Page 1 of 2
Aerofotograafia - abiks päästetöödel?!?
Posted: Mon May 04, 2009 1:52
by beebi
Nimelt kirjutan SKA lõputööd, teemal "õhuvaatluse kaudu saadud andmete kasutamine päästetööde lihtsustamiseks". Ja siia foorumisse sattusin, kuna üks tuttav soovitas siit järgi uurida.
Sellega seoses olekski väga tänulik, kui keegi jagaks INFOT. Idee oleks oma lõputööga välja pakkuda Päästeametile üheks uueks võimaluseks kasutada töö tegemiseks (üldpildi saamiseks) raadioteel juhitavat helikopterit.
Küsimused millele tahaks vastust oleks esmalt sellised:
1) Missuguseid lennumasinaid oleks vaja/võimalik kasutada?
2) Missuguseid fotoseadmeid (fotokad, videokaamerad) keegi soovitada oskaks?
3) Loomulikult eelneva jutu hinnad oleks ka väga vajalikud!
Idee tuli enamvähem sellest, kui kuulsin et Inglismaal kasutatakse sellist seadet päästetööde käigus! MEIL veel mitte, aga mehitatud lennumasinate tunnid on ju JUBE kallid.
Tegelikult olex veel nii mõnigi küsimus, nii et ÄKKI leidub kedagi, kes oleks nõis minuga ühendust võtma ja sellel teemal mind aitama?
ivo.remmelga@gmail.com
Re: Aerofotograafia - abiks päästetöödel?!?
Posted: Mon May 04, 2009 7:50
by JT
E-mail saadetud.
Posted: Mon May 04, 2009 9:36
by [J]
Elektrimootoriga lennuk oleks minu arust sobivam.
a) paar tundi lennuaega pole probleem
b) vibratsioon väga väike ja mootori väljalülitamisel puudub
c) stabiilsus (õiget pidi õhus püsimine) ei vaja eriseadmeid. Piltlikult helikopter on nagu 1 jalaga elektroonika abil püsti seisev laud, lennuk nagu 4 jalaga tavaline laud.
jne.
http://forum.pistik.com/viewtopic.php?t=1650
Palju näidisvideosid:
http://www.vimeo.com/4467695
Lennuki ainus puudus kopteriga võrreldes, et ei saa õhus samal kohal paigal seista. Siin on jällegi kopterist parem variant - väga levinud pildistamine õhupalli abil.
Posted: Mon May 04, 2009 9:53
by lauri
Tõepoolest, raadioteel kopteri kasutamine ei pruugi olla kõige mõistlikum (lihtsam, odavam, töökindlam) lahendus. Täis
full scale kopteril on lennuki ees tõenäoliselt peamiseks eeliseks võimalus objaktil kohapeal viibida, täis skaala lennuk lendab 200+ kmh. Ning loomulikult on lennukil ka õhkutõusu ja maandumise võimalused piiratumad kui kopteril.
Mudel lennuki puhul neid probleeme aga ei ole! Lennuk on platformina palju lihtsam, odavam, stabiilsem ja võimaldab KORDADES pikemat lennuaega. Ühesõnaga - raadioteel kopteri kasutamiseks taolisel eesmärgil ei suuda mina argumente välja mõelda...
Kui mina peaks taolist asja planeerima hakkama, siis raadioteel kopter oleks küll üks viimaseid platforme, mida selleks kasutaksin. Just hinna, ebastabiilsuse, keeruka juhtumise, keeruka automaatse juhtimise ja lühikese lennuaja tõttu.
Soovitaks kindlasti läbi uurida Discovery saatesari Future Weapons. Seal on VÄHEMALT 3-4 erinevast autonoomsest/kaugjuhitavast lennuseadmest juttu olnud. Näiteks Iisraeli seljakotti pakitav ühe mehe opereeritav luure-lennuk jpm.
http://dsc.discovery.com/tv/future-weap ... apons.html
http://www.mininova.org/search/?search= ... pons&cat=0
Ise leiutama hakata pole enam tänapäeval vajadust. Kõik on maailmas juba mitu korda ära tehtud.
See on see, mida vajad:
http://dsc.discovery.com/video/player.h ... 1452603207
http://dsc.discovery.com/video/player.h ... d=31958334
Koptereid kasutatakse alles
full scale puhul:
http://dsc.discovery.com/video/player.h ... =430296786
Eks Joel ja Kristjan oskavad ka RC kopterite eeliseid välja tuua

Ja Eli (
www.eli.ee) oskab ehk oma dirizhaablit ja lennukit pakkuda.
Posted: Mon May 04, 2009 13:49
by [J]
Et ma nüüd suureks kopterite vaenlaseks ei jääks selline märkus, et meediatööstuses igasuguste videode tegemisel jne. on helikopter ületamatu ja lennuk ei saa hästi hakkama.
Maastiku vaatlusel on olukord vastupidi (just odavamate riistade korral).

