Page 1 of 1

Joonised õhuvõitluse mudelite ehitamiseks

Posted: Fri Nov 02, 2012 12:23
by tikka
Siia võiks postitada linke, kust leida ehitusjooniseid ja kolmvaateid eelkõige õhuvõitluse mudelite meisterdamiseks. Iga ehitaja vastutab selle eest, et tema lennuk vastaks võistlusreeglitele ja seepärast soovitan alati kontrollida jooniseid korraliku kolmvaate abil. Tasub olla hoolikas, sest vabalt saadavad joonised ja kolmvaated ei pruugi olla piisavalt täpsed.

Järgnevatelt linkidelt leiab tasuta allalaetavaid jooniseid ka kõikvõimalikele muudele mudelitele suurte koopiateni välja.
http://aircombat.modelarji.com/viewforu ... e12a57818a
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=703640
http://aviationshoppe.com/airplane_plans/
http://corsair.flugmodellbau.de/ Vasakpoolsest menüüst vali Baupläne.
http://www.outerzone.co.uk/
http://www.ultraligero.net/Aeromodelos/M/m.htm
http://plans.aerofred.com/
http://www.profili2.com/eng/default.htm Vasakpoolsest menüüst Plans and Drawings.
http://www.svensons.com/airplanes/
http://www.8loop.net/aircombat/static.p ... 222-205745 Lisatud 26.11.2012
http://www.rc-network.de/forum/showthre ... nger/page6 Lisatud 26.11.2012
http://aircombat.modelarji.com/viewtopic.php?f=9&t=835 Lisatud 28.09.15 (ühes postituses on link vahust Corsairi joonisega)

Tasulised plaanid:
http://www.rccombat.com/sections/manufa ... morfis.htm
http://shop.vth.de/catalogsearch/result ... 1&q=combat

Posted: Tue Nov 20, 2012 18:17
by tikka
Lisasin paar linki tasuliste plaanide saamiseks. Ise tellisin USAst Gus Morfise P-47D joonise. Plaan maksis 20$, saatmine 30% ja PayPal tasu 2$ ehk kokku läks 28$. Kiri tuli kohale viie päevaga.

Posted: Tue Nov 20, 2012 21:03
by Oehh
tikka wrote:ehk kokku läks 28$.
Pole just odav.
Muidugi ainuüksi kvaliteetne plotteri teenus maksb ka...
Kuid kui kusagilt siiski kvaliteetne fail max. 10.- eur
Siis oleks võimalus kasutada isiklikku (tuttava, tuttavatuttava) plotterit,
ja saaks mitu joonist mitmele ehitajale.

Posted: Wed Nov 21, 2012 13:16
by tikka
Oehh wrote:Kuid kui kusagilt siiski kvaliteetne fail max. 10.- eur
Siis oleks võimalus kasutada isiklikku (tuttava, tuttavatuttava) plotterit,
ja saaks mitu joonist mitmele ehitajale.
Sul on õigus. Vaja läheb meele järgi olevat plaani ja inimesi, kes tahaks sama lennukit ehitada. Seepärast osustasingi omale joonise tellida. Ma plaanin neid lennukeid teha omale mitu tükki, see muudab ostu natuke kasulikumaks.

Posted: Wed Nov 21, 2012 23:39
by Oehh
tikka wrote:Ma plaanin neid lennukeid teha omale mitu tükki, see muudab ostu natuke kasulikumaks.
Joonis kipub töö käigus kuluma ja väsima. 2...3 ehitamist on ilmselt OK.
Hea oleks siiski kusagil ka e-koopiat omada. Paljundad või ploterdad vastavalt vajadusele, kasvõi osaliselt.

Kas see joonis on kõik ühel lehel ? A0 ?

Posted: Thu Nov 22, 2012 11:53
by tikka
Joonis on ühel lehel ja mõõt ei ole stardantne. Originaalset joonist saab mitmel viisil säästa.

Tasuline plaan on hea sellepärast, et tuntud inimese puhul on see üldjuhul täpne, detailne, vastab reeglitele ning tavaliselt ka hästi disainitud.

Posted: Fri Nov 23, 2012 16:51
by Kuno
õhuvõitluse juures see jama,et mudelid kipuvad suht ruttu otsa saama :? ,kas raatsid ehitada mudelit,mille eluiga on suht lühike :?:
Mõistlik oleks välja töötada moodus nende asjade masstootmiseks penoplastist CNC pingis - siis ei ole kahju neid purustada.Praegu eesti mastaapide juures ei ole originaalilähedus nii oluline.Kui oleks huvi viia õhuvõitlus massidesse,siis oleks ehk mõistlikum alustada vabaklaasiga,ehk mudel oleks suvaline,hästi lihtne ja odav.Siis saaks kogemusi omandada 8)

Posted: Fri Nov 23, 2012 21:37
by tikka
Bf-109 teemas kirjutasin:
Võimalus näha erinevaid sõjalinde on üks põhjus, mis mind õhuvõitluse poole tõmbab. Raitsi La-7, FW-190 ja Ki-61 on siiani ühed minu lemmikud. Kui osalejad kasutaks vähem sõjalennukeid meenutavaid mudeleid, ei oleks ma rc combatist nii huvitatud.

