Page 2 of 4
Posted: Sun Jan 06, 2013 1:06
by [J]
Muud reeglid (ka 30 sekundit mootori tööaeg) ikka nagu FAI-s. Seda mootori tööaega saab kohtunik minu meelest ka lennuaja stopperi pealt võistlejale ette öelda ja samal ajal lülitusnuppu saatjal jälgida.
Posted: Tue Jan 08, 2013 20:48
by jyr
[J] wrote:Võistlusolukorras, teatud stressi tingimustes ja suures grupis lendamine erineb palju rahulikus olekus lennuplatsil ukerdamisest. Selle mõistmiseks on ainus võimalus mõnel võistlusel järele proovida ja selgemaks saada kus enda tasemelt parasjagu asutakse.
Seoses uute FAI reeglite kasutuselevõtuga välistaks FAI F5J kõrgusemõõtja puudumine võistlusest osavõtuvõimaluse.
Arutamiseks selline ettepanek, et kõrgusemõõtjata osaleda soovijad saavad kirja kohtunikekogu poolt enne võistlust otsustatud kõrgusenäidu ja lubatakse võistlema. Esimesel aastal võiks ehk selline lisavõimalus olla.
Näiteks 250 meetrit (miinuspunktid 200x0,5 pluss 50x3 on -250). Kuna üle 200 meetri pole kõrgusemõõtja omanikel mõistlik mootorlennus tõusta, annab see vähemalt 150 punkti (2,5 minutit) edu, mis peaks olema pilvesse lendajatega võistlemiseks piisav.
Sama kõrgus võiks rakenduda ka FAI F5J kõrgusemõõtjaga üle 250 meetri (eelnevalt kokkulepitud number) lendajatele ja neile, kes näitu mõnel lennul kohtunikele esitada ei suuda.
Võistlusmäärustiku lisapunkt võiks olla umbes selline:
x.xxx) Võistlejad, kes peale lendu ei suuda kohtunikele esitada FAI F5J kõrgusemõõtja näitu saavad kirja kohtunikekogu poolt enne võistlust otsustatud kõrguse.
Huvitav, kui palju selliseid tegelasi on, kes ei näe mõtet kõrgusemõõtja hankimises? Kõrgusemõõtja kasutuselevõtt ei nõua ju mudeli ümberehitust (vähemalt 99% juhtudest). Eelpool mainitud reeglite lisas on lahtised otsad nagu näiteks "kohtunikekogu poolt enne võistlust otsustatud kõrgus". Miks ei võiks olla kaks klassi uute F5J reeglitega ja vabaklass, kus vabaklassi reeglid ühtivad uute F5J reeglitega ainult et kõrgust ei piirata. Siis saaks need tegelased, kes ei pane kõrgusemõõtjat peale, võistelda koos F5J omadega samaaegselt. (F5J klass "ühilduks" vabaklassiga aga mitte vastupidi). Arvatavasti on vähem neid kel kõrgusemõõtjat pole ning võistultel võib autasustada vabaklassis ainult esimest kohta, ja kui see juhtub kokku langema F5J esimeseks tulnud võistlejaga, seda mitte välja jagadagi.
PS. -100 punkti (200m *-0.5) võetakse vabaklassis ikka maha (vahet pole kui kõrgele laseb)
Posted: Tue Jan 08, 2013 23:53
by [J]
Selline vabaklass oleks päris hea võimalus probleemi lahenduseks. Clusteri või Storki tasemel lennukiga kusagilt 400 meetri kõrguselt maksimumi mitte täis lennata on päris keeruline. Seetõttu mingid punktid maha tuleks kõrgusemõõtja mitteomajatel võtta, et üldse ühine arvestus võimalik oleks. Ehk on kellegil veel mõni plaan või mõte
Eks laupäeval otsustatakse kuidas ja kas üldse on sellisel lisal mõtet.