Posted: Tue May 05, 2009 7:51
by beebi
nu jah, olen aru saanud küll, et lennukil on helikopteri ees hinnavõit, aga kopteriga sellegi poolest (kui seda juhib oskaja) on lendamisel (näit paigalseismisel) võimalik ju paremat piltti saada!!

Posted: Tue May 05, 2009 7:52
by beebi
Ja mis puutub ÕHUPALLI, siis Päästeametil on selline asi olemas, aga seda kasutatud ---- minuteada NULL korda!!!!!!

Ühesõnaga mõttetu ost!!

Posted: Tue May 05, 2009 8:07
by cuprum
beebi wrote:nu jah, olen aru saanud küll, et lennukil on helikopteri ees hinnavõit, aga kopteriga sellegi poolest (kui seda juhib oskaja) on lendamisel (näit paigalseismisel) võimalik ju paremat piltti saada!!

Kusjuures ise Sa ütlesid võtmesõna - "oskaja". Selleks, et korralikult lennukit - kopterit juhtima õppida, kulub aasta-paar praktikat, mis omakorda tähendab kasutuselevõtuks vähemalt 5-liikmelist "lennusalka".
Mis paremasse pilti ja paigalseisu puutub, siis operatiivolukorras tõenäoliselt ikka reaalaja vaatlust kasutatakse ning selle koha peal määrab juba online lingi kvaliteet ära, et ülisuured ja ilusad pildid mõttetuks muutuvad. (Loomulikult saab kvaliteetsemat pilti läbi halva lingi surudes teises otsas kvaliteet *pisut* parem olema, aga kas see hinnakasvu korvab, on arutelu teema ).
Posted: Tue May 05, 2009 8:16
by beebi
nu siin üritaxki välja jõuda selleni, et kui ära kirjutan vajalikud seadmed (vajalik varustus), siis et KAS äkki leidub ka inimesi/firmasid, kes mingisuguste lepingute kaudu olex nõus päästeametit aittama? See lepingute jama pole enam minu VÄLJA MÕELDA, see AMETI rida. Aga pakukski neile lihtsalt välja võimaluse. Tean seda jah, et kopteri juhtimine ei käi NII lihtsalt, et paar tundi õppida ja siis oledki juht valmis, tegu vist ikka aastatega!!!

