Kui tühjaks sõidad akud Sina?

Arutelu kõigist mootoritest ja sellega seonduvast... elektrimootorid, sisepõlemismootorid, kiiruseregulaatorid jms
Post Reply
User avatar
Scoop
Posts: 589
Joined: Fri Mar 16, 2012 23:13
Location: Tartu

Kui tühjaks sõidad akud Sina?

Post by Scoop »

Täna sõites hakkasin mõtlema, et kui tühjaks enamik oma akusid sõidavad. Ise olen enamasti ca 3,7V per cell peal lõpetanud, kuna alla selle üldiselt vurtsu väga ei ole. Iseenesest on see ju veel vaid poolpühi, kui kuni 3,3V sõita on okei?

Siit ka küsismus siis - kui tühjaks sõidad aku Sina?
Täpne 3D skanneerimine, võta ühendust.
User avatar
trebla
Posts: 1141
Joined: Fri Oct 29, 2010 13:45
Location: Tallinn

Post by trebla »

Regude cut-offi olen 3,3 V või kui sellist varianti pole 3,2 V peale progenud. Lipo akut ei tohi korrakski alla 2,9 V lasta ja 0,3-0,4 V tundub olevat piisav puhver, et seda ei juhtuks.
TZ Frenzy V2 .50, Trex600N, GAUI Hurricane 550, HK500CMT TT, HK450V2, Trex250, HK250GT FBL, NE Solo Pro 100&125 3D, WLToys V977
GWS Mini-Dragonfly, Esky Lama V3, Nine Eagles Solo Pro II &Free Spirit
User avatar
ufo
Posts: 1239
Joined: Mon Jan 03, 2011 19:23
Location: Eesti
Contact:

Post by ufo »

Alati kui võimalus sõidan ka aku nii tühjaks,et regu lülitub välja . :wink:
Eco Expert -
Eco Mini expert
FSR 3.5cc (Nitro)
Eco team
Eco mini team
User avatar
tikka
Posts: 902
Joined: Wed Jan 31, 2007 13:33
Location: Rakvere

Post by tikka »

Ise üritan LiPode puhul kasutada maksimaalselt 80% aku mahtuvusest. Ühe elemendi pinge avatud vooluringis oleks siis ca 3,75V. Cutoffini üritan mitte lasta, sest lõpus muutub aku võimusus suht olematuks. See annab ka kordusringi jaoks väikese varu. Lennuaega mõõdan taimeriga, aga lennuki käitumisest saab ka päris hästi aru, kui hakkab tühjaks saama.

Võistlusplaaneril olen siiani toimetanud natuke teistmoodi, cutoff madalaima väärtuse peal. Seal võtan akust viimast välja ja pinge võib suure võimsuse tõttu langeda stardis isegi alla kolme voldi elemendi kohta. 80% mahtuvuse reeglit järgin ka siin.
User avatar
lauri
Administrator
Posts: 3057
Joined: Wed Jul 20, 2005 23:13
Location: Tallinn, Estonia
Contact:

Post by lauri »

Oluline ongi märkida, et cutoff pinge tuleb valida, täpselt nagu tikka kirjeldab, sõltuvalt tarbitavast võimsusest. Rusikareegel võiks olla midagi sellist - mida suurem on suhteline tarbitav võimsus, seda madalam võib olla cutoff pinge. Lõpuks loeb ikkagi pigem akust väljavõetav energiahulk ja see võiks tõesti olla alla 80%.

Näiteks laadijaga akusid tühjaks laadides ei tohiks cutoff pinget alla 3.5V kindlasti seada, kuna tühjakslaadimise vool on reeglina üpris väike.