Posted: Wed Jan 09, 2013 12:38
by tiim
Asja eesmärgiks ju ikka see, et kõik alustaksid ühiselt stardijoonelt. Kui vabaklassi lennukiga 250 m kõrgusele mootoriga lennates arvestatakse maha 100 punkti ja kõrgusemõõtjaga lennuki puhul 250 punkti, siis on arvestus ikka ebavõrdne. Ilma kõrgusemõõtjata lennuki lubamine võistlustele oleks ikka ajutine ja eesmärgiga mitte eemale tõrjuda neid inimesi, kes vastavat seadet veel soetada pole jõudnud.
Posted: Thu Jan 10, 2013 1:37
by tikka
tiim wrote:Asja eesmärgiks ju ikka see, et kõik alustaksid ühiselt stardijoonelt. Kui vabaklassi lennukiga 250 m kõrgusele mootoriga lennates arvestatakse maha 100 punkti ja kõrgusemõõtjaga lennuki puhul 250 punkti, siis on arvestus ikka ebavõrdne. Ilma kõrgusemõõtjata lennuki lubamine võistlustele oleks ikka ajutine ja eesmärgiga mitte eemale tõrjuda neid inimesi, kes vastavat seadet veel soetada pole jõudnud.
Sa peaks vist teema uuesti korra läbi lugema.
Posted: Thu Jan 10, 2013 19:21
by [J]
Siin üks PayPal-ga maksmise võimalusega FAI F5J kõrgusemõõtjate netipood:
http://www.horejsi.cz/Pages/ListProdukt ... 225&fraze=
On äkki kellegil häid vastavaid poode pakkuda
Posted: Thu Jan 10, 2013 23:11
by tikka
Ma tellisin enda RC Multi 2 seadme koos USB kaabliga Martin Belli käest:
http://www.electricsoaring.co.uk/altimeters.html. Sealt saab edasi ka järgmisele lehele:
http://www.esoaringgadgets.co.uk/index. ... 0d877b9368.
Saatekulu oli siis 10 naela, praegu ei tea.
Posted: Sun Jan 13, 2013 21:41
by tikka
[J] wrote:Seoses uute FAI reeglite kasutuselevõtuga välistaks FAI F5J kõrgusemõõtja puudumine võistlusest osavõtuvõimaluse.
Laupäevasel koosolekul käidi välja veel üks idee: ostaks hetkel võistlevate lennutajate kamba peale ühe kõrgusmõõtja, mida saaks huvilistele väikese tasu eest rentida. Samuti saaks seda kasutada mõni ostus osalejatest, kui enda mõõtja peaks rikki minema. Mis sellest arvate?
Posted: Sun Jan 13, 2013 22:59
by prosper
Transponderitega on ju automeestel sama ,et saad üürida kui omal pole. Või ehk klubi soetab ühe mis siis väikse üüriga tagasi tehakse. Võistlus on ju ka taktika ,sest hea ilma puhul ei pruugi sa 200 üldse lennatagi ja 150 juurest teed maksimumaja. Aga üldiselt oleks ikka nii,et kõigil peaks olema mõõtja peal (üks asi on jah andmete õigsuses erinevate tootjate seadmetega).Kuidas seda kontrollida? Kuidas see maailmavõistlustel välja näeb ? Kas on vaid nii,et Sa pead olema võimeline kohtunikule esitama andmed ja muud midagi? Ja mis põhjusel seda üldse otsustati lennata kõrgusemõõtjaga? Lihtsalt huvitab kui keegi ehk selgitaks.
Ja kas Eesti võistlejad on rahul selle uuendusega? Kas annab veel võistlemise mõne sellise uuendusega huvitavamaks muuta. Kui mäletate sellist suusatajat nagu Juha Mieto`t ning mis ebaõnne tõi tema spordikarjääris uuendused.1974 aastal võeti kasutusele plastiksuusk ning just siis jäi ta oma puulaudadega teiseks ning see õnnetu sajandiksekund Wassberiga. Ehk muudelgi aladel on süsteem uuenenud ja selle tagajärjel nii õnne kui ebaõnne toonud. Kas see uuendus kõrgusemõõtjaga lööb ka sassi maailma tipud või pole vahet?
Posted: Mon Jan 14, 2013 0:49
by [J]
prosper wrote:Ja mis põhjusel seda üldse otsustati lennata kõrgusemõõtjaga?
