Akude laadimine ja tühjaks laadimine
Akude laadimine ja tühjaks laadimine
Hankisin Simprop Intelli-BiPower laadija. Sai tehtud esimesed katsetused.
9 pakk NiMH 1100 mAh laadisin vooluga 1,1 A ca. 1 tunniga oli pakk täis ja laadija näitas mahtuvuseks ka ~ 1100 mAh. Teiseks proovisin laadida 2300 mAh NiMH värske 8 pakk, mis oli töötava mootoriga tühjaks lastud. Laadis ca 5 min ja lõpetas ise laadimise ära mahtuvuseks näitas 260 mAh. Proovisin siis pikka laadimist teha 0,2 A vooluga. Laadis ~18 tundi näitas mahtuvuseks juba 3000 mAh siis lõpetasin laadimise ise ära. Milles jama, kas pakkis äkki mingi vigane element ? Samas küsiks ka tühjaks laadimise kohta. Millist pinget ja kui tugevat voolu oleks nende elementide puhul soovitatav kasutada ?
9 pakk NiMH 1100 mAh laadisin vooluga 1,1 A ca. 1 tunniga oli pakk täis ja laadija näitas mahtuvuseks ka ~ 1100 mAh. Teiseks proovisin laadida 2300 mAh NiMH värske 8 pakk, mis oli töötava mootoriga tühjaks lastud. Laadis ca 5 min ja lõpetas ise laadimise ära mahtuvuseks näitas 260 mAh. Proovisin siis pikka laadimist teha 0,2 A vooluga. Laadis ~18 tundi näitas mahtuvuseks juba 3000 mAh siis lõpetasin laadimise ise ära. Milles jama, kas pakkis äkki mingi vigane element ? Samas küsiks ka tühjaks laadimise kohta. Millist pinget ja kui tugevat voolu oleks nende elementide puhul soovitatav kasutada ?
2300 mAh NiMH - need oli sul AA elemendid või? Mootoriga tühjaks laskmine == suur vool. AA elemendil on suur sisetakistus - ehk siis pinge kukub rutu ja jääb mulje et element on tühi. Kui sul 5 min laadis ja 260mAh sisse läks siis see on natuke ekstreemne küll. 0.2A vooluga peaaegu täis pakki laadida on halb plaan - tõenäoliselt laadisid sa neid mehiselt üle.
Lae see 2300 pakku nüüd 1A tühjaks. See peaks võtma umbes kaks tundi. Ja lae tühjaks pingeni 8V. See oleks esimene katse. Siis lae ta 2A täis see pakk. Ja vaata palju sisse läheb. Raporteeri tulemused, siis võib edasi nuputada.
Arne
Lae see 2300 pakku nüüd 1A tühjaks. See peaks võtma umbes kaks tundi. Ja lae tühjaks pingeni 8V. See oleks esimene katse. Siis lae ta 2A täis see pakk. Ja vaata palju sisse läheb. Raporteeri tulemused, siis võib edasi nuputada.
Arne
Minul on ka päris mitmed korrad nii juhtunud sama seadmega NiMH-sid laadides, et lõpetab kuidagi liiga vara ära. Olen siis lasknud sama vooluga uuesti laadida ja summaarne mAh on enam-vähem OK olnud.
Miski voolutõuge ehk paneb laadija arvama, et nüüd on akud täis.
Kindlam oleks ehk sellisel juhul kasutada automaatset tühjaks-täis-laadimistsüklit.
Miski voolutõuge ehk paneb laadija arvama, et nüüd on akud täis.
Kindlam oleks ehk sellisel juhul kasutada automaatset tühjaks-täis-laadimistsüklit.
Delta-Peak laadija lõpetab laadimise kogu akupaki pingelanguse tõttu. Seda saad vähegi normaalsel laadijal ka muuta. NiMH puhul reeglina 5-25mV ELEMENDI KOHTA! Mida suurem on Delta-Peak väärtus, seda hiljem laadimine lõpetatakse ehk seda rohkem akut laetakse.
Liiga varaseks laadimise lõpetamiseks võib olla ka halb juhtmete või akude omavaheline kontakt - selle tõttu tekib takistus ja ka kogu akupaki pingelang - laadimine lõpetatakse.
Teine põhjus jah see, et mõni element on väsinud ja saab väga vara täis.
Laadijate kasutusjuhendites ongi kirjas, et kõigepealt uue laadija ja uue akupaki puhul jälgi, kuidas laadija selle akupakiga käitub. Vajadusel suurenda delta-peak väärtust.
