Pildid: http://users.tkk.fi/~jkarppin/f3a/ec2006/index.html
Soomlaste foorumi teema: http://lennokit.net/viewtopic.php?t=8555
RC Universe foorumi teema: http://www.rcuniverse.com/forum/m_4631804/tm.htm
Kõik võistluslennukid on tänapäeval üllatavalt sama välimusega, kuigi tootjaid mitmeid!
lennokit.net põhjal: Populaarseimad mootorid Hacker 25tk, YS 18tk, OS 7tk. 1tk webra, 1tk bensiini SM-30, 1tk AXI, 1tk Plettenberg ja 1tk Cyclon. Sisepõlemis ja elektrimootorid seega umbes 50/50 ja elektrimootorites "outrunnerid" vähem populaarsed! Futaba 14MZ 17tk, Graupner MC24 12tk, Futaba 9Z 11tk, veel Futabat 8tk, JR 10X 4tk ja veel JR/Graupner 3tk.
Soomlasest võistleja Kimmo mõtlemapanev kommentaar: "Niipalju oleme vähemalt õppinud, et riistad peavad olema sellised, et lennata võib iga ilmaga. Õppida võiks kasvõi RC-allveelaevadelt Elektroonika tuleb kaitsta nii, et ka tugev vihm ei segaks. Saatja peab olema hästi kaitstud ja piloodil vähemalt vihmakeep ja saapad". Esimene samm "meie" puhul oleks muidugi korralikult kilega kaetud lennukid ja seest lakitud kered. Võistlustel sadas vist 4 päeva, piltidelt täpsemalt näha vihmailma ja -varustust!
Soomlased:
Mootori helitugevuse mõõtmine, et vastaks reeglitele:
http://users.tkk.fi/~jkarppin/f3a/ec200 ... rge_9.html
"F3A" mudellendurite unistuste stardirada:
http://users.tkk.fi/~jkarppin/f3a/ec200 ... rge_6.html
"turbulents-teip" tiival:
http://users.tkk.fi/~jkarppin/f3a/ec200 ... rge_2.html
F3A maailmatasemel komplekt (eeldatav hind 90-100 tuhat krooni):
http://users.tkk.fi/~jkarppin/f3a/ec200 ... rge_4.html
Futaba 14MZ modifikatsioon:
http://users.tkk.fi/~jkarppin/f3a/ec200 ... rge_6.html
ASH26 1:3 plaaner:
http://users.tkk.fi/~jkarppin/f3a/ec200 ... ge_16.html
Lennuk seest (3m Katana-s kõik x4):
http://users.tkk.fi/~jkarppin/f3a/ec200 ... ge_27.html
Tase:
http://users.tkk.fi/~jkarppin/f3a/ec200 ... ge_37.html
Finaalis 2 teada kava ja 2 teadmata kava, kava õppimisvahend:
http://users.tkk.fi/~jkarppin/f3a/ec200 ... rge_1.html
F3A 2006 Euroopa Meistrivõistluste järelkaja
F3A 2006 Euroopa Meistrivõistluste järelkaja
Lauri Laidna - www.pistik.com
Lugesin just soomlaste arvamusi. LiPode ja kontaktivaba mootoriga saab aeglasema lennukiiruse ja kogu kava läbitakse umbes 6+ minutiga, sisepõlekatega umbes 5+ minutiga!
Pole küll arvutanud, kuid võib arvata, et taoline mudel elektrikana läheb isegi kokkuvõttes kallimaks. Samas mulle on alati elektrikad sisepõlemismootoritest rohkem meeldinud kasutusmugavuse tõttu. Kui nüüd eestis F3A elustada (kasvõi põhjamaade Sport kava lendamisega alustades) võiks siis ehk ka juba elektrikad lendama lubada?!
