Siin üks huvitav diagramm F5J lendudest "surnud õhus" (tõusvate õhuvooludeta õhk).
10 minutit (600 sekundit) tuleb täis väga suure varuga (lennuki jõuga allatoomine algab umbes 100 sek enne aja täitumist):
Mis seal salata,kaasaegne hea tiivaprofiil ja küll ta hõljub.
Sai siin suvel ka ise proovitud(diagramme pole,esialgu ilma tehnikata veel),
isegi tagasihoidlikumad masinad lendavad 10 min täis ilma erilise vaevata.
Mul mõlemal mudelil tiivaprofiil S 3021.
Harjumaa-Tallinn-Harjumaa
Spectrum DX9 2,4G
FOX EPO Glider 2,3M
DISCUS CS 2,6M
PROXIMA II 2,8M
CONDOR 2,5M
VOLARE 230
ELIPSOID EVO 280
Hot Pepper 3D
Durafly™ HyperBipe 900mm EPO
Samas kui lendame täiesti tuuletus surnud õhus on ka vintsiga stardid mõneti madalamad, seega lihtsalt lennuki otse hoidmisest sageli ei piisa, tuleb osata ka stardist vähemalt kõik võtta.
See ei ole flap ja ei toimi kaldtüürina. Inglise keeles on selle nimi spoiler ja toimib erinevalt flapist. Flap suurendab takistust ja tõstejõudu aga see tapab tõstejõu. USAs on klass RES - Rudder, Elevator, Spoiler, kus need on ainsad lubatud juhitavad pinnad. Üsna populaarne ja AVA on seal kõva tegija.
Graafikul töesti y-teljel körgus ja x-teljel aeg. Nagu enne juba märgitud kasutasin stardiks kummi. Tegemist harjutuslendudega tuulevaikse ilmaga. Sellistel tingimustel ei olnud sukeldumisest (vöimalus vötta jääkpinge kummist-nöörist) töesti mingit kasu enam körguse vöitmisel, mööduka tuule puhul olid stardid pea poole körgemale.
Need negatiivseks läinud kohad ilmselt körgusmöötja triivimisest tingitud möne meetrised hälbed. Stardi ja maandumise koht kogu aeg sama olnud. Mudelit ei lasknudki maha, vaid püüdsin öhust kinni. Plats sellel kohal suhteliselt sile.
Kui lendusid üldistada, siis on näha, et ca 65m algkörguse pealt önnestus ca 250 sek lend.
Hakkan ise loodetavasti juba veebruari lõpus ühele Clusterile tehnikat sisse panema. Eks näis, tahaks ka siia teha ühe teema koos piltidega, mis nt mootormudelistidest kasutajate silmaringi avardaks. Üldiste näitajate poolest on ikka tige pill küll.
Niisiis, sain eile ka enda Clusteri lõpuks õhku. Lennukaal tuli lõppkokkuvõttes siiski nõks üle 2kg, kuid vähegi tuulisema ilmaga, ei tohiks sellest väga hullu olla.
Üllatavalt vähe timmimist vajav lennuk. Raskuskese ning tüürikäigud sai pandud vastavalt manualile ning stardid olid enamjaolt sirged ning rahulikud ka eilses väga puhangulises tuules. Erinevate lennurežiimide erinevaid kiiruseid tundub Cluster samuti väga kenasti vastu võtvat ning areng võrreldes Tragi 705'ga on ilmselge. Nüüd on tarvis vaid natuke rahulikumat ilma, et saaks veel natuke seadistada ja siis olen võistlushooajaks valmis.
Clusteri igasuguseid pilte võiks tutvumiseks üles riputada küll! Neid, kes kindlalt õhus püsivad ja sellist katki ei laseks, peaks olema juba päris palju!