Ivari uus L-39

Kõigest mis teiste alateemade alla ei mahu
andi
Posts: 140
Joined: Mon Aug 23, 2010 23:18
Location: Harjumaa, Järvamaa

Post by andi »

ik wrote:Põhiprobleem on selles,et kui lennuk on näiteks 1:6 koopia,siis õhk on sama mis suurel, mitte 6x tihedam, mistõttu peab mudel liikuma suhteliselt palju kiiremini-
kui päris L-39 varisemiskiirus on u 170km/h ja maksimum 750, siis mudeli vastavad numbrid võiks olla u 70km/h ja 200.
Seda siis eeldusel, et tiiva koormus (wingload) on sama, kui originaalil. Igasugu varisemiskiirused jm kiirused sõltuvad eelkõige ikka kaalu ja kandva pinna omavahelisest suhtest.
Raadiod: 35MHz kanal 61 ja 63
2,4GHz DSM2/DSMX
Marek
Posts: 2912
Joined: Tue Jul 26, 2005 15:43

Post by Marek »

L-39 jõudis täna (laup) omaniku kätte. Järgmine nädalavahetus plaanitud esmalend. Tõenäoliselt Ridalis või Raadil. Saab olema ajalooline päev. Omanik oli väga rõõmus kui lennuk temani jõudis. Mul oli au oma autos sellist rariteeti paar tundi hoida. :) Oh kui veel kunagi sellega lennata saaks :) Edu igastahes!
User avatar
ik
Posts: 478
Joined: Tue Jun 30, 2009 17:39
Location: Tartu
Contact:

Post by ik »

Läks käima !
P28A- FPV
User avatar
urmas25
Posts: 92
Joined: Wed Jan 02, 2008 17:12
Location: pärnu

Post by urmas25 »

Keegi võik selle esmalennu jäädvustada videole.
andi
Posts: 140
Joined: Mon Aug 23, 2010 23:18
Location: Harjumaa, Järvamaa

Post by andi »

Neid jäädvustajaid võiks ehk rohkemgi olla, saaks pärast kokku lõigata. Kui kogemata tuleb tahtmine Põhja-Eestis see lend teha, olen kaameraga kohal kui viis kopkat :)
Raadiod: 35MHz kanal 61 ja 63
2,4GHz DSM2/DSMX
User avatar
ik
Posts: 478
Joined: Tue Jun 30, 2009 17:39
Location: Tartu
Contact:

Post by ik »

Esmalennud tehtud, kõik vajalik toimis, tänud Tarmole ja Marekile :)
P28A- FPV
User avatar
ufo
Posts: 1239
Joined: Mon Jan 03, 2011 19:23
Location: Eesti
Contact:

Post by ufo »

Ootame huviga sellise lennu videot,kui on see olemas :D
Eco Expert -
Eco Mini expert
FSR 3.5cc (Nitro)
Eco team
Eco mini team
Marek
Posts: 2912
Joined: Tue Jul 26, 2005 15:43

Post by Marek »

Image
User avatar
prosper
Posts: 1621
Joined: Mon May 11, 2009 18:22
Location: Hiiumaa
Contact:

Post by prosper »

Kui Eestis käiks mudelismiajakiri "Kõik mudelismist" siis oleks see pilt raudselt esikaanel. VÄGA VINGE. Ma olen ülimalt rõõmus Ivari tegemiste üle. Minule teadaolevalt on Ivar ainuke "reaktiivika" harrastaja Eestis. Tubli saavutus.
martc
Posts: 394
Joined: Tue Jan 08, 2008 21:47
Location: jüri

Post by martc »

Uskumatu........... :shock: ...........ootaks vahetuid muljeid omanikult ja tõenäolise esmalennu tegijalt (ainsalt vastava klassi katselendur piloodilt) Marekilt :?: :!:
Ei ole ainult piiri taga kõvasid mehi......respect..... :evil:
Marek
Posts: 2912
Joined: Tue Jul 26, 2005 15:43

Post by Marek »