Ürituse ametlik pildigalerii siin: http://www.em06.ch/pictures/album/index.html
Lennusektori markeering ja start:
Pole küll arvutanud, kuid võib arvata, et taoline mudel elektrikana läheb isegi kokkuvõttes kallimaks. Samas mulle on alati elektrikad sisepõlemismootoritest rohkem meeldinud kasutusmugavuse tõttu. Kui nüüd eestis F3A elustada (kasvõi põhjamaade Sport kava lendamisega alustades) võiks siis ehk ka juba elektrikad lendama lubada?!
Ürituse ametlik pildigalerii siin: http://www.em06.ch/pictures/album/index.html
Lennusektori markeering ja start:
Lauri Laidna - www.pistik.com
Sõna otseses mõttes proffide vigurlennumootorid, propid ja akud:
http://www.hacker-motor.com/deutsch/akt ... cht02.html
Väga hästi lennata saab loomulikult ka palju-palju odavamate riistadega.
http://www.hacker-motor.com/deutsch/akt ... cht02.html
Väga hästi lennata saab loomulikult ka palju-palju odavamate riistadega.
Ma pole küll aru saanud,miks ei võiks eestis,kui hakkame võistlema,lennata elektri jõul,ei ole ju öeldud,mis kütust mudel tarbima peab.Ise pooldan siiski esialgu sisepõlemismootoreid ja eks esialgu ole põhikriteeriumiks hind.Praegu tundub siiski,et sisepõlemismootorit (metanooli) on lihtsam ekspluateerida.Samas ei välista,et see arvamus võib muutuda.Praegu tundub küll,et elektrimootoriga lendamiseks tuleb omada päris palju spets varustust (laadijad jmt.) ja tundub,et peab olema ka üsna haritud,et osta vajalik varustus normaalse raha eest.Ka kestavad akud põllul suht lühikest aega ja lennuki uuesti "tankimine" võtab päris tüki aega või peab omama mitut akut.
Huvitav,millal esimest F3A elektrilennukit põllul näeme?
Huvitav,millal esimest F3A elektrilennukit põllul näeme?
Vigurlennu kõige värskem FAI reeglistik on siin:
ftp://www.fai.org/sporting_code/sc4/sc4.f3a.06.v2.zip
Kui elektrimootoriga starti ei lasta, oleks lugu FAI jaoks lausa kriminaalne ja õige oleks keelu autoritel FAI litsensist ilmajäämine! Ka klassi ametlik nimetus on kaasajal Radio Controlled Aerobatic Power Model Aircraft ja ainult üle 42 Voldi ei tohi olla.
Ma ei usu, et meil leiduks minevikus elavaid, selliste asjade otsustamisõigusega inimesi.
ftp://www.fai.org/sporting_code/sc4/sc4.f3a.06.v2.zip
Kui elektrimootoriga starti ei lasta, oleks lugu FAI jaoks lausa kriminaalne ja õige oleks keelu autoritel FAI litsensist ilmajäämine! Ka klassi ametlik nimetus on kaasajal Radio Controlled Aerobatic Power Model Aircraft ja ainult üle 42 Voldi ei tohi olla.
Ma ei usu, et meil leiduks minevikus elavaid, selliste asjade otsustamisõigusega inimesi.
F3A tipp-meestel on brushlessid sellepärast, et nii saavad nad oma oskusi paremini lennus väljendada. Lend aeglasem, mootori töörezhiimiga pole muret jne. Mingi probleem pidi olema "propelleriga pidurdamine", mis elektrika puhul pole "see" mis kolbmootoril - seda ei oska ise küll kommenteerida.
Eestis pole veel mõtet brushless+lipo komplektiga lennata. Kokkuvõttes läheb see kallimaks ja kuni lennutamisoskused tipulähedased pole, ei tasu ära. Kaks komplekti LiPo akusid soetada on päris kulukas, ühe komplektiga ei tule hästi välja. Kuigi ka Graupneril paar elektri F3A mudelit täitsa olemas
F3A põhireeglid ülalolevast lingist:
5.1.2:
* Maksimaalne tiivaulatus 2m
* Maksimaalne pikkus 2m
* Maksimaalne mass 5kg (ilma kütuseta)
* Veosüsteemi piirangud: Mistahes sobilik energia-allikas välja arvatud tahked kütused, gaasilised või vedeldatud gaasilised kütused. Elektriga mudelil on piirang veosüsteemile maksimaalselt 42 volti.
