FAI F5J, kiiresti leviv võistluslennukite klass
FAI F5J, kiiresti leviv võistluslennukite klass
FAI kodulehelt DOKUMENTS ( http://www.fai.org/fai-documents ) alajaotusest võis leida jaanuari lõpust alates FAI jaoks uue lennukiklassi F5J võistlusreeglid.
See on maailmas ülipopulaarne F3J veidi uues kuues - kasutusel kohustuslik tüübiheakskiitu vajav kõrgusemõõtja/mootorite lülitustaimer ja mootor ei asetse enam vintsi või jooksjate näol maapinnal, vaid on lennuki külge kuuluv komponent. Trennis kaob abiliste ja suure lennuvälja vajadus.
Lennupunktid:
Arvesseminev lennuaeg algab kui mudel eraldub võistleja või tema abilise käest
Tööaja iga sekund on üks punkt kuni maksimaalse 600 punktini (10 min tööaja pikkus) ja finaallendudes 900 punkti (15 min tööaja pikkus).
Mootori maksimaalne tööaeg on 30 sekundit ja mootori seiskab kõrgusemõõtja/mootori lülitustaimer kui võistleja pole seda ise enne limiitaja täissaamist teinud.
Stardikõrguseks punktiarvestuses loetakse suurim kõrgus, mis mõõdeti vahemikus mudeli võistleja või abilise käest eraldumisest kuni 10 sekundit peale mootori seiskamist. Kineetilise energia varuga peale kõrgusemõõtmist zoomida on keelatud.Iga meetri stardikõrguse eest kuni kõrguseni 200 meetrit arvestatakse maha 0,5 punkti ja iga meetri stardikõrguse eest üle 200 meetri arvestatakse maha 3 punkti.
Võistlejale arvestatakse lisapunkte maandumistäpsuse eest vastavalt järgnevale tabelile:
kaugus (m) ... punkte
kuni 1 ... 50
2 ... 45
3 ... 40
4 ... 35
5 ... 30
6 ... 25
7 ... 20
8 ... 15
9 ... 10
10 ... 5
üle 10 ... 0
Kõrgusemõõtja/lüliti:
Kasutatakse baromeetrilist mõõteandurit
Annab kõrguse visuaalse lugemi otse seadmelt, kas juurdekuuluvat- või välist kuvarit kasutades
Kõrgusemõõtja/lüliti ühendatakse ESC ja vastuvõtja vahele.
ESC juhtimisahel peab olema eraldatud vastuvõtjast selle seadme abil ja ei tohi olla otseses ühenduses vastuvõtjaga.
Kasutatakse universaalseid JR/Futaba pistikuid
Kõrgusemõõtja/lüliti peab omama tüübiheakskiitu
Kõik muu on praktiliselt sarnane ammutuntud F3J võistlusele.
Takistuseks kiirele uutele reeglitele üleminekul on hetkel veel tüübiheakskiiduga seadmete puudumine ja olevate liialt kõrge hind. Ilmselt tegelevad seadme väljatöötamisega hetkel paljud, sest maailmaturul on selles paigas "vaakum".
Mõned juba olemasolevad variandid seadmest:
http://www.magtechinc.net/RCAltimeter.htm
http://www.aerobtec.com/products/rc-ele ... /altis-v3/
See on maailmas ülipopulaarne F3J veidi uues kuues - kasutusel kohustuslik tüübiheakskiitu vajav kõrgusemõõtja/mootorite lülitustaimer ja mootor ei asetse enam vintsi või jooksjate näol maapinnal, vaid on lennuki külge kuuluv komponent. Trennis kaob abiliste ja suure lennuvälja vajadus.
Lennupunktid:
Arvesseminev lennuaeg algab kui mudel eraldub võistleja või tema abilise käest
Tööaja iga sekund on üks punkt kuni maksimaalse 600 punktini (10 min tööaja pikkus) ja finaallendudes 900 punkti (15 min tööaja pikkus).
