Hmm! Mida värki?

Huvitavat pildi- ja videomaterjali mudelismi teemadel
User avatar
prosper
Posts: 1621
Joined: Mon May 11, 2009 18:22
Location: Hiiumaa
Contact:

Hmm! Mida värki?

Post by prosper »

Võibolla on seda keegi ennem näinud aga mina näen esimest korda.Hämmastav. http://www.youtube.com/watch?v=RGu45s1_ ... re=related
User avatar
felch
Posts: 1462
Joined: Wed Apr 22, 2009 16:48
Location: Tallinn, Nõmme
Contact:

Post by felch »

Kuidas päris kopteritel labanurgaga tavaliselt on - saab negatiivseks seada?
Pole midagi paremat halvast ilmast !
User avatar
prosper
Posts: 1621
Joined: Mon May 11, 2009 18:22
Location: Hiiumaa
Contact:

Tere!

Post by prosper »

Olen seda vaadanud mitu korda ja ei saa aru?Peaks mõne päris kopteri piloodi selgituse saama.Küsin järgi.Aga kuidas ta rullib nii et kõrgust ei kaota? :roll:
User avatar
Kpe
Posts: 660
Joined: Thu Apr 02, 2009 15:16
Location: Tallinn

Post by Kpe »

"Päris" kopteritel labanurka negatiivseks seada ei saa. Korra oli sellel teemal ka arutlus autorotatsiooni võimalikkusest positiivse labanurgaga. See on pikem lugu ja siin vist aerodünaamika õpikut ümberkirjutada pole mõtet.
RC ja "päris" kopteril on tegelikult väga vähe sarnasust. Alates rootoripea ehitusest ja tööpõhimõttest ning lõpetades massi, inertsi ja õhutiheduse suhtega.
User avatar
prosper
Posts: 1621
Joined: Mon May 11, 2009 18:22
Location: Hiiumaa
Contact:

Küsimus?

Post by prosper »

Arvan et Hr.Kpe(oleks tore siia päris nimi kirjutada)on päris piloot.Ja küsimus kas Sa tead on ka Eestis selliseid piloote kes suudavad midagi ligilähedastki teha?Ma ise töötasin Rootsis 90 alguses helikopteri firmas(küll mitte helikopteritega aga hooldasin omanike kaatreid ja jahte)Seal õpetati ka piloote.Nägin igasuguseid manöövreid aga see mis videos nägin esimest korda.Kõige hullem mis vaadata ,oli autorotatsiooniga maandumine (või on sellele täpsem mõiste?)Firma ise oli Roslagens Helikopterflyg AB.
Siin pakkus Titan välja Helicamp Winter ürituse.Ehk oleks teema ka päris piloote kuulata.Mina teeks seda meeleldi. :)
User avatar
Kpe
Posts: 660
Joined: Thu Apr 02, 2009 15:16
Location: Tallinn

Post by Kpe »

Videos nähtud kopter Po-105 on spetsiaalselt selliste aerobaatiliste trikkide jaoks konstrueeritud. Teine teadaolev on Lynx. Eestis kumbki esindatud pole. Pole nähtavasti ka pädevusega piloote. Kunagi küll üks kodanik üritas midagi Shweizeriga. Tagurpidi seda keerata muidugi ei soovitata :D . Ja inverted flight´i ühegi "päris" kopteriga ikka ei tee.
Isiklikult piloot ei ole, aga see eest "päris" helikopterile väga lähedal seisev siiski. Tegelikult kipun arvama, et tean suurtest kopteritest vist isegi rohkem, kui oma Caliberist :D .
Võin suurima heameelega jagada oma teadmisi asjast huvitatutega.
Kodanikunimi on Kalle.
User avatar
Kpe
Posts: 660
Joined: Thu Apr 02, 2009 15:16
Location: Tallinn

Post by Kpe »

Ja autorotatsioon ongi autorotatsioon. Muide päris huvitav kogemus selle sooritamise ajal pardal ise olla.
User avatar
prosper
Posts: 1621
Joined: Mon May 11, 2009 18:22
Location: Hiiumaa
Contact:

Post by prosper »

