Akude parallellülitus

Saatjad, vastuvõtjad, servod, elektroonika jms
vana
Posts: 676
Joined: Tue Sep 05, 2006 11:43
Location: Tallinn, Õismäe

Akude parallellülitus

Post by vana »

Kahe või enama aku ühetüübilise ja sama väljundpingega aku paralleelne ühendamine näib esmapilgul täiesti korrektne.
Näiteks võtame kaks laetud 3S LiPo akut, minupärast esimene 1000mAh ja teine 2000mAh ja ühendame paralleelselt. Üldiselt võrdne pinge saab veel võrdsamaks. Koormates langeb mõlema pinge koos, kuni näit. ESC selle lubatud piiril välja lülitab.
Taolise süsteemi mahtuvus oleks nagu mõlema summa, so. 3000mAh ja max. vool mõlema aku voolude summa?
Järjestikusel lülitusel oleks asjad kindlapeale halvad, kuna nõrgima akupaki(purgi) langeks normaalolukorras kindlasti alla lubatud piiri, kui just balnzeri sisendiga ESC ei juhtu olema.
Mida härrad arvavad, äkki on keegi selle küsimusega tegelenud
Tänades
ttr
Posts: 85
Joined: Wed Jul 05, 2006 16:59
Location: Tallinn

Post by ttr »

Koolifüüsika räägib meil jah sedasi, et parraleelühendusel voolud liidetakse ja sittagi ei juhtu akudega aga järjestikku erimahtuvusega/vooludega purkide ühendamine unusta heaga ära. :)
User avatar
lauri
Administrator
Posts: 3057
Joined: Wed Jul 20, 2005 23:13
Location: Tallinn, Estonia
Contact:

Post by lauri »

Teooria on praktikas ka kasutust leidnud [J] poolt näiteks.

Ise olen mõelnud ja juurelnud selle üle, kas ja mis juhtub akude esimesel paralleelsel kokkuühendamisel.... teoorias võib pingete ühtlustumise ajal ka suht suur vool ühest akust teise joosta, aga praktikas seda vist ei juhtu. Siin oleks võimalus akud esialgu mingi suure takistiga kokku ühendada ja siis mõne aja pärast takisti asemele väikese takistusega kontakt panna.
Lauri Laidna - www.pistik.com
ttr
Posts: 85
Joined: Wed Jul 05, 2006 16:59
Location: Tallinn

Post by ttr »

Peaks tekkima täpselt niisuur vool kui on aku enda sisetakistus. Muuljuhul nagu koormust ei teki. Aga kurat võta seda kinni, ei tea mis on aku takistus jne. Peaks mingid kiired mõõtmised tegema koolifüüsika/elektrotehnika appi võtma ja kiired arvutused tegema.
Krt see on see kui pole teooriat tükkaega tuustinud, vaid kindla suunaga igapäev tegelenud.
vana
Posts: 676
Joined: Tue Sep 05, 2006 11:43
Location: Tallinn, Õismäe

Post by vana »

Loomulikult tasub ühendada laetud akusid.
Algul mõtlesin samuti Lauri toodud ühendamishetke voolude peale.
Välja mõtlesin. Akud on enamvähem ühtlaselt laetud. Kes LiPo tühjenemisgraagikut on näinud, mäletab täislaetult on pinge üle nominaalse. Selline nominaalsest kõrgem pinge kukub kohe väiksemagi koormuse korral ja pinded ühtlustuvad. Ka nominaal pinge korral ei juhtu midagi katastroofilist, graafikult näeme palju pinge langeb näit. 5C või 10C koormuse juures. St. pinged ühtlusuvad igaljuhul.
Loodame, et [J] ütleb ka oma sõna.
User avatar
Ropka
Posts: 1450
Joined: Mon Jun 12, 2006 16:47
Location: Tallinn