Vabaklass on Eestis olemas ja kes tahab, võtku osa. Esimeses postituses toodud linkidel leiab ACES 1/12 WW2 õhuvõitluse jaoks mõeldud mudeleid, mis on üldjuhul väga lihtsa ehitusega balsast, vahust, vms materjalist. Vahust lennuki lõikaks ka tavalise küttetraadi vibuga välja.

Lihtsatest vahenditest saab teha päris ilusaid mudeleid, nagu siin näha:http://aircombat.dmfv.aero/allgemein/we ... elle-wwii/

P-47D sellisel kujul, nagu mina plaanin teha on üks keerulisemaid, aga minu jaoks on see kõige ägedam Teise maailmasõja hävituslennuk. Õhuvõitluse sõjalindude ehitamisega tahan omandada kogemusi suuremate koopiate ehitamiseks.

Posted: Tue Nov 27, 2012 10:50
by tikka
Eelmise postituse jätkuks.

Kes ei viitsi tegemise ega viimistlemise peale eriti aega kulutada, võib võtta lihtsama ehituse ja värviskeemiga lennuki. Balsa jaoks näiteks Timo Starkloffi Yak-9, Steve Hergetti P-51, Martin Elmbergi P-39 jms. Paljudel hävitajatel olid kasutusel ühe- või kahevärvilised skeemid ja saadavad kattekile toonid on praktiliselt samad. Vahust tehes ja jõupaberiga kattes on peaaegu kõik lennukid lihtsalt tehtavad.

Rohkem detaile lisades saab ehitada ilusa ja robustse lennuki näiteks oma esimeseks alatiivaliseks mudeliks. Tiival võiks olla piisavalt väänet. Reeglite järgi tehtud lennukist peaks olema hiljem kergem lahti saada, sest võistlejatel neid ikka kulub.

Möödunud hooaeg käis etappidel 4- 7 osavõtjat, mis on Eesti kohta päris hea. Ise jõudsin ainult viimasele.

Posted: Tue Nov 27, 2012 20:17
by Oehh
tikka wrote:Tiival võiks olla piisavalt väänet
Millst väänet silmas pead?
Geomeetrilist (tiivad propelleris)
või aerodünaamilist (tiiva proofiil muutub sujuvalt otste suunas)

Ja kuidas see combati mudelile hea on?

Posted: Tue Nov 27, 2012 20:28
by tikka
Pidasin silmas mõlemat, kas siis koos või eraldi kasutades. Tahtsin öelda, et kui keegi ehitab endale õhuvõitluse plaani järgi sõjalindu esimeseks alatiivaliseks lennukiks, siis tuleb mõnel mudelil väänet suurendada, sest see muudab lennuki käitumise madalatel kiirustel paremaks.

Õhuvõitluse mudelid tehakse tavaliselt suurte kiiruste jaoks ja seal väga väändele rõhku ei panda ning seetõttu võivad mõned lennukid suhteliselt järsult variseda. Lihtsalt väike hoiatus.

Posted: Tue Nov 27, 2012 20:40
by Oehh
Aga kui see väikestel kiirustel algajat veidi läbivarisemise eest hoiab - siis miks on tavaliste ülatiivaliste tiivad ilma igasuguse väändeta?

Keerukam ehitada?
Proofiili sujuv muutmine ei tohiks küll isegi hiinlastele keeruline olla, kuna ribid tulevad ikka programmpingist.

Või kehtib see just alatiivaliste suhtes?
Vanasti üritati stabiilsuse suurendamiseks vabalennu plaaneri tiibu väändega teha. Need olid ju siiski olemuselt ülatiivalised.

Posted: Tue Nov 27, 2012 21:37
by trebla
Vabalennu mudel peab stabiilsem olema kui rc mudel kuna vabalennu puhul sul ju juhtimisvõimalust pole. Muidugi ei keela keegi ka ülatiivalisel rc mudelil väänet kasutada, ei pea kangide küljes kogu aeg näppe hoidma, saad vahele õlut rüübata ja suitsu teha :lol:

Posted: Tue Nov 27, 2012 22:19
by tikka
Stabiilseks lennuks vajaliku väände suurus sõltub tiiva pealtvaate kujust. Ristkülikukujuline tiib vajab vähem, aga terava otsaga trapetsiline jällegi rohkem. Mu Micro-T traineril väänet ei kasutata, sest sellist tiiba on lihtsam ehitada. Plaani autori sõnul tekivad antud tiiva kuju juures piisavalt suured otsakeerised, mis vähendavad aerodünaamiliselt tiiva otste kohtumisnurka. Lennus see minul mingeid probleeme ei tekitanud ning varisemine on ka suht leebe.