Vähegi suurema vooluga (no näiteks 0.5C kanti) laadides lähevad täis saanud akud soojaks. Kui akupakis mõni element soe ja teised külmad, on asi kurb.
Kui akupaki kogupinge peale pikka seismist on ikka kõvasti alla 1V ühe elemendi kohta (6-sel pakil kokku alla 6V) siis on akud või vähemalt mõni teist tõenäoliselt üpriski äraviskamiseks valmis. Alla 0.6-0.8V kukkunud ja seal kuid olnud akudest eriti asja enam ei saa.
Liiga varaseks laadimise lõpetamiseks võib olla ka halb juhtmete või akude omavaheline kontakt - selle tõttu tekib takistus ja ka kogu akupaki pingelang - laadimine lõpetatakse.
Teine põhjus jah see, et mõni element on väsinud ja saab väga vara täis.
Laadijate kasutusjuhendites ongi kirjas, et kõigepealt uue laadija ja uue akupaki puhul jälgi, kuidas laadija selle akupakiga käitub. Vajadusel suurenda delta-peak väärtust.
Vähegi suurema vooluga (no näiteks 0.5C kanti) laadides lähevad täis saanud akud soojaks. Kui akupakis mõni element soe ja teised külmad, on asi kurb.
Kui akupaki kogupinge peale pikka seismist on ikka kõvasti alla 1V ühe elemendi kohta (6-sel pakil kokku alla 6V) siis on akud või vähemalt mõni teist tõenäoliselt üpriski äraviskamiseks valmis. Alla 0.6-0.8V kukkunud ja seal kuid olnud akudest eriti asja enam ei saa.
Lauri Laidna - www.pistik.com
Enamus akusid kipuvad vooluga kui 1C+ tühjaks laadides siiski kasvõi natuke soenema. Ma ei tea kuidas antud Simpropil on, kuid kui on võimalik siis võiks automaatseid tsükleid tehes sättida tühjaks- ja täislaadimise vahele vähemalt 10 min pausi. Olen aru saanud, et akude tervise huvides võiks nad laadimist alustades olla siiski võimalikult välistemperatuuriga võrdses seisus.
Last edited by tulnuk on Fri Aug 17, 2007 17:24, edited 1 time in total.
Tegin selle 8 pakkiga 2 tühjendamist-laadimist, tulemused on järgmines:
tühjendamine 0,5 A mahtuvuseks näitas 1600 mAh pinge 9,9V, laadimine 2,0 A 1790 mAh 11,5 V 53 minutiga. 2. tühjendamine 0,5A 1960 mAh 9,9 V, 2. laadimine 1,5A 1750 mAh 11,2 V 70 min.
Tühjaks laadimiseks panin voolutugevuseks 1,0A pingeni 8,0V - laadija aga muutis voolutugevuse ise 0,5A peale? Teise täislaadimise tegin 1,5A, kuna 2,0A korral oli pakk juba nii tuline et pikemat aega käes hoida ei saanud.
Lisaks veel et elemendid on hangitud Tevalos hinnaga 35 kr./tk, 2 elementi sai välja praagitud mille pinge oli tühjalt alla 0,9V. Ehk nende "säästu" akude mahtuvus ongi väiksem kui elemendil kirjas on. Kokku keevitas pakki Renovaar OÜ, kuna kui otsisin ühendusklemme elektripoest soovitati jootmisega ise mitte tegeleda, kuna jootmisest tekkiv temperatuur pidi hävitama elemendi sisu!?.
tühjendamine 0,5 A mahtuvuseks näitas 1600 mAh pinge 9,9V, laadimine 2,0 A 1790 mAh 11,5 V 53 minutiga. 2. tühjendamine 0,5A 1960 mAh 9,9 V, 2. laadimine 1,5A 1750 mAh 11,2 V 70 min.
Tühjaks laadimiseks panin voolutugevuseks 1,0A pingeni 8,0V - laadija aga muutis voolutugevuse ise 0,5A peale? Teise täislaadimise tegin 1,5A, kuna 2,0A korral oli pakk juba nii tuline et pikemat aega käes hoida ei saanud.
Lisaks veel et elemendid on hangitud Tevalos hinnaga 35 kr./tk, 2 elementi sai välja praagitud mille pinge oli tühjalt alla 0,9V. Ehk nende "säästu" akude mahtuvus ongi väiksem kui elemendil kirjas on. Kokku keevitas pakki Renovaar OÜ, kuna kui otsisin ühendusklemme elektripoest soovitati jootmisega ise mitte tegeleda, kuna jootmisest tekkiv temperatuur pidi hävitama elemendi sisu!?.