Post by Ropka »

mina ei paneks erinevaid akusid paraleeli ka
sisetakistused siiski ju erinevad ja tühjenevad erinevalt ja ikka hakkavad tühjenedes üksteist sööma, st. kogu energia ei lähe tarbijale vaid ka akude omavahelisele kaklemisele


suurema mahtuvusega aku jaksab ka suuremat voolu välja anda, mida aga see piseb ei pruugi enam välja kannatada ja muutub temagi tarbijaks


ei lubata autodelgi (diisel Transit) erinimelisi akusid omavahel paraleeli kütta

jadaühenduse on kindlasti kõik ära proovinud. ntx paned taskulampi ühe tühja ja ühe täispatarei ja naks on pirn läbi põlenud :idea:
kogun vanu vene lennukimootoreid
[J]
Posts: 2776
Joined: Sun Aug 28, 2005 22:42
Location: Tallinn

Post by [J] »

Mina tean neid asju samasugustena, nagu vana kirjeldas.
Siin pole vist päris selgelt seni öeldud, et paralleelühendusest saab juttu olla ainult liitiumakude puhul. Teistele akutüüpidele pole see tervislik.
Sülearvutite akudes ja paljudes mudeliakudes kasutatakse paralleelühendust massiliselt. F3A-vigurlennumehed ja helikopterimehed ei saaks muud moodi naljalt üldse vajalikke ampertunde kokku.
Paralleelsete akude pinge on alati ühesugune - nagu põhjast ühendatud anumates veetase. Kõige väiksem anum ei saa saada kuidagi enne tühjaks kui kõige suurem.
Olen ühendanud nii 3V-ni tühjaks laetud akuelemente omavahel ühtseks akupakiks, kui ka lõpuni täis laetud valmis akusid pistikutega omavahel. Kui pinged on ühesugused, probleeme ei teki.
Ühesuguste laetud akude ülendamiseks on müügil ka spetsiaalsed pistikutega ühendusliistud:
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=444937
Veel üks vigurlennuaku:
http://users.tkk.fi/~jkarppin/f3a/wc200 ... ge_13.html
vana
Posts: 676
Joined: Tue Sep 05, 2006 11:43
Location: Tallinn, Õismäe

Post by vana »

Klaar.

Suured tänud asjatundjale!
ttr
Posts: 85
Joined: Wed Jul 05, 2006 16:59
Location: Tallinn

Post by ttr »

J, mis on su väidetete alustala, et ploe tervislik teistele akutüüpidele?
Li-Po akut võib käsitleda kui elektrolüütkondekat. Sealt edasi kui küsimusi on jätkame.
Lihtne koolifüüsika peaks ju abiks olema nagu enne mainisin.
User avatar
Ropka
Posts: 1450
Joined: Mon Jun 12, 2006 16:47
Location: Tallinn

Post by Ropka »

aga pangem tähele seika: packs of the same cell count and capacity

kuskil pole erinimelisi omavahel kokku suratud

kondensaatoritel sisetakistus võib mõõta kilooomides, kõikidel alalisvooliallikatel oom või alla selle isegi

üks kord võib arvata kas Kristjani kopteri "telliskivis" on paraleelis erineva mahtuvusega elemendid....
kogun vanu vene lennukimootoreid
arne
Posts: 467
Joined: Thu Aug 11, 2005 23:07
Location: Tallinn
Contact:

Post by arne »

Ka NiMH-e pannakse paralleelselt. Nii mahtuvuse kui ka töökindluse suurendamiseks. Viimasel juhul peab kummagi pakiga järjest olema diood, siis ei söö surnud pakk elusat ära.

Sama peab olema elementide arv ja tüüp. S.t. 5 NiMH paralleelselt 5 NiMH-ga. Kui ühendada paralleeli erinevalt laetud pakid, siis laeb täis pakk tühjemat kuni pinged ühtlustuvad. Kui pinged väga erinevad on, siis võib laadimisvool tõesti suureks minna. Dioodide kasutamine välistab selle jama.

Kui panna eri mahuga pakid paralleelselt, siis tohib sealt voolu võtta kuni nõrgem tühjaks saab. Ehk siis kui 100mAh ja 1000mAh on paralleelselt, siis saad sealt 200mAh kätte (100 ühest ja 100 teisest).
mart
Posts: 498
Joined: Tue Aug 15, 2006 16:53
Location: Wermelskirchen

Post by mart »

Pole siiani üritanud erineva mahtuvusega ja vanusega lipo akusid paralleeli ühendada, köikjal kirjas, et see lubamatu tegevus. Laiskusest pole ka viitsinud senini juurelda, et miks.
Nüüd proovisin ka möttejöu abil asjasse süveneda, kuid ei tea, kas asja sai.
Üritan kokku ühendada erinevaid LiPo akusid.
1. Igal akul olemas sisendtakistus, mida lihtsustatud mötte vöiks vaadelda kui pingeallikaga järjestikku asuvat.
2. Erinevatel akudel erinevad täislaadumise ja tühjakslaadumuse pinged.

