Tiibade ühendustoru jämeduse valik ja konstruktsioon

Ehitusnipid, materjalid, joonised, konstruktsioon...
Post Reply
User avatar
mart63
Posts: 2508
Joined: Mon Jul 24, 2006 16:44
Location: Tallinn,Mustamäe

Tiibade ühendustoru jämeduse valik ja konstruktsioon

Post by mart63 »

Kas on mõni rusikareegel või valem, millega valida tiivatoru lennukile.
Tiivaulatus ~1.7m ,tiib kitsenev; keskelt ~40cm, otsast ~20cm, lennuki kaal 4-5kg vahele.
Last edited by mart63 on Thu Mar 11, 2010 15:12, edited 1 time in total.
User avatar
tulnuk
Posts: 539
Joined: Mon Aug 01, 2005 1:33
Location: tartu

Post by tulnuk »

Minu pakkumine oleks vähemalt pool profiili paksusest, olenevalt sellest, mida lennukiga tegema hakkad.
User avatar
mart63
Posts: 2508
Joined: Mon Jul 24, 2006 16:44
Location: Tallinn,Mustamäe

Post by mart63 »

F3A lennuk, profiil 12% paks, seega keskelt umbes 5cm. 25mm, 1mm seinaga alumiiniumtorust peaks piisama siis?
User avatar
tulnuk
Posts: 539
Joined: Mon Aug 01, 2005 1:33
Location: tartu

Post by tulnuk »

Ehk isegi suts õhema seinaga oleks vast täitsa pädev.
User avatar
mart63
Posts: 2508
Joined: Mon Jul 24, 2006 16:44
Location: Tallinn,Mustamäe

Post by mart63 »

Aga kust sellist õhukseseinalist saada, ehituspoest alla 1mm seinaga vist ei leia.
User avatar
tulnuk
Posts: 539
Joined: Mon Aug 01, 2005 1:33
Location: tartu

Post by tulnuk »

Mõne jurakama kopteri sabapoom ei sobiks?
[J]
Posts: 2776
Joined: Sun Aug 28, 2005 22:42
Location: Tallinn

Post by [J] »

Mina vaataks süsiplasti poole:
http://shop.ne-aero.com/product.sc?productId=46
Võrreldes segast marki alumiiniumiseguga meeletult tugev ja kerge.
Täiesti isetehtav seejuures.
User avatar
mart63
Posts: 2508
Joined: Mon Jul 24, 2006 16:44
Location: Tallinn,Mustamäe

Post by mart63 »

Esialgu uurib alumiiniumi, söest isetegemine läheb liigseks leiutamiseks ning poehind on vähe teisest liigast kui alumiinil.
User avatar
Ropka
Posts: 1450
Joined: Mon Jun 12, 2006 16:47
Location: Tallinn

Post by Ropka »

Proplastikus ma nägin mingit valikut alutorusid
kogun vanu vene lennukimootoreid
User avatar
tarmotaja
Posts: 119
Joined: Wed Jul 05, 2006 13:43
Location: Märjamaa

Post by tarmotaja »

Leidsin midagi sellist:
http://www.mh.ttu.ee/priitp/Tugevusopet ... aindel.pdf

Selle järgi saaks ju toru lausa välja arvurada. Vaja teada vaid materjali mõningaid parameetreid. Teed väikese koormusskeemi ning vaatad, et arvutuslikud pinged ei ületaks materjali lubatavaid näitajaid.

Olen endale pidulikult lubanud, et järgmisel lennukil arvutan kõikide vidinate tugevused välja.... kuid läinud on nagu alati. Piisava jämedusega toru vastu ei saa ükski arvutus ( kuigi sellest tuleb meeletu lisakaal ).

Tarmo
User avatar
mart63
Posts: 2508
Joined: Mon Jul 24, 2006 16:44
Location: Tallinn,Mustamäe

Post by mart63 »

Arvutuseks ilmselt vaja ka täpseid andmeid toru materjali kohta jne, ilmselt on lihtsam malli võtta teistelt samasuurtelt mudelitelt.
2m Aquila F3A'l on näiteks 25mm toru. Mul 1.8m F3A peal oli 18mm toru, vat too oli liiga pehme, 25mm võiks siis suht paras olla juba.. :)