Posted: Tue May 05, 2009 9:06
by vallojoe
Tänapäeval on ju ka igasugu stabiliseerivaid seadmeid, mis kopterijuhti saavad abistada. See võiks vähe lihtsustada lendamist. Tõsi vigurlenduriks nii ei saa ja tõrke korral on vähemalt kopterile fataalsed tagajärjed.
Posted: Tue May 05, 2009 10:05
by [J]
KAS äkki leidub ka inimesi/firmasid
Kui igal aastal oleks teenuse pakkujatele
AUS, tutvuseid ja tagarääkimisi välistav konkurss, tekiks Eestise mõnede aastatega arvestatavaid vastava teenuse pakkujad.
Posted: Wed May 06, 2009 12:06
by beebi
nii, aga paistab, et siis PRAEGU selliseid inimesi ei LEIDUX?????
Samas pole ka väga näha,. et keegi kirjutaks helikopterist (mida, millist vaja jne)!!!
Posted: Wed May 06, 2009 12:32
by JT
nii, aga paistab, et siis PRAEGU selliseid inimesi ei LEIDUX?????
Samas pole ka väga näha,. et keegi kirjutaks helikopterist (mida, millist vaja jne)!!!
Oot-oot, oleme ju kirjavahetuses?
Posted: Wed May 06, 2009 14:00
by beebi
to: JT
Seda küll, aga tegu natuke teise asjaga!
Pidasin siinkohal silmas helikopterit.
Posted: Wed May 06, 2009 14:27
by JT
to: JT
Seda küll, aga tegu natuke teise asjaga!
Pidasin siinkohal silmas helikopterit.
Nüüd enam aru ei saa. Helikopteritest ju ongi koguaeg jutt olnud?
Posted: Wed May 06, 2009 14:42
by beebi
ok sorri, panin ise veits "puusse"!!!
Posted: Wed May 06, 2009 15:44
by [J]
Samas pole ka väga näha,. et keegi kirjutaks helikopterist (mida, millist vaja jne)!!!
Keegi ei saagi vastata, isegi kui tahaks, sest ülesanne defineerimata - mida vaja, mis reso, kui kõrgelt, millised pindalad, lennuaeg jne.
Minuarust neid, kellele mehitamata lennuaparaadilt õhust pildistamine pole miski probleem, on Eestis palju. Kopterite, lennukite suurus ja hinnad sõltuvad ju vajalike seadmete suurusest ja kaalust. Mehitamata lennuaparaate on mõnegrammistest paarikümne tonnisteni ja nende hinnaskaala sama lai.
http://gallery.pistik.com/view_album.ph ... od-hyyrust
Posted: Wed May 06, 2009 20:19
by beebi
Nu jah, arusaadav, aga ei oska konkreetsemalt öelda: Ideeks on pakkuda välja Päästeametile mingisugune varjant või varjandid, millega nad suudaksid teha piltte/videosid näiteks metsatulekahjude korral!!
Selleks olekski vaja kirjutada: Et SEE seade, juurde NEED aparaadid. Hind oleks SELLINE. Ja tahax kokku panna ühe seadme helikopteri ja mingi peegelkaamera näol.
Posted: Wed May 06, 2009 20:34
by tulnuk
Kas institutsioonidel ei tuleks odavam osta teenust mõnelt tegijalt, kui hakata ise kogu süsteemi ehitama?
Eestis on ju Eli ja mitmed eraisikud, kes antud ülesandega kenasti hakkama saaks.
Posted: Wed May 06, 2009 23:47
by beebi
arvatavasti tuleks küll jah, kuna ka lennumasina juhtimisega peab KEEGI spets hakkama saama! Loomulikult ka oleneb hinnast, kas üldse on mõtekas sellist teenust osta!?!
Aga selliste koostöölepingute tegemine ei ole enam minu võimuses. Lihtsalt oleks vaja teada saada, kas keegi on nõus selliseid asju ka tegema?
Aga ikkagi oleks vaja teada saada, millise aparaadiga tegu on!
Re: Aerofotograafia - abiks päästetöödel?!?
Posted: Thu May 07, 2009 0:11
by lauri
Aga kogu see info on ju internetis olemas. Ega keegi ei eelda ju, et sa lõputöö jaoks asja ise välja töötaksid. Võta surfi, otsi valmis tehtud lahendused üles, võrdle ja analüüsi neid.
Sa tahad nagu asja veidi vale nurga alt ajada minu meelest. Sama hea, kui et idee on - jalgrattapolitsei loomine, politsei saaks linnas jalgrattaga liikuda. Selleks hakkad välja mõtlema jalgratast. Õigem oleks uurida milline olemasolevatest jalgratastest jalgrattapolitseile sobiks ja vajudusel mõni olemasolev ratas kohandada - saua ja salve kinnitused lisaks külge ehitada

Posted: Thu May 07, 2009 10:56
by AndrusT
beebi, kas paned teadlikult segast või nimi vastab sisule?
Posted: Thu May 07, 2009 12:50
by beebi
Mismõttes segast?
Aga nimel on oma tagapõhi, nimi pärit kunagisest väga ammusest ajast ja töökaaslaste poolt!