Ülevalpool akusid vörreldud kondensaatoritega, ühendatud anumatega jne....

Mulle tundub, et peamiseks teguriks, mis kogu protsessi möjutama hakkab on voolutugevus.
Erinevad komponendid, tänu oma erinevale sisendtakistusele, hakkavad voolu suurenedes tunduvalt erinevalt käituma.
Näiteks, kui ühendatud anumate puhul ühendustoru küllalt peenike on.....
Asi kisub toreetilises osas mulle liiga raskeks olema.

Köige parem selguse jaoks oleks ikkagi katse.
vana
Posts: 676
Joined: Tue Sep 05, 2006 11:43
Location: Tallinn, Õismäe

Post by vana »

Kui panna eri mahuga pakid paralleelselt, siis tohib sealt voolu võtta kuni nõrgem tühjaks saab. Ehk siis kui 100mAh ja 1000mAh on paralleelselt, siis saad sealt 200mAh kätte (100 ühest ja 100 teisest).
Jah, see väide võib esmapilgul isegi tõesena näida. Ma esitan tagasihoidliku küsimuse: kuidas saab "jäigalt" paralleellülituses olev aku üks akudest (jutt on LiPo´dest) enne teisi "kustuda"? Pinged on ju neil kõigil võrdsed. Pine langeb koormamisel võrdselt ja koos nad ka lõpetavad.
Kui nad seda ei teeks, tuleks tõesti dioodid vahele panna.
Teine küsimus on kindlasti see, et kas tasub minged väga erinevaid kokku ühendada?
Ei tasu, juba pistikute - juhtmete jama pärast. Mõttetus.

Oma algse küsimese esitasin, kuna mu eri mudelid nõuavad eri võimsusi, konkreetselt üks 35A ja teine 60A. Liita soovin ikka umbes samasid akusid 2,2Ah 15C ja 2,1Ah 20C.
Need kaks akut on sama tehase toodang, samad mõõdud ja kaal. Numbrid on veidi erinevad. Need võivad isegi "samad" olla, oleneb ju millise vooluga mahtuvust arvestada. Selge ju et kui aku annab 33A´ga välja 2.2Ah, siis 44A korral tuleb sealt välja vähem.
[J]
Posts: 2776
Joined: Sun Aug 28, 2005 22:42
Location: Tallinn

Post by [J] »

arne mahtuvuse jutt on minu meelest dioodidega ühendatud NiMh või NiCa akudele. Kasutatakse küll nende akudega paralleelühendust, aga laadimisel-tühjendamisel tekkivate probleemide tõttu tootjad firmad seda ei soovita. Google pakub selle kohta rohkesti materjale.
LiPo-dega olen pidevalt kasutanud koos eri mahtuvustega akusid ( loomulikult samapingelised) ja probleeme pole siiani avastanud.
Laual katsetades annab ka summaarse mahtuvuse kenasti välja.
Olen näinud internetis kusagil vastavaid diagramme ja tulemust, et pole siin miskit hullu, kui akud on korras.
Igaks juhuks soovitatakse küll samamahtuvuselisi. Siin aga usun, et paljud kirjutajad lihtsalt kopeerivad eelnevaid ja mingeid tõsiseid argumente mul pole õnnestunud lugeda.
Ei pretendeeri absoluutsele tõele, aga selle võiks välja selgitada küll!
joel
Posts: 13
Joined: Mon Feb 12, 2007 1:13

Post by joel »

arne wrote:Kui panna eri mahuga pakid paralleelselt, siis tohib sealt voolu võtta kuni nõrgem tühjaks saab. Ehk siis kui 100mAh ja 1000mAh on paralleelselt, siis saad sealt 200mAh kätte (100 ühest ja 100 teisest).
Vot mina sellest mõttekäigust ikkagi aru ei saanud :roll:

Järjest ühendades on tõesti nii, et kui rohkem voolu võtad, siis väiksema mahutavusega aku saab täiesti tühjaks ja lõpuks laadub negatiivselt. Aga paralleelselt pannes peaks küll ikka mõlemast akust kõik kätte saama. Lihtsalt suurema mahutavusega akut läbib suurem voolutugevus. Asi peaks minu meelest täiesti sujuvalt ise reguleeruma.

