27% Extra 300s ehitus.

Ehitusnipid, materjalid, joonised, konstruktsioon...
MagnusL
Posts: 115
Joined: Wed Jan 24, 2007 17:19
Location: Tallinn, Lasnamägi

27% Extra 300s ehitus.

Post by MagnusL »

Tere!

Hakkan parasjagu sellist suuremat sorti Extrat ehitama, mõtlesin teha siia foorumisse ka ehituslogi sarnase asja.
Tiivaulatus tuleb natuke üle kahe meetri.
Praegusel hetkel olen välja lõiganud stabilisaatori tükid vahust ja ootan puitu et asuda kere kallale.

Image
Image
User avatar
Ervin2
Posts: 1787
Joined: Thu Mar 23, 2006 23:24
Location: tallinn & harjumaa
Contact:

Post by Ervin2 »

Millise seadeldisega seda vahtu lõikasid ?
Harjumaa-Tallinn-Harjumaa
Spectrum DX9 2,4G
FOX EPO Glider 2,3M
DISCUS CS 2,6M
PROXIMA II 2,8M
CONDOR 2,5M
VOLARE 230
ELIPSOID EVO 280
Hot Pepper 3D
Durafly™ HyperBipe 900mm EPO
MagnusL
Posts: 115
Joined: Wed Jan 24, 2007 17:19
Location: Tallinn, Lasnamägi

Post by MagnusL »

''Kuuma traadiga'' ehk siis raami sisse paigaldatud kitarri keelega, toitsin seda auto aku pealt, homme võin pilte ka näidata.
Marek
Posts: 2912
Joined: Tue Jul 26, 2005 15:43

Post by Marek »

Ei nohh, väga tubli raisk ma ütlen :P
User avatar
Ervin2
Posts: 1787
Joined: Thu Mar 23, 2006 23:24
Location: tallinn & harjumaa
Contact:

Post by Ervin2 »

Sama siin ja pane aga fotod seadeldisest üles.
Harjumaa-Tallinn-Harjumaa
Spectrum DX9 2,4G
FOX EPO Glider 2,3M
DISCUS CS 2,6M
PROXIMA II 2,8M
CONDOR 2,5M
VOLARE 230
ELIPSOID EVO 280
Hot Pepper 3D
Durafly™ HyperBipe 900mm EPO
MagnusL
Posts: 115
Joined: Wed Jan 24, 2007 17:19
Location: Tallinn, Lasnamägi

Post by MagnusL »

Eile saabus siis pakk puiduga, nii et katsin kohe ühe stabilisaatori poole. Teise liimisin täna.
Image
Image
Image
Image

Mõned pildid kere šabloonidest:
Image
Image

Vahtu lõikasin sellega:
Image
Image
[/img]
User avatar
Ervin2
Posts: 1787
Joined: Thu Mar 23, 2006 23:24
Location: tallinn & harjumaa
Contact:

Post by Ervin2 »

Jah seade on ülilihtne ,aga lõikamistehnoloogija on mulle siiani ikka mõistatus.
Olen ka ise tahtnud sellisest materjalist tiibu teha,aga ei ole kogemust.
Harjumaa-Tallinn-Harjumaa
Spectrum DX9 2,4G
FOX EPO Glider 2,3M
DISCUS CS 2,6M
PROXIMA II 2,8M
CONDOR 2,5M
VOLARE 230
ELIPSOID EVO 280
Hot Pepper 3D
Durafly™ HyperBipe 900mm EPO
User avatar
Ropka
Posts: 1450
Joined: Mon Jun 12, 2006 16:47
Location: Tallinn

Post by Ropka »

lõikamistehnoloogia ise ka ülilihtne:
teed vineerist tiiva otsa šabloonid, torkad naelte või varrastega nad penoplokki ja siis selle traadiraamiga muudkui tõmbad mööda šabloone.