Aku kesvtusele parim kasutusviis oleks see, kui akut kunagi üle 80-90% täis ei laeta - näiteks lõpetad laadimise siis, kui laadimisvoolu hakatakse vähendama. Akut kasutades teda ka liiga tühjaks ei lae ja laetuna akut kaua ei hoia, pigem pooltühjana.
Lauri Laidna - www.pistik.com
User avatar
rreims
Posts: 140
Joined: Mon Mar 12, 2012 14:30
Location: Pärnu

Post by rreims »

Siin sama teema, kui celli kohta 3,7V sees, siis kopter enam maast üles ei tõuse :roll: Teoorias peaks aku pool tühi olema... Laadija krt jällegi näitab aku täis laadimisel, et aku mahtuvuse jagu energiat on sisse pandud... Mis värk sellega on?
User avatar
cuprum
Posts: 1548
Joined: Fri Mar 09, 2007 22:16
Location: EEKE

Post by cuprum »

rreims wrote:Teoorias peaks aku pool tühi olema... Laadija krt jällegi näitab aku täis laadimisel, et aku mahtuvuse jagu energiat on sisse pandud... Mis värk sellega on?
Värk selles, et tõenäoliselt aku mahutavus vähenenud. Sisse topitava energiaga aga selline loll lugu, et osa elektrone arvab, et neid mitte akusse, vaid elektriradikasse topitud, ning laseb sealt laadimise käigus soojusena jalga. Seepärast ei ole tegelikult mitte kunagi akusse sisse topitav energia ja akust reaalselt kätte saadav energia võrdsed. Päris palju läheb kaotsi ka tühjendamisel (seal reeglina voolud ja soojuseraldumine veel suuremad, kui laadimisel).
User avatar
trebla
Posts: 1141
Joined: Fri Oct 29, 2010 13:45
Location: Tallinn

Post by trebla »

Kuidas seda 3,7 V mõõdad? Kui ilma koormuseta mõõta on pinge kindlasti suurem kui koormusega mõõtes. Sinu aku võib kopteri koormusvoolu juures olla 2,9V purgi kohta, kui otsad lahti võtad, tõuseb pinge ilma koormuseta mõne sekundi jooksul 3,7 V juurde või kõrgemale, sõltuvalt aku sisetakistusest ja keemilises koostisest. 3,7 volti on Lipo nimipinge ja koormuse all on selline pinge täiesti ok ja tähendab, et põhiosa mahtuvusest on veel alles.

Kui laadijaga akut tühjendada, siis laadija vähendab muidugi aku tühjenemisele lähedastel pingetel voolu, reaalsel mudelil on see ikka enam vähem sama, mis täis aku puhul (sõltuvalt lennustiilist), enne kui cut-off piir kätte jõuab. Suurema sisetakistusega aku jõuab ebaühtlase koormuse korral mitukümmend korda alla cut-off piiri käia enne kui sa masina maandada jõuad. Seetõttu oleks tark tegu lennuaeg eksperimentaalselt (aku laadimisel näed palju elektrit kulutasid) kindlaks teha ja kasutada lennuaja taimerit, osadel pultidel saab progeda näiteks throttle kangi asendi peale käivituma, mitte oodata kuna cut-off kätte jõuab. See on ikkagi aku kaitsmiseks ette nähtud, mitte igapäevaseks tarbimiseks :)
TZ Frenzy V2 .50, Trex600N, GAUI Hurricane 550, HK500CMT TT, HK450V2, Trex250, HK250GT FBL, NE Solo Pro 100&125 3D, WLToys V977
GWS Mini-Dragonfly, Esky Lama V3, Nine Eagles Solo Pro II &Free Spirit
User avatar
Oehh
Posts: 1196
Joined: Thu Jul 12, 2007 1:23
Location: Tallinn

Post by Oehh »

trebla wrote:...osadel pultidel saab progeda näiteks throttle kangi asendi peale käivituma, mitte oodata kuna cut-off kätte jõuab.
See lause jäi mulle küll täiesti mõistmatuks. :roll: :oops:
User avatar
KristoR
Posts: 370
Joined: Sat May 24, 2008 13:40
Location: Haapsalu