EDIT: Mõtisklen veel natuke edasi...

Kuskil eespool nimetatud väitel, et paralleelselt võib ühendada ainult liitiumakusid, ma samuti mingi alust ei näe. Peamine, et samatüübilised oleks. Võimalik, et isegi NiCd ja NiMh kokku panemisel ei juhtu midagi halba... Küll võib kokku ühendamise momendil tekkida hetkeks suur vooluimpulss ja seetõttu juba mainitud takisti kasutamine on ilmselt hea mõte.

Erinevused hakkavad tekkima laadimisel. NiMh ja NiCd korral peaks kõiki paralleelselt ühendatud elemente ilmselt eraldi laadima. Liitiumakude ja pliiakude puhul see vist ei ole isegi vajalik. Aga pliiakusid vist lendavate mudelite juures niikuinii keegi ei kasuta :P
Joel
vana
Posts: 676
Joined: Tue Sep 05, 2006 11:43
Location: Tallinn, Õismäe

Post by vana »

Joel arvab, et LiPo akut võiks paralleellülituses laadida.
Peaaegu et võikski? Paraku peab aga igat paralleellülituses olevat elmenti eraldi (balanceriga) laadima.
Karta on, et see on üsna tülikas...
joel
Posts: 13
Joined: Mon Feb 12, 2007 1:13

Post by joel »

Kui päris aus olla, siis minu kokkupuuted liitiumakudega on üsna minimaalsed :P Sellepärast ka see "vist" seal. Aga nüanssidesse laskumata NiMh ja NiCd laetakse püsiva vooluga, Li ja Pb akusid püsiva pingega. Seetõttu arvasin, et nende paralleelselt laadimine võiks vähemalt teoreetiliselt võimalik olla. Aga võib-olla on nüansid piisavalt olulised, et peab ikka neid ka arvestama... :P
Joel
User avatar
lauri
Administrator
Posts: 3057
Joined: Wed Jul 20, 2005 23:13
Location: Tallinn, Estonia
Contact:

Post by lauri »

LiPo/LiIon laetakse alguses püsiva vooluga ja kui on saavutatud 4.2V elemendi kohta, siis püsiva pingega 4.2V elemendi kohta vähendades koguaeg voolu (4.2V = const).
Lauri Laidna - www.pistik.com
joel
Posts: 13
Joined: Mon Feb 12, 2007 1:13

Post by joel »

Aga mis juhtub, kui see püsiv vool on natukene väiksem, kui tavaliselt?

Põhimõtteliselt on ju tegu voolupiirajaga püsiva pingega laadimisega. Seni, kuni nimipinget pole saavutatud, piiratakse maksimaalset voolutugevust, et ei kahjustaks liiga suure vooluga elementi. Kui nüüd mitu tükki paralleelselt panna, siis lihtsalt pikeneb see nimipinge saavutamise aeg ja iga elementi laetakse väiksema vooluga, aga lõpuks täis peaks nad kõik saama ja üle ei laeta ühtegi. Oleneb ainult, et kuidas on laadimise lõpetamine realiseeritud. Kui voolutugevuse kahanemisel mingi kindla väärtuseni, siis ei lülitata paralleelselt laadides õigel ajal välja.

Aga see on kõik selline talupojaloogika :P Li akude laadimine on vist suht täppisteadus ja ei pruugi ikkagi rakendatav olla see eelmine jutt...
Joel
Kristjan
Posts: 577
Joined: Thu Aug 24, 2006 17:45
Location: Tallinn
Contact:

Post by Kristjan »

Joel arvab, et LiPo akut võiks paralleellülituses laadida.
Peaaegu et võikski? Paraku peab aga igat paralleellülituses olevat elmenti eraldi (balanceriga) laadima.
Karta on, et see on üsna tülikas...
Balancere kasutatakse järjestikku ühendatud akude laadimisel.

