EPS/XPS vahust profiiliga tiiva lõikamine

Ehitusnipid, materjalid, joonised, konstruktsioon...
Post Reply
User avatar
Nullpointer
Posts: 110
Joined: Tue Jul 03, 2007 13:26
Location: Tartu

EPS/XPS vahust profiiliga tiiva lõikamine

Post by Nullpointer »

Tahan ehitada vaidtiiva Zagi (profiiliks Sipkill).

Probleem on selles, et kõik ehitamise juhendid algavad osade kokku panemisest mitte tiibade lõikamisest.

Ma kujutan hetkel ette, et tiiba hakkan lõikama just niimoodi (näib jube lihtne):
http://www.youtube.com/watch?v=R0ZCnR_g6ZU

Sain välja prinditud profiili malli, mille järgi tiib välja lõigata.

Nüüd mis valemiga ma leian selle punkti, kuhu teine traadi ots püsivalt kinnitada!?
Põhimõtteliselt ju peab traadi püsivalt kinnitatud ots asuma malli suhtes õigel kõrgusel, kaugusel ja nurga all? Sellest sõltub tiiva profiil.

Seega, kuidas leida videos nähtud traadi fikseeritud kinnituskoht. Tuleks leida (järjekorras?):

A. Esmalt nurk malli suhtes? See sõltub vist sellest, kui suure nurgaga tiiba (sweep) tahan? Ütleme, et tahan 25 kraadi, siis oleks traadi kinnituskoht malli keskosast 25 kraadi nihkes. Tuleb seda ikka nii teha? Teine variant oleks lõikamisel nurka üldse mitte arvestada, st traadi püsivalt fikseeritud ots oleks 0 kraadi all malli keskosaga ning alles tiibade kokku panemisel lõigata tiiva ots vajaliku nurga all. Nede 2 variandi tiiva profiil oleks ju erinev. Kumb on õige?

B. Kõrguseks võtaks lihtsalt malli keskpunkti?

C. Kaugus? Hetkel kasutasin tasuta tarkvara http://www.rc-soar.com/hardsoft/profilerev.htm See annab vaid ühe malli(ma eeldan, et see on tiiva sisemine ots). Tegelikult oleks vaja ka tiiva välimise otsa malli või saab ikka nii, nagu viidetud videos tehti?
User avatar
ArdiK
Posts: 190
Joined: Sun Mar 06, 2011 21:48

Post by ArdiK »

Nagu näha, on antud videos joonistatud lauale tiiva horisontaalprojektsioon. Ilmselt läheb ka sul seda vaja. Ja kui tiiva esimese ja tagumise serva joont joonisel pikendad siis nende lõikumispunkt ongi see punkt, kuhu pead traadi kinnitama. Traadi kinnituskoha kõrgusega muudad ainult tiibade ühendukoha nurka. Seega kui tahad, et tiib oleks sirge siis peaks traadi kinnituskoha kõrgus olema jh šablooni keskkoha kõrgusega sama.
Nii arvan mina :D
User avatar
Nullpointer
Posts: 110
Joined: Tue Jul 03, 2007 13:26
Location: Tartu

Post by Nullpointer »

Tiiva kuju mul ei ole. Mul on vaid tiiva profiili mall (sisemine ots). Selleks, et lauale need seal videos näha olevad jooned tõmmata ongi vaja vastust küsimustele A ja C ju?

Mul tekkis kahtlus, et kõiki profiile niiviisi 3-punktiga lõigata tõenäoliselt ei saagi. Sain eile veel lisaks Profili demo versiooniga ka tiiva välimise otsa malli kätte. Kuvarilt tundus, et minu valitud Sipkill-i profiili sisemise ja välimise otsa kuju on täpselt sama ning ainult suurus on erinev, seega saan vist sellist 3-punkti lõikamist kasutada.

Ehk oli asi selles, et kell oli juba palju, igatahes jooksis mul juhe ikkagi kokku - nüüd on olemas nii tiiva sisemise kui ka välimise otsa mall, kuid ma ei leidnud Profilist välja ikkagi kui kaugele ja millise nurga all ma need üksteisest asetama pean. Ehk, et jõudsin esialgse küsimuse juurde tagasi. Võimalik, et demo versiooni on selles osas nuditud.

