Kiiruseregu võimsuse arutelu

Arutelu kõigist mootoritest ja sellega seonduvast... elektrimootorid, sisepõlemismootorid, kiiruseregulaatorid jms
Marek
Posts: 2912
Joined: Tue Jul 26, 2005 15:43

Post by Marek »

60 A on liiga palju, mootor ei kannata välja...

Andu, kui keegi ei paku kohalikest, siis võime koos nt Lindingerist tellida selle sama, mis ma esimeses postituses mainisin.
User avatar
lauri
Administrator
Posts: 3057
Joined: Wed Jul 20, 2005 23:13
Location: Tallinn, Estonia
Contact:

Post by lauri »

Marek wrote:60 A on liiga palju, mootor ei kannata välja...
Mootor ei tea mitme "amprine" regu sul on, niiet kannatab välja kenasti. Mida võimsam regu (rohkem ampreid kirjas), seda parem. Regu ei kannata mootorit välja, kui see liiga palju "ampreid tahab".
Lauri Laidna - www.pistik.com
nuudel
Posts: 391
Joined: Sat Apr 02, 2011 14:30
Location: TLL/DUB

Post by nuudel »

Kuda siis Marek-i poolt selline pärl, et mootor ei kannata välja :)
Marek
Posts: 2912
Joined: Tue Jul 26, 2005 15:43

Post by Marek »

Tean, et elektris olen nõrk. ESCi tööpõhimõte ei ole päris selge. Kontsulteerin tihti selles osas Tarmo, Mardi või Reivoga. Eks uurin ja puurin mis mu lausel viga oli.
User avatar
Andu
Posts: 323
Joined: Wed Jan 19, 2011 23:06
Location: Tallinn
Contact:

Post by Andu »

60A on ka minu mootori jaoks palju, lisaks jääb ta ka liiga suureks.
Eks kui nädala lõpuks töötavat lahendust pole, peame koos tellima.
nuudel
Posts: 391
Joined: Sat Apr 02, 2011 14:30
Location: TLL/DUB

Post by nuudel »

Mootori jaoks pole regul palju ampreid kunagi ;) Kogu asi sõltub mootori enda voolutarbest ja sellele valitakse vastav regu. Kui mootor tarbib 30 amprit siis 60 amprine regu on kõva küll, kuna mootor kasutab poole regu jõudlusest ainult. Võid kindel olla, et regu ei põle maha siis.
User avatar
Andu
Posts: 323
Joined: Wed Jan 19, 2011 23:06
Location: Tallinn
Contact:

Post by Andu »

Ah või nii.
Last edited by Andu on Mon Feb 13, 2012 22:37, edited 1 time in total.
nuudel
Posts: 391
Joined: Sat Apr 02, 2011 14:30
Location: TLL/DUB

Post by nuudel »

Selgita nüüd elektroonikule natuke oma postituse sisu.
Mida sa väita tahad? Et ESC on vooluvõimendaja?
User avatar
Andu
Posts: 323
Joined: Wed Jan 19, 2011 23:06
Location: Tallinn
Contact:

Post by Andu »

Oleneb, mis mootorist jutt on.
Last edited by Andu on Mon Feb 13, 2012 22:37, edited 1 time in total.
nuudel
Posts: 391
Joined: Sat Apr 02, 2011 14:30
Location: TLL/DUB

Post by nuudel »

Ei testri ja jootekolviga.
Kes sul koolis füsaõpetaja oli, sooviks temaga antuke vestelda :)
User avatar
Andu
Posts: 323
Joined: Wed Jan 19, 2011 23:06
Location: Tallinn
Contact:

Post by Andu »

Tule, räägime.
nuudel
Posts: 391
Joined: Sat Apr 02, 2011 14:30
Location: TLL/DUB

Post by nuudel »

Ja mis sa arvad kes selles vaidluses alla jääb?
User avatar
Tommikuld
Posts: 191
Joined: Sat Nov 27, 2010 15:59
Location: Tallinn

Post by Tommikuld »

kui voolu taha ei ühenda siis käib ka 10A regu
User avatar
Andu
Posts: 323
Joined: Wed Jan 19, 2011 23:06
Location: Tallinn
Contact:

Post by Andu »

Nuudel tõestas vist oma jutu õigsust, vabandan omaltpoolt.
User avatar
lauri
Administrator
Posts: 3057
Joined: Wed Jul 20, 2005 23:13
Location: Tallinn, Estonia
Contact:

Post by lauri »

Toon ühe lihtsa näite:
soojapuhur = mootor
kaitse elektrikilbis = regulaator

Kui ühendad 2kW soojapuhuri seinakontakti, hakkab see sooja puhuma. Kaitse elektrikilbis on tekkiva voolutugevuse jaoks piisav ja kõik toimib kenasti. Selgub aga, et 2kW soojapuhurist ei piisa ja ostad uue 4kW soojapuhuri. Ühendad selle seinakontakti ja kaitse elektrikilbis põleb maha. Kaitse oli liiga nõrk, paned võimsama kaitsme (sest sul on hea elektrikaabeldus ja tohid seda teha) ning nüüd töötab ka 4kW soojapuhur kenasti.

