juhendamine ja juhendmise vastu võtmine

Arutelu helikopteritest ja teistest "liikuva tiivaga" mudelitest

Moderator: Kristjan

Post Reply
User avatar
ak
Posts: 552
Joined: Fri Jul 20, 2007 17:16
Location: Tallinn
Contact:

juhendamine ja juhendmise vastu võtmine

Post by ak »

Tere,

kirjutama ajendas olukord, kus seoses oma T-Rex 450S taas lennukorda saamisega läbisin protsessi, mis üldiselt ei olnud meeldiv.
Nimelt, ma soovisin, et kogenud piloot vaatab mu kopteri üle ja timmib paika, teeb ka proovilennu, mille järel saan siis ise asuda Realflight'ist ja Lama lennutamisest saadud kogemusi T-Rexiga täiendama. Näitasingi oma kopteri ette ning sain teada, et pöördetüür läheb piirajasse ning selle käigu peaks tegema väiksemaks. Samuti, et üles kallutavad labad rohkem kui alla, aga 3D seades peaksid nad võrdselt kallutama, aga et parem on alustada mitte-3D seades, kus labad kallutavad ainult üles.
Ühtlasi ei meeldinud instruktorile ka asjaolu, et ma olin puldilt kõrvaldanud astmelise reguleeringu collective kangilt. Ühtlasi, mul on mode2 pult,
instruktor aga kasutas mode1 ja see välistas võimaluse, et instruktor mu kopteriga lennata saaks.

Ühesõnaga, ma sain kasulikku infot kopteri seadete kohta, aga ka kriitikat teiste asjade kohta, mida ma pean maitseasjaks ja mille minu arust võiks jätta igale inimesele endale otsustada.
Samas, võib-olla ma olen ise loll ja ei oska vahet teha, mis on kopterite puhul maitseasi, mis on "nice to have", mis on showstopper.
Et küsiks siis inimestelt, kellel kogemusi rohkem.

Ma liigitaks nii:
Maitseasi:
1. collective kang astmeline või siis mitte
2. mode 1 või mode2 pult

Nice to have:
1. kopter 3D seades või tavaseades - ma usun, et tavaseades on parem alustada, aga kui Realflighti treeningutel harjutatakse anyway 3D seades kopteriga ja ka olemasolev Lama tõuseb õhku ja maandub collective kangi olles üle poole, siis pigem oli minu arust õige panna T-Rex 3D seadesse ja õppida teda nii. Minu arust saab kopteri tundlikkust suurel määral mõjutada rootori pöörlemiskiirusega, kui on liiga tundlik siis las rootor käib aeglasemalt ja probleemi nagu pole?
Ok, Lama puhul praktiseerin käitumist, kus probleemide korral tõmban collective/power kangi alla ja lasen kopteril alla kukkuda. T-Rexi heameelega alla ei kukutaks ja ta mootor käib välja nupust, see on erinevus mis võib jama põhjustada. Mul on aga plaan pult ka Lama jaoks programmeerida nii, et ta mootori lülitab välja sama nupp kui T-Rexil.
2. servo arm'id pole suhteliselt täpselt samades asendites, täpselt täisnurga all kui collective keskel jne - minu arust muutub see mingi hetk tähtsaks, aga lihtsalt hover'damisel pole nagu suurt vahet

Showstopper:
1. Swashplate kallutab valetpidi
2. Servod käivad piirajatesse
3. kopter pole trimmis, juhikute neutraalasendis olles paneb kohe peale kergitamist kuhugi minema.vajab pidevat regulatsiooni et püsida ühes asendis