Kaasaegne plaaner lendab nii hästi, et mingi 400 meetri kõrguselt lendaks maksimumi enamvähem alati täis ja võistlus kujuneks maandumisvõistluseks, umbes nii (2012.a. Torupilli talus):
(klõpsa pildil)
Euroopas võisteldi juba eelmisel hooajal nende uute
FAI reeglite kohaselt ja Eesti peaks püüdma samuti konkurentsis püsida:
Müüdavad FAI F5J võistluse kõrgusemõõtjad on barokambris kalibreeritud ja kahtluse korral saab koos korras mõõtjaga kontrolllende teha.UK-s võisteldakse nii minuteada juba päris mitu aastat.
prosper wrote:hea ilma puhul ei pruugi sa 200 üldse lennatagi ja 150 juurest teed maksimumaja
Just
Võistluste kirjeldustes hea suveilma korral parimad alustavad isegi alla 100 meetrise kõrgusega ja 50-70 m algkõrgusekski pole ime.
tikka wrote:kõrgusmõõtja, mida saaks huvilistele väikese tasu eest rentida
See oleks ilmselt parim variant. Reeglit, mis kõrgusemõõtjata rahva igasugustes lennutingimustes enamvähem võrdseks muudaks, vaevalt kellegil õnnestub välja mõelda.
Posted: Mon Jan 14, 2013 21:29
by tikka
prosper wrote:...Ja mis põhjusel seda üldse otsustati lennata kõrgusemõõtjaga? Lihtsalt huvitab kui keegi ehk selgitaks.
Ja kas Eesti võistlejad on rahul selle uuendusega? Kas annab veel võistlemise mõne sellise uuendusega huvitavamaks muuta. ...
Usun ka, et kõrgusemõõtja nõudega sooviti tõsta piloodi oskuste olulisust hea võistlustulemuse saavutamises. Ligi 400m kõrgusel on termika üpris suur ja selles püsimine ei ole eriti keeruline. Mootori taaskäivitamine oli ka siis keelatud, aga kohtunikel oli seda suurtes kõrgustes raske kontrollida. Päris palju määras veel rahakoti paksus, sest suur võimsus võimaldas kõrgele lennutada, aga kõrgel väikest lennukit ei näe. Järelikult oli vaja suuremat plaanerit, mis vajas omakorda rohkem võimsust. Eestis viiakse läbi suhteliselt populaarset RC Pika lennu võistlust ja ka seal tekitasid elektrikad teiste klasside esindajates küllaltki palju nördimust, sest need omasid suurt kõrguse eelist. Vanade reeglite järgi saavutatava suure kõrguse tõttu hakkas ka lennukite pilvedesse sattumine sagedaseks muutuma.
Mina olen rahul uue määrustikuga. Enne lootsin kõrgusepiiraja rakendamist ning mootori taaskäivitamise lubamist mudeli päästmiseks, aga praegused reeglid lisavad põnevust juurde. Nüüd on vaja rohkem enese ja mudeli võimeid tunda. F3J ja teiste samaväärsete klasside lennutajad teevad mõnikord ikka päris muljetavaldavaid tegusid. Räägiti ka elektroonilisest energiapiirajast, aga kõrgusemõõtja on minu arust praktilisem. Ikka huvitab, kui kõrgel lennuk lendab või kui kõrgele suudan viskekat loopida. Alguses on vaja päris palju raha kulutada, sest kõrgusemõõtja ja vana tehnika väljavahetamine maksab. Pikemas plaanis ja uutele tulijatele võib uus lahendus olla isegi odavam, sest mõõtjat saab kasutada teistel lennukitel ning võistlustel saab hakkama odavama jõuallikaga. Uued reeglid soosivad väiksema pinnakoormatusega lennukit ja sellist on palju meeldivam lennutada.
Diskussiooni tekitab altimeetrite tarkvara kontrollimise korraldamine, aga vaja läheb ainult arvutit ja paljudel võistlustel on see punktiarvestuse pidamiseks kaasas. Kui võistleja tunneb, et teda võidakse igal ajal pisteliselt kontrollida, siis vast kaob ka kiusatus midagi susserdada (vaevalt keegi meist sohki teeks).
