Micro-T trainer

Ise tehtud - hästi tehtud. Näitame siin oma projekte teistele!
Post Reply
User avatar
tikka
Posts: 902
Joined: Wed Jan 31, 2007 13:33
Location: Rakvere

Micro-T trainer

Post by tikka »

Image
Tegemist on minu esimese ise tehtud rc lennukiga.

Mudeli plaan koos ehituskirjeldusega pärineb raamatust Learn to Make Models That Fly. Autor on Kelvin Shacklock. Laenutasin selle Tartu Linnaraamatukogust. Joonis paikneb osadena raamatu lehekülgedel ja seda tuleb suurendada neli korda. Iga paljundustöödega tegelev ettevõte peaks sellega hakkama saama. Tuleb olla hoolikas, et raamatu murdekohast joonis kõveraks ei jääks. Raamatus on pikkusühikud tollides/jalgades ning kaal naelades/ untsides. Meetermõõdustikku teisendamisel probleeme ei teki, sest tulemuseks on meilgi enamlevinud mõõdud. Mudeli tegin kangekaelseselt praktiliselt täielikult joonise järgi, kuigi kogenud ehitajad andsid mitmeid soovitusi lihtsustamiseks.

Lennuki andmed plaani järgi (minul tuli natuke raskem) on järgmised:

Tiivaulatus: 60" (1524mm)
Pikkus: 47" (1194mm)
Tiiva pindala: 3.68 ft² (34,2dm²)
Kaal: 5lbs. (millest 6oz ballast) / 2270g (millest 170g ballast)
Tiivakoormatus: 1lb. 6oz/ ft² (66g/dm²)
Mootor: 0.25 cu inch (4cm³)
Max propelleri suurus: 9 tolli

Materjalidena on kasutatud peamiselt vineeri ja balsat . Sabapoom on 2cm diameetriga alumiiniumtoru, mida saab tavalisest ehituspoest. Tiiva talad jms detailid on kõvemast puidust. Mudeli detailide kujud on raamatus eraldi ära toodud ja need saab paljundada sarnaselt joonisega. Valmislõigatud detailide kokkupanek oli nagu konstruktor. Paberilt kopeerisin detailid puidule kasutades kolme viisi: kopeerimispaber, kuum triikraud või atsetoon. Lennuk on kaetud Oracoveriga.

Ribikonstruktsiooniga tiib on täisnurkne väikese v-kuju ja noolsusega. Esiosa koos talaga moodustab D-boxi. Erinevalt plaanist kasutasin tiivas kahte servot ( Hitec HS-81), sest siis saan kaldtüüre tagatiibadena ka kasutada. Selle mudeli puhul tiival geomeetrilist väänet ei kasutata ja seega on seda lihtsam ehitada. Tiiva profiil on ka kogu ulatuses sama. Autori sõnul tekivad antud tiiva kuju juures piisavalt suured otsakeerised, mis vähendavad aerodünaamiliselt tiiva otste kohtumisnurka.Lennus see minul mingeid probleeme ei tekitanud ning varisemine on ka suht leebe.

Kere on sisuliselt vineerist karp koos alumiiniumist sabatoruga. Sabatoru kinnitub kere külge kahe nailonist M6 kruviga. Kõrgustüüri servo on Hitec HS-225 ja pöördetüüril GWS Park HPX. Paak on 180ccm ja mootor OS MAX 25 FX (LA peaks ka väga hästi sobima). Propeller on 9x6, selle suurust piirab sabatoru. Kergema sabapoomi kasutamisel peaks saama mudeli kaalu oluliselt vähendada. Minu omal on ninas raskuseks ca 200g tina. Telik tasub teha vedruterasest, sest minul ei olnud ja ühel pildil on näha mida terve päeva maandumised sellele teevad. Ega minu maandumised kõige pehmemad ka ei olnud. Rattad on Hiinast tellitud.

Kiil ja stabilisaator on profiililt tasapinnalised, ainult tüüride tagaserv on õhemaks lihvitud. Sabatoru külge kinnitamiseks on ülemisel ja alumisel kiilul sisseliimitud metallist M3 keermelatt.

