Profiil F3A lennukile?

Ehitusnipid, materjalid, joonised, konstruktsioon...
Post Reply
User avatar
mart63
Posts: 2508
Joined: Mon Jul 24, 2006 16:44
Location: Tallinn,Mustamäe

Profiil F3A lennukile?

Post by mart63 »

Olen kõik oma (sümm.profiiliga)lennukid ehitanud NACA 00** profiilidega.
Kas lihtne naca 0010 profiil sobib f3a lendamiseks? Pole enne sellele mõelnud, ehk keegi teab mõnda nüansi mida jälgida? V.a. konstruktsioon.(õhuke tiib vs. tugevus)

Naca 0010:
http://members.cox.net/bdfelice/Wings/shape-.jpg
User avatar
Ropka
Posts: 1450
Joined: Mon Jun 12, 2006 16:47
Location: Tallinn

Post by Ropka »

mul on meelde jäänud kood naca 0012, see oli mainitud kuskil poes lennuki kirjelduses

praegu kuskilt linki leida ei õnnestunud, seega kindlat midagi ei saa öelda
kogun vanu vene lennukimootoreid
User avatar
mart63
Posts: 2508
Joined: Mon Jul 24, 2006 16:44
Location: Tallinn,Mustamäe

Post by mart63 »

See siis vähe paksem profiil (10% vs 12% tiiva laiusest).
[J]
Posts: 2776
Joined: Sun Aug 28, 2005 22:42
Location: Tallinn

Post by [J] »

Tasub maailmameistreid "ahvida". Tehakse tugevuse huvides ka nii, et keskel 18%, tiivaotsas 12% (...0012). Ka nii, et keskel NACA 2415, otsas NACA0018 jne.
Mida ümaram profiili nina ja paksem profiil, seda raskemini rebeneb tiivalt õhuvool ja suurem manööverdamisvõime, ka takistus. Mina tiival alla 12% ja üle 18% ei teeks.
User avatar
mart63
Posts: 2508
Joined: Mon Jul 24, 2006 16:44
Location: Tallinn,Mustamäe

Post by mart63 »

:shock:
NACA 2415 on ju mittesümm. profiil, kas tõesti kasutatakse toda?
Mu arust 18% tundub liiga palju paksuseks ? Mingile 3d lennukile vb, aga f3a tundub "vähe" paks.

NACA 0018:
Image

NACA 2415:
Image
[J]
Posts: 2776
Joined: Sun Aug 28, 2005 22:42
Location: Tallinn

Post by [J] »

Bruno Giezendanner (googelda), kunagine supertäht tiiva keskel kasutas, otsas oli mingi 00xx.
Soomlastel on hea nimekiri, kelle järgi tasub nuhkida:
http://www.f3a.fi/events/world/lang-pref/fi/
Simu RF3,5 populaarsel lennukil JAK-54 on tiival 14% ja seal saab ka küllalt lihtsalt tiivaprofiile vahetada.
User avatar
mart63
Posts: 2508
Joined: Mon Jul 24, 2006 16:44
Location: Tallinn,Mustamäe

Post by mart63 »

Läksin ikkagi NACA 0010 teed, end minu ees tõestanud profiil.
Teemat võib sellegipoolest jätkata.
[J]
Posts: 2776
Joined: Sun Aug 28, 2005 22:42
Location: Tallinn

Post by [J] »

6% kuni 10% on tegelikult hea stabilisaatori profiil ja tiivale natukene vähevõitu. Stapiks LAUD on tegelikult täielik jama ja ükski "kõva mees" LAUDA iial ei kasuta.
User avatar
mart63
Posts: 2508
Joined: Mon Jul 24, 2006 16:44
Location: Tallinn,Mustamäe

Post by mart63 »

Miks nö. laud jama on?
Kas ka 1m tiivaga lennukil midagi muudab?
[J]
Posts: 2776
Joined: Sun Aug 28, 2005 22:42
Location: Tallinn

Post by [J] »

Image
Kui küsimus on selles, kas lendab või üldse ei lenda, on ükskõik. Kui küsimus selles, kellel paremini lendab, on oluline.
Laualt rebeneb õhuvoolus kriitilistes olukordades tunduvalt varem ja aerodünaamika on väga palju halvem.
User avatar
mart63
Posts: 2508
Joined: Mon Jul 24, 2006 16:44
Location: Tallinn,Mustamäe

Post by mart63 »

Mida stabilisaatorilt/juhpindadelt rebenev õhk lennus piloodi jaoks tähendab?
User avatar
tulnuk
Posts: 539
Joined: Mon Aug 01, 2005 1:33
Location: tartu

Post by tulnuk »

