Käsil on Extra 300 ehitamine ja üritasin seda balanseerida(joonistel olnud CG punkti juures).Aga huvitavalt käitus, nimelt tasakaalu seisu see lennuk ei jäänudki, algul vajus saba alla(kuni pidi balansseri pealt maha kukkuma) ja kui järk järgult raskust lisasin, vajus nina üle tasakaalu punkti(kuni pidi jällegi balansseri pealt maha kukkuma).Väiksema ülatiivalisega sellist probleemi polnud.Lennuk oli balansseri peal rattad ülespoole.On see normaalne või on mingi apsakas kusagil sees?
Tänud ette.
Lennuki balansseerimine
Lennuki balansseerimine
Chessna Skyline 182
0S .46LA
Turnigy 9X 2.4G
0S .46LA
Turnigy 9X 2.4G
proovi mingi valemiga lennuk raskuskesetpidi üles riputada.Tavaliselt on probleem selles,et alatiivalisel lennukil asub horisontaalne raskuskese toetuspunktist kõrgemal ja kui lennuk tasakaaluasendist välja kallutada,siis vajub ta hoolimata tasakaalustusest kas nina või saba peale.Ideaalne toetuspunkt oleks tegelikult tiiva keskel,aga seda on reaalses elus väga raske toimetada-ehk võibolla tiiva otstes - puurid otsakaartesse raskuskeskme kohale augud,sinna paigutad toetamise tarvis teljed ja läheb lahti.Siis saaks muidugi lennuki ka Z-telje suhtes tasakaalu,mis vigurlennu lennuki puhul on tegelikult väga oluline.Ideaaljuhul on lennuk päris tasakaalus siis,kui tiiva otstest raskuskeskmest toetades jääb lennuk seisma ükskõik millise nurga alla.Tegelikus elus tähendab see seda,et vigurlennu lennuk jätkab lenndamist juhiste vabastamisel selles suunas,mis talle viimati ette anti,ehk see on ükskõikne tasakaal - nagu kuul tasapinnal.nimelt tasakaalu seisu see lennuk ei jäänudki
Muidugi üks asi on teooria ja teine asi praktika ja et seda saavutada,tuleb hullusti vaeva näha ja alustada sellest,et juba ehitamisel oleks kõik detailid üheraskused ja parema ja vasaku poole detailide raskuskeskmete asukoht oleks samas paigas.
Tegelikkuses olen ise toimetanud nii,et raskuskese oleks tiba eespool soovitatavast - on lihtsam lennukit juhtida,ta on pisut tuim ja maandumiskiirus on suurem,kui hakkad raskuskeset tahapoole nihutama,suureneb tundlikkus,väheneb maandumiskiirus aga väheneb ka stabiilsus,ehk lennuk läheb suht kergelt pöörisesse ja võib isegi sellest mitte välja tulla.Seega põllul teed lõpliku peenhäälestuse,ehk viid lennuki omale sobivale tundlikuse tasemele.
Nagu Kuno juba mainis, on küllalt tähtis veel parema-vasaku poole tasakaal. Kui mootor on keskel, siis riputada lennuk mootori võlli ja sabapidi pehme nööriga üles. Väike parema poole ülekaal on normaalne.
Raskuskeskmest veel, et mida suurema tiivakoormusega lennuk, seda tundlikumaks asi muutub. 75g/dm2 ei saa mõnest mm arugi, aga 90g/dm2 juures on iga mm tunda.
Raskuskeskmest veel, et mida suurema tiivakoormusega lennuk, seda tundlikumaks asi muutub. 75g/dm2 ei saa mõnest mm arugi, aga 90g/dm2 juures on iga mm tunda.