Eile oli Ridalis palju sebimist. Päeva oodatuim sündmus oli muidugi Ivari L-39 lend. Isegi päris lennukite kallal lõpetati selleks hetkeks tegevused ja tuldi imet kaema. Algselt oli plaanis, et esmalennu teeb Tarmo - nägi ta ju palju vaeva selle masina kokkupanemisega. Kahjuks ei saanud siiski ta Ridalisse tulla ja nii pandi mulle pult kaela. Eks ma ole ennegi Ivari turbiine katsetanud aga täiskoopia on ikka midagi muud. Rääkimata rahast on hirmuäratav näitaja ka nt lennuki kaal ja ehitamisele kulunud tundide arv. Kõike seda ja väikest tiiba arvestades võttis ikka väheke näpud värisema.
Tuli just mõte pähe - kas ei ole see Ivari lennuk ainuke rattapiduritega mudellennuk Eestis? Igal juhul mängisid need pidurid oma osa esimese katse ebaõnnestumises. Nimelt, kui kõik oli esmalennuks valmis ja ma täisgaasi andsin ei juhtunud suurt midagi, lennuk vaevu liikus paigalt. Ei saanud ju mururaja takistus nii suur olla. Hiljem selguski, et surveõhul töötavad pidurid olid peal kuna ventiil lasi veidi läbi. Peale suurt ajuragistamist leiti, et ainuke võimalus on pidurivoolikud lahti ühendada. Survet kogu süsteemist välja ei saanud lasta, sest muidu ei oleks telik sissetõmmatav/väljalastav. Iseenesest esmalennuks ei olegi vast tähtis aga kardeti, et surveta võib väljalastud telik hoojooksul või maandudes siiski fikseeritud asendist lahti tulla.
Teiseks katseks käisid rattad ringi. Seadistasime veel tüüri käike ja lend võis alata. Meie päralt oli kogu Ridali lennuväli. Ivar juba kahmas suitsu. Joondasin lennuki rajale, tõmbasin kolm korda sügavalt hinge ja lükkasin gaasi "põhja". Hoojooks oli harjumatult aeglane ja mitte väga kiirendav. Ma arvan, et väga mööda ei paku kui väidan, et lennuk jooksis vähemalt 150 m enne kui julgesin nina tõsta. JA TA LENDAS!!! Kõige kriitilisemad on esimesed 10 sekundit, siis on juba selge, kas asi on stabiilne ja lennatav. Endalegi imestuseks ei pidanud ma ühtegi tüüri trimmima. Hoidsin hinge kinni, et mootor seisma ei jääks enne kui piisav kõrgusvaru käes - seda on see mootor enne teinud ja ei ole väga mõnus tunne. Mõne hetkega oli lennuk juba päris kõrgel ja kiirus muljetavaldav. Visuaalne ja heliline efekt kirjeldamatu. Järgnes ringlend ohutus kõrguses. Suurel kiirusel oli lennuk stabiilne ja käitus adekvaatselt nagu iga teine hästi seadistatud mudellennuk. Järgmisena proovisime vähendatud kiirusel tagatiibasid maandumisasendis. Kõik toimis ja lennuk üles ega alla ei kiskunud. Seejärel proovisime telikut sisse tõmmata. See õnnestus osaliselt. Tagumised rattad sai kenasti sisse aga esimene ratas käib L-39 sisse ette poole liikudes ja Ivar arvas, et suurel kiirusel ei jõua surveõhul töötav servo esitelikut sisse tõmmata. Teine variant oli, et survet oli lihtsalt liiga vähe selleks raskeks tööks. Lasin tagumised rattad ka välja ja oligi 5 min piir käes ning aeg maandumiseks. Venitasin finaali päris pikaks ja tulin suhteliselt kõrgelt peale. Võtsin gaasi maha ja üritasin planeerides läheneda. Kõik sujus hästi. Kui lennuk minuni jõudis oli kiirus harjumatult suur aga lennuk vajus jõudsalt. Hakkasin kohtumisnurgaga mängima aga väga suureks seda lasta ei tahtnud, sest tiib väike ja varisemine kerge tulema. Täheldasin veel, et kiiruse vähenedes muutus kõrgustüür tundlikumaks. Enne maad tekkis väike pumpamine, mis mulle tundus on tingitud sellest, et raskuskese on natuke õigest kohast taga. Väikese müksuga ma siiski maha sain ja tänu tugevale telikule ja amortidele jäi lennuk terveks. MILLINE KERGENDUS!
Teiseks lennuks seadistasime tagatiibade maandumisasendi nurka suuremaks, võtsime eleronide expot vähemaks ja täitsime surveõhupaaki. Teise lennu hoovõtt oli veelgi pikem - sattus vist tihedamasse murusse. Lõpuks kiskusin juba jõuga nina õhku ja seda vist suht minimaalse eraldusmiskiiruse juures, sest kohe peale eraldumist tahtis lennuk vasakule tiivale variseda. Lükkasin kõrguskangi ette ja parandasin paremale ning väljusin väikesest varisemisest - see kestis muidugi vaevalt 0,5 sek-i :) Peale seda sujus kõik juba ootuspäraselt ja telik töötas ka korralikult. Maandusimisel sain kiiruse väiksemaks ja kohtumisnuga veidi suuremaks kui esimesel lennul ja viimased meetrid olid juba päris sujuvad ja oli oodata phmet maandumist aga siis hakkas lennuk veidi vasakule varisema. Parandasin kohe paremale ja vähendasin kohtumisnurka ja lennuki ikka tervelt maha sain aga jälle väikese potsatusega.
Täna hommikul hakkasin mõtlema, et ma siiani ei teadnud mis koormust pidi tiib kandma. Lasin siis Ivaril tiiva üle mõõta ja selgus, et tiiva üks dm2 pidi kandma 350g. PÖÖRANE! Tuletan meelde, et L-39 on siiski ainult üks tiib! Tavaliselt jääb tiiva koormatus meie mudelitel vist alla 100g dm2 kohta.
Vot selline lennuk ja lend. Tänan veelkord Ivarit sellise võimaluse ja närvikõdi eest!
Mõned pildid Ridali kodukalt:
http://www.purilend.ee/v/users/alari/Ridalis131012/