[J] wrote:Kui küsimus on selles, kas lendab või üldse ei lenda, on ükskõik. Kui küsimus selles, kellel paremini lendab, on oluline.
Laualt rebeneb õhuvoolus kriitilistes olukordades tunduvalt varem ja aerodünaamika on väga palju halvem.
Samas showflierite üks edu pante pidigi ju "laud" olema, loogiliselt võttes peaks ju suurel kohtumisnurgal tekkiv keeris tekitama tiiva peale paksu profiili. Miks peaks siis õhk F3A`l teistmood käituma?
[J]
Posts: 2776
Joined: Sun Aug 28, 2005 22:42
Location: Tallinn

Post by [J] »

mida rebenev õhk lennus piloodi jaoks tähendab
Lennuk muutub mittejuhitavaks või lausa mittelendavaks. Klassikaline tiivalt rebenenud õhuga vigur vigurlennus on pööris. Kaotad kiiruse, tõstad nina ja kõrgus, ning pöördetüür põhja ...
Ka siin foorumis on korduvalt kurdetud, et lennuk väikesel kiirusel varises ...
ja pilpad taga.
Õhuvoolus rebenes tiivalt ja tiib enam ei kanna, ning lennuk lihtsalt kukub.
Ülo Keeduse raamatus "Purilend" on neid asju päris hästi ja eesti keeles õpetatud. Soovitan uurida.
User avatar
mart63
Posts: 2508
Joined: Mon Jul 24, 2006 16:44
Location: Tallinn,Mustamäe

Post by mart63 »

Tiiva läbivajumist ma tean. Stabilisaatorilt rebenev õhk ja tema tagajärjed jäid lihtsalt arusaamatuks.
[J]
Posts: 2776
Joined: Sun Aug 28, 2005 22:42
Location: Tallinn

Post by [J] »

showflierite üks edu pante pidigi ju "laud" olema
Vat seda ma küll ei usu. Minu meelest on juba enamusel päris korralikud tiivaprofiilid, eriti balsast lennukitel, lauad on põhiliselt eriti odavad asjad.
arne
Posts: 467
Joined: Thu Aug 11, 2005 23:07
Location: Tallinn
Contact:

Post by arne »

Lamedal plaadil on päris märkimisväärne surnud ala. S.t. sa liigutad kangi, juhtpind liigub aga reaktsiooni ei ole. Mingist kriitilisest suurusest alates aga tekib järsk reaktsioon. Liigutad teises suunas, muudatus on teisel kohal - hüsterees. Kui täpne juhtimine on oluline - plaaneritel näiteks, siis parandab plaadi pärisprofiiliga asendamine märkimisväärselt juhitavust.

Arne
vana
Posts: 676
Joined: Tue Sep 05, 2006 11:43
Location: Tallinn, Õismäe

Post by vana »

Mul on kaks shokflierit, üks plaat ja teine üsna suvaline sümmeetrilise profiiliga, mille sain plaati painutades ja liimides.
Need kaks mudelit lendavad täiesti erinevalt - profiiliga nagu tavaline mudellennuk, plaadiga nagu shokflier, kus "juhitamatus" tekib väga kergesti. Kui aga tead mudeli võimalusi, pole sellest hullu. Ka läbivarisemine võib taotluslik ja huvitav olla.
Kui maa liialt lähedal pole...
[J]
Posts: 2776
Joined: Sun Aug 28, 2005 22:42
Location: Tallinn

Post by [J] »

Aga tagaservad jäetakse paksud ja kandilised. Tekkiv hõrendus imeb õhuvoolu tüüri vastu ja tugevam on ka. Plaaneritel käib tagaserv takistuse vähendamiseks terav, mootoriga asjadel pole energia sääst probleem.
User avatar
mart63
Posts: 2508
Joined: Mon Jul 24, 2006 16:44
Location: Tallinn,Mustamäe

Post by mart63 »

Ehitasin siis lihtsa NACA0010 tiivaga.Alustasin teisipäeval:
http://gallery.pistik.com/view_album.ph ... me=Slipf3a

Veel teha:
Ühendada "sabasulgede" ning gaasi juhikud.
Katta tiivaotsad.
Paigutada aku, vastuvõtja.(servod on sees)
Eleronidel ja kõrgustüüril Futaba FS100,Pöördetüüril Simprop SES190BB ning gaasil odav 9g hiinakas. Aku tuleb arvatavasti 4.8v 2000mah, sest siiani on kaal täiesti normide piires. Tiivaulatus 1m pikkus ligikaudu sama.
User avatar
Ervin2
Posts: 1787
Joined: Thu Mar 23, 2006 23:24
Location: tallinn & harjumaa
Contact:

Post by Ervin2 »