Mootori maksimaalne tööaeg on 30 sekundit ja mootori seiskab kõrgusemõõtja/mootori lülitustaimer kui võistleja pole seda ise enne limiitaja täissaamist teinud.
Stardikõrguseks punktiarvestuses loetakse suurim kõrgus, mis mõõdeti vahemikus mudeli võistleja või abilise käest eraldumisest kuni 10 sekundit peale mootori seiskamist. Kineetilise energia varuga peale kõrgusemõõtmist zoomida on keelatud.Iga meetri stardikõrguse eest kuni kõrguseni 200 meetrit arvestatakse maha 0,5 punkti ja iga meetri stardikõrguse eest üle 200 meetri arvestatakse maha 3 punkti.
Võistlejale arvestatakse lisapunkte maandumistäpsuse eest vastavalt järgnevale tabelile:
kaugus (m) ... punkte
kuni 1 ... 50
2 ... 45
3 ... 40
4 ... 35
5 ... 30
6 ... 25
7 ... 20
8 ... 15
9 ... 10
10 ... 5
üle 10 ... 0
Kõrgusemõõtja/lüliti:
Kasutatakse baromeetrilist mõõteandurit
Annab kõrguse visuaalse lugemi otse seadmelt, kas juurdekuuluvat- või välist kuvarit kasutades
Kõrgusemõõtja/lüliti ühendatakse ESC ja vastuvõtja vahele.
ESC juhtimisahel peab olema eraldatud vastuvõtjast selle seadme abil ja ei tohi olla otseses ühenduses vastuvõtjaga.
Kasutatakse universaalseid JR/Futaba pistikuid
Kõrgusemõõtja/lüliti peab omama tüübiheakskiitu
Kõik muu on praktiliselt sarnane ammutuntud F3J võistlusele.
Takistuseks kiirele uutele reeglitele üleminekul on hetkel veel tüübiheakskiiduga seadmete puudumine ja olevate liialt kõrge hind. Ilmselt tegelevad seadme väljatöötamisega hetkel paljud, sest maailmaturul on selles paigas "vaakum".
Mõned juba olemasolevad variandid seadmest:
http://www.magtechinc.net/RCAltimeter.htm
http://www.aerobtec.com/products/rc-ele ... /altis-v3/
Last edited by [J] on Wed Oct 23, 2013 11:32, edited 3 times in total.
Seda kõrgusemõõtjat/ mootori lülitustaimerit kasutab väidetavalt umbes 500 F5J võistlejat UK-s:
http://www.electricsoaring.co.uk/altimeters.html
Viimasel kolmel aastal kasutamiskõlbulikkust tõestanud seade. Omab head keelatud zoomi tuvastamise algoritmi.
http://www.electricsoaring.co.uk/altimeters.html
Viimasel kolmel aastal kasutamiskõlbulikkust tõestanud seade. Omab head keelatud zoomi tuvastamise algoritmi.
Muide see kõrgusemõõtja/ mootori lülitustaimer on maailmas pisikene väljakutse "PIC-i meestele" Miljonid sellist seadet vist ei oota, aga tuhanded kindlasti.
Turg on ja ootab, normaalse hinnaga seadet veel ei ole (kujutlen, et normaalseks võiks pidada 50$ ).
Täpsem kirjeldus FAI reeglite lõpus:
FAI F5 võistlusreeglid
Turg on ja ootab, normaalse hinnaga seadet veel ei ole (kujutlen, et normaalseks võiks pidada 50$ ).
Täpsem kirjeldus FAI reeglite lõpus:
FAI F5 võistlusreeglid
Veidi praktilisi tulemusi samuti.
Uute reeglitega võisteldes ei ole ilmselt mõistlik mootorlennus üle 200 meetri kõrgust koguda, sest karistuspunktid viivad lõpptulemust kiiresti nulli poole.