Järgmine küssa, millest teha torule hülss, mille tiiva sisse liimin? Eelmisele tegin jõupaberist pva'ga, ilmselgelt mitte parim lahendus. Tehakse vist vaigust ja klaasriidest, kuid mida panna toru ja vaiguse riide vahel?
[J]
Posts: 2776
Joined: Sun Aug 28, 2005 22:42
Location: Tallinn

Post by [J] »

User avatar
Kuno
Posts: 1436
Joined: Tue Apr 11, 2006 18:03
Location: Tallinn

Post by Kuno »

Tehakse vist vaigust ja klaasriidest, kuid mida panna toru ja vaiguse riide vahel?
mine http://www.composite.ee/?lang=est&m1=tooted&m2=kiud
ja osta sealt kõik vajalik - süsisukk,vaik ja spets kile,mille keerad vormiks oleva toru ümber,et vaik külge ei jääks.Ultimate'le tegin kõik tiivasisesed torud nii - korraga õnnestus kuni 80 cm pikkune 22mm läbimõõduga toru teha.Kui tahad kogemusi vahetada,helista.
User avatar
mart63
Posts: 2508
Joined: Mon Jul 24, 2006 16:44
Location: Tallinn,Mustamäe

Post by mart63 »

Mis see orienteeruv hind tulla võib? Larit (helesinine) vaiku on muidu olemas kah. Kas see kile jäetakse ka pärast sinna toru sisse?
Edit:
Praeguse plaani kohaselt tuleks tiib midagi sellist:
Image
Valgest penost ja polüretaaniga peale liimitud 1.5mm balsa. Tiib tuleb lõigata kahes osas, sisemine sektsioon on tiivatorule mõeldud avaga.
Kas on mõni põhimõtteline viga sees, või võiks selliselt täitsa teha?
User avatar
Kuno
Posts: 1436
Joined: Tue Apr 11, 2006 18:03
Location: Tallinn

Post by Kuno »

Tiib tuleb lõigata kahes osas, sisemine sektsioon on tiivatorule mõeldud avaga
ei ole tingimata vajalik ava vahu sisselõigata - lihtsam on see pärast lihtsalt sama tiivatoruga puurida.
Kas see kile jäetakse ka pärast sinna toru sisse?
ei,see kile tuleb pärast vaigu küljest lahti.Kile on nii õhuke,et pärast toru seest eemaldamist on lõtk saadud toru ja vormina kasutatud toru vahel täpselt paras,et tiivad ilusti kokku - lahti käiksid.
User avatar
mart63
Posts: 2508
Joined: Mon Jul 24, 2006 16:44
Location: Tallinn,Mustamäe

Post by mart63 »

Traadiga lõigatud ava jääb tunduvalt täpsem ja tööd ka vähem.
User avatar
tulnuk
Posts: 539
Joined: Mon Aug 01, 2005 1:33
Location: tartu

Post by tulnuk »

Mina hõõruks toru tavalise küünlaga kuni torul ühtlane kiht peal. Keeraksin klaasriide peale ja seejärel keeraksin vhs kassetist võetud lindi spiraalselt sinna peale, et üleliigne vaik välja pressida. Hiljem, kui toru niisama maha ei tule, võib keevat vett peale valada, et vaha üles sulaks. Pikki 50-60cm pikki raketikeresid (2 kihti 18g/m2 klaasriiet) on nii aastaid tehtud.
[J]
Posts: 2776
Joined: Sun Aug 28, 2005 22:42
Location: Tallinn

Post by [J] »

Võrreldes teemaga
http://forum.pistik.com/viewtopic.php?t ... 364886afa0
on profiilile 2% paksust juurde tulnud!
Mina teeks otsast 0012 ja keskelt 0015 aga eks see ole minu probleem ja teha tuleb kindlasti nii nagu rohkem meeldib!
User avatar
Kuno
Posts: 1436
Joined: Tue Apr 11, 2006 18:03
Location: Tallinn

Post by Kuno »

Traadiga lõigatud ava jääb tunduvalt täpsem ja tööd ka vähem
ei jää täpsem ja teha on keerulisem.
Mina hõõruks toru tavalise küünlaga kuni torul ühtlane kiht peal. Keeraksin klaasriide peale ja seejärel keeraksin vhs kassetist võetud lindi spiraalselt sinna peale, et üleliigne vaik välja pressida
milleks leiutada mingeid erilisi meetodeid,kui on olemas spetsiaalne kile,mis ei vaja enam mingeid erimenetlusi,keetmisi ja vahatamisi.Kui tahad ka pealmist pinda siledaks saada,siis keerad selle samase kile ka väljapoole.Kile hind oli täiesti tühine,vist isegi anti vaigu ja suka ostmisel pealekauba.
User avatar
mart63
Posts: 2508
Joined: Mon Jul 24, 2006 16:44
Location: Tallinn,Mustamäe