Ehk oleks pidnud kusgile 1,5m kanti venitama.
Harjumaa-Tallinn-Harjumaa
Spectrum DX9 2,4G
FOX EPO Glider 2,3M
DISCUS CS 2,6M
PROXIMA II 2,8M
CONDOR 2,5M
VOLARE 230
ELIPSOID EVO 280
Hot Pepper 3D
Durafly™ HyperBipe 900mm EPO
User avatar
mart63
Posts: 2508
Joined: Mon Jul 24, 2006 16:44
Location: Tallinn,Mustamäe

Post by mart63 »

Mootor on väike. Uue võistluslennuki plaan siiski olemas. 7.5ccm ja kuskile 1.4m.Natuke vaja raha koguda enne..
Plaanin osta, mitte ise teha. Siis enamvähem kindel, et kõik on õige.

Niikaua lendan oma väikestega.. Võrreldes eelmisega on sabaõlg poole pikem. :)
User avatar
mart63
Posts: 2508
Joined: Mon Jul 24, 2006 16:44
Location: Tallinn,Mustamäe

Post by mart63 »

Valmis. Pooltäis paagiga on raskuskese täpselt tiivatalal (33%).
Kaal 990g. Target oli 1kg, niiet suht täpselt. Õhtul esmalennule kollasele.
5 day build! 8)
User avatar
mart63
Posts: 2508
Joined: Mon Jul 24, 2006 16:44
Location: Tallinn,Mustamäe

Post by mart63 »

Käidud, lendas väga hästi. Pika sabaga lendab, nagu välismaa foorumites öeldakse, "flies like on rails".
Ainuke, mille üle kurdaks, on et järsult kõrgustüüriga üles tõmmates kaldub paremale. Ei tundu nagu läbivajumine, sest alati vajub paremale tiivale.
Äkki tiivalt-tiivale balanss paigast? Kui, siis vaid mootori summuti võrra ning see oli ka eelmisel lennukil samuti paigutatud.
Järgmine kord võiks proovida lisada raskust vasakule tiivale. Ehk mõjub.
Kunstlikult arstida annaks ka miksiga, mis segaks kokku kõrgustüüri (üles)äärmuse ning väga minimaalse vasakule kallutava eleroni sisendi?
[J]
Posts: 2776
Joined: Sun Aug 28, 2005 22:42
Location: Tallinn

Post by [J] »

Aga loe siit:
http://www.f3a.fi/kalusto/trimmauskartta/

Loe läbi: Moottorin vetokulma

Kõige parem, ÕPI KÕIK PÄHE.
User avatar
mart63
Posts: 2508
Joined: Mon Jul 24, 2006 16:44
Location: Tallinn,Mustamäe

Post by mart63 »

Ei oska soome keelt.
http://www.probuild-uk.co.uk/factsheets/trimchart.php
On see midagi sarnast?
[J]
Posts: 2776
Joined: Sun Aug 28, 2005 22:42
Location: Tallinn

Post by [J] »

Samasuunaline, aga mitte sama asi.

Google tõlgib.
Sinu puhul tundub, et on vaja mootorile veidi vasakulevedu juurde panna.

See ju peaaegu eesti keel:
...
C. Lennokki kääntyy oikealle.
C. Käännä moottoria vasemmalle.
User avatar
mart63
Posts: 2508
Joined: Mon Jul 24, 2006 16:44
Location: Tallinn,Mustamäe

Post by mart63 »

Ei usu, et mootoriveost asi kinni on. See selline järsk kaldumine.
Proovin platsil teinekord tiivaotsa raskust panna ja kui ei aita, siis panen seibidega mootorinurka vasakule.
arne
Posts: 467
Joined: Thu Aug 11, 2005 23:07
Location: Tallinn
Contact:

Post by arne »

Milline selle läbivajumise ajastus on? Kas see juhtub kohe kui kõrgustüüri üles rebid või on mingi viivitus ka? Kas on vahet kiirel ja aeglasel kõrgustüüri liigutamisel? Kas see sõltub lennuki kiirusest?

Arne
User avatar
lauri
Administrator
Posts: 3057
Joined: Wed Jul 20, 2005 23:13
Location: Tallinn, Estonia
Contact:

Post by lauri »

Millise konstruktsiooniga sul kõrgustüüri kang tehtud on? Äkki saavad kõrgustüüri vasak ja parem pool läbi painduda, üks liigub vähem kui teine ja see põhjustab "rolli"? Selline asi võib juhtuda siis, kui kõrgustüüri kang kinnitub ühele kõrgustüüri poolele, mis on teise poolega keskelt mingi tagasihoidliku ja läbi painduva süsteemiga nt. - http://gallery.pistik.com/view_photo.ph ... d=P1040663
Lauri Laidna - www.pistik.com
Post Reply