Nõvalt leiti tundmatu lennuk.

See on koht, kus rääkida kõigest mudelitega seonduvast, mis teiste teemade alla ei lähe.
User avatar
prosper
Posts: 1621
Joined: Mon May 11, 2009 18:22
Location: Hiiumaa
Contact:

Nõvalt leiti tundmatu lennuk.

Post by prosper »

[J]
Posts: 2776
Joined: Sun Aug 28, 2005 22:42
Location: Tallinn

Post by [J] »

Nr68 - Soome mereväele tehtud Planexi (Eestis) lennuk, ilmselt Janno kätetöö ja juhendamisel suurelt osalt.
PLANEXI lennukid
Lennuk tõenäoliselt tegi omanike käest vehkat ja tuli angerja moodi sünnimaale tagasi.
Image
Last edited by [J] on Fri Jun 10, 2011 10:15, edited 2 times in total.
User avatar
prosper
Posts: 1621
Joined: Mon May 11, 2009 18:22
Location: Hiiumaa
Contact:

Post by prosper »

Info arhiivis http://www.le.ee/?a=uudised&h=2011/6/4
Huvitav lõik artiklis - Silma järgi hinnates üle kahe meetri pikk. Mudellennuki kohta liiga suure masina peal Soome riigi õhujõududele viitavad kleepsud. Raadiosaatjad ja antennid ka peal.

Kui väike peab üks lennuk olema et olla päris mudellennuk.


Kuhu neid omalajal veel müüdi peale Soome? Kui nad siis lõpuks kõik koju tulevad siis on neid hea kuskilt oodata :) :)
Kujutasin veel ette kui see lennuk oleks mudelisti kätte sattunud või alla tulnud nii et õnnetus taga. Hea et see niigi läks :?
[J]
Posts: 2776
Joined: Sun Aug 28, 2005 22:42
Location: Tallinn

Post by [J] »

prosper wrote:Kui väike peab üks lennuk olema et olla päris mudellennuk.
Siit saab maailmas hetkel kõige ametlikuma definitsiooni:
http://www.fai.org/aeromodelling/system ... abr_11.pdf

Nii, et edasijõudnud lennumehed, lennuriistadele telefoninumbrid jne. peale, saate ehk kunagi hiljem veel kokku!
User avatar
Kuno
Posts: 1436
Joined: Tue Apr 11, 2006 18:03
Location: Tallinn

Post by Kuno »

Kui väike peab üks lennuk olema et olla päris mudellennuk.
tead ju küll,et mõõtudes pole asi üldse kinni :wink: mudel võib ju olla kuitahes suur - unustad end tiiva peale istuma ja järgmisel hetkel mõtled,kuidas ilusti maa peale tagasi saada :lol:
Silma järgi hinnates üle kahe meetri pikk
nii ta oligi.Peal olid neil 25ccm OS Max-id,nitromootorid - iseenesest päris head
Raadiosaatjad ja antennid ka peal
start (katapuldi abiga!)ja maandumine (langevarju abil) toimus puldist,aga muidu ma sain aru,et oli versioone,mis lendasid autopiloodiga marsruuti pidi ja siis vanad alt muudkui tulistasid.Lennukile ei pidanudki ilmtingimata pihta saama - tal oli seade peal,mis registreeris pihtasaamise mingilt kauguselt (loetud meetrid,ehk nagu pärislennuki gabariidid).Kui said päris pihta,siis lennuk kukkus merre,kui ei siis toodi vette maha,raputati suur vesi pealt maha (nad olid veekindlad) paak täis ja jälle lendu.Luurelennukiks olid mõeldud vähe suuremad versioonid,see pildi peal olev lennuk tundub küll märklaud olevat (kui see pilt nüüd õige on).Midagi saladustväärivat selles teemas ilmselt pole.Mudellenduril oleks leiu üle kindlasti väga hea meel olnud - sealt oleks saanud hea mootori,normaalse vastuvõtja (küll 35 mhz) ja head servod.Ei usu,et soome poolt keegi nii väga seda lennukit taga igatses,aga kui meie mehed sellele asjale nii põneva stoori külge pookisid,siis võib eeldada,et ka soome poolt keegi sellest "spiooniloost" tuld võttis ja kaasa mängima hakkas 8)
User avatar
Kuno
Posts: 1436
Joined: Tue Apr 11, 2006 18:03
Location: Tallinn

