jõuahela kaitseks, et see põlema ei läheks ning selleks, et mõõdetaks akusid ilma balanceri lisakoormuseta. Ehk siinkohal pole vahet, kui suure vooluga akusid laetakse. Balancer ajab ikka oma rida. Kuid tekib probleem, et suure vooluga laadides ei suuda ta aku ülelaadimist kaitsta - seda peab tegema siiski akulaadija. Aga see on kompromiss skeemi lihtsustamiseks. Minu kodus olevate akudega toimis balancer rahuldavalt. Isegi 3A laadimisvooluga ja 3000mAh akut laadides suutis ta selle laadimise käigus ära ühtlustada. Elementide erinevused oli alguses 0,2...0,3V ja laadimise aeg ca 40 min. Tulemuseks oli elementide erinevus +/- 0,02V.
Üks stiilinäide:
http://gallery.pistik.com/view_photo.ph ... d&id=test1
Panin oma depronist impellerlennukile aku ja regulaatori vahele selle Balanceri. Lülitasin ta monitoorimisreziimi ja andsin gaasi. Ilusti on näha kohad, kus lasin pöörded maha ja millal aku tühjaks sai ( see viimane pingehüpe on sellest, et lasin gaasi maha ja keerasin uuesti peale ). Nagu näha, on aku elementides väike erinevus. Lisaks sain teada ka, millal regulaator mootori välja lülitab. Mina olen rahul...
Tarmo
Üks stiilinäide:
http://gallery.pistik.com/view_photo.ph ... d&id=test1
Panin oma depronist impellerlennukile aku ja regulaatori vahele selle Balanceri. Lülitasin ta monitoorimisreziimi ja andsin gaasi. Ilusti on näha kohad, kus lasin pöörded maha ja millal aku tühjaks sai ( see viimane pingehüpe on sellest, et lasin gaasi maha ja keerasin uuesti peale ). Nagu näha, on aku elementides väike erinevus. Lisaks sain teada ka, millal regulaator mootori välja lülitab. Mina olen rahul...
Tarmo
Ka siinkohal ei tasu muretseda. Alumist pingepiiri ( see, millest allapoole aku elemente enam ei ühtlustata ) on 2,8 ... 3,7V. Seega muudetav väga laias ulatuses. Lisaks on muudetav ülemine pingepiir ( millest alates laetakse akusid tühjaks ) 3,7 ... 4,3V. Seega kui on tarvidus täis laetud akusid tühjaks laadida, panna ülemine piir ca 3,7V peale - Balancer koormab elemente 0,6A vooluga kuni 3,7V'ni ilma kontrollimata. Kui pingepiir on saavutatud, algab ühtlustamine. Kogu aeg kontrollitakse elemente. Kui elemendid on mingi aja olnud samal pingenivool ( 1...30 sek )- lülitab seade ennast välja ja kuvab monitorile teate "Ready". Tasakaalustamise saab taaskäivitada kas toite välja-sisselülitamisega või nupu "Mode" vajutamisel.
Lisaks on seade karbi sisse paigutatud ja valmis kasutamiseks.
Tarmo
Lisaks on seade karbi sisse paigutatud ja valmis kasutamiseks.
Tarmo
Kuna siin on LiPo Balanceride teema ning ma pole varem Balanceriga kokku puutunud, siis küsin siin - Kuidas balanceri valida(mis parameetrite järgi)? Millist balanceri valida?
Pistikust leidsin ma järgmised :
Micro-balancer f. LiPo 1-5 Ze 440 EEK
LiPo Balancer 5 plus for 1-5 LiPo 420 EEK
Ning siis veel T-Rexi kategooria all olevad Balancerid
Laadida oleks vaja siis 3 elemendilisi liposi.
Pistikust leidsin ma järgmised :
Micro-balancer f. LiPo 1-5 Ze 440 EEK
LiPo Balancer 5 plus for 1-5 LiPo 420 EEK
Ning siis veel T-Rexi kategooria all olevad Balancerid
Laadida oleks vaja siis 3 elemendilisi liposi.
Kõigepealt peaks akupurkide arvust piisama. Siis vaataksin lubatud voolusid. Paljudel on kontaktid ja juhtmed väga peened ja ei sobi suuremate voolude korral (üle 1-2 A). LiPo Balancer 5 plus for 1-5 LiPo 420 EEK on pakutud 10A. Kui 5 akut on piisav, tundub lootustandev variant.
Pistikud võiks ka oma akudega ja laadijaga sobida, siis vähem ehitamist ja eksimisvõimalusi.
http://www.graupner.de/fileadmin/downlo ... 4_3064.pdf
Minu oma tundub äärmiselt sarnane, kuigi teise firma oma.
Pistikud võiks ka oma akudega ja laadijaga sobida, siis vähem ehitamist ja eksimisvõimalusi.
http://www.graupner.de/fileadmin/downlo ... 4_3064.pdf
Minu oma tundub äärmiselt sarnane, kuigi teise firma oma.