Ehk siis kaitse elektrikilbis ei saa soojapuhuri jaoks olla kuidagi liiga võimas. Varu ongi hea ja vajalik, et kaitse enneaegu maha ei põleks!

Sama on ka kiiruseregulaatoriga. Mida rohkem voolutugevust (amprid) kannatab, seda ägedam ja turvalisem. Saad ka väga võimast mootorit selle kiiruseregulaatoriga ajatada. Kui aga paned liiga nõrga regu, põleb see maha.
Lauri Laidna - www.pistik.com
nuudel
Posts: 391
Joined: Sat Apr 02, 2011 14:30
Location: TLL/DUB

Post by nuudel »

Ma ei tõetsanud midagi, ma konstanteerisin fakti lihtlabasest koolifüüsikast :)
Vabandada pole vaja. Vot oleks keegi vastupidist suutnud tõestada oleks ma seinaäärde seadnud nii Herr Oomi, Newtoni ja terve muu karja tegelasi kes aastasadu on omi seaduseid meie peal rakendanud :)

Teeme lauri jutu veel ilusamaks selöle kaitsme valimisel

On tarbija ehk praegu soojapuhur võimsusega 2Kw ehk teisendatult 2000 watti. Nii tema töötab meil nt 220V võrgupingega. Seega valime nüüd sobiliku kaitsme siia. Võimsus on teatavasti vool-pinge korrutis seega P=IxU
ehk 2000 W= Ix220V kus I ehk vool on siis vastavalt valemiteisendusele võimsuse ja pinge jagatis. Seega I on P/U ja arvudes 2000/220 =9,.9A

Palun väga 10 amprine kaitse sobib talle ette. Soovitavalt varuga siis 16 amprit. 4Kw puhul aga tahab 18 amprist ette saada. siia seega 25 amprine sest minumälumööda 20 amprist pole olemas.

Nii ta sama regudega. Mida suurem Amper seda parem.
User avatar
arvid123
Posts: 116
Joined: Sat Feb 19, 2011 0:17
Location: tallinn, pirita

Post by arvid123 »

samas, kui sul on ntx 10 amp mootor ja 40 amp regu, ei saa regu l2bi lasta rohkem, kui 10 (burst: 12 amp) ja see l2heb m6ttetult kuumaks. aytodel v6ib see yldse l2bi p6leda. niiet mootor ja regu v6iksid olla u sama suured.
User avatar
ufo
Posts: 1239
Joined: Mon Jan 03, 2011 19:23
Location: Eesti
Contact:

Post by ufo »

Nii palju kui mul ESC-ga kogemusi siis ESC võib alati natukene mootori võimsusest suurem olla!!!.
Mina olen sama suuruses (M:75A ESC : 75A) ESC ikkagi läbi põletanud nii,et alati võiks suurem olla natuke.
No see muidugi minu väike soovitus te ennem teada ei saa kui omal nahal kogeda ei saa.!
Soovitaks nii + 5-10A.
Eco Expert -
Eco Mini expert
FSR 3.5cc (Nitro)
Eco team
Eco mini team
nuudel
Posts: 391
Joined: Sat Apr 02, 2011 14:30
Location: TLL/DUB

Post by nuudel »

arvid misasja nüüd siis lahti on.
10 amprine mootor ja 40 amprine regu töötavad ilusasti koos ja regu ei lähe kuskiltotsast soojaks. Ta ei saagi rohkem kui 10A läbi lasta kuna mootori voolutarve pole niisuur, et ta rohkem kui 10A tarbib.
Koormad mootorit rohkem kui lubatud, tarbib rohkem lubatud voolust, põleb mootor maha antudjuhul mitte regu.

Väike ettepanek. Ehk Lauri viib tehnilise poole teemat õigesse alafoorumisse üle kui aega ja viitsimist on :)
User avatar
lauri
Administrator
Posts: 3057
Joined: Wed Jul 20, 2005 23:13
Location: Tallinn, Estonia
Contact:

Post by lauri »

arvid123 wrote:samas, kui sul on ntx 10 amp mootor ja 40 amp regu, ei saa regu l2bi lasta rohkem, kui 10 (burst: 12 amp) ja see l2heb m6ttetult kuumaks. aytodel v6ib see yldse l2bi p6leda. niiet mootor ja regu v6iksid olla u sama suured.
BS!
Lauri Laidna - www.pistik.com
User avatar
Oehh
Posts: 1196
Joined: Thu Jul 12, 2007 1:23
Location: Tallinn

Post by Oehh »

Kui mootor on 10A, aga koormust ja akut on 25Ampri jagu siis võib tekkida küll selline olukord, et 40A regu hakkab soojenema kui reguga üritada piirata mootori koormust näiteks poole peal.

NB! Aga see on hoopis teine olukord, - kuid ka sellisel juhul ON IKKAGI KASULIK OMADA VÕIMSAMAT REGU millel oleks piisav koormuse ja tavaliselt ka radika massist tulenevalt piisav temperatuuri taluvuse varu.