Post by Kuno »

Nii, et edasijõudnud lennumehed, lennuriistadele telefoninumbrid jne. peale, saate ehk kunagi hiljem veel kokku!
kurat seda teab,kas ongi väga himu seda lennukit tagasi saada,kui ta näiteks mõne Lexuse katuse seest leitakse :?
[J]
Posts: 2776
Joined: Sun Aug 28, 2005 22:42
Location: Tallinn

Post by [J] »

Kuno wrote:Peal olid neil 25ccm OS Max-id,nitromootorid - iseenesest päris head
Kuno nii nõudlik mees, et nõustub heaks nimetama :D
Need olid tol hetkel enamvähem maailma vigurlennubosside mootor nr1. ja japsid uurisid, et kas Eestis tehakse hirmsat moodi vigurlendu? Pool nende aasta toodangust ostetakse Eestisse!
Lexuse katuse seest leitakse
Mina kardan siiski karu metsas rohkem, pole iial peale maandumismärgi millelegi pihta saanud (vähemalt ei mäleta). Kurb muidugi, kui juba täna saan :!:
User avatar
prosper
Posts: 1621
Joined: Mon May 11, 2009 18:22
Location: Hiiumaa
Contact:

Post by prosper »

Kurb jah :roll: Vahest on sõnadel kaal :roll: Ei tahaks küll , et midagi sellist juhtuks et peab lennuki Lexsuse seest välja kangutama :?(Külamehe Ziguli on halvem variant sest need pole kindlustatud ja sealt eluga ei pääse :) ) Aga nagu näha lendavad lennukid ka üle piiri. Väga huvitav oleks tema lennu logi näha. Kui kaugelt ta põgenema sai ? Ta oleks võinud kursist natuke lääne poole kalduda Hiiumaale :)
Aga Kunol on õigus , et loost on tehtud väga salapärase kallakuga spioonilugu. Ei ole küll lugenud ja kuulnud ,et Soome ja Eesti suhted on pärast sellist juhtumit jahenenud :) :)
User avatar
felch
Posts: 1462
Joined: Wed Apr 22, 2009 16:48
Location: Tallinn, Nõmme
Contact:

Post by felch »

Loo tekst on tõesti säärane et meenub ajudele mõjuv palavus väljas ja nn hapukurgihooaeg...
Ju siis pole lihtsalt muust kirjutada.
Aga mina oleks leidja asemel küll üritanud lennuki musta kasti sisuga tutvuda. Ja skeemilahendustega...
Pole midagi paremat halvast ilmast !
User avatar
Ropka
Posts: 1450
Joined: Mon Jun 12, 2006 16:47
Location: Tallinn

Post by Ropka »

aga kui leitaks näiteks minu Focke Fulf saksa lennuväe tunnustega, tea mis siis oleks saanud. Raadio ja antenn peal ja puha :twisted:

kas kaitsemin. asemel oleks kohe üleeuroopaline sensatsioon puhkenud :wink:

kõik see jutt käeraudadest jne on pliiatsist imetud
kogun vanu vene lennukimootoreid
Kristjan
Posts: 577
Joined: Thu Aug 24, 2006 17:45
Location: Tallinn
Contact:

Post by Kristjan »

Ise pakuks, et tegemist on 35ccm mootoriga.
Ma ei tea, et 25 kuubikulist oleks nii massiliselt (kui üldse) nende lennukite peal kasutatud ja hetkel isegi ei tule meelde, kas OSil on 25ccm kunagi üldse müügil olnud...?? Aga võin ka eksida.

Image

Minu käes on üks selline brittide lendav sihtmärk, täiesti terve, kohati on alakaliibriga pihta saanud ehk siis kere kesk- ja sabaosas on tabamused.
Image

See oli samuti Soome mereväe kasutuses, lendas vähemalt 100km juhitamatult ja potsatas alla Naissaarel. Sealne saarevaht viis selle mulle tundmatu inimese kätte, kes pakkus lennukit mulle pelgalt selle eest, et jeebiga tema autosuvila ühest kohast teise veaksin (küll vastassuunas ühesuunalistel tänavatel aga vahet pole...). Lennukilt oli ära võetud ainult bensumootor, muu oli alles. Isegi servod aastast 92...