Minu kogemus hakkab kah tasakesi tekkima. Ma piirasin pöördetüüri käiku nii et saba reguleering piirajas ei käinud, ühtlasi ma ka reguleerisin saba nii paika et ta seisis otse ilma kangi puutumata, muud ma ei teinud. Ma mõõtsin laba kalded üle, üles läheb 8 kraadi, alla 7 - kui kunagi viitsimine tekib, siis võiks üle käia, aga hetkel (kui teemaks hover'damine ja kunagi hiljem 8 joonistamine) pole see vahe nagu oluline. Täna said tehtud ka esimene ja teine lend, mille kummagi käigus sai kopterit harjutustelikuga aias hõljutatud kuniks aku tühjaks sai ning tuli maanduda, kopter on endiselt terve (ilm oli küll tuuline, aga väga abiks oli helicommand, ilma selleta oleks jupp maad raskem olnud). Ma eriti ei usu, et ma väga valel teel olen. Samas aga, oleks vist kasulik, kui oleks teada, et mis ikkagi oluline on, et mitte algajana nõuda õpetust ja samas siiski keelduda mõnest olulisest õpetuse komponendist. Ühtlasi, võib-olla oleks hea, kui helikopteri instruktorid oma tõekspidamised kuhugi kirja paneks, et nende abi vajajad saaks arvestada nendega ammu enne kui kopter lennuvalmis saab. Ma olen üsna kindel, et võttas kuulda suvalise instruktori soovitusi saab algaja endale jalad alla, aga ma arvan ka, et on oht probleemide tekkeks juhul, kui algaja saab kas internetist või siis teiselt kopteriomanikult eelnevalt infot, mis instruktori tõekspidamistega ei kattu. Et kas ka teised näevad seda ohtu ja mis selle vastu ette võtta?

Andrus
User avatar
vallojoe
Posts: 501
Joined: Tue Aug 08, 2006 23:41
Location: Tallinn/Harjumaa

Post by vallojoe »

Ei kvalifitseeru veel õieti lendajakski, aga minuarust
hoovastik tuleks ikka kohe paika ajada.
Kui huvi on, siis mul on tõmmatud paari giga jagu t-rexi seadistamise videoid, võin plaadi kõrvetada.
Seal on ka õpetused lennureziimide seadistamiseks. Nii, et hover reziimis saad kasutada tervet kangi käiku.
Labadenurgat võiks maksimumis käia +-11 kraadi ja käik piiratakse puldilt vastavalt lennureziimile.
User avatar
lauri
Administrator
Posts: 3057
Joined: Wed Jul 20, 2005 23:13
Location: Tallinn, Estonia
Contact:

Post by lauri »

Kui ingliskeel ei ole võõras, siis PEAD neid Finless Bob'i videosid vaatama:
http://www.helifreaks.com/forumdisplay.php?f=60

Olemas on seal videod Trex450 nullist kokku paneku, timmimise, Deans pistikute jootmise ja kõige muu kohta. Ainus vaev on videod üles leida ja siis läbi vaadata. Ise ehitasin ja timmisin kopterit küll nende videote järgi alguses, meeletult kiire ja lihtne moodus, ei pea ise jalgratast leiutama.

Kui sa oma Trex'i nende õpetus-videote järgi üle vaatad, siis ei ole mingit küsimust või probleemi lingi-pikkuste kohta. Seal ära näidatud parim võimalik servode paigutus, mitmendas augus kuul käib ja kuidas link välja näeb.

Trex450 puhul nuppu mootori välja lülitamiseks (ehk siis throttle hold) reaalselt kasutad ainult maa peal, et kogemata kangile vastu minnes mootor tööle ei hakkaks!
Lauri Laidna - www.pistik.com
User avatar
ak
Posts: 552
Joined: Fri Jul 20, 2007 17:16
Location: Tallinn
Contact:

Post by ak »

Hei,

selgituseks:
Alguses ma panin T-Rex kokku ilma helicommandita, kasutasin ka digitaalseid trim'e et servosid keskele saada. Mootor oli Ch3 küljes, Kasutatavad olid puldi funktsioonid mootori pöörete graafiku seadmiseks vastavalt collective asendile jne. Siis aga muretsesin ma helicommandi. See teeb swashplate miximist ise ja tahab miximata sisendeid saada: ch1, 2 kallutavad, ch3 on collective jne. Ainus mis paika jäi oli ch4, pööramine. Pult pole hetkel isegi kopteri rezhiimis, mootor on mul hetkel ch5 küljes ja toimib "undercarriage/throttle hold" nupust, helicommandi reguleerimine on ch6. Kui ma paneks mootori ch3 külge, siis ta toimiks proportsionaalselt koos collective seadega, mis tavalennul ehk ka sobiks, aga 3D jaoks tuleks hiljem ikkagi ümber seadistada. Samas, kangi puutumine panekski mootori käima kohe.

Andrus
Kristjan
Posts: 577
Joined: Thu Aug 24, 2006 17:45
Location: Tallinn
Contact:

Post by Kristjan »

Tervist!