Mis puudutab igasugu uusi lahendusi, siis neid tuleb teha väga läbimõeldult, sest pidevalt muutuvad reeglid peletavad inimesi võistlusalalt eemale.
Olen nõus panustama ühise kõrgusmõõtja ostu.
Posted: Wed Jan 30, 2013 13:00
by [J]
Koos uue ametliku FAI F5J võistlusmäärustikuga on F5J jõudnud meie lähinaabrite võistluskalendritesse:
Kindlasti oodatakse võistlema
Peame tõsiselt pingutama, et mitte jääda riikide hulgas "punaseks laternaks" pingereas. Vajalikku know-howd peaks ju jätkuma, sest F3J klassis võideti eelmisel aastal 6 Baltimerega piirneva maa arvestuses esikoht.
Minu luureandmetel on lätlased viinud aasta jooksul Tartust Tragide tehaseväravast vähemalt 4 F5J Clusterit ja osa juba lendavad
Mitmed nende F5J võistlejad on aastaid F3J-i lennanud väga kogenud mehed.
Posted: Thu Jan 31, 2013 21:52
by Ervin2
leidsin täitsa huvitava artikli kõrgusepiiraja kohta - lk 26-31 -
http://www.rcsoaringdigest.com/pdfs/RCS ... 012-08.pdf
seoses sellega ka kõrgusepiirajate komplektide muretsemise osas võiks kopereeruda.
Posted: Thu Jan 31, 2013 23:26
by tikka
Mis konkreetset seadet puudutab, siis takistuseks võib kohati osutuda samas tekstis toodud info:
The Sky Limit is designed to be useful in a wide variety of applications and has many features and adjustments. Therefore, while the Sky Limit can be used in casual F5J-type contests and practice, it will not be approved for future FAI listed events.
Kopereerumine on hea mõte, aga nii mõnelgi on kõrgusepiiraja juba olemas.
Posted: Fri Feb 01, 2013 14:27
by [J]
Siin on huvitav testimise barokambri ehituse kirjeldus ja erinevate müügil olevate FAI F5J kõrgusemõõtjate testimise võrdlustulemused:
http://www.rivamodels.sk/F5J-FAI/F5J-FAI_19.html
Posted: Wed Feb 20, 2013 17:31
by [J]
Lõpuks sain ka mina FAI F5J kõrgusemõõtja hangitud. Ostu-maksmisepäevast kulus saabumiseni kaks nädalat. Mark on "Altis V3" ja sellest poest:
http://www.horejsi.cz/Pages/DetailProdu ... cislo=1836
Koos saatmisega tuli 61€. Saadeti registreeritud maksikirjaga ja kirjaümbrikus. Ostmisel peab oskama enda nime ja aadressi kirjutada ja umbes tunniga saabus e-mailile arve koos saatmiskuluga. Mingid krediitkaartid vajalikud ei ole, maksta saab tavalise pangaülekandega või ka PayPaliga.
Kõik seadmed on kalibreeritud ja individuaalse numbriga.
Valgusdioodi vilkumine võimaldab FAI F5J kõrgust hästi lugeda ja eraldi displeid esialgu plaanis osta ei ole.
Kõrgusemõõtja nullib igal sisselülitamisel algkõrguse ja salvestab automaatselt kasvõi kogu päeva lennud.
Posted: Sat Mar 02, 2013 12:43
by jyr
Tere, kas oskab keegi vastata kas meil on juba F5J võistlusmäärustik aastaks 2013 olemas ja samuti juhend.
http://www.mudellend.eu/node/100 lehel neid pole. Kui on abi vaja saaksin aidata, kuid siis võib juhtuda et mind peab rohkem aitama, oleneb mida vaja teha. Näiteks saaksin hoolitseda selle eest et materjal normaalsel kujul (pdf mitte wordi doc)
www.mudellend.eu lehele jõuaks.
Posted: Sun Mar 03, 2013 10:49
by tikka
Esialgne variant saadeti mõni aeg tagasi mudellend.eu listis vaatamiseks laiali. Hetkesituatsiooni ei tea.