Tõusudiagramm pildil on saavutatud 2000 grammise lennukaaluga lennukiga mootori võimsusel 400-450 Watti ja 1300 mAh akuga.
See diagramm näitab, et võrdväärselt võistelda saab väga odavate ajamisüsteemidega ja kallite mitmekilowatiste mootorite otsene vajadus puudub.
Lisandub aja-kõrgusenuhi ost, kuid hakkama saab edukalt väikeste ja väga odavate lennukitega.
Uute reeglitega võisteldes ei ole ilmselt mõistlik mootorlennus üle 200 meetri kõrgust koguda, sest karistuspunktid viivad lõpptulemust kiiresti nulli poole.
Tõusudiagramm pildil on saavutatud 2000 grammise lennukaaluga lennukiga mootori võimsusel 400-450 Watti ja 1300 mAh akuga.
See diagramm näitab, et võrdväärselt võistelda saab väga odavate ajamisüsteemidega ja kallite mitmekilowatiste mootorite otsene vajadus puudub.
Lisandub aja-kõrgusenuhi ost, kuid hakkama saab edukalt väikeste ja väga odavate lennukitega.
Võistlusreeglite lisas A on kirjas, et kõrgusepiiraja ei tohi lubada mootori taaskäivitamist, aga Aerotec Altis võimaldab seda teha. Samas tekib logis graafikule märge selle kohta. Kas selline asi on ikka lubatud? Minu meelest väga hea lisa, sest häda korral on võimalik mudel päästa.
Taaskäivitamise võimalus teeb Altise minu jaoks hetkel kõige ahvatlevamaks. Teiste kohta ma ei leidnud kasutusjuhendit. Kas neil on ka selline programm?
Taaskäivitamise võimalus teeb Altise minu jaoks hetkel kõige ahvatlevamaks. Teiste kohta ma ei leidnud kasutusjuhendit. Kas neil on ka selline programm?
#2 BASIC võimaldab samuti taaskäivitamist. See on "linnukese" küsimus seadesoftis.
http://www.rc-electronics.org/manuals/R ... l_v1.3.pdf
MLÜ saab taaskäivitamist kohalikel võistlustel lubada kui paljud leiavad, et see oleks mõistlik.
http://www.rc-electronics.org/manuals/R ... l_v1.3.pdf
MLÜ saab taaskäivitamist kohalikel võistlustel lubada kui paljud leiavad, et see oleks mõistlik.
Uute FAI võistlusreeglitega võistlemisel piisab heade valikute korral 2 kg lennukile 500 Watisest mootori võimsusest. Sellised mootorid koos reduktoriga ei kaalu tavaliselt palju üle 150 grammi.
Siin näide kõigest 104 grammi kaaluvast võimalikust variandist:
(pilt link kodulehele)
Saab ka odavamalt. Selle mootori reduktorita variante võib soodsalt hankida:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... unner.html
Reduktori saaks ehk sobitada mingi sellise:
http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin/wt ... XWVT4&P=ML
Scorpioni mootorid on projekteeritud kannatama kuumenemist tublisti üle 100 kraadi C ja seepärast tuleb kindlasti mootori kõrge temperatuuriga arvestada.
Head, sobivad inrunner-mootorid on siin:
MEGA ACn 16/25/x
Siin näide kõigest 104 grammi kaaluvast võimalikust variandist:
(pilt link kodulehele)
Saab ka odavamalt. Selle mootori reduktorita variante võib soodsalt hankida:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... unner.html
Reduktori saaks ehk sobitada mingi sellise:
http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin/wt ... XWVT4&P=ML
Scorpioni mootorid on projekteeritud kannatama kuumenemist tublisti üle 100 kraadi C ja seepärast tuleb kindlasti mootori kõrge temperatuuriga arvestada.
Head, sobivad inrunner-mootorid on siin:
MEGA ACn 16/25/x
Last edited by [J] on Fri Oct 26, 2012 9:10, edited 1 time in total.