Kui on 10 elementi lihtsalt paralleeli ühendatud siis ei balansseerita mitte midagi.
Kui on 10 elementi paralleelselt ja nendega järjestikku veel 10 elementi paralleelselt siis on vaja kahte balanceri.

Individuaalselt arvan, et balanceri kasutamises ei ole midagi keerulist, lithsalt tuleb paar lisakaablit igal laadimisel ära ühendada ja pärast lahti ühendada.

Mingitest eri mahtuvusega akude paralleelühendusest ei ole mõtet ju rääkida, katsed jms näidaku mida tahes. Voolutugevused on suured, mõnel juhul 100 amprit, mingist sujuvast isereguleerimisest on asi kaugel. Ühendada aku paralleelselt alati teise täpselt sama akuga. Siis on koormus ja eluiga praktiliselt võrdsed.

K.
vana
Posts: 676
Joined: Tue Sep 05, 2006 11:43
Location: Tallinn, Õismäe

Post by vana »

Hei Kristjan.
Kujuta palun omale ette nät kahte paralleellülituses oleva LiPo laadimist. Näiteks 3S paralleelis. Ja üks kuuest purgist on vähe väsinud ja vajab erikohtlemist. ???
Ka eri mahtuvusega LiPo akude paralleellülituse osas oled eksiteel, IMO.
Eriti teoreetiliselt.
[J]
Posts: 2776
Joined: Sun Aug 28, 2005 22:42
Location: Tallinn

Post by [J] »

Kas keegi on näinud tööstuslikult toodetavaid akupakke, kus NiCa või NiMh on paralleelühenduses? Vastus küsimusele ütleb tegelikult kõik.
Liitiumeid paralleelühenduses on peaaegu kõigil kodus (tööstuslikud mudeliakud, sülearvutiakud jne.).
Tegelikult saab tõesti paraleelselt ühendada mida iganes, kui ainult teadmisi ja nuppu jatkub.
vana
Posts: 676
Joined: Tue Sep 05, 2006 11:43
Location: Tallinn, Õismäe

Post by vana »

Ei ole kohanud tööstuslikult toodetud paralleellülituses plii-, NiCd või NiMh akusid, küll aga LiPośid. Tegelen praegu ainult LiPo´dega, seetõttu ei viitsi muusse süveneda.
Autol on ausalt öeldes pliiaku, kuid siiani piisab ühest ainsamast.
User avatar
Ropka
Posts: 1450
Joined: Mon Jun 12, 2006 16:47
Location: Tallinn

Post by Ropka »

autodel on ka kaks akut, nt. transitid ja teised "võimsad" diislid
akud on jäigalt paralleelis, ühe riknemisel vahetatakse mõlemad
kogun vanu vene lennukimootoreid
Kristjan
Posts: 577
Joined: Thu Aug 24, 2006 17:45
Location: Tallinn
Contact:

Post by Kristjan »

Hei Kristjan.
Kujuta palun omale ette nät kahte paralleellülituses oleva LiPo laadimist. Näiteks 3S paralleelis. Ja üks kuuest purgist on vähe väsinud ja vajab erikohtlemist. ???
Mida ma täpsemalt ette pean kujutama?

3S on 3 elementi järjest. Või mõtled 3S2P ehk paralleelühenduses olevat kahe elemendist pakki pandud 3 tükki järjestikku.

Ja iga kord joodan paralleelühenduses olevad akud lahti ja balansseerin iga elemendi (st. ütleme nii et laen iga elemendi) eraldi?

Momendil kasutan kõige sagedamini 12S3P akupakke.
See on siis 12*3= 36 elementi.
Iga kord joodan lahti ja kokku uuesti 36 elementi?

Või ei saa ma täpselt aru ja räägime üskteisest mööda?

Ma umbes iga 10 lennu, või täpsemini laadimistsükli jooksul mõõdan tavalise voltmeetriga järjestikühenduses olevad akupakid üle. Kui esineb mingi märgatav erinevus, viitab see sellele, nagu sa ka mainisid, et tõenäoliselt on mõni element selles paralleelühenduse komplektis väsinud ning koormab ka teisi endaga paralleelis olevaid akusid.