Huvitav oleks teada, millise kogenud kopteripiloodi jutul sa käisid, et lausa krõgisti "ratchet" (eesti k. põrkratas) ära võtta soovitati.
Krõgistid on enamaltjaolt ikka lennukipultidel, sama pult kopteri konfis tuleb ilma krõgistita. Lennukimootoril võib-olla piisab sellest 20-30st positsiooist, mida krõgisti pakub aga kopteril on vaja sujuvat takistusteta liikumist kogu kangi ulatuses.

Kopteril ikka mode 2, vanakooli mehed lendavad veel lennukeid mode1`ga, plaanerimehed muidugi räägivad, et mode1 on see ainus ja õige... :D :D :D :D :D

T-Rex on nii väike kopter, et võid vabalt alumise otsa 0ks jätta ja ülemise otsa 11-12 kraadile timmida.
Mis pult sul on? Kas saad lisaks funktsioonide trimmidele eraldi ka servo kanaleid trimmida? Kui jah siis niiviisi saad omal kõik swashplate servod täpselt samasse asendisse.

Miks Swasplate valepidi kallutab? Kuidas lennata õnnestub siis?
Servod käivad piirajatesse? ATV aitab.
Kopter pole trimmis ja triivib? Welcome to the club. Sellised asjad need kopterid ongi, eriti väiksemad :wink: Oleneb muidugi kui hullusti ta triivib. Kaldeautomaadi hoovastik täpne? Kui jah siis elektrooniliselt teostada täppisseadistamine. Kasvõi trimmeritega, et näha, kas aitab.

Piirasid sabatüüri käiku? Kuidas seda tegid, äkki oleks mõistlikum olnud sabaservo kuulliigendi kuul heeblis ühe astme võrra tsentri poole tõsta.

Helicommand pidurdab arengut, soovitan maha võtta või deaktiveerida.

K.
Kristjan
Posts: 577
Joined: Thu Aug 24, 2006 17:45
Location: Tallinn
Contact:

Post by Kristjan »

Jõudsid vahele, õigus jah, ise räägin Helicommandist ja siis unustan ära, kuidas seda seadistada.
Võta täiesti maha, lenda paar kuud ilma.

K.
AndrusT
Posts: 541
Joined: Mon Mar 05, 2007 19:41
Location: Tallinn

Post by AndrusT »

Kas kopteriaabitsa oled läbi lugenud?

Nagu elus ikka pole absoluutseid tõdesi olemas, nii ka kopterimaailmas. Paljud asjad on maitseasjad ja häälestus mingi eesmärgi saavutamiseks, kuid eesmärke on erinevaid. Kui sul juba õnnestus 2 akutäit tühjaks lennutada ilma kopterit puruks sõitmata siis oled õigel teel.

Kui kopter suudab hõljuda ja õhus ei vibreeri, seda näeb parimalt lennates sabakiilu vaadates, siis on sul kõik olulised, nii-öelda peab olema, asjad korras. Kõik edasi ongi juba maitse ja täppistimmimise teema mingi eesmärgi nimel.

Üht võin omast kogemusest öelda. 3D kopterite kõrgust ei reguleerita mootori pööretega, ikka laba nurkadega. Teatud pööretest madalamal muutub kopter eriti koos Helicommandiga väga ebastabiilseks. Hakkab närviline tõmblemine.

Ning veel, iga kopter on suuremal või vähemal määral teistest erinev ning üks-üheselt mõne teise kopteri kogemuse pisiasju ei õnnestugi üle võtta. Täppisteemalist kogemust saab vahetada kui kopterite konfid on praktiliselt samad.
User avatar
vallojoe
Posts: 501
Joined: Tue Aug 08, 2006 23:41
Location: Tallinn/Harjumaa

Post by vallojoe »

lauri wrote:Kui ingliskeel ei ole võõras, siis PEAD neid Finless Bob'i videosid vaatama:
http://www.helifreaks.com/forumdisplay.php?f=60
Neid samu pidasingi silmas. Lihtsalt võin säästa tõmbamise vaeva.
User avatar
ak
Posts: 552
Joined: Fri Jul 20, 2007 17:16
Location: Tallinn
Contact:

Post by ak »

Hei,

tänan, juba vaatan neid videoid.