Ja kellel huvi aardejahi vastu siis Nõval on allakukkunud lennukeid veel vähemalt üks. Ise lennutasin ja see sai tabamuse 23mm Zergeist. Antud juhul siis juba Eli toodang.

Image

Ja kes motika või jalgrattaga Keskpolügonile satub, siis sealt võib ka veel igasugu nodi leida, sest põhiline laskmine käib justnimelt seal. Mootoreid ja muud suuremat ei leia aga servosid ja lennuki kerejuppe ja katkiseid proppe peaks seal alal ikka leiduma. Ärge ainult miini otsa astuge.
[J]
Posts: 2776
Joined: Sun Aug 28, 2005 22:42
Location: Tallinn

Post by [J] »

Kristjan wrote:kas OSil on 25ccm kunagi üldse müügil olnud...??
Täpsustuseks, oli OS140RX, 23 cm3.
35 cm3 oli nendel märklaudadel, mida Eli Planexilt ostis (kõige esimene variant):
Image
Teema lennuk on see:
Image
Nõutud oli 180 km/h, "punn põhjas" läks välja 250 km/h.
User avatar
prosper
Posts: 1621
Joined: Mon May 11, 2009 18:22
Location: Hiiumaa
Contact:

Post by prosper »

Selle artikli taustal võiks arvata siinse teema kohta , et asjaosalised kirjamehed ka varsti käed raudus ära viiakse (täiesti salajane nagu Stirlitsi aegu) :D :lol: Aga kui Nõval veel peaks miskit leiduma siis kindlasti ei teatata enam kuskile. Aga kas tegu on siiski veel Eesti või Soome sõjaväe omandiga kui see juba omaniku juurest on plehku pannud? Kas leidja on kohustatud selle tagastama? Mida seadus ütleb?
[J]
Posts: 2776
Joined: Sun Aug 28, 2005 22:42
Location: Tallinn

Post by [J] »

prosper wrote:Selle artikli taustal võiks arvata siinse teema kohta , et asjaosalised kirjamehed ka varsti käed raudus ära viiakse
Vähemalt minu ainus süü on, et koolis lugema õpetati :D
See kõik ju avalik info.
Lennukil on muide Soome Lennuameti tüübiheakskiit ja igal eksemplaril on oma logiraamat koos rikete ja muu elulooga.
Kes endale sellist ehitada tahab, siis täiesti võimalik:
http://www.ubs.ee/planex/documents/Plan ... _specs.pdf
ja pite samuti:
http://www.ubs.ee/planex/Products_base.htm
Aga kas tegu on siiski veel Eesti või Soome sõjaväe omandiga kui see juba omaniku juurest on plehku pannud? Kas leidja on kohustatud selle tagastama? Mida seadus ütleb?
Mina loodan, et lugu nagu kadunud rahakotiga ...
Kristjan
Posts: 577
Joined: Thu Aug 24, 2006 17:45
Location: Tallinn
Contact:

Post by Kristjan »

Selge... 23ccm siis.

Kes selle mootori ära tunneb?
Mai alguses käisid Belglased Eestis...

Image
[J]
Posts: 2776
Joined: Sun Aug 28, 2005 22:42
Location: Tallinn

Post by [J] »

Ilus lennuk!
Mis sinakad ribad need tiival ja stapil on?
Kristjan
Posts: 577
Joined: Thu Aug 24, 2006 17:45
Location: Tallinn
Contact:

Post by Kristjan »

Reflektorid..., et radari pealt näha oleks.
[J]
Posts: 2776
Joined: Sun Aug 28, 2005 22:42
Location: Tallinn

Post by [J] »

Prosperile lohutuseks, et Kristjan ka käeraudu ei saa:
Image
Max kiirus ja lennuaeg (3 korda väiksem) jääb Eesti omadele alla! Pole need siinsed tegijad kehvemad midagi!
User avatar
felch
Posts: 1462
Joined: Wed Apr 22, 2009 16:48
Location: Tallinn, Nõmme
Contact:

Post by felch »

Mis vidinad tiiva otstes on ?
Pole midagi paremat halvast ilmast !
User avatar
tarts
Posts: 838
Joined: Thu Sep 14, 2006 20:01
Location: Tallinn
Contact:

Post by tarts »

Need paksemad on tossupommid ma pakun.
User avatar
Ropka
Posts: 1450
Joined: Mon Jun 12, 2006 16:47
Location: Tallinn

Post by Ropka »

ma pakun, et paksemad on miskid tuletegijad, et heatseeker töötaks

sellest mai tulistamisest oli AK-s ka video kus lennuk algmolekulideks tulistati, õigemini rakett ise otsis õige tee lennukini
kogun vanu vene lennukimootoreid
andi
Posts: 140
Joined: Mon Aug 23, 2010 23:18
Location: Harjumaa, Järvamaa

Post by andi »

prosper wrote:Selle artikli taustal võiks arvata siinse teema kohta , et asjaosalised kirjamehed ka varsti käed raudus ära viiakse (täiesti salajane nagu Stirlitsi aegu) :D :lol: Aga kui Nõval veel peaks miskit leiduma siis kindlasti ei teatata enam kuskile. Aga kas tegu on siiski veel Eesti või Soome sõjaväe omandiga kui see juba omaniku juurest on plehku pannud? Kas leidja on kohustatud selle tagastama? Mida seadus ütleb?
Ma ei tunne küll ühtegi asjaosalist, aga tundub et külamehed oleks võinud veel mõne talve koolis käia. Siis oleks teada saanud, et kui on vaja mingitest imelikest ja kahtlastest asjadest kuhugi teatada, siis valitakse telefoninumber 110 või 112 või viiakse asi ise lähimasse politseijaoskonda. Seda viimast muidugi juhul, kui kahtlane asi ei plahvata, ei sütti, ei leki mingit vedelikku jne, ja kui selles 100% kindel ollakse. Kui pole ohutuses kindel, hoia näpud eemal!

Kui aga tassid selle omale koju ja siis teatad naabrimehele, kelle lehmalellepoeg on miski ärijuhi haridusega ja lakutud tukaga ministeeriumiametnik, võib arvata et ametnik leiab sobiva hetke pööbli ees oma ego turgutamiseks. Edasi läheb kõik nii nagu ajaleheartiklis.

Üldjuhul on oma riigi pinnalt leitud militaarset päritolu esemed (millele viitavad tähised lennukil) riigi omand. Riik otsustab siis, kas tagastatakse päritoluriigile või jäetakse endale. Arvestades sõbralikke suhteid Soome velledega oleks olnud igati paslik läbi kaitse- ja välisministeeriumi neile teatada leiust ja nemad omakorda oleks ilmselt sama sõbralikkusega tänanud ja loobunud näiteks. Võibolla oleks lennumasin leidnud omale viimase puhkepaiga kusagil kohalikus muuseumis vms.
Raadiod: 35MHz kanal 61 ja 63
2,4GHz DSM2/DSMX
[J]
Posts: 2776
Joined: Sun Aug 28, 2005 22:42
Location: Tallinn

Post by [J] »

Image
Selle teema lennuk võib startida laevalt otse taevasse, maanduda merevette, ei upu, kannatab põhjamaade talve jne.
Suuruselt on ta nagu Belgia omagi, praktiliselt väga hea mootoriga 2x2 meetrit F3A, milliseid lendab maailmas tuhandeid.
Probleem on selliste tootmisel tegelikult ettenähtud töökindluse, tugevuse, aerodünaamika jne. testide läbimine, et saada Euroopas
kõlbulikke sertifikaate ja tüübiheakskiitu. Armee lennundusstandartid on väga karmid. Mingite "odavhiinlastega" üritamine ei õnnestuks.
Kristjan
Posts: 577
Joined: Thu Aug 24, 2006 17:45
Location: Tallinn
Contact:

Post by Kristjan »

Sellel pildil on vist küll nüüd jälle see 35ccm mootor??
User avatar
prosper
Posts: 1621
Joined: Mon May 11, 2009 18:22
Location: Hiiumaa
Contact:

Post by prosper »

Hmmmm :? Pole siis miskit "Tundmatu lennuk" kui nii palju infot ,pilte , tehnilised andmedki avalikud ja kirjad peal. :) Kas Eestlased olid pioneerid selliste ehitamisel või sel ajal oli soodus aeg tootmiseks.(kui Japsidki imestasid selle üle) Tehakse ju praegugi ELI-s. Kes neid piloteerib ? Kui sõjaväkke poisid lähevad oleks ju neilgi hea öelda et on kuskilt lennuklubist välja kasvanud. Saavad ehk neid juhtima ? On seal piloteerimisel miskid trikid olulised või manöövrid ? Seda teemat loevad ju algajad lennumehed ka ja siis teavad mida nende oskustega ehk tulevikus veel peale hakata.