Nagu eelmises postis ka kirjutasin, on 2 viisi, kuidas lõigata ning tiivad kokku panna.
1. Lõikamisel arvestada nurgaga(sweep).
2. Mitte arvestada nurgaga, st lõigata 0 kraadise nurgaga ning tiibade enne otsapidi kokku liimimist tuleks nurga saamiseks lõigata tiiva otsad vajaliku nurga alla.
User avatar
tikka
Posts: 902
Joined: Wed Jan 31, 2007 13:33
Location: Rakvere

Post by tikka »

Nullpointer wrote:Tiiva kuju mul ei ole.
Kuidas sa saad teha Zagi vaidtiiba, kui sul ei ole selle lennuki tiiva kuju pealtvaates? Sa ei saa tuletada kindla lennuki pealtvaadet profiilist. Joonestad tiiva pealtvaate lauale, paned otsa profiili oma kohale ja pikendad tiiva esi- ja tagaserva ristumiseni, kuhu fikseerid traadi otsa. Nagu ArdiK ütles. Lõikad tiivapooled traadiga välja ja liimid kokku.
User avatar
Nullpointer
Posts: 110
Joined: Tue Jul 03, 2007 13:26
Location: Tartu

Post by Nullpointer »

Tiiva saan lihtsalt profiilist (airfoil) ilusti välja lõigata, sest vähemalt need siin viidatud programmid näitavad ribisid ühendava joone (see on 0 kraadi all, malli suhtes 90 kraadi). Lisaks on võimalik juurde joonistada tugevdusvarrasete kanalid/jooned jms. Isegi, kui võtan profiiliks nt Zagi 10, Zagi 12 vm vaidtiiva profiili antakse see joon 90 kraadi malli suhtes. Aga ma ei taha 0 kraadise sweep-iga vaidtiiba. Kusjuures tiiva plaan (panel) koostamiseks valisin ekstra CNC hotwire.

Aga OK, oletame siis, et mul on ka tiiva kuju pealtvaates. Seega hiljem tuleb siis soovitava vaidtiiva nurga (sweep) saamiseks lõigata tiiva sisemised otsad õige nurga alla?
See roheline joon 0 kraadi all on mul olemas.
Image

Ma kujutasin asja ette nii (seega valesti) , et ühest vaidtiiva kuju pealtvaatest ei eksisteerigi, st nende arv(nurkade arv, rohelised jooned) läheneb sisuliselt lõpmatusele, kuna vaidtiiva nurga valin sellise nagu soovin, nt 25.33333333333333333333... kraadi :)
Image
User avatar
trebla
Posts: 1141
Joined: Fri Oct 29, 2010 13:45
Location: Tallinn

Post by trebla »

Kui sa selle esimese joonise järgi tiiva lõikad siis läheb ju profiili paksuse ja pikkuse suhe valeks IMHO. Seega peaksid kohe õige nurga all tiiva tegema.
TZ Frenzy V2 .50, Trex600N, GAUI Hurricane 550, HK500CMT TT, HK450V2, Trex250, HK250GT FBL, NE Solo Pro 100&125 3D, WLToys V977
GWS Mini-Dragonfly, Esky Lama V3, Nine Eagles Solo Pro II &Free Spirit
User avatar
Nullpointer
Posts: 110
Joined: Tue Jul 03, 2007 13:26
Location: Tartu

Post by Nullpointer »

Nii, kulutasin nüüd veidi rohkem aega kui plaanisin, aga sain asja selgeks ning tiiva mallid prinditud. Eks siis ajan nädalavahetusel traadi kuumaks.

Minu Sipkill näeb välja selline:
Image
Image

Olgu siis teadmiseks tulevastele põlvedele, et kõige lihtsam on võtta mõni vastav programm ning kasutusjuhend läbi lugeda. Saab mh mõisted ka enam-vähem selgeks.

Nii, nagu ma ise esiti asja ette kujutasin ongi õige - tuleb lõigata kohe õige nurgaga tiib. Mingit tiiva pealtvaates profiili EI ole vaja! On vaja teada vaid nurka (sweep, ma ei tea, mis eesti k õige vaste on) ning see mudelisse sisestada. Nii lihtne ongi.

Tegelikult ka esimeses postis viidatud videos ei ole seal tegelasel välja lõigatud tiiva profiil pealtvaates! Vaadake video lõpuni. Umbes paraja suurusega tükid (nagu temalgi) tasub siiski välja lõigata, sest siis kulub materjali märksa vähem.

Lõpetuseks üks ülitarvilik link: http://fwcg.3dzone.dk/
User avatar
tikka
Posts: 902
Joined: Wed Jan 31, 2007 13:33
Location: Rakvere

Post by tikka »

Nullpointer wrote:Tegelikult ka esimeses postis viidatud videos ei ole seal tegelasel välja lõigatud tiiva profiil pealtvaates! Vaadake video lõpuni. Umbes paraja suurusega tükid (nagu temalgi) tasub siiski välja lõigata, sest siis kulub materjali märksa vähem.
Sa ei peagi pealtvaadet välja lõikama, aga see on vaja lauale märkida. Kui sa tiiva noolsusest pealtvaadet ei tuleta, mille järgi sa tooriku laual joondad? Mida täpsemalt sa teed, seda vähem on pärast töötlemist.