Puhtalt minu arvamus:
Sellised 1C ja suurema vooluga kodus laadimised puhtalt selleks et lähima nädala jooksul lendama minna võrdlemisi mõttetud.
Ise olen teinud nii, et kodus laen akud rahulikult 3-4 tunni jooksul täis, siis aeglaselt tühjaks kuni 0,8V/purk ja uuesti aeglaselt täis.
Jõudes järgnevate päevade jooksul platsile laen akud kiiresti enne starti veel soojaks ja siis asun lendama. Tagasi koju jõudes laen akud lõpuni tühjaks ja siis aeglaselt täis.
Aeglaselt tühjaks laadimine kindlustab minumeelest selle et aku jaks lõppeb tõesti täielikult, siis laadimist alustades saab ka hea ülevaate mahutavusest ja üldiselt aku tervisest.
Kui esmalt paari varuaku peal jootmist harjutada saab ka ise hakkama. Enda akud olen siiani kõik ise jootnud ja ainuke spets töörist on olnud kohandatud kolviots, kõik akud töötavad ja annavad piisavalt voolu välja.
Sellised 1C ja suurema vooluga kodus laadimised puhtalt selleks et lähima nädala jooksul lendama minna võrdlemisi mõttetud.
Ise olen teinud nii, et kodus laen akud rahulikult 3-4 tunni jooksul täis, siis aeglaselt tühjaks kuni 0,8V/purk ja uuesti aeglaselt täis.
Jõudes järgnevate päevade jooksul platsile laen akud kiiresti enne starti veel soojaks ja siis asun lendama. Tagasi koju jõudes laen akud lõpuni tühjaks ja siis aeglaselt täis.
Aeglaselt tühjaks laadimine kindlustab minumeelest selle et aku jaks lõppeb tõesti täielikult, siis laadimist alustades saab ka hea ülevaate mahutavusest ja üldiselt aku tervisest.
Kui esmalt paari varuaku peal jootmist harjutada saab ka ise hakkama. Enda akud olen siiani kõik ise jootnud ja ainuke spets töörist on olnud kohandatud kolviots, kõik akud töötavad ja annavad piisavalt voolu välja.
Kui 2300mAh nimimahtuvusega akupakk ~2000mAh välja annab, siis on asi piisavalt hea, eriti 500mA tühjakslaadimisvoolu puhul. Jäta mingi 200mA tühjaks tiksuma ja saad ehk isegi 2300mAh kätte!
Akusid ise joota on täiesti võimalik ja kui asi selge, siis tulemus raudselt parem, kui punktkeevitusega kokku pandud - a.) tugevam ühendus b.) kordi suuremat voolu kannatav ühendus
* aku klemmid puhtaks lihvida
* head jootepastat (või vedeliku) kasutada
* võimas ja piisavalt suure jootmispeaga kolb
* mitte üle 1-2sec kuumutada, kui läheb kauem vaja, siis vaheta kolbi!
* klemmid ja aku kontaktid enne üle joota, siis alles klemm külge lasta
* lõpuks jootepastast klemmid puhastada ja termorüüsi ja liimiga akud pakki fikseerida
Akusid ise joota on täiesti võimalik ja kui asi selge, siis tulemus raudselt parem, kui punktkeevitusega kokku pandud - a.) tugevam ühendus b.) kordi suuremat voolu kannatav ühendus
* aku klemmid puhtaks lihvida
* head jootepastat (või vedeliku) kasutada
* võimas ja piisavalt suure jootmispeaga kolb
* mitte üle 1-2sec kuumutada, kui läheb kauem vaja, siis vaheta kolbi!
* klemmid ja aku kontaktid enne üle joota, siis alles klemm külge lasta
* lõpuks jootepastast klemmid puhastada ja termorüüsi ja liimiga akud pakki fikseerida
Lauri Laidna - www.pistik.com
klemmide asemel olen mina tavalist juhet kasutanud külg-külje kõrval olevate akude jootmisel.
kasuks tuleb ka kohe peale kolvi eemaldamist akut jahutada, kasvõi pealepuhumise teel.
aku kontakti pind tuleb enne liivapaberi või noaga vms. karedaks kraapida, siis näiteks kampoliga (või mõne hea räbustiga, ZnCl2 ntx.) kokku teha ja tinatama asuda, jahutad maha ja siis joodad juhtme kiiresti külge
kui suutsid mõne pulga läbi kõrvetada, siis selle tuvastad juba järgmisel päeval, kuna selle pinge on üsna olematu.