Inrunner koos reduktoriga on küll kõige efektiivsem, aga ka kallis. Propelleri järsk pidurdamine hammasratastele ka eriti hästi ei mõju. Uute reeglite kohaselt käib tavaline outrunner küll. Minu lennuk kaalub natuke üle 1800g ja sõltuvalt seadest võtan enda reduktorita outrunnerist välja 500- 700W. 200m tuleb kätte 15-20 sekundiga ja seetõttu plaanin nüüd kasutada 250-350W mootorit. Kergema mootori, aku ja ESCi arvelt saan ma lennukaalu vähendada ca 200g, mis on päris suur võit.
Mootori valikul kaldun mina outrunneri poole. Lühikese tööaja tõttu ei tohiks olla 5W/1g mootori massi kohta liiga koormav. Olen kuulnud EDF lennukitest, kus kestval lennul võetakse 200g inrunnerist välja 1000W.
Uute reeglite kohaselt peaks odava jõuseadmega olema juba konkurentsivõimeline.
Mootori valikul kaldun mina outrunneri poole. Lühikese tööaja tõttu ei tohiks olla 5W/1g mootori massi kohta liiga koormav. Olen kuulnud EDF lennukitest, kus kestval lennul võetakse 200g inrunnerist välja 1000W.
Uute reeglite kohaselt peaks odava jõuseadmega olema juba konkurentsivõimeline.
Need reduktorid on planetaarajamid.tikka wrote:'
Propelleri järsk pidurdamine hammasratastele ka eriti hästi ei mõju
Planetaar on oma konstruktsioonilt väga kulumiskindel. Muidugi annab ka planetaarreduktori teha ebakvaliteetse ja kehvadest materjalidest.
Olen ise näinud oma töös planetaare millede sateliidihammakate võllid on kulunud silmakujuliseks () ja hammakad loksuvad sees aga ta pöörleb siiski.
Väline hammasvöö ning reduktori põhi ja kaas hoiavad kogu koosluse veenvalt koos.
Usun, et kui kuidagi saaks norm hinnaga Scorpioni ülekande siis võiks sinna mingi oluliselt odavama HK-mootori vedama panna ja asjal oleks jumet.
Mootor kaalub mul tehase andmetel 186g ning temperatuuri ma ei ole mõõtnud . Käega katsudes läheb soojaks. Minu poolt näidatud võimsused on kõik mõõdetud maa peal, lennus on see tõenäoliselt natuke väiksem.
Ma ei tahtnud oma eelmise postitusega reduktorit maha teha. Püüdsin võimalikule huvilisele teada anda, et 200m/30s ei ole väga keeruline saavutada ka odavamate vahenditega. Kui me räägime tippklassi plaaneritest, siis nende kere sisse ei pruugi sobiv outrunner äragi mahtuda ja seal pole muud võimalust kui inrunner ja reduktor.
Ma ei tahtnud oma eelmise postitusega reduktorit maha teha. Püüdsin võimalikule huvilisele teada anda, et 200m/30s ei ole väga keeruline saavutada ka odavamate vahenditega. Kui me räägime tippklassi plaaneritest, siis nende kere sisse ei pruugi sobiv outrunner äragi mahtuda ja seal pole muud võimalust kui inrunner ja reduktor.
Müügil nüüd ka hinnalt soodne "Sky Limit" :
http://www.wingedshadow.com/skylimit.html
http://wingedshadow.com/SLinstr.pdf
Sama tegija "Thermal Scout" oli kunagi isegi HobbyKingis.
Kas seade FAI võistlusteks tüübiheakskiidu saab, pole esialgu selge.
http://www.wingedshadow.com/skylimit.html
http://wingedshadow.com/SLinstr.pdf
Sama tegija "Thermal Scout" oli kunagi isegi HobbyKingis.