šabloonidele on kasulik teha nn. juhikud, et enne peno sisse minemist oleks traadil juba kuhugi toetada, mina olen natuke terastraati liiminud šablooni otstesse.
kogun vanu vene lennukimootoreid
vl
Posts: 30
Joined: Tue Feb 20, 2007 21:37
Location: Haapsalu

Post by vl »

või klõpsad paar korda "hiirega" ja lihtsalt vaatad pealt.
http://gallery.pistik.com/view_photo.ph ... d=Pic02357
MagnusL
Posts: 115
Joined: Wed Jan 24, 2007 17:19
Location: Tallinn, Lasnamägi

Post by MagnusL »

Ega mul ka enne seda kogemust ei olnud. Ja ega ta kohe välja ka ei tulnud. Mina tegin šabloonid laminaat parketist, see on võibolla vineerist parem, saab siledama pinna.
eerikkarts
Posts: 44
Joined: Sat Dec 15, 2007 0:03

Post by eerikkarts »

Millest sa need kerejupid teed? Need paber shabloonid... Vineerist?
MagnusL
Posts: 115
Joined: Wed Jan 24, 2007 17:19
Location: Tallinn, Lasnamägi

Post by MagnusL »

jah, 2mm vineerist.
User avatar
mart63
Posts: 2508
Joined: Mon Jul 24, 2006 16:44
Location: Tallinn,Mustamäe

Post by mart63 »

Kaks millimeetrit natuke vähe pole? Pigem oleks kolmene paras, kahene jääb jube lödi ma arvan.
MagnusL
Posts: 115
Joined: Wed Jan 24, 2007 17:19
Location: Tallinn, Lasnamägi

Post by MagnusL »

Eks näen, tegelikult on need joonised vähendatud 37%'sest extrast, ja ka seal soovitati 2mm vineeri. Ja kui vaadata müügisolevaid suuremaid lennukeid, siis neil on puhta väha puitu kasutatud, puhas kile kõik.
eerikkarts
Posts: 44
Joined: Sat Dec 15, 2007 0:03

Post by eerikkarts »

Sa A-CAD'is oskad joonestada saad sellised asjad tehtud?
Kui saaksid DXF failid saata võiksin proovida välja lõigata meie kodukootud CNC'ga enne kui ta molekulideks läheb ja ümbertegemisele
MagnusL
Posts: 115
Joined: Wed Jan 24, 2007 17:19
Location: Tallinn, Lasnamägi

Post by MagnusL »

See on küll hea mõte, anna oma meili aadress ja ma saadan joonise.
MagnusL
Posts: 115
Joined: Wed Jan 24, 2007 17:19
Location: Tallinn, Lasnamägi

Post by MagnusL »

Lõikasime eile tiivad ka välja.

Image
Image
Image
MagnusL
Posts: 115
Joined: Wed Jan 24, 2007 17:19
Location: Tallinn, Lasnamägi

Post by MagnusL »

Niisiis, eile tegin tiibadele servo augud, lõikasin välja servojuhtme torud ja liimisin stabikale esiservad. Täna töötlesin ühte stabikat.

Image

Balsa, millega katan tiivad:
Image
Image
Image
Image
User avatar
rallikas
Posts: 430
Joined: Wed Feb 28, 2007 21:11

Post by rallikas »

ot. Aga kas niimoodi on ka võimalik teha, et katad peno ainult mingi paberi ja pva-ga?
User avatar
cuprum
Posts: 1548
Joined: Fri Mar 09, 2007 22:16
Location: EEKE

Post by cuprum »

rallikas wrote:ot. Aga kas niimoodi on ka võimalik teha, et katad peno ainult mingi paberi ja pva-ga?
Ikka peaks olema. Sõltub rakendusest. Punktid, millega pead arvestama on üldjoontes konstruktsiooni raskus ja nõutav vastupidavus. Kardan, et liim/paber koorik tuleb keskmiselt pisut raskem, kui kergpuit kate.
User avatar
Ropka
Posts: 1450
Joined: Mon Jun 12, 2006 16:47
Location: Tallinn

Post by Ropka »

olen teinud penotiiva ja jõupaberiga/PVA-ga katnud

tulemus jääb väga tugev

praegu võtsin laua alt vana jupi tiiba ja lapiti vastu lauda puruks lüüa ei õnnestunud (muidugi on ka männist pikiliist sees ja balsast esi/tagaserv)

raskuse kohta ei ütleks, et see balsast raskem oleks, sest balsa liimimiseks on rohkem liimi vaja, kui paberi märjaks tegemiseks

kõrvaloleva pildi lennukitiib muide
kogun vanu vene lennukimootoreid
vana
Posts: 676
Joined: Tue Sep 05, 2006 11:43
Location: Tallinn, Õismäe

Post by vana »

Ropka soovitatud jõupaberkate koos pikitaladega (süsi, mänd) on kindlasti tugevam ja mitte raskem. Tänapäeval saab jõupaberi asemel kasutada ka pikikiulist puuvill "paberit", mis veel kergem-tugevam. Küll paks siis aluspind üsna sile olema.
User avatar
rallikas
Posts: 430
Joined: Wed Feb 28, 2007 21:11