Ise ei ole pardal siis olnud aga vaadates noori(hulljulgeid) piloote ning märja seljaga kopterist väljuvat Christerit(oli õpetaja nimi)arvan jah et see on kogemus .
Muidugi jama on see et selles firmas õpetatud piloodid on seotud Stockholmis toimunud sularaha rööviga. :?
User avatar
tulnuk
Posts: 539
Joined: Mon Aug 01, 2005 1:33
Location: tartu

Post by tulnuk »

aretaja
Posts: 280
Joined: Mon Sep 14, 2009 19:31

Post by aretaja »

nagu ka siin videos näha, kui kopter tagurpidi läks, hakkas maapoole kukkuma nagu kivi.
User avatar
felch
Posts: 1462
Joined: Wed Apr 22, 2009 16:48
Location: Tallinn, Nõmme
Contact:

Post by felch »

Et siis õhus püsimise aja pikendamiseks peaks tagurpidi lennates rootori pöördeid kõvasti alla tõmbama ?
Aga too spets kopter - ta hakkas samuti kiirelt kukkuma. Kas temal ei saa samuti labanurka negatiivseks sättida?
Pole midagi paremat halvast ilmast !
User avatar
mart63
Posts: 2508
Joined: Mon Jul 24, 2006 16:44
Location: Tallinn,Mustamäe

Post by mart63 »

Jõud hoopis teised, labad ei peaks vastu ja "selili" olekus ning negatiivse labanurgaga pidavat labad sababoomi rammima..
User avatar
Kpe
Posts: 660
Joined: Thu Apr 02, 2009 15:16
Location: Tallinn

Post by Kpe »

Hetkelises seliliolekus tuleb labanurk viia nulli ja pöörded maksimaalseks. Labad ei paindu läbi (tsentrifugaaljõud) ja moodustavad pööreldes kettakujulise kande(tõste)pinna. See kõik eeldab loomulikult piisavat horisontaalkiirust. Horisontaalkiirus on äärmiselt oluline ka autorotatsiooni sooritamisel positiivse labanurga korral. RC kopter teeb samad trikid null horisontaalkiirusega ära just tänu negatiivse labanurga seadmise võimalusele. "Päris" kopteritel ei ole negatiivne labanurk otstarbekas ja muudaks lennumasina mõttetult raskeks ja keeruliseks. Eesmärgid on ju erinevad.
User avatar
Kpe
Posts: 660
Joined: Thu Apr 02, 2009 15:16
Location: Tallinn

Post by Kpe »

Vahelduseks väike näide, mida teeb samal ajal pealaba ots :D . Mudelistidel pole muretsemiseks põhjust :D :D


http://www.youtube.com/watch?v=Ug6W7_ta ... PL&index=9
User avatar
titan
Posts: 981
Joined: Fri May 15, 2009 17:10
Contact:

Post by titan »

tulnuk wrote:Sarnase kaliibriga video: http://www.youtube.com/watch?v=lXNCZlQc ... re=related
Hmm...mitu crashi enne, kui selline siht sisse sai...
Mõnes paigas oli ka propse maas näha, kus siht kitsaks vist jäänd... :D :D
Aga lennuplatsil on Kalle ennegi mehi oma huvitava jutuga päriselust köitnud. :wink:
Raptor X50/Airwolf/Mi-24 Hint/Agusta 109/AH-1 Cobra/T-28 Trojan
don`t fly faste then yours angel can fly!
User avatar
prosper
Posts: 1621
Joined: Mon May 11, 2009 18:22
Location: Hiiumaa
Contact:

Post by prosper »

Igati korralik info,mida juhuslikult otsides kulutad tunde ja tunde.Hea on küsida kui keegi teab.Eks igaüks nõustub, et ühe otsingusõna taga netis võib olla miljoneid vastuseid aga teadja käest saad selle palju kiiremini.Ning kui veel raamatutele vihjatakse siis igatahes minu meel läheb küll paremaks. :)Aitähh Kallele! :)
User avatar
tulnuk
Posts: 539
Joined: Mon Aug 01, 2005 1:33
Location: tartu

Post by tulnuk »