Posted: Thu May 07, 2009 13:22
by ak
Hei beebi,
siin foorumis on 2..3 inimest, kes kas täis või poolprofessionaalselt RC aparatuuriga ülevalt videoid/pilte teevad (JT, Kristjan) ja omadest kogemustest teavad, kuidas need asjad käivad. Lisaks on siin ports huvilisi, kes avaldavad arvamusi või vahendavad teiste kogemusi.
Sinu jaoks on vaja kas siis ühelt või mitmelt professionaalilt andmed kätte saada ja see ongi kõik mis vaja. On näha, et JT on oma abi pakkunud ja see ongi see mis sul oma lõputöö jaoks vaja on. Saa sellest palun aru.
See, kas päästeametil on odavam omada lepingut teenusepakkujatega või omada enda palgal inimesi, kes oskavad RC-lennuvahendiga lennata ja seda hooldada(!), on juba rehkendamise vaev - kui palju seda teenust reaalselt vaja on korda mis hinnaga ja reageerimisajaga kolmandad osapooled teenust pakuvad versus aparatuuri hind ja hooldus ning suhteliselt kõrgetasemeliste spetsialistide palgal hoidmise kulu (ei ole kuulda olnud, et päästeametil raha üleliia oleks). Võiks olla ka suht selge arusaam, et mis kulusid kokku hoitakse või kui palju kahjusid ära hoitakse ülevat saadud pildiga.
Mulle isiklikult meeldiks lennuk oma pikema lennuajaga ja vajadusel suurema lennukiirusega. See iisraeli firma droon oli päris hea - operaatori asi on ainult kaamerat suunata, lennuk lendab sinna kuhu kaamera näitab.
AK (üks huvilistest, flycam'i paar korda lennuki külge kinnitanud)
Posted: Thu May 07, 2009 14:09
by Kpe
Olen mõndaaega jälginud seda infovahetust siin, milles ise osaliselt süüdi....
Minu poolne kokkuvõte hetkel on järgmine:
- statistikat jälgides on mehitatud lennuvahendite vaatluslendude lennutundide arv Päästeametile aastalõikes olnud suht kasin. Reaalne vajadus siiski nähtavasti suurem. Siiski tundub, et Lennusalga meh. lennuvahendi kasutamine tuleb odavam, kui Päästeteenistuse oma rc vahendi puhul. Puuduvad igapäevased kulud, jne.
- rc lennuvahendi omajaga mingi lepingu tegemine küll igapäevaseid kulusi loodetavasti ei tekita, kuid tekib küsimus operatiivses reageerimises
Ehk siis:
Rc plussid -
odavam lennutund
lihtne logistika sündmuskohale (võib kogu aeg "pagassis" olla)
Rc miinused -
kõrged pidamise kulud
lepingulise piloodi-rc lennuvahendi kättesaadavus õigel kohal ja hetkel (24 h valve?!)
Mehitatud lennuvah.plussid -
pidamise kulud puuduvad (Päästeteenistusele)
kättesaadavus 24h
lisaks vaatlusele ka pääste-, otsingu- ja tulekustutustööd
Meh. lennuvah. miinused -
suhteliselt kõrge lennutunni hind
ei saa "pagassis" nii "igaks -juhuks" kaasa võtta
Tegelikult vajavad mõlemad kõige tähtsamat ja kulukamat - oskustega pilooti.
Siit saab vist juba mõningaid järeldusi teha.....
Posted: Thu May 07, 2009 14:59
by lauri
ak wrote:See iisraeli firma droon oli päris hea - operaatori asi on ainult kaamerat suunata, lennuk lendab sinna kuhu kaamera näitab.
See tsitaat siis vastuseks Kpe plussidele ja miinustele. Iisraeli droonist on Future Weapons ja ka mujal juttu. Seal on just need miinused likvideeritud.
Aga Kpe kokkuvõtet lugedes pole muud tõdeda, kui et hästi läbimõeldud ja väljatöötatud rc/autonoomsel mehitamata lennuvahendil oleks tulevikku Eesti Päästeteenistuses küll. Just seetõttu, et väljatoodud miinused on mujal maailmas ära lahendatud.
Posted: Thu May 07, 2009 15:26
by ak
Hei,
pakuks, et lennukit ei peaks pagassis kaasas vedama, ta võiks olla mõne(de)s baasi(de)s, kus ka päästeameti autod igapäevaselt seisavad.
Peavad ju ka päästeameti autod sündmuspaika kõigepealt sõitma, aga RC-lennuk saaks kiiremini kohale ja võiks siis juba infot anda, kui meeskonnad alles sõidavad. On ju RC'lennukiga ka üle Atlandi lennatud, neid saab piisavalt kiireid ja piisavalt kaua õhuspüsivaid teha küll..
AndrusK
Posted: Thu May 07, 2009 15:43
by Kpe
RC ja UAV on kaks suhteliselt erinevat asja. Eestis teadupärast UAV-sid pole veel, isegi kaitseväel mitte. Päästeteenistusele oleks see päris kallis ja kõva pähkel.
UAV = Unmanned Airborn Veichle - erinevalt RC-st puudub piloodil silmside ja lennuprotseduurid on täielikult pardaarvuti teha. Inimene saab maapealt suvalisest punktist vajadusel ainult sekkuda.
Posted: Thu May 07, 2009 15:47
by JT
Kpe wrote:Eestis teadupärast UAV-sid pole veel, isegi kaitseväel mitte.
See info ei ole päris tõene.
Posted: Thu May 07, 2009 15:48
by mart63
Kuidas siis Eestis UAV'sid pole?? Eli teeb ju neid.
Ja üldse, kas mitte UAV ehk unmanned airborn vehicle mõiste ei sisalda ka rc lennukeid, meest tal peal ei ole (unmanned) ja lendab (airborn vehicle)?
Kas mitte AUAV (autonomous unmanned airborne vehicle) pole iselendav?
Võin eksida.
Edit: Ette jõuti.
Edit2: Quote wikist:
An unmanned aerial vehicle (UAV) is an unpiloted aircraft. UAVs come in two varieties: some are controlled from a remote location, and others fly autonomously based on pre-programmed flight plans using more complex dynamic automation systems.