Post by mart63 »

Aga kuidas uuristada täpselt 90 kraadise nurga all seda auku? Mis see sukk ja vaik orienteeruvalt maksma läksid?
User avatar
Kuno
Posts: 1436
Joined: Tue Apr 11, 2006 18:03
Location: Tallinn

Post by Kuno »

Aga kuidas uuristada täpselt 90 kraadise nurga all seda auku?
paned ja kinnitad tiiva laua peale,tõmbad joone ette,kuidas toru minema peab ja annad minna - materjal on ju ülipehme.Tiib peab muidugi enne olema juba balsaga kaetud.Toru otsa võib enne viiliga vähe sakiliseks teha,siis pöörates puurib paremini.
Mis see sukk ja vaik orienteeruvalt maksma läksid?
ausalt öeldes ei mäleta,aga ei midagi erilist.Vaiku jäi mul kõvasti üle,niiet kui hakkad toimetama,küsi.
User avatar
mg3a1@hot.ee
Posts: 372
Joined: Sun Jul 01, 2007 21:44
Location: Pärnu

Post by mg3a1@hot.ee »

http://forum.modelarji.com/viewtopic.ph ... c&start=30

Lehe lõpus on pildid, kuidas toru vahu sisse pannakse.
User avatar
mart63
Posts: 2508
Joined: Mon Jul 24, 2006 16:44
Location: Tallinn,Mustamäe

Post by mart63 »

See ka variant jah, toru lõppu oli omal ka plaan väike ribi ehitada, et toetaks tiba ka balsale.
pipercub
Posts: 516
Joined: Wed Dec 13, 2006 13:10
Location: Tartu

Post by pipercub »

On selline programm - Solidworks. Temaga on võimalik kiiresti ja lihtsalt modelleerida selliseid asju.

Näiteks katse leida optimaalne kuju 50cc Extra 330L telikule, kui teha ta 6mm duralumiiniumist.
Materjali pingete simulatsioon sisemise programmiga:
Image


Pitts muffler 50cc ZDZ mootorile. Minul läks 3 tundi, aga möni kiirem vend oleks 20 minutiga ära teinud:
Image


Kui konstrueerida lennuk Solidworksiga kuluks paar kuud tööd, aga võidaks väga palju.
Ükskord loodud mudelit on väga lihtne muuta ja täiustada. Võib suurendada ja vähendada,
valida erinevaid materjale, luua variante. Kaalu ja raskuskeskme leidmine käib automaatselt.
Tugevus(ja muid) arvestusi saab teha ilma aastaid tuupimata. Konstrueerimise vead
ilmnevad juba konstrueerimise käigus, siis kui virtuaalseid detaile kokku hakatakse monteerima, mitte
reaalsete detailide valmistamise käigus. Mudelist saab teha suvalisi jooniseid.
On olemas õpetusi ja näidiseid lennumudelite ja lennunduse alalt.
Lihtne on ka tööd mitme inimese vahel jagada.

Programmipakett on muidugi väga kallis, aga on üliõpilasvariant ja leiab ka muid võimalusi.
korsten
Posts: 50
Joined: Wed Jul 29, 2009 21:57
Location: Harjumaa
Contact:

SW ja lennuki konstrueerimine

Post by korsten »

