F3J Baltic Cup, Riidaja 29.05.2010

Arutelu kõigi raadioteel juhitavate plaanerite teemal...
Post Reply
[J]
Posts: 2776
Joined: Sun Aug 28, 2005 22:42
Location: Tallinn

F3J Baltic Cup, Riidaja 29.05.2010

Post by [J] »

Osalesid Eesti, Leedu, Läti ja Soome võistlejad. Võitjad selgusid, nagu ikka kõvatasemelistel võistlustel alles kõige viimaste lendudega.
Mõningad fotod siin:
http://gallery.pistik.com/view_album.ph ... e=album180

Image
mart
Posts: 498
Joined: Tue Aug 15, 2006 16:53
Location: Wermelskirchen

Post by mart »

Oli väga kena üritus!
Parimad maandusid vaid viimase sekundi sisse. Aja ja ruumi tunnetus suurepärane.
Väga köva tase.
[J]
Posts: 2776
Joined: Sun Aug 28, 2005 22:42
Location: Tallinn

Post by [J] »

Siumbrys Ricardas (eespool pildil punase särgiga ja lennuki tiivaotsad punased) oli muuseas viimaste EM-võistluste 6-s. Suurvõistluse tippude tase on selline, et 6. võib tegelikult võita heal päeval maailmas iga võistluse.
[J]
Posts: 2776
Joined: Sun Aug 28, 2005 22:42
Location: Tallinn

Post by [J] »

Üks foto Siumbrys Ricardase "juveliiritööst". Täpselt õigel sekundil maandumismärgile maandumine:
Image
Lennukiks Tartus toodetud "CLUSTER".
User avatar
Oehh
Posts: 1196
Joined: Thu Jul 12, 2007 1:23
Location: Tallinn

Post by Oehh »

Kas need mudelid ongi mõeldud 45-kraadi all maandumiseks :lol:
[J]
Posts: 2776
Joined: Sun Aug 28, 2005 22:42
Location: Tallinn

Post by [J] »

Maailm pole alati see, mis näib!
Lennuk ei tule mitte vile ja 45 kraadise nurgaga maa sisse. Tegelikult lasi nina üksjagu vaikselt maandumismärgile ja vajub ise ka kohe maha.
Kõva tuulega on muuseas kiirus maa suhtes sellistel puhkudel lausa 0, kuigi õhu suhtes näiteks 7 m/s.
Hõljutakse märgi kohal ja õigel hetkel alla!
Rahvusvahelist võistlust tasub külastada. See muudab maailmapildi hoopis teistsuguseks.
Lennuk pöörab ennast alati kõikides suundades ümber raskuskeskme, mitte ümber näiteks kiilu - siit võib arvata palju tal enne maapuudutust kõrgust oli.
User avatar
tulnuk
Posts: 539
Joined: Mon Aug 01, 2005 1:33
Location: tartu

Post by tulnuk »

On liikunud kõlakaid selliste maandumiste keelamiseks FAI tasemel, samas muutuks traditsioonilise maandumise ja pildil nähtud "oda" stiili eristamine väga kahtlaseks.

Ning jah, lennukid on disainitud arvestusega, et peavad selliseid maandumis taluma võistluselt võistlusele - kere ristlõiked on tiivast ettepoole püstipidi elliptilised ning et kogu lennuki mass jääb alla 2000g, pole jõud ehk nii suured, arvata võiks.