Posted: Mon Mar 04, 2013 15:25
by [J]
Uue põlvkonna FAI F5J kõrgusemõõtja tulemas:
(klõpsa pildil)
Posted: Thu Mar 07, 2013 10:25
by [J]
Tiivaservode test
Kas servol ja servol on vahet:
Posted: Sun Mar 10, 2013 19:40
by [J]
Mõnet testlennud AerobTec Altis V3-ga:
Töötas laitmatult ja kasutamine lihtne.
Posted: Sun Mar 10, 2013 22:35
by Ervin2
Posted: Mon Mar 11, 2013 9:28
by [J]
you can set the max altitude limit of your model and program the motor to cut-off after that altitude has been reached.
FAI F5J võistlusel ei ole kõrgus piiratud ja kõrgusenäidu järgi antakse karistuspunkte.
FAI F5J vajab nn. "FAI kõrguse" näitu:
Stardikõrguseks punktiarvestuses loetakse suurim kõrgus, mis mõõdeti vahemikus mudeli võistleja või abilise käest eraldumisest kuni 10 sekundit peale mootori seiskamist. Kineetilise energia varuga peale kõrgusemõõtmist zoomida on keelatud.
Iga meetri stardikõrguse eest kuni kõrguseni 200 meetrit arvestatakse maha 0,5 punkti ja iga meetri stardikõrguse eest üle 200 meetri arvestatakse maha 3 punkti.
Hobbykingi mõõtja on huvitav ja hea hinnaga. Jääb loota, et nad ka softi FAI-le vajalikud read kirjutavad. Mulle tundub, et neid veel ei ole.
Posted: Tue Mar 12, 2013 12:01
by [J]
Viimane aeg tehnika tolmust puhtaks pühkida ja suveks valmistuma hakata.
Üks kutt jälle Tartus toodetava Tragi Cluster F5J lennuki kokku saanud:
Posted: Fri Mar 15, 2013 11:12
by [J]
Kõrgusemõõtjatega uus FAI F5J võistlusklass levib küllaltki plahvatusliku kiirusega. Võistlustel suurtel kooslendamistel saavad selles lennuliigis probleemideta osaleda igasuguse tasemega piloodid ja lennukid.
Soojemates Euroopa maades on aastal 2013 toimunud juba ridamisi igasuguste F5J seerijavõistluste etappe:
Mai alguses toimuvale Wilga Cup F3J & F5J & F3K Eurotour Contest 2013 -le (
http://f3j.in.ua/en/wilga-2013.html ) on registreeritud hetkel üle 200 võistleja, neist kolmandik klassis F5J. Limiidid kohe kukkumas ja kaugeim F5J võistleja Singapurist!
Posted: Wed Mar 20, 2013 11:12
by [J]
Talvine F5J trenn võib päris põnevaks osutuda . Tõusvad õhuvoolud on kohati nii tugevad ja pikad, et näiteks sellel lennul tegelesin ainult lennuki allasurumisega ja vahepeal piduriklapid väljas püsis samal kõrgusel
Kuna jääkamakate vahel siledamaid lennukeid ei raatsinud riivida, kasutasin neljandat aastat lendavat VladimirModelsi 2,5 meetrist lennukit "AVA-F5J":
Posted: Fri Mar 29, 2013 20:01
by [J]
Küsitlus F5J lendajatele: Which telemetry would you prefer for the Altis v4?
http://www.facebook.com/pages/AerobTec/320905057930485
Posted: Tue Apr 16, 2013 10:19
by [J]
Posted: Tue Apr 16, 2013 20:47
by Ervin2
Posted: Fri Apr 19, 2013 11:05
by [J]
"Mandarin" on väljanägemiselt üksjagu lendava lennuki moodi ja näha on asjatundja kätt:
http://www.rc-network.de/forum/showthre ... taufenbiel
Kui sõlmede töökindlus kannataks mitut aastat lendamist oleks täiesti uhke paari "vahuka" hinnaga korraliku lennuki variant võtta. Varsti saame ehk kuulda kui õnnestunud selle lennuki konstruktsioon on, pildi järgi igati asjalik.