Kas seade FAI võistlusteks tüübiheakskiidu saab, pole esialgu selge.
Taktika uute reeglitega
Ühe võimaliku strateegiana saab kasutada järgmist: 30% mootoriga kammida üle välja madalal kõrgusel. Kui termikat ei õnnestu leida, kasutada viimased 10-15 sekundit, et jõuda 200m kõrguseni. Heinrich (sk) kohaselt sellist taktikat on kasutatud viimasel hooajal
Et saada võimalikult hea tulemus tuleb startida madalalt -> pole suurt võimsust vaja
Et saada pikem "kammimise" aeg jääb vähem aega varuplaaniks 200m'ni tõusta ning oleks vaja rohkem võimsust
Uued F5J võistlusreeglid tunduvad väga põnevad just nagu F1A's kus ilma termikata on väga raske tööaeg täis lennata
Et saada võimalikult hea tulemus tuleb startida madalalt -> pole suurt võimsust vaja
Et saada pikem "kammimise" aeg jääb vähem aega varuplaaniks 200m'ni tõusta ning oleks vaja rohkem võimsust
Uued F5J võistlusreeglid tunduvad väga põnevad just nagu F1A's kus ilma termikata on väga raske tööaeg täis lennata
JR
Üritasin sellist taktikat suvel testida. Lennuk jõuab lennata ehk 100 meetrit kõigest ja nii väikesel alal leida pole tavaliselt midagi. Saab aimu kas on mull või ei ole. Tundub, et meie põhjamaises suves on väga edukas ka hetkeolukorra hindamisel rahulik kogu lubatud 30 sekundi pikkune ülesminek. Hea tõusev paistab hästi välja ja saab madalale jääda.
F1A-s jooksevad teinekord pool platsi läbi ja pukseerivad nööri otsas kümneid minuteid, enne kui võistleja julgeb stardi teha.
F1A-s jooksevad teinekord pool platsi läbi ja pukseerivad nööri otsas kümneid minuteid, enne kui võistleja julgeb stardi teha.
välja 500- 700W Sa vist mõtled ikka sisse?tikka wrote:Inrunner koos reduktoriga on küll kõige efektiivsem, aga ka kallis. Propelleri järsk pidurdamine hammasratastele ka eriti hästi ei mõju. Uute reeglite kohaselt käib tavaline outrunner küll. Minu lennuk kaalub natuke üle 1800g ja sõltuvalt seadest võtan enda reduktorita outrunnerist välja 500- 700W. 200m tuleb kätte 15-20 sekundiga ja seetõttu plaanin nüüd kasutada 250-350W mootorit. Kergema mootori, aku ja ESCi arvelt saan ma lennukaalu vähendada ca 200g, mis on päris suur võit.
Mootori valikul kaldun mina outrunneri poole. Lühikese tööaja tõttu ei tohiks olla 5W/1g mootori massi kohta liiga koormav. Olen kuulnud EDF lennukitest, kus kestval lennul võetakse 200g inrunnerist välja 1000W.
Uute reeglite kohaselt peaks odava jõuseadmega olema juba konkurentsivõimeline.
Otsin oma uuele 3.5m mudelile mootorit, kahjuks on mul ainult üks mudel ja see mootor peab suutma mudeli 200m peale viia koos lisaraskusega (siis on kaal alla 2200) Seni on silma hakanud Hyperion Gs3014-10, kaalub 134g
www.ecalc.ch/motorcalc_e.htm?ecalc&weig ... 7&blades=2
Kui eCalc on õige siis võib vist mootori sisse kärsatada... kuna isegi "low" akuga on vool lubatud 45A üle.
Inrunneriga (eelnevalt välja pakutud Scorpion HKII-2221-2010kv) tundub et oleks vaja vähemalt 4s, isegi 5s aku panna muidu ei saa võimsust kätte
Kas oskaks keegi soovitada mõnda mootorit minimeerides kaalu mootor, esc, aku. Väljundvõimsus võiks jääda 400-500W vahele
JR
Mis firma lennuk see 3,5 meetrine on?
