Aerofotograafia - abiks päästetöödel?!?

Kõik mis seotud õhust pildi tegemisega.

Moderator: Kristjan

beebi
Posts: 14
Joined: Mon May 04, 2009 1:32
Location: Tallinn

Aerofotograafia - abiks päästetöödel?!?

Post by beebi »

Nimelt kirjutan SKA lõputööd, teemal "õhuvaatluse kaudu saadud andmete kasutamine päästetööde lihtsustamiseks". Ja siia foorumisse sattusin, kuna üks tuttav soovitas siit järgi uurida.
Sellega seoses olekski väga tänulik, kui keegi jagaks INFOT. Idee oleks oma lõputööga välja pakkuda Päästeametile üheks uueks võimaluseks kasutada töö tegemiseks (üldpildi saamiseks) raadioteel juhitavat helikopterit.
Küsimused millele tahaks vastust oleks esmalt sellised:
1) Missuguseid lennumasinaid oleks vaja/võimalik kasutada?
2) Missuguseid fotoseadmeid (fotokad, videokaamerad) keegi soovitada oskaks?
3) Loomulikult eelneva jutu hinnad oleks ka väga vajalikud!

Idee tuli enamvähem sellest, kui kuulsin et Inglismaal kasutatakse sellist seadet päästetööde käigus! MEIL veel mitte, aga mehitatud lennumasinate tunnid on ju JUBE kallid. :?
Tegelikult olex veel nii mõnigi küsimus, nii et ÄKKI leidub kedagi, kes oleks nõis minuga ühendust võtma ja sellel teemal mind aitama?
ivo.remmelga@gmail.com
User avatar
JT
Posts: 94
Joined: Wed May 17, 2006 12:04
Contact:

Re: Aerofotograafia - abiks päästetöödel?!?

Post by JT »

E-mail saadetud.
[J]
Posts: 2776
Joined: Sun Aug 28, 2005 22:42
Location: Tallinn

Post by [J] »

Elektrimootoriga lennuk oleks minu arust sobivam.
a) paar tundi lennuaega pole probleem
b) vibratsioon väga väike ja mootori väljalülitamisel puudub
c) stabiilsus (õiget pidi õhus püsimine) ei vaja eriseadmeid. Piltlikult helikopter on nagu 1 jalaga elektroonika abil püsti seisev laud, lennuk nagu 4 jalaga tavaline laud.
jne.

http://forum.pistik.com/viewtopic.php?t=1650

Palju näidisvideosid:

http://www.vimeo.com/4467695

Lennuki ainus puudus kopteriga võrreldes, et ei saa õhus samal kohal paigal seista. Siin on jällegi kopterist parem variant - väga levinud pildistamine õhupalli abil.
Last edited by [J] on Mon May 04, 2009 11:32, edited 1 time in total.
User avatar
lauri
Administrator
Posts: 3057
Joined: Wed Jul 20, 2005 23:13
Location: Tallinn, Estonia
Contact:

Post by lauri »

Tõepoolest, raadioteel kopteri kasutamine ei pruugi olla kõige mõistlikum (lihtsam, odavam, töökindlam) lahendus. Täis full scale kopteril on lennuki ees tõenäoliselt peamiseks eeliseks võimalus objaktil kohapeal viibida, täis skaala lennuk lendab 200+ kmh. Ning loomulikult on lennukil ka õhkutõusu ja maandumise võimalused piiratumad kui kopteril.

Mudel lennuki puhul neid probleeme aga ei ole! Lennuk on platformina palju lihtsam, odavam, stabiilsem ja võimaldab KORDADES pikemat lennuaega. Ühesõnaga - raadioteel kopteri kasutamiseks taolisel eesmärgil ei suuda mina argumente välja mõelda...

Kui mina peaks taolist asja planeerima hakkama, siis raadioteel kopter oleks küll üks viimaseid platforme, mida selleks kasutaksin. Just hinna, ebastabiilsuse, keeruka juhtumise, keeruka automaatse juhtimise ja lühikese lennuaja tõttu.