Post by KristoR »

Oehh wrote:
trebla wrote:...osadel pultidel saab progeda näiteks throttle kangi asendi peale käivituma, mitte oodata kuna cut-off kätte jõuab.
See lause jäi mulle küll täiesti mõistmatuks. :roll: :oops:
Taimer hakkab tööle siis kui throttle kangi näiteks 15% tõstad ja jääb seisma kui kang uuesti 0 on...sõltub kuidas seadistada.
Mõte siis ikkagi lähtuda ajalisest piirangust mitte loota ,et regu mootori välja lülitaks.
Hirobo EVO 50//T-rex 600FBL //T-rex 450SE //Gaui EP550* // Honey bee king II*//Lama V4*
[J]
Posts: 2776
Joined: Sun Aug 28, 2005 22:42
Location: Tallinn

Post by [J] »

trebla wrote:Kuidas seda 3,7 V mõõdad?
See on kindlasti võtmeküsimus asja juures.
3,7V on LiPo nimipinge ja siis küll tühi ei saa olla.
Mõõtma peab koormuse all või vahetult peale lendu enne väljalülimist. Koormuseta tühi aku punnitab ennast ruttu sinna 3,7V kanti.
Mingi selline asjandus balansseri pistikusse ja kõigist elementidest pilt olemas:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... em_6S.html
Kui aku elemendid on väga erinevad, kütab ka balansser laadimisel hulga energiat soojaks ja sisse minev pole kättesaadavaga sarnane. Hea akuga saab kätte peaaaegu selle, mis sisse läks.
Minul tõmbab regu võimsuse maha kui mõni elenent 3,3V juurde mootorlennus jõuab. Seda on tegelikult lennuki käitumisest varemgi tunda, nagu tikka eespool mainis.
LiPo tühjenemise diagramm erinevate koormusvooludega:
Image
Nagu näha umbes 3,3V-st edasi langeb pinge eriti kiiresti ja energia, mis veel tuleb on hästi väike.
User avatar
Riff
Posts: 1439
Joined: Mon May 03, 2010 10:12
Location: Rakvere

Post by Riff »

Kasutage eraldiseisvat akuvahti ning akud kestavad! Kasutasin varem regu oma, kuid sellel on piir liiga madalal...
T-Rex 600 EFL DFC 3GX HV; T-Rex 600N DFC 3GX OS55 LimitedEdition HV; HK250GT - DFC 3gx savöx jne :) ; RF 5,5G; DX9; RoboCat 280 (Holybro F7, Tekko32, Atlata2 HV, Monster 2 jne )
User avatar
Riff
Posts: 1439
Joined: Mon May 03, 2010 10:12
Location: Rakvere

Post by Riff »

Nüüd soovin mina head nõu saada. Viimasel ajal olen lennanud taimeri järgi, lihtsam hinnata aku seisu. Enne taimeri seadmist tegin testlennu, et mõõta mitu mAh/min kulutan, et seada lennu kestvus õigesti paika.

Täna aga proovisin lisaks taimerile kasutada ka näidikuga akuvahti ning tekkisid mõned kahtlused. Lennu ajal on näha, et pinge langeb lõpupoole 3,7V peale ning akuvaht annab sellest märku, taimeri järgi on veel lennu aega järgi jäänud. Peale igat lendu olen akud säilitus režiimiga laadinud ning alati kontrollinud iga elemendi pinget enne, tavaliselt on see jäänud 2,8-3,85V vahemikku.

Kas peaks muret tundma, kas peaks reaalajas jälgitava akuvahi järgi lendama või taimeri järgi???
T-Rex 600 EFL DFC 3GX HV; T-Rex 600N DFC 3GX OS55 LimitedEdition HV; HK250GT - DFC 3gx savöx jne :) ; RF 5,5G; DX9; RoboCat 280 (Holybro F7, Tekko32, Atlata2 HV, Monster 2 jne )
Post Reply