* Maksimaalne lubatud müratase on 94dB(A) mõõtetuna 3m kauguselt kõval pinnal (betoon). Muruplatsil vms on lubatud kuni 92dB(A). Mõõdetakse enne igat lendu.
* Lubatud EI ole side/telemeetria lennukilt maha
* Lubatud EI ole auto-piloot (inertsi, gravitatsiooni või maapinna jälgimise järgi toimiv)
* Lubatud EI ole eel-programmeeritud lennuki juhtimise rezhiimid ega ka automaatsed ajastus-süsteemid.
* Lubatud EI ole ka kõne-tuvastus (voice recognition) süsteemid
Üldiselt tasub kindlasti reeglistik läbi lugeda, kui ingliskeel vähegi suus. Need paar rida tõlkisin vabas vormis ära, kuna seal vastused just viimati platsil kerkinud küsimustele
Kui hakkame näiteks SPORT kava lendama, siis peaks reeglistikuks võtma FAI reeglistiku ja kindlasti mitte piirama lubatut. Pigem vajadusel lubama rohkem, et võimalikult palju osaleijaid tuleks.
Eestis pole veel mõtet brushless+lipo komplektiga lennata. Kokkuvõttes läheb see kallimaks ja kuni lennutamisoskused tipulähedased pole, ei tasu ära. Kaks komplekti LiPo akusid soetada on päris kulukas, ühe komplektiga ei tule hästi välja. Kuigi ka Graupneril paar elektri F3A mudelit täitsa olemas
F3A põhireeglid ülalolevast lingist:
5.1.2:
* Maksimaalne tiivaulatus 2m
* Maksimaalne pikkus 2m
* Maksimaalne mass 5kg (ilma kütuseta)
* Veosüsteemi piirangud: Mistahes sobilik energia-allikas välja arvatud tahked kütused, gaasilised või vedeldatud gaasilised kütused. Elektriga mudelil on piirang veosüsteemile maksimaalselt 42 volti.
* Maksimaalne lubatud müratase on 94dB(A) mõõtetuna 3m kauguselt kõval pinnal (betoon). Muruplatsil vms on lubatud kuni 92dB(A). Mõõdetakse enne igat lendu.
* Lubatud EI ole side/telemeetria lennukilt maha
* Lubatud EI ole auto-piloot (inertsi, gravitatsiooni või maapinna jälgimise järgi toimiv)
* Lubatud EI ole eel-programmeeritud lennuki juhtimise rezhiimid ega ka automaatsed ajastus-süsteemid.
* Lubatud EI ole ka kõne-tuvastus (voice recognition) süsteemid
Üldiselt tasub kindlasti reeglistik läbi lugeda, kui ingliskeel vähegi suus. Need paar rida tõlkisin vabas vormis ära, kuna seal vastused just viimati platsil kerkinud küsimustele
Kui hakkame näiteks SPORT kava lendama, siis peaks reeglistikuks võtma FAI reeglistiku ja kindlasti mitte piirama lubatut. Pigem vajadusel lubama rohkem, et võimalikult palju osaleijaid tuleks.
Lauri Laidna - www.pistik.com
Lihtsat vigurlennuprogrammi saab väga edukalt ka lihtsa, mingi kerge, odava, umbes 1,2 meetrisega lennata. Saab hakkama outrunner mootoriga, mis ei vaja kallist reduktorit jne.
http://www.extremeflightrc.com/video/EF ... _2b_sm.wmv
Suurim probleem oleks LiPo aku, mis ei talu räpakat kasutajat. Hakkama saaks ka NiMh-ga.
http://www.extremeflightrc.com/video/EF ... _2b_sm.wmv
Suurim probleem oleks LiPo aku, mis ei talu räpakat kasutajat. Hakkama saaks ka NiMh-ga.