Soovitaks kindlasti läbi uurida Discovery saatesari Future Weapons. Seal on VÄHEMALT 3-4 erinevast autonoomsest/kaugjuhitavast lennuseadmest juttu olnud. Näiteks Iisraeli seljakotti pakitav ühe mehe opereeritav luure-lennuk jpm.
http://dsc.discovery.com/tv/future-weap ... apons.html
http://www.mininova.org/search/?search= ... pons&cat=0

Ise leiutama hakata pole enam tänapäeval vajadust. Kõik on maailmas juba mitu korda ära tehtud.

See on see, mida vajad:
http://dsc.discovery.com/video/player.h ... 1452603207

http://dsc.discovery.com/video/player.h ... d=31958334

Koptereid kasutatakse alles full scale puhul:
http://dsc.discovery.com/video/player.h ... =430296786

Eks Joel ja Kristjan oskavad ka RC kopterite eeliseid välja tuua :roll: Ja Eli (www.eli.ee) oskab ehk oma dirizhaablit ja lennukit pakkuda.
Lauri Laidna - www.pistik.com
[J]
Posts: 2776
Joined: Sun Aug 28, 2005 22:42
Location: Tallinn

Post by [J] »

Et ma nüüd suureks kopterite vaenlaseks ei jääks selline märkus, et meediatööstuses igasuguste videode tegemisel jne. on helikopter ületamatu ja lennuk ei saa hästi hakkama.
Maastiku vaatlusel on olukord vastupidi (just odavamate riistade korral).
Image
beebi
Posts: 14
Joined: Mon May 04, 2009 1:32
Location: Tallinn

Post by beebi »

nu jah, olen aru saanud küll, et lennukil on helikopteri ees hinnavõit, aga kopteriga sellegi poolest (kui seda juhib oskaja) on lendamisel (näit paigalseismisel) võimalik ju paremat piltti saada!! :P
beebi
Posts: 14
Joined: Mon May 04, 2009 1:32
Location: Tallinn

Post by beebi »

Ja mis puutub ÕHUPALLI, siis Päästeametil on selline asi olemas, aga seda kasutatud ---- minuteada NULL korda!!!!!! ;) Ühesõnaga mõttetu ost!! :)
User avatar
cuprum
Posts: 1548
Joined: Fri Mar 09, 2007 22:16
Location: EEKE

Post by cuprum »

beebi wrote:nu jah, olen aru saanud küll, et lennukil on helikopteri ees hinnavõit, aga kopteriga sellegi poolest (kui seda juhib oskaja) on lendamisel (näit paigalseismisel) võimalik ju paremat piltti saada!! :P
Kusjuures ise Sa ütlesid võtmesõna - "oskaja". Selleks, et korralikult lennukit - kopterit juhtima õppida, kulub aasta-paar praktikat, mis omakorda tähendab kasutuselevõtuks vähemalt 5-liikmelist "lennusalka".

Mis paremasse pilti ja paigalseisu puutub, siis operatiivolukorras tõenäoliselt ikka reaalaja vaatlust kasutatakse ning selle koha peal määrab juba online lingi kvaliteet ära, et ülisuured ja ilusad pildid mõttetuks muutuvad. (Loomulikult saab kvaliteetsemat pilti läbi halva lingi surudes teises otsas kvaliteet *pisut* parem olema, aga kas see hinnakasvu korvab, on arutelu teema ).
beebi
Posts: 14
Joined: Mon May 04, 2009 1:32
Location: Tallinn

Post by beebi »

nu siin üritaxki välja jõuda selleni, et kui ära kirjutan vajalikud seadmed (vajalik varustus), siis et KAS äkki leidub ka inimesi/firmasid, kes mingisuguste lepingute kaudu olex nõus päästeametit aittama? See lepingute jama pole enam minu VÄLJA MÕELDA, see AMETI rida. Aga pakukski neile lihtsalt välja võimaluse. Tean seda jah, et kopteri juhtimine ei käi NII lihtsalt, et paar tundi õppida ja siis oledki juht valmis, tegu vist ikka aastatega!!! ;)
User avatar
vallojoe
Posts: 501
Joined: Tue Aug 08, 2006 23:41
Location: Tallinn/Harjumaa

Post by vallojoe »

Tänapäeval on ju ka igasugu stabiliseerivaid seadmeid, mis kopterijuhti saavad abistada. See võiks vähe lihtsustada lendamist. Tõsi vigurlenduriks nii ei saa ja tõrke korral on vähemalt kopterile fataalsed tagajärjed.
[J]
Posts: 2776
Joined: Sun Aug 28, 2005 22:42
Location: Tallinn