Eespool Scorpion 2221 on outrunner reduktoriga. Klõpsa pildile, see on link kodukale kus on reaalselt mõõdetud andmed selle mootoriga.
Soovitan uurida ajamivariante siit:
http://www.hyperflight.co.uk/products.a ... ead-carbon
Proovitud ja kindel kogenud meeste värk!
Eespool Scorpion 2221 on outrunner reduktoriga. Klõpsa pildile, see on link kodukale kus on reaalselt mõõdetud andmed selle mootoriga.
Soovitan uurida ajamivariante siit:
http://www.hyperflight.co.uk/products.a ... ead-carbon
Proovitud ja kindel kogenud meeste värk!
Heinrich Stork 4 X[J] wrote:Mis firma lennuk see 3,5 meetrine on?
Eespool Scorpion 2221 on outrunner reduktoriga. Klõpsa pildile, see on link kodukale kus on reaalselt mõõdetud andmed selle mootoriga.
Soovitan uurida ajamivariante siit:
http://www.hyperflight.co.uk/products.a ... ead-carbon
Proovitud ja kindel kogenud meeste värk!
JR
Sul on õigus, mõõtsin aku ja ESCi vahel.jyr wrote:välja 500- 700W Sa vist mõtled ikka sisse?
Mingit konkreetset jõuallikat ei oska sulle soovitada. Outrunneri puhul tuleb silmas pidada, et juhtmed on vaja saada mootori pöörlevast osast mööda. Enda lennukil on selleks kere sees kaks auku. Ise vaatasin, mida tootja soovitab või mida teised kasutajad konkreetse mudeli ja võistlusreeglite puhul kasutavad.
Tootja soovitab tavaliselt suht piiripealset mootrit,üldjuhul pisut lahjemapoolset.
Enda mudelitel olen üljuhul kasutanud selliseid ca 880 - 1000 pööret voldile outrunnereid,propi ja muude parameetrite valikul suureks abiks motocalc või siis - http://www.s4a.ch/eflight/motorcalc_e.htm
samas viimase mudeli tellisin ka tehase poolt kaasa soovitatud mootoriga,kui kohale jõuab siis võin mõõtmistulemused üles panna.
Niipalju tean.et tegemist on Dymondi mootoriga - http://www.modellhobby-shop.de/Motoren/ ... 258&p=3258
mis hakkab üles vedama sellist mudelit - http://www.modellhobby-shop.de/Modelle/ ... &c=31&p=31
kaalun sinna peale veel ka - http://shop.lindinger.at/product_info.p ... s_id=86064
või miskit sarnast alla 1000 pöörde per volt.
Enda mudelitel olen üljuhul kasutanud selliseid ca 880 - 1000 pööret voldile outrunnereid,propi ja muude parameetrite valikul suureks abiks motocalc või siis - http://www.s4a.ch/eflight/motorcalc_e.htm
samas viimase mudeli tellisin ka tehase poolt kaasa soovitatud mootoriga,kui kohale jõuab siis võin mõõtmistulemused üles panna.
Niipalju tean.et tegemist on Dymondi mootoriga - http://www.modellhobby-shop.de/Motoren/ ... 258&p=3258
mis hakkab üles vedama sellist mudelit - http://www.modellhobby-shop.de/Modelle/ ... &c=31&p=31
kaalun sinna peale veel ka - http://shop.lindinger.at/product_info.p ... s_id=86064
või miskit sarnast alla 1000 pöörde per volt.