Vabandan kui piinan teid oma küsimustega :oops: Lihtsalt huvitav teada :roll:
[J]
Posts: 2776
Joined: Sun Aug 28, 2005 22:42
Location: Tallinn

Post by [J] »

Kristjan wrote:Sellel pildil on vist küll nüüd jälle see 35ccm mootor??
Täpsustatud andmetel on see maajõududele mõeldud variant, millel käisid mootorid OS 160 FX, 26 ccm.
Ülesvõtted tehtud aastal 2003, Lohtajal (Soome), maandumine sellistel langevarjuga:
Image
Planexil oli 35 ccm ainult nendel (foto aprill 2001.a.):
Image
Prosper wrote:Kas Eestlased olid pioneerid selliste ehitamisel
Pioneeriks nii ei saa, et viskad midagi õhku ja kuulutad, et Eestis või maailmas esimest korda. Eestis lihtsalt suudetakse ka kohati muu maailma tasemel
toimetada ja lennukeid ehitada-lennutada.
User avatar
Veteran
Posts: 59
Joined: Tue Aug 24, 2010 11:24
Location: Viljandimaa

Tundmatu mudellennuk

Post by Veteran »

Härrased, kas keegi oskab täpsemalt öelda, kunas soomes hakati R/C mudellennukeid õhutõrjujate treeningutel kasutama?

Teatavasti toimusid 70-ndate keskpaiku mitmel aastal eesti- soome maavõistlused mudellennus ja kui mu mälu ei peta, siis kas tolajal või veidi hiljem kirjavahetuse käigus oli kuulda, kuidas mudellendur sõjaväeteenistuse ajal lennutas taolisi sihtmärke. No oli ikka kade meel küll, seda enam, et ENSV mudellennukoondise peale oli vaid ÜKS Varioprop !!!
Tervitustega Veteran.
andi
Posts: 140
Joined: Mon Aug 23, 2010 23:18
Location: Harjumaa, Järvamaa

Post by andi »

prosper wrote:---Kui sõjaväkke poisid lähevad oleks ju neilgi hea öelda et on kuskilt lennuklubist välja kasvanud. Saavad ehk neid juhtima ? On seal piloteerimisel miskid trikid olulised või manöövrid ? Seda teemat loevad ju algajad lennumehed ka ja siis teavad mida nende oskustega ehk tulevikus veel peale hakata.

Vabandan kui piinan teid oma küsimustega :oops: Lihtsalt huvitav teada :roll:
Nii palju, kui mina tean, siis ajateenijaid nende ligi ei lasta. Küll aga on võimalus neid alla kõmmutada, kui õhutõrjes teenida.

Nagu tavaliselt: meie riik hangib aparaadid piiri tagant ja meie tootjad otsivad võimalusi ekspordiks. Globaliseerumine või riigi masinavärgi bürokraatia?
Raadiod: 35MHz kanal 61 ja 63
2,4GHz DSM2/DSMX
User avatar
Riff
Posts: 1439
Joined: Mon May 03, 2010 10:12
Location: Rakvere

Post by Riff »

Palju muidu huvilisi oleks Eesti sõjaväele demolende mudelitega teha. Lendamiseks ja õhkutõusmiseks on rada piisavalt.

Kui pakub huvi võiks märku anda PS.
T-Rex 600 EFL DFC 3GX HV; T-Rex 600N DFC 3GX OS55 LimitedEdition HV; HK250GT - DFC 3gx savöx jne :) ; RF 5,5G; DX9; RoboCat 280 (Holybro F7, Tekko32, Atlata2 HV, Monster 2 jne )
User avatar
prosper
Posts: 1621
Joined: Mon May 11, 2009 18:22
Location: Hiiumaa
Contact:

Post by prosper »

Kas OMA mudeliga :) .
Post Reply