Post by [J] »

KAS äkki leidub ka inimesi/firmasid
Kui igal aastal oleks teenuse pakkujatele AUS, tutvuseid ja tagarääkimisi välistav konkurss, tekiks Eestise mõnede aastatega arvestatavaid vastava teenuse pakkujad.
beebi
Posts: 14
Joined: Mon May 04, 2009 1:32
Location: Tallinn

Post by beebi »

nii, aga paistab, et siis PRAEGU selliseid inimesi ei LEIDUX????? :(

Samas pole ka väga näha,. et keegi kirjutaks helikopterist (mida, millist vaja jne)!!!
User avatar
JT
Posts: 94
Joined: Wed May 17, 2006 12:04
Contact:

Post by JT »

nii, aga paistab, et siis PRAEGU selliseid inimesi ei LEIDUX????? :(

Samas pole ka väga näha,. et keegi kirjutaks helikopterist (mida, millist vaja jne)!!!
Oot-oot, oleme ju kirjavahetuses?
beebi
Posts: 14
Joined: Mon May 04, 2009 1:32
Location: Tallinn

Post by beebi »

to: JT
Seda küll, aga tegu natuke teise asjaga!

Pidasin siinkohal silmas helikopterit.
User avatar
JT
Posts: 94
Joined: Wed May 17, 2006 12:04
Contact:

Post by JT »

to: JT
Seda küll, aga tegu natuke teise asjaga!

Pidasin siinkohal silmas helikopterit.
Nüüd enam aru ei saa. Helikopteritest ju ongi koguaeg jutt olnud?
beebi
Posts: 14
Joined: Mon May 04, 2009 1:32
Location: Tallinn

Post by beebi »

ok sorri, panin ise veits "puusse"!!!
[J]
Posts: 2776
Joined: Sun Aug 28, 2005 22:42
Location: Tallinn

Post by [J] »

Samas pole ka väga näha,. et keegi kirjutaks helikopterist (mida, millist vaja jne)!!!
Keegi ei saagi vastata, isegi kui tahaks, sest ülesanne defineerimata - mida vaja, mis reso, kui kõrgelt, millised pindalad, lennuaeg jne.
Minuarust neid, kellele mehitamata lennuaparaadilt õhust pildistamine pole miski probleem, on Eestis palju. Kopterite, lennukite suurus ja hinnad sõltuvad ju vajalike seadmete suurusest ja kaalust. Mehitamata lennuaparaate on mõnegrammistest paarikümne tonnisteni ja nende hinnaskaala sama lai.

http://gallery.pistik.com/view_album.ph ... od-hyyrust
beebi
Posts: 14
Joined: Mon May 04, 2009 1:32
Location: Tallinn

Post by beebi »

Nu jah, arusaadav, aga ei oska konkreetsemalt öelda: Ideeks on pakkuda välja Päästeametile mingisugune varjant või varjandid, millega nad suudaksid teha piltte/videosid näiteks metsatulekahjude korral!!
Selleks olekski vaja kirjutada: Et SEE seade, juurde NEED aparaadid. Hind oleks SELLINE. Ja tahax kokku panna ühe seadme helikopteri ja mingi peegelkaamera näol.
User avatar
tulnuk
Posts: 539
Joined: Mon Aug 01, 2005 1:33
Location: tartu

Post by tulnuk »

Kas institutsioonidel ei tuleks odavam osta teenust mõnelt tegijalt, kui hakata ise kogu süsteemi ehitama?

Eestis on ju Eli ja mitmed eraisikud, kes antud ülesandega kenasti hakkama saaks.
beebi
Posts: 14
Joined: Mon May 04, 2009 1:32
Location: Tallinn

Post by beebi »

arvatavasti tuleks küll jah, kuna ka lennumasina juhtimisega peab KEEGI spets hakkama saama! Loomulikult ka oleneb hinnast, kas üldse on mõtekas sellist teenust osta!?!
Aga selliste koostöölepingute tegemine ei ole enam minu võimuses. Lihtsalt oleks vaja teada saada, kas keegi on nõus selliseid asju ka tegema?
Aga ikkagi oleks vaja teada saada, millise aparaadiga tegu on!
User avatar
lauri
Administrator
Posts: 3057
Joined: Wed Jul 20, 2005 23:13
Location: Tallinn, Estonia
Contact:

Re: Aerofotograafia - abiks päästetöödel?!?