Andrus
User avatar
vallojoe
Posts: 501
Joined: Tue Aug 08, 2006 23:41
Location: Tallinn/Harjumaa

Post by vallojoe »

ak wrote:Hei,

selgituseks:
Alguses ma panin T-Rex kokku ilma helicommandita, kasutasin ka digitaalseid trim'e et servosid keskele saada. Mootor oli Ch3 küljes, Kasutatavad olid puldi funktsioonid mootori pöörete graafiku seadmiseks vastavalt collective asendile jne. Siis aga muretsesin ma helicommandi. See teeb swashplate miximist ise ja tahab miximata sisendeid saada: ch1, 2 kallutavad, ch3 on collective jne. Ainus mis paika jäi oli ch4, pööramine. Pult pole hetkel isegi kopteri rezhiimis, mootor on mul hetkel ch5 küljes ja toimib "undercarriage/throttle hold" nupust, helicommandi reguleerimine on ch6. Kui ma paneks mootori ch3 külge, siis ta toimiks proportsionaalselt koos collective seadega, mis tavalennul ehk ka sobiks, aga 3D jaoks tuleks hiljem ikkagi ümber seadistada. Samas, kangi puutumine panekski mootori käima kohe.
Midagi on mäda siin taani riigis :P
Niivähe, kui ma helikommandi manuaali lugenud olen, siis -
Pane pult uuesti helikopteri reziimi ja swashiks vali mehaaniline miksing (sw1 vist)- siis juhitakse iga kanaliga ühte funktsiooni.
Mootor võiks ikka kolmandasse kanalisse jääda. Minul on collective vist 6 kanal.
Mikse peaks ikka saama ka hc ga peal hoida. samamoodi kui ilma.
ints
Posts: 621
Joined: Mon Oct 02, 2006 10:49
Contact:

Post by ints »

Kristjan, lugesid vist valetpidi: kõristi/krõgisti mahavõtmist peeti ebasoovitavaks...

Andrus,
Kindlasti on kõik natuke maitseasi ja mõned maitseasjad soodustavad lennutamise omandamist nii algajal kui edasijõudnul. Põhimõtteliselt saab vist sõita ka jalgrattaga, millel pedaal vaid ühel pool ja all vaid 1 ratas... Tõsi, sellise ratta omandamine on eee... keerukam.

Sama ka kopteriga. Mode 2 on kopterimeeste valik tänu loogilisusele... Aga maailmas lennutatakse ka Mode 1 ja Mode 3 pultidega. Ja kõikidega saab jagu nii lennukist kui kopterist... Kopteriaabitsas oli vast juttu ka muudest tagamaadest - neist esmane toimis Sinu puhul just äraspidisel moel: enamus kogenud kopterivanasid Eestis kasutab Mode 2 ja olnuks seega võimelised Sinu kopterit timmima...

Kõristiga saab kindlasti ka kopterit lennutada, aga kopteriraadiotel sellist ei soovitata ülalmainitud põhjustel.

3D settingud on agiilsemad. Sa võid neid alati juurde keerata hiljem, kui kopter juba Sinu sõna kuulab. TRex isegi pisike kopter, milleks 3D settingutega oma elu keerulisemaks teha? Kui kopteri häälestamine-timmimine muudab kärsituks oled niikuinii valinud vale harrastuse..

Ja veel: usu mind, kui MEHAANILINE lingistik on õigesti välja rihitud, siis raadios trimme veidi juurde seadistada on lihtsalt pisike lõppviimistlus - ning see tasub ennast hästi lendava kopteri näol mitmekordselt ära.

HeliCommand - hmm, mina soovitaks seda mitte enne kasutada, kui vähemalt saba endapoole hõljutamine ilma selleta on käpas [tõsi, sabagüro on siis ikka vaja]. Kuigi õppimisprotsess on vaevalisem on positiivse tulemuse saavutamine tõsiselt rahuldust pakkuv. Hoiatus: see võib olla sõltuvust tekitava toimega!

Seejärel saab HeliCommandi abil kindlasti kiirendada edasist õppimisprotsessi, eelkõige ehk mõne krässi ärahoidmise läbi....

I.
User avatar
lauri
Administrator
Posts: 3057
Joined: Wed Jul 20, 2005 23:13
Location: Tallinn, Estonia
Contact:

Post by lauri »

Korralik sabagüro heading hold rezhiimis ja saab Trex'iga kenasti lendama õppida. HeliCommandi pole ise kasutanud, kuid kujutan ette, et selle puhul kaob otsene tagasi-side kopterilt ära. Sa ei tea, kas kopterit kallutab vale trimm, tuul või HeliCommand! Tekib VEEL üks tundmatu/muutuja...