Püüan õhtuks video üles laadida.
Marek
Posts: 2912
Joined: Tue Jul 26, 2005 15:43

Post by Marek »

User avatar
Ufonaut22
Posts: 310
Joined: Mon Aug 27, 2007 18:44

Post by Ufonaut22 »

On ikka vinge lennuk küll :roll:
User avatar
usamees
Posts: 446
Joined: Sun May 11, 2008 1:30
Location: Tallinn telefon 55 21 404

Post by usamees »

:D See jah on ikka juba nagu peab. Edu järgnevateks lendudeks.IGATAHES !
Marek
Posts: 2912
Joined: Tue Jul 26, 2005 15:43

Post by Marek »

User avatar
Sven
Posts: 286
Joined: Sat Aug 27, 2011 11:31
Location: Tar2

Post by Sven »

Tore kuulda ,et kõik sujus suurepäraselt:) Hea töö!
martc
Posts: 394
Joined: Tue Jan 08, 2008 21:47
Location: jüri

Post by martc »

Issa ristike :shock: missugused kiirused,ennem oleks julgenud tagaplaanil oleva Wilgaga soololendu teha kui niisukese noolega lennata.........
User avatar
tarts
Posts: 838
Joined: Thu Sep 14, 2006 20:01
Location: Tallinn
Contact:

Post by tarts »

Vägev tunne oli küll kui õhku tõusis (kahjuks küll videol :( ). Nagu oma lennuk juba.
User avatar
Ufonaut22
Posts: 310
Joined: Mon Aug 27, 2007 18:44

Post by Ufonaut22 »

Selle mehe nahas kindlasti ei tahaks olla, kes selle lennuki puruks lendab :D
User avatar
prosper
Posts: 1621
Joined: Mon May 11, 2009 18:22
Location: Hiiumaa
Contact:

Post by prosper »

Väga loetav kirjatükk ning katselend Marekult.Ja väga lennatav lennuk Ivarilt.Muidugi ka väga väga hea käsitöö Tarmolt. Nii oleks iga sündmusega kohe hea teha copy-paste ja ajalukku. Ja nagu see tüüpküsimus KAUA LENDAB on sellise katselennu puhul see viis minutit juba terve igavik. See kes on lennutanud esmalendu mõnel vingel isendil teab mida Marek tundis. Olgu see siis oma või võõras. 100% kindel ei saa õnnestumises keegi olla ja siinne seltskond juba teab kellele pult ulatada. Ei lähe ju need asja näppima kes paar korda eelnevalt on sellist asja kõrvalt-kaugelt näinud. :)
Post Reply