Os Max 55AX ja resonaator; reaalsed (head) tulemused!

Arutelu kõigist mootoritest ja sellega seonduvast... elektrimootorid, sisepõlemismootorid, kiiruseregulaatorid jms
Post Reply
User avatar
mart63
Posts: 2508
Joined: Mon Jul 24, 2006 16:44
Location: Tallinn,Mustamäe

Os Max 55AX ja resonaator; reaalsed (head) tulemused!

Post by mart63 »

Sai siin eelmine hooaeg soetatud f3a mudel Spot on 50 ning mootoriks tollele os max'i 55ax. Tegu 46ax/fx jne. kinnitusaukudesse istuva mootoriga, kuid lisa töömahuga.(7.5cc vs 9cc)
Selle tootja (The World Models) mudeleid on ennegi foorumites kirjeldatud kui suhteliselt raskeid. Eesti (tuulistes) oludes ei tee keskmisest kõrgem tiivakoormatus üldsegi halba, kuid 3kg lennukaaluga nappis mootoril jõudu.
Otsustasin väljalaske uue vastu vahetada. Sai tükk aega foorumeid puuritud ja lõpuks resonaator ära ostetud. Tootjaks Macs. http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin/wt ... XZ570&P=SM
Sai võetud sumpaga versioon, osalt helipiiranguks ja teisalt käivat madala pöördega mootorid (mida on ka 55AX) kahekambrilise resonaatoriga paremini. Lisaks oli vaja 'leegikat' (header pipe), et ühendada mootor ning resonaator ise, leegikas on ka põhiline, et mitte öelda ainuke, koht kust saab resonaatori tööreziimi (loe: pöördeid) timmida. http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin/wt ... XZ612&P=SM
Timmimine käib põhiliselt ühele konkreetsele propile ehk mootori koormusele. Üldjoontes käib timmimine nii, et lõigatakse umbes 5~6mm kaupa leegikat lühemaks, pöörded tõusevad iga mahalõikega. Lõigatakse seni, kuni maksimaalsed pöörded saavutatud. Kui järgmine lõige pöördeid kahandab, siis pistetakse viimane, maha lõigatud torutükk tagasi silikoonvoolikusse, mis ühendab leegikat ja resonaatorit, st pikendatakse toru eelmise, maksimaalsed pöörded andnud, pikkuseni.
Esialgu proovisin timmida mootorit tööle 12x6 propiga, millega olin originaalsumpaga kõige parema jõudluse saavutanud; 11000rpm ja 3.3kg tõmmet, mida on ilmselgelt vähe 3kg f3a mudeli tarvis. Selle propiga ning resonaatoriga nagu õieti tööle ei saanudki, st võimsuse tõus oli väga väike. Nimelt olevat see mootor (55AX) porditud 13~14k lähedal töötamiseks ning ka resonaator ei hakka madalatel pööretel efekti andma.
Hankisin 12x5 ja 11x7 propid ning jätkasin timmimisega.
Tulemusi:
Originaalväljalase:
11x7: 12.100 rpm - 1.1hp 3.2kg tõmme
12x5: 12.600 rpm - 1.3hp 3.8kg tõmme
12x6: 11.100 rpm - 1hp 3.3kg tõmme

Nüüd resonaatoriga:
Leegikas juba maha lõigatud 13cm'ni (keskjoonelt, ligikaudu)
11x7: 12.700 rpm
12x5: 13.700 rpm
12x6: 11.800 rpm (ilmselgelt liigsuur koormus, edaspidi enam ei vaevunud selle propiga testima)

Veel 4mm maha lõigatud:
11x7: 13.800 rpm - 1.67hp 4.2kg tõmme
12x5 14.100 rpm - 1.8hp 4.7kg tõmme

Veel 3.5mm maha lõigatud:
11x7: 13.600 rpm
12x5: 14.100 rpm

Nagu näha, langesid 11x7 propi pöörded viimase lõikega, seega sai viimane 3.5mm tagasi lisatud.
Võimsusevahe on mu arust muljetavaldav, homme testlend ja saab lähemalt rääkida reaalsest vahest. Kõik kasutatud propid olid APC sport seeriast ning kütuseks Coolpower 12.5% heli.
Kõik tõmbe- ja võimsusnäitajad (v.a. 12x6 tõmme) on kalkuleeritud Pe Reiversi exceli tabelis(parim olemasolev): www.mvvs.nl/prop-power-calculator.xls
Image
Post Reply