Post by rallikas »

Aitäh vastuste eest ja hakkan ka vaikselt lõikama.
User avatar
Raits
Posts: 560
Joined: Thu Aug 31, 2006 18:39
Location: Keila

Post by Raits »

Üks halb kogemus siiski paberiga peno katmise puhul on.Hiljem on halb kilega katta,peno kipub sulama.Balsaga kaetult on seeoht palju väiksem.Samuti on viimistlust kehvem teha.Paberi lihvib lihtsalt kergesti tema õhukesesuse pärast läbi.Balsaga kaetud tiibadele pannakse ka enamasti talad sisse.
User avatar
Ropka
Posts: 1450
Joined: Mon Jun 12, 2006 16:47
Location: Tallinn

Post by Ropka »

kui paberi teed minna, siis peaks viimistlema enne paberiga katmist, seega tuleb kõrgemad nõudmised peno lõikamisel. traat peab hästi pingul olema ja läbitõmbamise kiirus peab õige olema, st traat ei tohi lainetama hakata. Vagusid paberiga pärast eriti ei kompenseeri enam.
kogun vanu vene lennukimootoreid
User avatar
Kuno
Posts: 1436
Joined: Tue Apr 11, 2006 18:03
Location: Tallinn

Post by Kuno »

ma ei saa aru,miks peaks balsale mingit alternatiivi otsima.Ka ei näe erilist mõtet talade sisseliimimisel-balsga kaetud tiib on ülitugev ilma igasuguste taladetagi.Balsa tuleks liimida penoplasti peale polüuretaanliimiga,mis paisudes täidab kõik ebatasasused,kuivab ära ka õhu juurdepääsuta ja on kerge.Meenub aeg,kus Janno Türil esimesi Extraid tegi - katsetuseks ronisid nad jalgupidi toruga ühendatud ja otstest toetatud (keskelt õhus) tiibadele peale - tiivad ei murdunud,vaid toru (läbimõõt 40mm) läks kõveraks.Need katsetuseks tehtud tiivad olid küll kokku liimitud vaiguga,aga ma ise arvan,et polüretaanliim on selleks otstarbeks efektiivsem,kuna ta annab täieliku ühenduse vahu ja balsa vahel.Fantaseerida võiks veel teemal klaasriie ja vaik,mu meelest Planexi õhumärgid valmistati nii,aga siis tuleb tiib hiljem vormi suruda,et saada klaasjas pind.Samas,kui tiib on sirge (või trapets),siis saab sileda pinna siis,kui valmistada vorm näiteks org. klaasist,mis on ennem vastavalt tiivaprofiilile painutatud.Tehnoloogiliselt on see oluliselt keerulisem ja hiljem on vaja tiib värvida.
Võsalendur
Posts: 258
Joined: Tue Aug 02, 2005 9:45
Location: Tartu

Post by Võsalendur »

klaasi peale saamiseks vacuumi hea ja tore kasutada... mylarite ja värkidega
MagnusL
Posts: 115
Joined: Wed Jan 24, 2007 17:19
Location: Tallinn, Lasnamägi

Post by MagnusL »

Ma teen täpselt samamoodi nagu Kuno arvab, kuigi algselt on mõeldud tiivad taladega, mina neid ei pane, 2mm balsast peaks maa ja ilm olema. Liimiks kasutan ka muide seda sama Casco polüuretaan liimi.
Täna lihvisin ka teise stabika poole ilusaks ja mõtlen kuidas tiiva ja stabika torudele auke teha.
linnuke
Posts: 163
Joined: Mon Dec 25, 2006 19:28

Post by linnuke »

Nende aukude tegemine iseenesest ei ole mingi kunsttükk,põhiline on täpsus.Küll ma Sulle abiks olen,oota.
eerikkarts
Posts: 44
Joined: Sat Dec 15, 2007 0:03

Post by eerikkarts »

MagnusL
Lõikasin siis sulle need ribid kah välja CNC'ga. Kui midagi vigane anna teada mis valesti, omaarust oli kõik OK. Ühe ribi jätsin tegematta ei jätkunud vineeri, nagu aru sain oli see kapoti üks ribi, eks nikerdad vast ise välja.
Masinkoodi konvertimine oli paras pain konverteerija importis sisse alati jumala tobedalt pidi kõvasti käsitööd tegema. Aga üldiselt oli üsna hariv nüüd jälle tükmaad targem.
Eks helista homme...
Post Reply