Vähemalt minu 450 SE versiooniga olid kaasas ka flybari otsa kinnitatavad lisaraskused, mis teeb lendu stabiilsemaks. Ka feathering shafti "seibid" olid õppimiseks ja 3D-ks erinevad kaasas, ühed annavad siis vähem liikuma. Ise panin kohe kõik käigud maksimaalsed, kuid EI SOOVITA SEDA! 450-l annab need käigud ikka nii suured panna, et hõljumisel isegi exponentiali kõvasti kasutades tuleb kange väga-väga vähe liigutada.

Negatiivset collective'it peaks ikka 3-4 kraadi vähemalt olema, tugevama tuulega ja ebatasase pinna puhul on hea kopter maa külge kinni suruda, et pikali ei kukuks.

Kuna Trex450 suhteliselt väike kopter, siis oli ja on minu probleemiks tema nägemine õhus. Treeningtelikul olid ping-pongi pallid otstes ja tegelikult lendasingi neid vaadates ja jälgides! Nüüd panin ka tava-telikuga lennates teliku otstesse punased vahtplastitükid - MEELETULT ABIKS kopteri nägemisel!

Ja MODE'ide jutule lisaks... lennutatakse ju ka nö "fly nose" või "fly tail" ehk siis kui rudderit vasakule annad, liigub enamikel kopteri nina vasakule, kuid mõned lendavad ka vastupidi :wink:

Kui mode'i valik küsimusi tekitab, siis vali MODE2. Kui on argumente teiste kasuks, siis loomulikult mine oma teed.
Lauri Laidna - www.pistik.com
Kristjan
Posts: 577
Joined: Thu Aug 24, 2006 17:45
Location: Tallinn
Contact:

Post by Kristjan »

Kristjan, lugesid vist valetpidi: kõristi/krõgisti mahavõtmist peeti ebasoovitavaks...
Jah nii ma mõtlesingi aga esimeses lauses panin millegipärast ristivastupidi kirja. Mõtlesin ikka seda, et kopteripultidel see krõgisti peabki olema eemaldatud.
Ühtlasi ei meeldinud instruktorile ka asjaolu, et ma olin puldilt kõrvaldanud astmelise reguleeringu collective kangilt.
Ehk siis Andrus oli teinud õigesti, instuktor aga soovitas krõgisti tagasi panna (lennukimees).

Mina olen siiamaani arvamusel, et igasugu stabilisaatorid jm on pigem töövahendid kui algaja abivahendid. Nad ju pärsivad arengut nagu veojõukontroll F1`s. Alustage lendamist võimalikult lihtsa kopteri ja lihtsa süsteemiga. Hiljem, kui lendamine selge, pange kõik stabilisaatorid, kaamerad, fotokas ja autopiloodid külge.

K.
User avatar
ak
Posts: 552
Joined: Fri Jul 20, 2007 17:16
Location: Tallinn
Contact:

Post by ak »

Hei,

kopteri saba enda poole hoidmise refleks on juba suht käpas tänu Lama'le, mille all-in-one gyro nullpunkt pidevalt ujub.

Helicommand on hea just selles suhtes, et ta hoiab ära mudeli liikumist maa suhtes. See tähendab, et ta ei hoia seda päris ära, vaid pidurdab seda oluliselt. See on minu arust algajal VÄGA oluline crashide ärahoidmisel, eriti kui lennutuskohas on ka tuulepuhanguid ja turbulentse. Minu arust on kõige ohutum helicommandi "position fix" mode, siis tõstad koperi õhku ja ta enam-vähem püsib maa suhtes paigal, ise annad kangidega vihjeid, et kuhupoole ta nihkuma peaks. Kui "position mode" pealt minna "stabilization mode" juurde, siis tahab kopter kohe minema minna ning teda tuleb aktiivselt ja õigesti juhtida, et ta soovitud piirkonnas püsiks. Kui helicommand väljas, siis peaks kopteri käitumine olema sama kui ilma helicommandita ja nii ta on kõige ebastabiilsem. Ise ma arvaks, et lennutan teda "position mode's" kuni tuuletu ilm tuleb, siis harjutan "stabilization mode's". Ja kui igavaks läheb, siis võib helicommandi välja kah lülitada... aga turbulentse ilmaga on ilmselt hea "position mode" kopteri tervise huvides sees hoida.