Samas olles Richardase vastu ise korduvalt võistelnud, võin öelda küll, et miski pole võimatu. Tänapäevase lennuki ja mõnetise mullis püsimise ja maandumise oskusega on väga vabalt võimalik kõigile Balti riikide tegijatele kandadele astuda. Oluline on vältida võistlushasarti, mis kipub lennukitele destruktiivselt mõju omama - tegu on siiski vaid hobiga.
juksrace
Posts: 77
Joined: Wed Jun 03, 2009 23:44
Location: Tartu

Post by juksrace »

Kas sarnast oda stiilis maandumist harrastavad ka F5 plaanerid millel mootor ninas on?
[J]
Posts: 2776
Joined: Sun Aug 28, 2005 22:42
Location: Tallinn

Post by [J] »

Pildi "odal" ju nina maandumisringile toetatud ja maa sees püsti ta millimeetritki pole. Sellise pildi võib saada väga vaikselt ja tasaselt maandumiselt.
Kui poole meetri kõrgusel oleval lennukil nina alla suruda tõuseb saba püsti, sest kere ju ei paindu nagu uss. Kere nurk ei iseloomusta sellisel lennukil enamasti viimase 10 meetri trajektoori.
Maandumisklapid tõmmatakse hetk enne maapuudutust sisse, et servosid ei väänaks.
Mina ei näinud F3 ega F5 ühtegi "maa sisse püsti" maandumist.
Kaasaegsed maandumisklappidega lennukid tuli seal 3 meetri kõrguselt 3 meetri kaugusele lausa "paitades" maha. Tugeva tuule tõttu oli see suur kõrgusekaotamine tihti väga meelejääv ja efektne.
Oda stiili ei soovitaks, sest mujal pole tihti pehme maa ja pikk roheline rohi, nagu Eestis. Hooga mahatulnud lennuk võib libiseda kivikõvaks kuivanud tolmaval maapinnal lausa ringist välja. Eestis jääb sinna, kus maad puudutas.
Plaanerite klapid on enamasti väga efektiivsed ja maha on võimalik tulla vaid "kopsuga", "oda" laskmiseks peaks eriliselt pingutama.
F5J ja F3J peamine vahe on rohkem ülesvedava elektrimootori asukohas.
[J]
Posts: 2776
Joined: Sun Aug 28, 2005 22:42
Location: Tallinn

Post by [J] »

Järgmine BalticOpeni osavõistlus peetud:
http://www.nakotne.com/news.php
Image
[J]
Posts: 2776
Joined: Sun Aug 28, 2005 22:42
Location: Tallinn

Post by [J] »

Jäi ette üks tõeline "oda" stiili pilt kah:
Image
[J]
Posts: 2776
Joined: Sun Aug 28, 2005 22:42
Location: Tallinn

Post by [J] »

Veel kord "oda stiilist", sest jäi ette hea asja selgitav video.
Foto sellelt videolt:
Image
Tegelikud sündnused Joe Wurtsi maandumisel:
http://www.youtube.com/watch?v=oCw3zcBX ... re=related
Mees ei paista eriti rõõmus, sest tuli pool sekki liiga vara.
Last edited by [J] on Sun Aug 15, 2010 15:02, edited 1 time in total.
User avatar
mart63
Posts: 2508
Joined: Mon Jul 24, 2006 16:44
Location: Tallinn,Mustamäe

Post by mart63 »

Päris "joonele" keegi pihta ei saanudki või ei pidanudki?
User avatar
tulnuk
Posts: 539
Joined: Mon Aug 01, 2005 1:33
Location: tartu

Post by tulnuk »

"Joon" on tegelikult lihtsalt mõõdulint, mille abil hiljem maandumistäpsust mõõdetakse. Pihta pidi saama umbes 20cm suurusele neoonvärviga maha märgitud ringile (st selle keskohale) - ning määndumistäpsuseks märgiti tegijatele onudele kohati alla sentimeetri.
User avatar
mart63
Posts: 2508
Joined: Mon Jul 24, 2006 16:44
Location: Tallinn,Mustamäe

Post by mart63 »

Aaa, no selge. Videos neid neoonlatakaid näha polnud. Aga alla cm täpsus, wow! :shock:
[J]
Posts: 2776
Joined: Sun Aug 28, 2005 22:42
Location: Tallinn

Post by [J] »

Wurtsi sellel lennul protokolli järgi 45 cm aga tal oli ka hulgem mõnesentimeetrisi sellel võistlusel.
Post Reply