Väänet saab tegelikult suurendada veel mõlemat eleroni korraga natuke üles kallutades. Sellist mixi kasutan oma sõjalindudel käest stardis ja maandumisel. Kes tahab võib oma lennukil katsetada vastupidist programmeerimist ja vaadata, mis varisemisel toimub. Tasub hoida piisavat kõrgusevaru ning ärge unustage elerone tagasi neutraali lülitamast.

Posted: Wed Nov 28, 2012 12:01
by Kuno
väikeste sõjalindude probleemiks on kaal.Kui üritad vähegi ilusamat mudelit teha,hakkavad kohe jamad pihta :cry: Mul on neid olnud 3 erinevat: Spitfire,Mustang ja Foke Wulf 190 - neist "sakslane" lendas kõige paremini ja kõige hullem oli "inglane".FW oli neist kõige kergem - eks sealt ka eelis (mootorid olid kõigil 2,5ccm).Räägitakse,et elliptilise tiivaga mudelit on kõige raskem lendama saada - mulle tundus samamoodi.Ka oli Spitfirel (nina lühike) ja Mustangil (nina pikk) keeruline raskuskeset paika saada.Hea lendaja oleks ka ilmselt jaapanlaste Zero - kas kellelgi on kogemusi :?: Mudel tuleks valida selline "mudellennuki" moodi,ehk "normaalsete" proportsioonidega,ilma eriliste liialdusteta - siis saab ta kenasti lendama.
Jõudu ja jaksu katsetamisel 8)

Printimine...

Posted: Thu Dec 13, 2012 18:22
by Riho
Oehh wrote:
tikka wrote:ehk kokku läks 28$.
Pole just odav.
Muidugi ainuüksi kvaliteetne plotteri teenus maksb ka...
Kuid kui kusagilt siiski kvaliteetne fail max. 10.- eur
Siis oleks võimalus kasutada isiklikku (tuttava, tuttavatuttava) plotterit,
ja saaks mitu joonist mitmele ehitajale.
Kui kellegil vaja abi millegi suurema(A0,A1,A2...) printimisel võib mulle julgelt kirjutada ja plotter teenus on ka täitsa olemas... Mudelismiga seotud joonised jne tasuta:-)
Samas ka kui keegi soovib oma joonise järgi kleepekat-sümboolikat mudelile valmistada saan ka abiks olla
Minu tehtud kleebised mudelil on näha siin
http://forum.pistik.com/viewtopic.php?t=7381

Posted: Mon Dec 31, 2012 16:59
by Ropka
küsimus suurele ringile:
kas keegi on suuteline lõikama välja lingil toodud šabloonide järgi kõike neid tükke suuremas koguses?
http://www.rc-network.de/forum/showthre ... jekt-KI-84

ei näe mõtet ise hakata ehitama selleks kogu tehnikat, kui kellegil see juba vedeleb, ilmselt niisama jõude

Posted: Mon Dec 31, 2012 17:48
by Riho
Ropka wrote:küsimus suurele ringile:
kas keegi on suuteline lõikama välja lingil toodud šabloonide järgi kõike neid tükke suuremas koguses?
http://www.rc-network.de/forum/showthre ... jekt-KI-84

ei näe mõtet ise hakata ehitama selleks kogu tehnikat, kui kellegil see juba vedeleb, ilmselt niisama jõude
Kui suur on suur kogus? (kas joonis olemas, fail)
Võiksin siinkohal abi pakkuda nii laserlõikuses ja CNC pingis...
Näda tagasi tellisin saksamaalt joonised Focke-Wulf FW 190 A (1:12)
Minul on olemas joonised 1:1 paberil välja prinditud kellel huvi sellise ehitamise vastu võtu ühendust... Proovi mudeli ehitab minu tuttav Sergei Paldiskist ja mina aitan teda siit poolt jooniste skaneerimistega Cad. file) ja siis detailide välja freesimisel cnc pingis või laserlõikus, vastavalt vajadusele. Kui mudel õnnestub teeme neid veel ka juurde et olla rivis järgmistel võistlustel

Posted: Tue Jan 01, 2013 16:02
by Ropka
ma pidasin silmas ikka penoplasti lõikamist

Posted: Wed Jan 02, 2013 10:33
by Kuno
kas keegi on suuteline lõikama välja lingil toodud šabloonide järgi kõike neid tükke suuremas koguses?
Valeriga rääkida :idea: Seadmed olemas,kogemused ka - ainult joonised vajalikku keelde tõlkida :?:

Posted: Wed Sep 23, 2015 18:10
by tikka
Kogemus VTH poega: 2 joonist 31eur ja saatekulu 5eur. Paki saabumise aega ei mäleta.

Posted: Mon Sep 28, 2015 17:57
by tikka
Kustutasin ära mõned aegunud lingid ja lisasin juurde ühe viite vahust Corsairi joonisele.