mina olen akuelemente läbi lasnud laadimistega (liiga suur vool), mitte jootmisega
kasuks tuleb ka kohe peale kolvi eemaldamist akut jahutada, kasvõi pealepuhumise teel.
aku kontakti pind tuleb enne liivapaberi või noaga vms. karedaks kraapida, siis näiteks kampoliga (või mõne hea räbustiga, ZnCl2 ntx.) kokku teha ja tinatama asuda, jahutad maha ja siis joodad juhtme kiiresti külge
kui suutsid mõne pulga läbi kõrvetada, siis selle tuvastad juba järgmisel päeval, kuna selle pinge on üsna olematu.
mina olen akuelemente läbi lasnud laadimistega (liiga suur vool), mitte jootmisega
kogun vanu vene lennukimootoreid
Käisin viimastel päevadel oma akud kõik üle. Tulemused päris huvitavad. Kõige paremas seisus NiCd, kõige halvemas suuremaid voolusid taluvad NiMH akud (mõned olid kahjuks seistes tühjenenud ja alla 0.6V kukkunud, ei ole enam mingit märkimisväärset mahtuvust). Tavalised NiMH enamvähem NiCd tasemel, kuid tundusid väiksema pingega olevat (ehk siis rohkem tühjenenud).
NiMH säilitamiseks soovitatakse neid umbes 1/3 mahtuvuse ulatuses täis laadida!
Kurb lugu oli ka ühtede uhiuute SubC 3600 akudega (2006 aasta mark), mis Saksast kohale jõudes olid juba üle tühjenenud (0.9V, 0.6V ja isegi 0V)
Ehk siis selliste eriti kõrgeid voole tarbivate akudega tuleb väga hoolas olla neid säilitades, vähemalt iga mõne kuu tagant kontrollida!
NiMH säilitamiseks soovitatakse neid umbes 1/3 mahtuvuse ulatuses täis laadida!
Kurb lugu oli ka ühtede uhiuute SubC 3600 akudega (2006 aasta mark), mis Saksast kohale jõudes olid juba üle tühjenenud (0.9V, 0.6V ja isegi 0V)

Lauri Laidna - www.pistik.com
4-st 2 võtsid pinge peale, pole mahtuvust otseselt mõõtnud aga 3600-st vist nii 2000 oli järel. 2 ei võtnud üldse üle 0.05V sisse
Katsetuse mõttes olengi siin neid "taastanud" - viskasin 1-elemendi laadija otsa nii 24-h siis võtsid need 2tk pinge sisse (~150-200mA vooluga laadides)

Lauri Laidna - www.pistik.com
Soojendan vana teema üles. Nimelt ostsin Tevalost odavaid Camelion RC Racing Car 2000mAh 6 elemendiseid pakke.
1 pakk 1 elemendi hinnaga! Tavaliselt laadin selliseid akusid temperatuurikontrolliga. Seekord proovisin pulsslaadijaga
deltaV järgi. Ja mis välja tuli? Tühjakslaetud akudesse läheb sisse 50-500mAh, seejärel katkestab automaatika
laadimise. Miks nii juhtub, on hästi näha laadimisgraafikult - kohe laadimise alguses toimub pingelang, mida
kontroller loeb deltaV piigiks. On ka Sanyo RC 2/3SC pakett, sellel midagi sarnast ei toimu. Pealiskaudne otsig
internetist ütleb, et selline asi on omane odavatele akudele.
Laadimise algus. 9-ne NiCd pakett, kolmas start. DeltaV tundlikust on vähendatud, et ei katkestaks laadimist:

1 pakk 1 elemendi hinnaga! Tavaliselt laadin selliseid akusid temperatuurikontrolliga. Seekord proovisin pulsslaadijaga
deltaV järgi. Ja mis välja tuli? Tühjakslaetud akudesse läheb sisse 50-500mAh, seejärel katkestab automaatika
laadimise. Miks nii juhtub, on hästi näha laadimisgraafikult - kohe laadimise alguses toimub pingelang, mida
kontroller loeb deltaV piigiks. On ka Sanyo RC 2/3SC pakett, sellel midagi sarnast ei toimu. Pealiskaudne otsig
internetist ütleb, et selline asi on omane odavatele akudele.
Laadimise algus. 9-ne NiCd pakett, kolmas start. DeltaV tundlikust on vähendatud, et ei katkestaks laadimist: