evolutsioon?

Ehitusnipid, materjalid, joonised, konstruktsioon...
Post Reply
User avatar
tarmotaja
Posts: 119
Joined: Wed Jul 05, 2006 13:43
Location: Märjamaa

evolutsioon?

Post by tarmotaja »

Vaatasin teemat F-22 kujulisest depronlennukist ning mõtlesin ka oma viimase aja tegemistest kirjutada.
Viimasel ajal on mulle impellermudelid meeldima hakanud... see pole vist uudis. Kuid miski pärast on mu lennukid järjest väiksemaks muutumas.
2008 aasta suvel tekkis esimene väike lennuk:
http://gallery.pistik.com/view_photo.ph ... d=P2090089

Lendas, aga vaevaliselt. Mõnda aega sai sellega mängitud, kuid see ei olnud see õige - väike kiirus, halb juhitavus. Kui lennuk oli mõnda aega riiulis vedelenud, siis tekkis mõte: kas oleks võimalik sama tehnikaga saada midagi paremat ja kiiremat.
Natukene nuputamist ja nikerdamist ning tulemus oli järgmine:
http://gallery.pistik.com/view_photo.ph ... d=PB160212
Tulemus oli parem. Sama impelleriga ( GWS EDF-50 ) sain juba staatilist tõukejõudu ca 130g ( eelmise 85g asemel ). Võlusõnaks oli impelleri sissevõtuava ümber kujundamine. Lennuk lendas tõesti ligi kaks korda kiiremini kui eelmine. Kuid suurimaks miinuseks oli juhitavus. Õigemini selle puudumine. Panin koguni abitiivad ette. Ei midagi. Lennuk läks uuesti noa alla. Lappasin mööda lennukiraamatuid ja vaatasin parimat kerekuju. Mis siin pattu salata. Eeskujuks sai F-16. Kuid tänu piiratud kodusele ehitusvõimalusele tegin väga palju lihtsustusi ning tulemus sai selline:
http://gallery.pistik.com/view_photo.ph ... d=jet3_001
Jah, tulemus on juba parem. Kiirus on sama, mis eelmisel variandi kuid juhitavus on suisa hea. Lendab peaaegu ise ja lend on juhtimise mõttes rahulik. Kiirus on ka selline mõnus. Lennukaal 250g, tiivaulatus 56cm, pikkus 60cm. Asja lükkab edasi endiselt EDF-50 impeller Feigao mootori abil. Staatilist tõukejõudu ca 110g. Pinnakoormus ca 42 g/dm2. Eelmisega võrreldes on tõukejõudu vähem kuid kiiruses ei kaotanud.
Kere on klaasiriidest ja vaigust ning tiivad 3mm paksusest depronist ( kahe deproni vahel on ribid ). Ehitamiseks kulus umbes neli õhtut ( ca 12 töötundi ). Enamuse aja võttis liimide ja vaigu kuivamine. Lennuk sai kui tõestuseks, et ka olematu veojõu korral seeb lennuki päris ilusasti lendama.

Kes tahab, tehku järgi...

Tarmo
User avatar
mart63
Posts: 2508
Joined: Mon Jul 24, 2006 16:44
Location: Tallinn,Mustamäe

Post by mart63 »

Mina nii väikseks pole mudeleid ajanud, ka edf veel võõras, aga kord sai ostetud terve pakk parketialust plaati (10tk,100x50cm) ja sai igasugu kraami aretatud. Üheks huvitaivamaks oli kahetiivaline, kuid mitte biplaan.
http://gallery.pistik.com/view_photo.ph ... d=PB280001
Kõik tiiva tüürid töötasid nii kõrgus-, kui kaldtüüridena. Läbivajumist see lennuk ei näinud, ning kohapealsed surmasõlmed olid nii kiired, et väljatulekut ennustada oli raske. :D Kahjuks suutsin ta enne katki teha suure tuulega, kui videole sai võetud. Mingi hetk teen korda, praegu teised projektid.
User avatar
Kuno
Posts: 1436
Joined: Tue Apr 11, 2006 18:03
Location: Tallinn

Post by Kuno »

mulle avaldas muljet selle riistapuu lennuvõime http://gallery.pistik.com/view_photo.ph ... d=P1020023
eks võtmeks on siiski piisav võimsus ja juhtpindade koormamine propilt tuleva õhujoaga (ehk veojõu suunamine).Kui õnnestuks sama tulemus saada ka impelleri abil,siis oleks super - see lennuki keskel asuv propeller rikub visuaalse pildi ära.
User avatar
mart63
Posts: 2508
Joined: Mon Jul 24, 2006 16:44
Location: Tallinn,Mustamäe

Post by mart63 »

Impellerid üldreeglina ei jaksa otse üles lennata, kui just väga väike aku ülekoormuse all tööle ei panda mõnel väga kergel mudelil.
User avatar
tarmotaja
Posts: 119
Joined: Wed Jul 05, 2006 13:43
Location: Märjamaa

Post by tarmotaja »

Mart pani 10'sse. Reeglina lendavad impellerid tõesti väga väikese veojõuga - kohati alla poole lennukaalust. Sestap ei jõua nad tõepoolest midagi erilist. See jutt käib väikeste mudelite kohta. Kuid on ka erandeid ( on ka siit foorumist läbi jooksnud mõtted ). Näiteks suuremad mudelid ning suuremad impellerid - 6...10 LiPo purki järjest. Ampreid ligi 100. Meeletu võimsus, kuid siis juba lendavad ka sedasorti mudelid päris vabalt. Jah - hinna ja effektiivsuse suhe ei ole kuigi hea. Kui vaadata RC Group foorumit, siis enamus ajab taga seal rohkem lennuki välimust. Enamus sealseid impellereid on kas mingi firma poolt tehtud toorik või ise ehitatud. Sageli kulub ehitamiseks aasta...ja enamgi.

Tarmo
User avatar
Aleksandr
Posts: 132
Joined: Wed Sep 27, 2006 9:36
Location: Tallinn

Post by Aleksandr »

Impellerilennuki start võttab hästi palju energiat ja kui lennuk saab õiget kiirust siis juba pool akkut läinud ja korraliku voolu ta ei anna välja.
Suve lõppus ehitasin valmis katapuldi oma Kaljukotkale (Su-47) - hoopis teine asi :lol: ! Kerge, ilus ja kiir start pluss 1/3 lennuaeg.
Post Reply