Post by lauri »

Aga kogu see info on ju internetis olemas. Ega keegi ei eelda ju, et sa lõputöö jaoks asja ise välja töötaksid. Võta surfi, otsi valmis tehtud lahendused üles, võrdle ja analüüsi neid.

Sa tahad nagu asja veidi vale nurga alt ajada minu meelest. Sama hea, kui et idee on - jalgrattapolitsei loomine, politsei saaks linnas jalgrattaga liikuda. Selleks hakkad välja mõtlema jalgratast. Õigem oleks uurida milline olemasolevatest jalgratastest jalgrattapolitseile sobiks ja vajudusel mõni olemasolev ratas kohandada - saua ja salve kinnitused lisaks külge ehitada :roll:
Lauri Laidna - www.pistik.com
AndrusT
Posts: 541
Joined: Mon Mar 05, 2007 19:41
Location: Tallinn

Post by AndrusT »

beebi, kas paned teadlikult segast või nimi vastab sisule?
beebi
Posts: 14
Joined: Mon May 04, 2009 1:32
Location: Tallinn

Post by beebi »

Mismõttes segast?
Aga nimel on oma tagapõhi, nimi pärit kunagisest väga ammusest ajast ja töökaaslaste poolt! :oops:
User avatar
ak
Posts: 552
Joined: Fri Jul 20, 2007 17:16
Location: Tallinn
Contact:

Post by ak »

Hei beebi,

siin foorumis on 2..3 inimest, kes kas täis või poolprofessionaalselt RC aparatuuriga ülevalt videoid/pilte teevad (JT, Kristjan) ja omadest kogemustest teavad, kuidas need asjad käivad. Lisaks on siin ports huvilisi, kes avaldavad arvamusi või vahendavad teiste kogemusi.

Sinu jaoks on vaja kas siis ühelt või mitmelt professionaalilt andmed kätte saada ja see ongi kõik mis vaja. On näha, et JT on oma abi pakkunud ja see ongi see mis sul oma lõputöö jaoks vaja on. Saa sellest palun aru.

See, kas päästeametil on odavam omada lepingut teenusepakkujatega või omada enda palgal inimesi, kes oskavad RC-lennuvahendiga lennata ja seda hooldada(!), on juba rehkendamise vaev - kui palju seda teenust reaalselt vaja on korda mis hinnaga ja reageerimisajaga kolmandad osapooled teenust pakuvad versus aparatuuri hind ja hooldus ning suhteliselt kõrgetasemeliste spetsialistide palgal hoidmise kulu (ei ole kuulda olnud, et päästeametil raha üleliia oleks). Võiks olla ka suht selge arusaam, et mis kulusid kokku hoitakse või kui palju kahjusid ära hoitakse ülevat saadud pildiga.

Mulle isiklikult meeldiks lennuk oma pikema lennuajaga ja vajadusel suurema lennukiirusega. See iisraeli firma droon oli päris hea - operaatori asi on ainult kaamerat suunata, lennuk lendab sinna kuhu kaamera näitab.

AK (üks huvilistest, flycam'i paar korda lennuki külge kinnitanud)
User avatar
Kpe
Posts: 660
Joined: Thu Apr 02, 2009 15:16
Location: Tallinn

Post by Kpe »

Olen mõndaaega jälginud seda infovahetust siin, milles ise osaliselt süüdi....
Minu poolne kokkuvõte hetkel on järgmine:
- statistikat jälgides on mehitatud lennuvahendite vaatluslendude lennutundide arv Päästeametile aastalõikes olnud suht kasin. Reaalne vajadus siiski nähtavasti suurem. Siiski tundub, et Lennusalga meh. lennuvahendi kasutamine tuleb odavam, kui Päästeteenistuse oma rc vahendi puhul. Puuduvad igapäevased kulud, jne.
- rc lennuvahendi omajaga mingi lepingu tegemine küll igapäevaseid kulusi loodetavasti ei tekita, kuid tekib küsimus operatiivses reageerimises

Ehk siis:
Rc plussid -
odavam lennutund
lihtne logistika sündmuskohale (võib kogu aeg "pagassis" olla)

Rc miinused -
kõrged pidamise kulud
lepingulise piloodi-rc lennuvahendi kättesaadavus õigel kohal ja hetkel (24 h valve?!)