Kui targalt inimeselt küsimiseks juba läks, siis miks ei kasutata rootorilabades muutuavat profiili vaid kogu laba on täies pikkuses enamvähem sama profiiliga, kuigi kiirused õhu suhtes on rootori keskel ja servas totaalselt erinevad?
User avatar
hommiku kohvi
Posts: 399
Joined: Thu May 28, 2009 14:14
Location: tallinn

Post by hommiku kohvi »

ühesönaga, kas siis "päris" koperdisega nii, nagu siin videos : http://www.youtube.com/watch?v=nIdjVSWZsHo teha ei saa?
mõtlen just seda osa, kus kopter liigub nina üleval edasi-tagasi
-------------
"Helicopters don't fly as much as they beat the air into submission"
-------------
Pakun 3D printimise teenust
User avatar
mart63
Posts: 2508
Joined: Mon Jul 24, 2006 16:44
Location: Tallinn,Mustamäe

Post by mart63 »

Ei saa, ei suuda ju selili lennatagi.. :D
User avatar
titan
Posts: 981
Joined: Fri May 15, 2009 17:10
Contact:

Post by titan »

Kpe wrote:Vahelduseks väike näide, mida teeb samal ajal pealaba ots :D . Mudelistidel pole muretsemiseks põhjust :D :D
http://www.youtube.com/watch?v=Ug6W7_ta ... PL&index=9
siin möödub 19 sekundi jooksul laba vaid 3 korda sabarootorist.
Raptor X50/Airwolf/Mi-24 Hint/Agusta 109/AH-1 Cobra/T-28 Trojan
don`t fly faste then yours angel can fly!
User avatar
Kpe
Posts: 660
Joined: Thu Apr 02, 2009 15:16
Location: Tallinn

Post by Kpe »

"Päriskopteri" :D labad on veidi teise ehitusega ja ka töötavad sellest järelduvalt veidi teisiti. Eelpoolesitatud videos on näha elav näide labaotsa käitumisest. Labad tunduvalt elastsemad kui süsinik/klaasfiiber. RC kopteril nii ei ole. Labade asümmeetrilist profiili kasutatakse uuematel kopteritüüpidel ja labadest tekkiva müra vähendamiseks (erinevad labaotsa kujud). Asümmeetria kogu laba pikkuses oleks jällegi lisakoormus labahoidjale ja kogu pearootorile. Labaotsa poolt antav suurem tõstejõud jagatakse ühtlaselt (tänu laba elastsusele) kogu labapikkuse peale...... Ja vot siin on vaja juba paberit ning pliiatsit :D :D . Nutikamad saavad ehk muidu ka aru :D .
Aga igatahes meeldiv on olla kasulik. Püüan ka edaspidi selleteemalistele küsimustele vastata :D
User avatar
Kpe
Posts: 660
Joined: Thu Apr 02, 2009 15:16
Location: Tallinn

Post by Kpe »

titan wrote:
Kpe wrote:Vahelduseks väike näide, mida teeb samal ajal pealaba ots :D . Mudelistidel pole muretsemiseks põhjust :D :D
http://www.youtube.com/watch?v=Ug6W7_ta ... PL&index=9
siin möödub 19 sekundi jooksul laba vaid 3 korda sabarootorist.
Tegemist ikka tunduvalt aeglasema esitusega. Nii öelda R vilgub :D
User avatar
titan
Posts: 981
Joined: Fri May 15, 2009 17:10
Contact:

Post by titan »

Seda pärast minagi arvutades mõtlema jäin, aga on neil ju rootori pöörded megaväiksed ka. Kunagi sa sellise arvutusliku näite tõid ka ja pöörete arv jäi uskumatult väikseks, kui ma õieti aru sain, ei pidavat seda eriti nagu kuskil avaldatamagi.
Raptor X50/Airwolf/Mi-24 Hint/Agusta 109/AH-1 Cobra/T-28 Trojan
don`t fly faste then yours angel can fly!
User avatar
Kuno
Posts: 1436
Joined: Tue Apr 11, 2006 18:03
Location: Tallinn

Post by Kuno »

pöörete arv jäi uskumatult väikseks, kui ma õieti aru sain
mul on kuskilt meelde jäänud,et kopteri pearootor teeb mingi 100-120 p/min?
[J]
Posts: 2776
Joined: Sun Aug 28, 2005 22:42
Location: Tallinn

Post by [J] »

Pöörete arv petab ära.
Maksab laba punktide liikumise kiirus õhus. Veel parem kui arvestada ka laba laiust (kõõlu). Kokku saame Reynoldsi arvu ja selles need vingete pööretega mudelkopterid pole sugugi võitjate poolel!
User avatar
prosper
Posts: 1621
Joined: Mon May 11, 2009 18:22
Location: Hiiumaa
Contact:

Ok!