Mis puutub mõistetesse, siis loe läbi näiteks A. Abel. E. Helme. "Mudellend" ja sa saad teada, et sweep on tiiva noolsus. Erisatakse ka tiiva noolsust ja esiserva noolsust.
User avatar
Nullpointer
Posts: 110
Joined: Tue Jul 03, 2007 13:26
Location: Tartu

Post by Nullpointer »

Minu lisatud 3D pildil on need jooned ilusti näha.

Küsimus oli, et kuidas ma leian A, B, C. Vastus on eelpool kirjas - mitte joonimise vms teel ning tiiva profiili pealtvaates ka ei pea olema. On vaja vaid tiiva profiili (airfoil) andmeid, st elektrooniliselt: http://www.aerodesign.de/profile/sipkill1710b.txt

Jah, ma leidsin googledamise käigus igasuguseid valemeid, kuidas noolsust muutes profiili paberil arvutada. Vingemad variandid olid valemitega Exceli tabeleid. Ma ei süvenenud nendesse. Kindlasti saab ka nii, aga saab märksa lihtsamalt.

Tuleb arvestada, et demo versiooniga ei saa printida. Selle probleemi lahendasin nii, et tegin ekraanitõmmise ning ajasin selle mõõtkavasse. Kuna olen pildistatud kaarte sellisel viisil mõõtkavasse ajanud, siis oli see mulle lihtne. See on ka ainuke trikiga koht minu meelest.
k3rpzor
Posts: 70
Joined: Mon Feb 13, 2012 18:26
Location: Hiiumaa

Post by k3rpzor »

Kas Eps vaht on ikka õige asi vaidtiiva ehitamiseks? Äkki peaks midagi vastupidavamat võtma. EPP on tiiva jaoks parim materjal. EPS vahuga oleks see ainult ühekordne lõbu, sest pärast allakukkumist tuleks arvatavasti tükke koristada. EPP on aga vastupidav igasugustele löökidele.
Minu EPP vaidtiib jäi isegi 110km/h kokkupõrget maaga ühte tükki. Tuli umbes 80m kõrguselt otse vastu maad. Mõtlesin küll, et peab hakkama tükke kokku korjama... Aga lennuk oli tegelikult ühes tükis. Kõige suuremat kahju tegid akud oma raskusega, murdes ennast pesast välja. Süsinik pulgad jäid kõik terveks, kuid olid ennast vahu seest välja murdnud. (Epoga liimitud)
Õnnetuse põhjuseks oli Hobbykingi Orange rx :evil:
User avatar
Nullpointer
Posts: 110
Joined: Tue Jul 03, 2007 13:26
Location: Tartu

Post by Nullpointer »

Ehitatakse selles, mida kätte saadakse, ka EPSist. Loomulikult kaetakse EPS/XPS tiib kilega.
Ma pakun, et Sul on see EPP lennuk poest valmis kujul ostetud. EPP on hea küll, aga minu teada pole teda võimalik ehitusmaterjalide vm poest odavalt osta.

Tartus saab Tevo ehitusmaterjalide poest soojustusplaate 1 plaadi kaupa (~4-7$ plaat). Võtsingi siis prooviks erinevaid plaate.

EPS on odav, aga raskem ning on pude (ajab prahti ka). Mina seda üldse ei kasutaks.

XPS plaadid on ka erinevad (kollane / sinine).

Kollane XPS 300 (Finnfoam) on veidi raskem, traat jättis pinna jube karvaseks(kile ei saa ilma pinda eelnevalt töötlemata kleepida), päris habras. Paindub vähem ning kannatab survet. Võid tahvli servast ühe käega kinni võtta ning peakohal lehvitada kartmata, et asi ära murduks. Kui vastu plaati koputada, siis kõlab. Plaadi pind on peegelsile, nagu oleks kuumutatud, pressitud ning plaadi pind on tihedam. Ehk seetõttu ka raskem.

Sinine 250 on kerge, pehmem, kannatab rohkem painutamist, traadi lõikepind ei jää nii karvane, kergemini lõigatav. Samas näpu/küüne jäljed jäävad plaadile, kui tugevamini vajutada. Plaat oli vist ~20-30cm lühem kui kollane, laius sama. Kannatab rohkem painutada, ei ole nii habras.

Samas olulist vahet pole. Edaspidi ostaks seda, mida parajasti saab. Võib-olla kollane sobiks paremini F3P klassis asjadele(saab õhukesi tiibu teha, jäigem) ning sinine paksematele tiibadele ja asjadele, mis tihti maasse lendavad (painduvam, vetruvam).


Aga tiibu tuleb nagu Vändrast saelaudu. Osadel "deprokatelgi" juba tiivad asendatud. Hüvasti KFM2/3 jms jura. Süsteem sai küll nati teine, kui videos esimseses postituses on näha. Traadi ots on küll samamoodi kinnitatud lauale püsivalt, kuid ka mall on laua mitte plaadi küljes.
Post Reply