Mehitatud lennuvah.plussid -
pidamise kulud puuduvad (Päästeteenistusele)
kättesaadavus 24h
lisaks vaatlusele ka pääste-, otsingu- ja tulekustutustööd

Meh. lennuvah. miinused -
suhteliselt kõrge lennutunni hind
ei saa "pagassis" nii "igaks -juhuks" kaasa võtta

Tegelikult vajavad mõlemad kõige tähtsamat ja kulukamat - oskustega pilooti.
Siit saab vist juba mõningaid järeldusi teha.....
User avatar
lauri
Administrator
Posts: 3057
Joined: Wed Jul 20, 2005 23:13
Location: Tallinn, Estonia
Contact:

Post by lauri »

ak wrote:See iisraeli firma droon oli päris hea - operaatori asi on ainult kaamerat suunata, lennuk lendab sinna kuhu kaamera näitab.
See tsitaat siis vastuseks Kpe plussidele ja miinustele. Iisraeli droonist on Future Weapons ja ka mujal juttu. Seal on just need miinused likvideeritud.

Aga Kpe kokkuvõtet lugedes pole muud tõdeda, kui et hästi läbimõeldud ja väljatöötatud rc/autonoomsel mehitamata lennuvahendil oleks tulevikku Eesti Päästeteenistuses küll. Just seetõttu, et väljatoodud miinused on mujal maailmas ära lahendatud.
Lauri Laidna - www.pistik.com
User avatar
ak
Posts: 552
Joined: Fri Jul 20, 2007 17:16
Location: Tallinn
Contact:

Post by ak »

Hei,

pakuks, et lennukit ei peaks pagassis kaasas vedama, ta võiks olla mõne(de)s baasi(de)s, kus ka päästeameti autod igapäevaselt seisavad.

Peavad ju ka päästeameti autod sündmuspaika kõigepealt sõitma, aga RC-lennuk saaks kiiremini kohale ja võiks siis juba infot anda, kui meeskonnad alles sõidavad. On ju RC'lennukiga ka üle Atlandi lennatud, neid saab piisavalt kiireid ja piisavalt kaua õhuspüsivaid teha küll..

AndrusK
User avatar
Kpe
Posts: 660
Joined: Thu Apr 02, 2009 15:16
Location: Tallinn

Post by Kpe »

RC ja UAV on kaks suhteliselt erinevat asja. Eestis teadupärast UAV-sid pole veel, isegi kaitseväel mitte. Päästeteenistusele oleks see päris kallis ja kõva pähkel.

UAV = Unmanned Airborn Veichle - erinevalt RC-st puudub piloodil silmside ja lennuprotseduurid on täielikult pardaarvuti teha. Inimene saab maapealt suvalisest punktist vajadusel ainult sekkuda.
User avatar
JT
Posts: 94
Joined: Wed May 17, 2006 12:04
Contact:

Post by JT »

Kpe wrote:Eestis teadupärast UAV-sid pole veel, isegi kaitseväel mitte.
See info ei ole päris tõene.
User avatar
mart63
Posts: 2508
Joined: Mon Jul 24, 2006 16:44
Location: Tallinn,Mustamäe

Post by mart63 »

Kuidas siis Eestis UAV'sid pole?? Eli teeb ju neid.
Ja üldse, kas mitte UAV ehk unmanned airborn vehicle mõiste ei sisalda ka rc lennukeid, meest tal peal ei ole (unmanned) ja lendab (airborn vehicle)?
Kas mitte AUAV (autonomous unmanned airborne vehicle) pole iselendav?
Võin eksida.

Edit: Ette jõuti.

Edit2: Quote wikist:
An unmanned aerial vehicle (UAV) is an unpiloted aircraft. UAVs come in two varieties: some are controlled from a remote location, and others fly autonomously based on pre-programmed flight plans using more complex dynamic automation systems.
Post Reply