Lennuk enne katmist:
https://picasaweb.google.com/1048798391 ... 6821104930
https://picasaweb.google.com/1048798391 ... 5550827858
Valmis lennukit saab parandamiseks samadeks algosadeks lahti võtta, ainult tüürid on liimitud.

2010 aasta suvel tegin esmalennu ja samal hooajal tegin ca 10 lendu. Ei ole selle lennuki jaoks rohkem aega saanud. Peale kõvera teliku jäi lennuk täiesti terveks. Mudel lendab suhteliselt stabiilselt, aga vajadusel saaks lennukit lühema sabatoru kasutamisega äkilisemaks teha. Tiivakoormatus on natuke palju ja maandumiskiirus võib olla esimese lennuki jaoks tsipa suurevõitu. Kiirust saab vähendada, kui elerone maandumisel mõni kraad alla kallutada. Täispaagiga saan 8min vabalt lennutada, tõenäoliselt saaks rohkemgi. Surmasõlm või ületiivapööre ei ole probleemiks. Kummiga kinnitatud tiival on muidugi omad piirangud. Mootoriga oli mul mõningaid tehnilisi probleeme, aga mittetöötava mootoriga plaanerdas päris normaalselt.

Lisaks linke sama mudeli ehitamise kohta:
http://www.greenmountainrcers.org/node/720
http://www.rc-network.de/forum/showthre ... ht-Micro-T
Last edited by tikka on Thu May 01, 2014 8:58, edited 1 time in total.
User avatar
Silversass
Posts: 149
Joined: Tue Sep 03, 2013 23:58
Location: Rakvere

RC naivism

Post by Silversass »

Aitäh, Tikka!

Sain mõni aeg tagasi sellest innustust ja tegin ka sarnase lennuaparaadi, ainult, et teistest materjalidest. Ei viitsinud puidu-balsaga jantida, tegin vahtplastist "Finfoam", spinninguritvadest, jõupaberist ja klaasriidest. Liimitud veekindla PVA-ga. Päris tugev tükk tuli, kannatas ära igasugused algaja vertikaalsed "maandumised". Mootor Turnigy D3530/14 1100KV, regu Turnigy AE-30A, aku 4S 3000mAh, propeller 3-labaline 8x3,8. Propeller on tehtud 1,5-st kahelabalisest. Lennukaal tuli nõks alla 1,4kg. Kahelabalisega sõitis startimisel maadmööda oma 10-12m, kolmelabalisega läheb 5-6m lendu. Kui algul sabast kinni hoida ja pöörded põhja panna, läheb kiireminigi. Täpset lennuaega ma ei oskagi öelda. Täisgaasiga sai korra lastud üle 20min. Aga sellega lendab väga hästi ka 1/3 pööretega, siis peaks päris kaua saama. Panin tiivale lisaks kummidele vahele ka takja. See hoiab küll väga hästi kinni. Algul oli probleemiks see, et tiivale maandumise korral lõi propeller eleroni otsad katki. Ühe metsakukkumisega läks tiib pooleks ning pärast kokkuliimimist jäi pisut propellerisse, kisub räigelt ühele poole. Algajale ongi hea, ei sõida minema. Proovisin kuumalt pisut tagasi painutada, nüüd keskel voldid sees. Ei ole peale seda veel proovinud. Pilte näeb: https://plus.google.com/101652979708152 ... AjdwMoRfjK .
Ise pean ma oma ettevõtmist, kui kunstiga võrrelda siis naivismiks. Et ärge siis profid, ärrituge!
Last edited by Silversass on Thu Oct 24, 2013 14:20, edited 1 time in total.
Tee ise!
User avatar
tikka
Posts: 902
Joined: Wed Jan 31, 2007 13:33
Location: Rakvere

Post by tikka »

Aga palun!
Hea kuulda, et keegi postitusest mingisugust inspiratsiooni sai. Materjalina mulle endale puit meeldib, kuigi mõnikord saab teha teistmoodi kiiremini ja/või paremini.
Post Reply