Solid worksiga kaasas olev Cosmos Xpress ei ole just kõige täiuslikum tööriist. Cosmos Xpressiga ei saa lahendada keerulisi ülesandeid, Solid Worksil on olemas lisa tugevusarvutuste pakett, mis on täiuslik aga maksab OI-OI kui palju. See lihtne vidin mis on SW-ga kaasa pandud on mõeldud paari toreaktsiooni modelleerimiseks, arvutamiseks. Üldiselt oleks kasulik osata tugevusarvutusi arvutada, sest kus sa tead, et programm arvutab õigesti ja tulemus on reaalne. Sama jutt võiks käia ka SW-ga kaasas oleva MoldFlow Xpressi kohta. Kui tahta arvutada toereaktsioone ja simuleerida reaalseid olukordi (näiteks lennuki maandumisel avalduvad jõud süsteemile) siis võiks pöörduda lõplike elementide meetodi poole (LEM), näiteks ANSYS.
Et konstrueerida tervet lennukit SW-s, siis on vaja kuradima head arvutit, sest probleeme võib tekkida lennuki konstruktsioonile kile, kooriku modelleerimisega ja see võib muuta arvuti aeglaseks. Oman kogemust koostudega, kus oli summaarselt üle 500 detaili ja koostu, seal tekkis suuri probleeme joonise genereerimisega, iga lõike ja vaate genereerimine võttis aega, rääkimata joonisele kirjete kandmisest. Kilekooriku modelleerimise ülesanne saab olema päris keeruline ja nõuab päris head SW kasutamisoskust ja tundmist. Mis puudutab konstrueerimis käigus vigade avastamist, siis see vastab tõele. Ise kasutan SW-d üle viie aasta ja ikka leidub midagi mis on uus.
User avatar
mg3a1@hot.ee
Posts: 372
Joined: Sun Jul 01, 2007 21:44
Location: Pärnu

Re: SW ja lennuki konstrueerimine

Post by mg3a1@hot.ee »

korsten wrote:Solid worksiga kaasas olev ...................................................................................ja ikka leidub midagi mis on uus.
Tundub, et katse eksitus meetod on lihtsam kiirem ja võimalik et ka odavam. ((((((:))))))
User avatar
tulnuk
Posts: 539
Joined: Mon Aug 01, 2005 1:33
Location: tartu

Post by tulnuk »

Olen ise jõudnud järeldusele, et solidworks on ilus asi küll näppida ja teha, aga päriselus ise täiesti nullist midagi tegema hakates kipub tekkima siiski probleeme, mida arvutiekraanil ei märganud. Pealegi pole SW meeletust täpsusest eriti tolku, kui detaili ikkagi käevahel valmis voolid.
User avatar
mart63
Posts: 2508
Joined: Mon Jul 24, 2006 16:44
Location: Tallinn,Mustamäe

Post by mart63 »

Toru leitud EhituseABC'st, 25mm duraal, Bauhofis olid palju pehmemast materjalist torud ning max mõõt oli 20mm. Too 25mm meenutab tiba duraali. Tekkis järgnev küsimus, kui pikalt peaks alumiiniumtoru tiiva sisse minema, hülss tuleb tiiva sisse 35cm pikkuselt. Kas 20cm on vähe? Hülsi lõppu ehitan ribi ja ka kohta, kus alumiinium lõppeb.
Too toru pole väga kerge, seega liigselt pikka juppi kaasas vedada ei tahaks. :)
Last edited by mart63 on Sat Mar 27, 2010 21:12, edited 2 times in total.
User avatar
Kuno
Posts: 1436
Joined: Tue Apr 11, 2006 18:03
Location: Tallinn

Post by Kuno »

Hülsi lõppu ehitanribi ja ka kohta, kus alumiinium lõppeb
milleks :?: Kas arvad,et vahust tiib on liiga kerge,et vaja raskemaks teha :?
Muidugi on oht,et kunagi hakkab hülss tiiva vahu sees loksuma,aga oma elukogemusest võin öelda,et see juhtub nii umbes 2 aastase intensiivse kasutusaja jooksul ja seda on suht lihtne polüuretaanliimi abil kõrvaldada.Lihtsam on teha süsiniksukast hülss natuke pikem - meetrise tiiva sisse nii u 50 cm,siis jaguneb koormus paremini.Toru pikkust 20 cm tiiva sisse peaks siis tegelikult isegi piisama.
User avatar
mart63
Posts: 2508
Joined: Mon Jul 24, 2006 16:44
Location: Tallinn,Mustamäe

Post by mart63 »

Torud valmis, ca 30cm pikkused. Ei üritanud kogu pikkust ühes jupis teha, sest kasutasin suvalist õhukest A4 kilekaante kile.. Torud said täpsed ja tugevad, ei kaalu eriti miskit. Pilt tiivatorust, hülssidest ja kasutatud klaasriidest, pildile eriti ilusad ei saanud, kuid teevad oma töö ära.
http://gallery.pistik.com/view_photo.ph ... d=P3220730

PS! Komposiitmaterjalidega mässates soovitan soojalt kasutada kindaid või veelparem, ülekere kilekombinesooni, vastasel korral hakkab jubedalt sügelema.(ei küsi kuidas ma seda tean..) :lol: :(
Post Reply