Palju määrab ära ka regudes kasutatavate jõutransside siirdetakistus.
Mida väiksema takistusega transid seda vähem kütame radikat.
Last edited by Oehh on Tue Feb 14, 2012 3:14, edited 1 time in total.
nuudel
Posts: 391
Joined: Sat Apr 02, 2011 14:30
Location: TLL/DUB

Post by nuudel »

Sellise olukorra puhul põleb 10A mootor lihtsalt maha kui teda lubatust suuremalt koormatakse enne kui saavutatakse regule kriitiline piir. Mainisin seda eelmises postituses.

Ideaalis võis FET-i sisetakistus null olla :)
User avatar
Oehh
Posts: 1196
Joined: Thu Jul 12, 2007 1:23
Location: Tallinn

Post by Oehh »

nuudel arvas:
Sellise olukorra puhul põleb 10A mootor lihtsalt maha enne kui saavutatakse regule kriitiline piir.

Tõepoolest oleks null ideaalne ja selleks ka ülijuhte aretatakse :)

Aga miks peaks mootor maha põlema enne kui teda juhtiva regu koormuspiir kätte jõuab?

Kui piirame regus Throttle mingi 50% peale ja teame, et seejuures antud koormuse (propsi või sõukruvi suuruse) puhul ei ületata mootorile lubatavat amperaasi - ei juhtu mootoriga midagi peale normaalse soojenemise.
regulaator võib küll tõesti oluliselt rohkem kuumeneda kui ta seda teeks täis koormusel.
nuudel
Posts: 391
Joined: Sat Apr 02, 2011 14:30
Location: TLL/DUB

Post by nuudel »

Asi peaks ju lihtne olema.
Mootori mähis ei kannata suuremat voolu lihtsalt välja ja aurustub suitsukujul :)

Ma ei saa hästi praegu selle piiramise jutust aru. Miks vaja midagi piirata on?
User avatar
Oehh
Posts: 1196
Joined: Thu Jul 12, 2007 1:23
Location: Tallinn

Post by Oehh »

AA..., see on selline olukord näiteks kui sa ei tea veel täpselt milline prop ja aku ja ka mootor valida...

Võtad vaba mootori mis ilmselt on küll nõrguke aga läbi ampermeetri+voltmeetri (powerloger) jälgid koormusi ja pingeid ning saad mingi ettekujutuse vajatavatest ampritest, mootori pööretest jne, mingi hea tulemuse jauks.
Aga, et eksperimendi käigus mitte seda lahjavõitu mootorit maha pöletada tuleb regu abil mingil määral koormust piirata.
Sellistel puhkudel on tõesti võimalik regu ülekuumenemine vaatamata sellele, et ta toidab endast nõrgemat mootorit.
nuudel
Posts: 391
Joined: Sat Apr 02, 2011 14:30
Location: TLL/DUB

Post by nuudel »

Noh, tänapäeval see powerloggeriga töö enamasti ära tehtud mootori tootja poolt :) Kõik andmed kirjas ja soovituslikud asjad.
User avatar
Oehh
Posts: 1196
Joined: Thu Jul 12, 2007 1:23
Location: Tallinn

Post by Oehh »

Jah, mootoritel ehk on ja lennukile on ka mingi soovituslik mootor...
aga tihtipeale on soovituslikud mootorid pisut lahjad või siiski vaja ise mootor välja mõelda. Motocalkc on küll vinge proge aga õige tulemuse jaoks peab ikkagi palju parameetreid ette teadma

Ise soetasin powerlogeri puhtalt sellepärast, et ei oma mingitki ettekujutust paadile mootori valikust.
[J]
Posts: 2776
Joined: Sun Aug 28, 2005 22:42
Location: Tallinn

Post by [J] »

nuudel wrote:10 amprine mootor ja 40 amprine regu töötavad ilusasti koos ja regu ei lähe kuskiltotsast soojaks
Mina võin siin jutus olla praktikuks. F5J lennukil on mootor max lubatuga 25A (pidev) ja regu on 80A (150A impulssi) ja kõik väga ilus. Tavaliselt on sama seerija võimsamatel regudel lihtsalt rohkem võimsustransistoreid plaadile ritta laotud ja ägedamad jahutused.
Veel üks küsimus. Millise vungikangi asendi juures on ESC kasutegur suurim?
Last edited by [J] on Tue Feb 14, 2012 10:49, edited 1 time in total.
User avatar
Ropka
Posts: 1450
Joined: Mon Jun 12, 2006 16:47
Location: Tallinn

Post by Ropka »

väike tähelepanek:

väga pikki aastaid on meil võrgustandard, mis määratleb elektrivõrgu nominaali 1 faasilisena 230V (400V jagada ruutjuur3)

220V jäi GOSTi aegadesse maha

need nullid ja "tööstusvoolud" ja 220 on väga visad kaduma kõnepruugist, nagu ka telefoni"toru" ja "külas" käimine
kogun vanu vene lennukimootoreid
User avatar
prosper
Posts: 1621
Joined: Mon May 11, 2009 18:22
Location: Hiiumaa
Contact:

Post by prosper »

:D Väga lahe teema ja loen huviga :D
Post Reply