Micro-T trainer
Posted: Tue May 01, 2012 18:40
Tegemist on minu esimese ise tehtud rc lennukiga.
Mudeli plaan koos ehituskirjeldusega pärineb raamatust Learn to Make Models That Fly. Autor on Kelvin Shacklock. Laenutasin selle Tartu Linnaraamatukogust. Joonis paikneb osadena raamatu lehekülgedel ja seda tuleb suurendada neli korda. Iga paljundustöödega tegelev ettevõte peaks sellega hakkama saama. Tuleb olla hoolikas, et raamatu murdekohast joonis kõveraks ei jääks. Raamatus on pikkusühikud tollides/jalgades ning kaal naelades/ untsides. Meetermõõdustikku teisendamisel probleeme ei teki, sest tulemuseks on meilgi enamlevinud mõõdud. Mudeli tegin kangekaelseselt praktiliselt täielikult joonise järgi, kuigi kogenud ehitajad andsid mitmeid soovitusi lihtsustamiseks.
Lennuki andmed plaani järgi (minul tuli natuke raskem) on järgmised:
Tiivaulatus: 60" (1524mm)
Pikkus: 47" (1194mm)
Tiiva pindala: 3.68 ft² (34,2dm²)
Kaal: 5lbs. (millest 6oz ballast) / 2270g (millest 170g ballast)
Tiivakoormatus: 1lb. 6oz/ ft² (66g/dm²)
Mootor: 0.25 cu inch (4cm³)
Max propelleri suurus: 9 tolli
Materjalidena on kasutatud peamiselt vineeri ja balsat . Sabapoom on 2cm diameetriga alumiiniumtoru, mida saab tavalisest ehituspoest. Tiiva talad jms detailid on kõvemast puidust. Mudeli detailide kujud on raamatus eraldi ära toodud ja need saab paljundada sarnaselt joonisega. Valmislõigatud detailide kokkupanek oli nagu konstruktor. Paberilt kopeerisin detailid puidule kasutades kolme viisi: kopeerimispaber, kuum triikraud või atsetoon. Lennuk on kaetud Oracoveriga.
Ribikonstruktsiooniga tiib on täisnurkne väikese v-kuju ja noolsusega. Esiosa koos talaga moodustab D-boxi. Erinevalt plaanist kasutasin tiivas kahte servot ( Hitec HS-81), sest siis saan kaldtüüre tagatiibadena ka kasutada. Selle mudeli puhul tiival geomeetrilist väänet ei kasutata ja seega on seda lihtsam ehitada. Tiiva profiil on ka kogu ulatuses sama. Autori sõnul tekivad antud tiiva kuju juures piisavalt suured otsakeerised, mis vähendavad aerodünaamiliselt tiiva otste kohtumisnurka.Lennus see minul mingeid probleeme ei tekitanud ning varisemine on ka suht leebe.
Kere on sisuliselt vineerist karp koos alumiiniumist sabatoruga. Sabatoru kinnitub kere külge kahe nailonist M6 kruviga. Kõrgustüüri servo on Hitec HS-225 ja pöördetüüril GWS Park HPX. Paak on 180ccm ja mootor OS MAX 25 FX (LA peaks ka väga hästi sobima). Propeller on 9x6, selle suurust piirab sabatoru. Kergema sabapoomi kasutamisel peaks saama mudeli kaalu oluliselt vähendada. Minu omal on ninas raskuseks ca 200g tina. Telik tasub teha vedruterasest, sest minul ei olnud ja ühel pildil on näha mida terve päeva maandumised sellele teevad. Ega minu maandumised kõige pehmemad ka ei olnud. Rattad on Hiinast tellitud.
Kiil ja stabilisaator on profiililt tasapinnalised, ainult tüüride tagaserv on õhemaks lihvitud. Sabatoru külge kinnitamiseks on ülemisel ja alumisel kiilul sisseliimitud metallist M3 keermelatt.
Lennuk enne katmist:
https://picasaweb.google.com/1048798391 ... 6821104930
https://picasaweb.google.com/1048798391 ... 5550827858
Valmis lennukit saab parandamiseks samadeks algosadeks lahti võtta, ainult tüürid on liimitud.
2010 aasta suvel tegin esmalennu ja samal hooajal tegin ca 10 lendu. Ei ole selle lennuki jaoks rohkem aega saanud. Peale kõvera teliku jäi lennuk täiesti terveks. Mudel lendab suhteliselt stabiilselt, aga vajadusel saaks lennukit lühema sabatoru kasutamisega äkilisemaks teha. Tiivakoormatus on natuke palju ja maandumiskiirus võib olla esimese lennuki jaoks tsipa suurevõitu. Kiirust saab vähendada, kui elerone maandumisel mõni kraad alla kallutada. Täispaagiga saan 8min vabalt lennutada, tõenäoliselt saaks rohkemgi. Surmasõlm või ületiivapööre ei ole probleemiks. Kummiga kinnitatud tiival on muidugi omad piirangud. Mootoriga oli mul mõningaid tehnilisi probleeme, aga mittetöötava mootoriga plaanerdas päris normaalselt.
Lisaks linke sama mudeli ehitamise kohta:
http://www.greenmountainrcers.org/node/720
http://www.rc-network.de/forum/showthre ... ht-Micro-T