Vähemalt Emcotecis saab ainult ülimalt valitud Kokami akusid, suvalisest kohast võib ka neid eraldi osta ja ise kokku joota aga siis on terve akupaki eluiga kõvasti lühem kuna üheskoos kasutada on soovitatav ainult väga sarnaseid elemente.

Mina ei tea, mis katseid sa korraldad ja millega tegeled.
Ise räägin sellest, mida ise olen kogenud.

Asja mõtet saab illustreerida mingi näitega. Näiteks automaatkastiga autoga teise auto vedamine. Näha on et toimib ju, veab ära küll aga persse läheb ka selle võrra kiiremini. Kuidas asju kohtled, sellist tulemust on ka oodata.

K.
joel
Posts: 13
Joined: Mon Feb 12, 2007 1:13

Post by joel »

[J] wrote:Kas keegi on näinud tööstuslikult toodetavaid akupakke, kus NiCa või NiMh on paralleelühenduses? Vastus küsimusele ütleb tegelikult kõik.
Liitiumeid paralleelühenduses on peaaegu kõigil kodus (tööstuslikud mudeliakud, sülearvutiakud jne.).
Tegelikult saab tõesti paraleelselt ühendada mida iganes, kui ainult teadmisi ja nuppu jatkub.
Vot selle viimase lausega vist ongi kõik paika pandud :P

Tööstuslikult toodetud akupakke, kus NiCd või NiMh paralleelühenduses, ei ole ilmselt väga lihtsal põhjusel - elemente peab eraldi laadima. Kui nad niikuinii laadimise ajaks on vaja lahti võtta, siis pole mõtet neid hakata tööstuslikult kokku jootma/kiletama.

Ma ei ürita siin praegu nui neljaks selgeks teha, et võib küll paralleeli panna. Tunnistan ausalt, et pole ise proovinud, aga kavatsen seda mõne aja pärast teha (NiMh elementidega). Lihtsalt siiamaani on esinetud ainult väidetega, et ei tohi, aga keegi pole ühtegi mõistlikku põhjendust toonud, et miks ei tohi. Lahmimine stiilis "tööstuslikult keegi ei tee" või "katsed näidaku mida tahes, aga erinevaid akusid paralleeli ei tohi panna" ei ole just eriti veenvad argumendid...

Kui kellelgi on veel mingeid loogiliselt põhjendatud mõttekäike, et mis halba võib juhtuda paralleeli ühendades, siis kuulaks huviga. Siin teemas varasemalt mainitud takisti ja dioodide kasutamine on väärt näpunäited.
Joel
Võsalendur
Posts: 258
Joined: Tue Aug 02, 2005 9:45
Location: Tartu

Post by Võsalendur »

Ma ei tea kuidas Nixx elementide 1 pakis paralleeli panemisega on (just laadimise koha pealt) aga lihtne ju teha 2 pakki ja need omavahel paraleeli panna Y-kaabli abil.
vana
Posts: 676
Joined: Tue Sep 05, 2006 11:43
Location: Tallinn, Õismäe

Post by vana »

Krisrtjan: räägime mööda osaliselt.
Pole probleeme kuni kõik elemendid on korras. Milleks joota? Kas balnceri väljundit pole?
Automaatkäigukasti näide? Ne ponljal. Omal on olnud viiekäiguline Tiptronic, kus kas arvuti või ise valin sobiva käigu. Muide seal on ka 2 erineva aeglustusega mäestiku-maastikukäiku. Pole probleemi.
Joelile ütleks: kui saab ilma , on elu kindlasti lihtsam
Kristjan
Posts: 577
Joined: Thu Aug 24, 2006 17:45
Location: Tallinn
Contact:

Post by Kristjan »

Ei ei.

Mina kasutan ikka balancere.
Mina sain su jutust nii aru, et igal paralleelselt ühendatud elemendil eraldi balancer. See eeldab lahtijootmist.

Kui on 2S3P siis on kokku 2 balanceri, mitte 3 ega 6.

Kordan - balansseeritakse järjestikku olevaid elemente.

K.
vana
Posts: 676
Joined: Tue Sep 05, 2006 11:43
Location: Tallinn, Õismäe

Post by vana »

Kena Kristjan, saime lõpuks üksteisest aru
Automaatkäigukastist veel, et see ei tohi ise olla pukseeritav, õlitamisprobleemide tõttu...
Post Reply