Kuldsete kätega mehel on ehituses järjekordne maiuspala kõigile sõjalindude fännidele. Seekord siis kuulus MIG 3. Poole aasta eest sai Anatoli väga hea joonise. Nii detailset joonist pole mina enne näinudki. Lennukil on kõik lisad, mis ühel koopial olema peavad: sissetõmmatav telik (3 ratast); tagatiivad (4 tk); tuled jne. Nii suurt lennukit, ei ole Anatoli veel ehitanud, nii et kõik nõuanded on teretulnud! Võtmesõnaks on kaal! Elektrisüsteem on samuti väga tähtis läbi mõelda kuna servosid tuleb vist kokku ~12 + tuled. Andke julgelt nõu kuidas võiks elektroonika lahendada (LiPo, powerbox jne?).
Proovin saata aegajalt pilte ja annan teada kuidas ehitus sujub.
1. Tiiva katmine vineeriga.
Kas peab katma üleni tiiva nii alt ja ülevalt? Minule tundub, et läheb raskeks. Tegu küll hästi õhukese vineeriga aga kas ei piisa ainult esimese kolmandiku tiiva serva katmisest?
Tiivaribid on küllaltki paksust vineerist, balsa asemel. Kate võiks olla vabalt vineeri asemel 2mm balsast.Piisaks muidugi ka 1/3 balsaga katmisest, aga siis ei oleks seda koopialennuki välimust enam, kile tõmbab ribide vahele ikka lohku jne.. Esiserv paistab samuti midagi männilaadset.. Nuuh, kerget lennukit sellest selliste materjalidega, on raske saada.. Üldse sellistest materjalidest on raske ju ehitada, juba palju nühkimist..
Vägev ettevõtmine iseenesest, aga kui juba nii suur projekt, siis võiks kohe tänapäevastest ja kergetest materjalidest ehitada. Kahju kui see töö ja vaev kulmineeruks halvasti lendava ja ülekaalulise lennukiga..
Muide, mis mootoriks plaanitakse kasutada?
Tihti tehakse nii, et vahatatud või kiletatud klaasile üliõhukene klaasriie või söeriie ja sellele balsapaneel. Nii saab kõva, kerge ja ülisileda niiskusekindla pinna.
kui suur siis tiivaulatus tuleb?
Kui sama suur,nagu rcuniverse foorumis pakutud (63" tiivaulatus,ehk mingi 1600mm),siis ma küll ei usu,et vineerkonstruktsioon 3,5 kg sisse ära mahub.Pilte vaadates ma ei saagi aru,miks neid talasid ja ribisi nii hullult palju olema peab-palju vähemaga oleks hakkama saanud vineerkatte korral.Nüüd oleks äkki mõistlik ka kattevineerile augud sisse lõigata (kattekile tuleb ju nagunii peale)?
[J] poolt pakutud klaasriide ja balsa kombinatsioon koos hõredate balsaribidega oleks ilmselt olnud parim variant,ilmselt kõige kergem võimalik lahendus.
Aga kui nii sellele konstruktsioonile otsa vaadata,siis ma arvan,et oma 7-8 kg tuleb ära,kui arvestada,et sinna tuleb aukartust äratav hunnik muud koli ka.
On ju kirjas, et 1:5 koopia! Ehk siis umbes 2 m tiiba. Mardile vastuseks, et ette läheb tõenäoliselt kuskil 35 cc bensukas. Anatoli rihib kaaluks kuskil 8 kg (stardikaal). Kui vaadata analoogse suurusega tehaste toodanguid netis, siis nende kaal on umbes 6,5 ja 7 kg. Mina arvan ka et ribisid on liiga palju kuna need tulevad tal ju vineerist. Kui oleks balsaga, siis oleks mõistetav selline ribida arv nagu ka joonis näitab.
sry! ma ei tea kui pikkade tiibadega see MIG 3 on.
Mardile vastuseks, et ette läheb tõenäoliselt kuskil 35 cc bensukas
arvestades prognoositavat kaalu,ma orienteeruks juba DL50 või isegi DLE55-le,need mootorid kaaluvad sisuliselt sama palju kui 35ccm MVVS.
DLE30 tundub ka väga mõistliku kaalu ja võimsuse suhtega olema,aga ma arvan,et kui kui mudeli kaal kipub sinna 8 kg ringi minema,siis jääb võimsust väheks ja lennata on raske.
Mul jäi kulunud kolvirõngaga ZDZ50RV 7,5 kilose 2m tiivaga Extra 330L jaoks õige hädiseks, ei jõudnud hästi oma kaalugi üles vedada. Pitts muffleriga oleks paras 55ccm mootor.
Muidugi oli selleaegsetel hävitajatel tõmme alla oma kaalu.
Ega koopia juures pole lihtne kerget lennukit ehitada,kõiksugu pudi-padi kaalub kokku päris palju.Samuti ei soovita ka tugevuse arvellt liiga kergeks teha,kuna teliku kinnitused ja muud vastupidavust nõudvad sõlmed lähevad remontides veelgi raskemaks.Minu 1.5 m Spitfire kaalub 5kg, tundub jube raske olema aga lendab täitsa normaalselt. Kui mootoril jõudu jagub,lendab küll.Kui klapid töötavad,saab suht normaalse kiirusegaveel isegi maanduda.Edu ehitamisel!
Tiiva pindala peaks tal pisut üle 50 dm2 tulema. Nüüd saab arvutada koormust igale ruutdetsimeetrile olenevalt kaalust. Mis sellisele elukale oleks norm näitaja muidu, siis saaks kaalu ka rihtida. 8 kg juures tuleks koormatus 160 g/dm2.
täitsab karm värk.Minu Extra kaalub ka mingi 8 kg kuid tiivapindala on 70 dm -üsna viimane piir.Tavaliselt vigurlennuki pinnakoormatus on 70-100 g/dm2,seega tuleb päris karm lennuk.Mootor tuleks küll panna 50ccm,siis saab vähemalt ohutult maast lahti-ei ole stallimise ohtu tuulise ilma puhul.Maandumine on klappidega ilmselt normaalne,aga esmalend tuleks Kiltsis teha,seal vähemalt ruumi teda jooksutada.
Ei maksa jätta tähele panematta ka tiiva profiilide erinevusi,sümmeetriline profiil on veidi väiksema tõstejõuga kui sõjalindude tiiva profiilid.tõstejõudu lisavad ka klapid ,mis ka pidurdavad.Sellepärast on parem maanduda mootori kerge veoga,muidu võib kiirus päris kiiresti alla kukkuda ning sellele võib järgneda järsk läbivajumine.
Kuna ehitamine käib mudeli, mitte lennuki joonise järgi, siis peaks seal olema näidatud ka soovitatav materjal.
Et ribid ilmselt 3mm vineerist...ei tahaks kommenteerida. Kui nüüd tiiva kattevineer on tublisti alla 1 mm, seda peaks nüüd liikuma, siis kõige hullem kattematerjal polegi.
Huvitaks, palju pinnad kaaluma hakkavad.