Post by prosper »

Aga on siis ka parim valem või siis ehk parimad kõverad seadistusel et kopter sujuvalt lendama õpetada? .LOOMULIKULT on see kõik heas piloodis ka kinni ja harjutamises.Aga siiski alguseks.Ning nagu eluski et otsitakse oma kõrvale ideaalseid inimesi, Siis mis oleks IDEAAL kopteri näitajad ?.Mida peaks jälgima? .Ma enam vähem arvan mis vastuseid minu küsimusele tuleb aga püüdke olla asjalikud ja arvamust avaldada.Ehk siis saab alustaja korraga palju häid soovitusi mida silmas pidada. :) Ma kindlasti ei mõtle hard lendamist-seda hirmsat rabelemist (küll igaüks hindab selle saavutamisel oma võimeid ja raha voogusid)No asi läheb küll RC kasti aga juttu võib teha ka "päris"kopteritele viidates ja selgitades. :)
Last edited by prosper on Wed Nov 11, 2009 20:58, edited 1 time in total.
User avatar
Kpe
Posts: 660
Joined: Thu Apr 02, 2009 15:16
Location: Tallinn

Post by Kpe »

Siis suurest kopterist.... 100-120 p/min. on tõesti mingi selline suvaline keskmine. Kuid ainult pööretest jääb jah väheks, nagu ka eelpool mainiti. Olulised on pealabade pikkus/laius/kuju/arv, mootori võimsus ja oodatav kopteri stardimass selle kõige juures. Kõik need näitajad on omavahel seoses ja ainult ühest arvutusvalemist jääb siin kindlasti väheks.
Ära ei tohi unustada ka sabarootorit. On temagi ju kogu selle agregaadi oluline osa ja vajab mingit ressurssi efekti andmiseks.
User avatar
Kpe
Posts: 660
Joined: Thu Apr 02, 2009 15:16
Location: Tallinn

Post by Kpe »

Huvitav, kas kellelgi on andmeid selle kohta milline on RC helikopteri laba kõige efektiivsem punkt?
Suurtel helikopteritel on selleks punktiks 0,7 labapikkuse 1 juures.
User avatar
prosper
Posts: 1621
Joined: Mon May 11, 2009 18:22
Location: Hiiumaa
Contact:

Post by prosper »

ok,võibolla loll küsimus aga kas seda saab arvutada ja kas see on ka millestki sõltuv;näiteks profiil ,laius, pikkus?? Ja kuidas on see päris kopterite puhul? :? :roll:
User avatar
JT
Posts: 94
Joined: Wed May 17, 2006 12:04
Contact:

Post by JT »

Tõsise kopteridünaamika huvi korral on võimalik lugemiseks saada raamat "Bramwell’s Helicopter Dynamics", Second edition.

Autoriteks on A. R. S. Bramwell, George Done ja David Balmford.
Asi on pdf kujul.

Tegemist on ühega parimatest teooriaraamatutest, kui just mitte kõige paremaga.

SISUKORD:

Preface to the second edition vii
Preface to the first edition ix
Acknowledgements xi
Notation xiii
1. Basic mechanics of rotor systems and helicopter flight 1
2. Rotor aerodynamics in axial flight 33
3. Rotor aerodynamics and dynamics in forward flight 77
4. Trim and performance in axial and forward flight 115
5. Flight dynamics and control 137
6. Rotor aerodynamics in forward flight 196
7. Structural dynamics of elastic blades 238
8. Rotor induced vibration 290
9. Aeroelastic and aeromechanical behaviour 319
Appendices 360
Index 371

-----------------------
Kui on soovi, saada mulle e-mail.
Post Reply