Harjumaa-Tallinn-Harjumaa
Spectrum DX9 2,4G
FOX EPO Glider 2,3M
DISCUS CS 2,6M
PROXIMA II 2,8M
CONDOR 2,5M
VOLARE 230
ELIPSOID EVO 280
Hot Pepper 3D
Durafly™ HyperBipe 900mm EPO
Spectrum DX9 2,4G
FOX EPO Glider 2,3M
DISCUS CS 2,6M
PROXIMA II 2,8M
CONDOR 2,5M
VOLARE 230
ELIPSOID EVO 280
Hot Pepper 3D
Durafly™ HyperBipe 900mm EPO
Stork4 teeb suurtel F5J võistlustel tõsist laastamistööd
Kahju, et "Pikal lennul" juba näha ei saanud!
Ervini postis olev "Cumulus" tundub ka uutele reeglitele suurepärane valik olema
http://www.youtube.com/watch?v=JyNpYUHDSeQ
Kahju, et "Pikal lennul" juba näha ei saanud!
Ervini postis olev "Cumulus" tundub ka uutele reeglitele suurepärane valik olema
http://www.youtube.com/watch?v=JyNpYUHDSeQ
Võistlusolukorras, teatud stressi tingimustes ja suures grupis lendamine erineb palju rahulikus olekus lennuplatsil ukerdamisest. Selle mõistmiseks on ainus võimalus mõnel võistlusel järele proovida ja selgemaks saada kus enda tasemelt parasjagu asutakse.
Seoses uute FAI reeglite kasutuselevõtuga välistaks FAI F5J kõrgusemõõtja puudumine võistlusest osavõtuvõimaluse.
Arutamiseks selline ettepanek, et kõrgusemõõtjata osaleda soovijad saavad kirja kohtunikekogu poolt enne võistlust otsustatud kõrgusenäidu ja lubatakse võistlema. Esimesel aastal võiks ehk selline lisavõimalus olla.
Näiteks 250 meetrit (miinuspunktid 200x0,5 pluss 50x3 on -250). Kuna üle 200 meetri pole kõrgusemõõtja omanikel mõistlik mootorlennus tõusta, annab see vähemalt 150 punkti (2,5 minutit) edu, mis peaks olema pilvesse lendajatega võistlemiseks piisav.
Sama kõrgus võiks rakenduda ka FAI F5J kõrgusemõõtjaga üle 250 meetri (eelnevalt kokkulepitud number) lendajatele ja neile, kes näitu mõnel lennul kohtunikele esitada ei suuda.
Võistlusmäärustiku lisapunkt võiks olla umbes selline:
x.xxx) Võistlejad, kes peale lendu ei suuda kohtunikele esitada FAI F5J kõrgusemõõtja näitu saavad kirja kohtunikekogu poolt enne võistlust otsustatud kõrguse.
Seoses uute FAI reeglite kasutuselevõtuga välistaks FAI F5J kõrgusemõõtja puudumine võistlusest osavõtuvõimaluse.
Arutamiseks selline ettepanek, et kõrgusemõõtjata osaleda soovijad saavad kirja kohtunikekogu poolt enne võistlust otsustatud kõrgusenäidu ja lubatakse võistlema. Esimesel aastal võiks ehk selline lisavõimalus olla.
Näiteks 250 meetrit (miinuspunktid 200x0,5 pluss 50x3 on -250). Kuna üle 200 meetri pole kõrgusemõõtja omanikel mõistlik mootorlennus tõusta, annab see vähemalt 150 punkti (2,5 minutit) edu, mis peaks olema pilvesse lendajatega võistlemiseks piisav.
Sama kõrgus võiks rakenduda ka FAI F5J kõrgusemõõtjaga üle 250 meetri (eelnevalt kokkulepitud number) lendajatele ja neile, kes näitu mõnel lennul kohtunikele esitada ei suuda.
Võistlusmäärustiku lisapunkt võiks olla umbes selline:
x.xxx) Võistlejad, kes peale lendu ei suuda kohtunikele esitada FAI F5J kõrgusemõõtja näitu saavad kirja kohtunikekogu poolt enne võistlust otsustatud kõrguse.