Ma käisin T-Rexi komplekteerimise manuali veel kord läbi koos Bob Finlessi õpetuste järgimisega. Muidu on kallutusautomaat kenasti trimmis nüüd, aga ma ikkagi ei saa labanurkasid rohkem kui 7.5 kraadi kummaski suunas. Ju siis servoõlad on lihtsalt liiga lühikesed, kasutan 4x Robbe FS61BB Speed koos kõige pikemate servo arm'idega mis kaasas on (v.a. sabaservo). Lugesin Kopteriaabitsa läbi ja võib-olla on tõesti mõistlik kopter F3C seadesse panna, vaevalt et 3D niipea teemaks üldse tuleb.

Panna pult H1 swashplatega kopteri rezhiimi tundub samuti mõistlik, saaks hoverdamisel kasutada eraldi rezhiimi kus mootori pöörded madalamal ja ehk veniks lennuaeg pikemaks. Samas, hetkel mul on mootor kanal5 on/off nupu all ning helicommand kanal6 pöördnupu all ja seega operatiivselt häälestatav, kui ma aga paneks puldi kopteri rezhiimi, siis oleks kanal6 collective ning peaks helicommandi kanal5 peale panema, kus on mul ainult on/off nupp:-( Ma arvan, et ma siiski proovin seda.

Tänan heade nõuannete eest,
Andrus
Last edited by ak on Tue Aug 28, 2007 10:00, edited 1 time in total.
User avatar
JazZ
Posts: 882
Joined: Sun May 06, 2007 10:41
Location: Pärnu
Contact:

Post by JazZ »

Servo arm'ide pikkuseks soovitab Finless oma videos 13mm, mul on ka vähem, umbes 11. Futaba saatjal on menüü "Swash", sealt saab käiku pikemaks (EPA't selleks kasutada ei tohi kopteril).
Mis puutub hõljumisaega, siis mina olen hõljunud ja natuke edasi tagasi lennata üritanud 10 minutit, ESC on High cutoff voltage peal ja see pole siiani veel kordagi aktiveerunud. Laadides näitab laadija et sisse läks umbes 2000mah, aku ise on kirjade järgi 2500mah.
User avatar
ak
Posts: 552
Joined: Fri Jul 20, 2007 17:16
Location: Tallinn
Contact:

Post by ak »

Hei,

peale hõljutamisrezhiimi kasutuselevõttu on mul 2500mAh 20C akuga lennuaeg 14 minutit ja 3200mAh 15C akuga 15 minutit (kahju küll, aga tundub et vanem tehnoloogia on viletsam ja suurem mahtuvus ei korva seda). Servo õlad on kuskil 10mm, ehk siis enne kui 3D peale minna, tuleb ilmselt teised servod swashplate't juhtima panna.

Üks asi mille kohta tahaks teiste arvamusi - räägitakse, et helicommandi sabagyro on vilets ja oma kogemus kinnitas seda - senikaua kuni sai aktiveeritud helicommandis REVO mix (pitch to tail). Saatja sees seda mix'i teadagi ei soovitata kasutada koos heading hold gyroga, aga kuna helicommandis on ta peale gyrot, siis ta on igati abiks. Seda küll, et hover'damisel saba ikkagi natuke liigub kui järsult pitch'i muuta, aga "idle-up" rechiimis pitch muutmine saba märgatavalt liputama ei pane. Küsimus, et kas on gyrosid, millel on ka "collective" sisend ja REVO mix sees, või reeglina nad siiski jälgivad ainult saba asendi muutust ja reageerivad sellele?

Teine asi, mida märkasin REVO mix'i katsetades - kopteri kõrgust järsult muutes 1m->4m ja tagasi, ei suutnud ma alati kopterit piisavalt pidurdada alla liikumise lõpul ja ta lõi jalastega vastu muru. Põhjuseks arvatavasti keeriste, vortex ring'ide teke, laskumisel tiiviku poolt juba liikuma pandud õhu sisse. Imelik oli aga see, et nähtus oli rohkem märgata tiiviku kiiremal põõrlemisel (idle-up) ja hover'damisel oli vähem. Loogika järgi peaks vastupidi olema? Samuti, et kuidas vortexeid vähendada, kas see sõltub näiteks labade ehitusest? Ma olin vortexitest lugenud seoses huviga Osprey vastu (väga huvitav aparaat, peaks ehitama sellise mudeli) http://www.globalsecurity.org/military/ ... 22-vrs.htm
ootamatu oli aga see, et see fenomen nii käegakatsutav on.

Andrus
Post Reply