FAI F5J, kiiresti leviv võistluslennukite klass

Arutelu kõigi raadioteel juhitavate plaanerite teemal...
[J]
Posts: 2776
Joined: Sun Aug 28, 2005 22:42
Location: Tallinn

Post by [J] »

Muud reeglid (ka 30 sekundit mootori tööaeg) ikka nagu FAI-s. Seda mootori tööaega saab kohtunik minu meelest ka lennuaja stopperi pealt võistlejale ette öelda ja samal ajal lülitusnuppu saatjal jälgida.
jyr
Posts: 20
Joined: Sat Sep 15, 2012 10:41

Post by jyr »

[J] wrote:Võistlusolukorras, teatud stressi tingimustes ja suures grupis lendamine erineb palju rahulikus olekus lennuplatsil ukerdamisest. Selle mõistmiseks on ainus võimalus mõnel võistlusel järele proovida ja selgemaks saada kus enda tasemelt parasjagu asutakse.
Seoses uute FAI reeglite kasutuselevõtuga välistaks FAI F5J kõrgusemõõtja puudumine võistlusest osavõtuvõimaluse.
Arutamiseks selline ettepanek, et kõrgusemõõtjata osaleda soovijad saavad kirja kohtunikekogu poolt enne võistlust otsustatud kõrgusenäidu ja lubatakse võistlema. Esimesel aastal võiks ehk selline lisavõimalus olla.
Näiteks 250 meetrit (miinuspunktid 200x0,5 pluss 50x3 on -250). Kuna üle 200 meetri pole kõrgusemõõtja omanikel mõistlik mootorlennus tõusta, annab see vähemalt 150 punkti (2,5 minutit) edu, mis peaks olema pilvesse lendajatega võistlemiseks piisav.
Sama kõrgus võiks rakenduda ka FAI F5J kõrgusemõõtjaga üle 250 meetri (eelnevalt kokkulepitud number) lendajatele ja neile, kes näitu mõnel lennul kohtunikele esitada ei suuda.

Võistlusmäärustiku lisapunkt võiks olla umbes selline:
x.xxx) Võistlejad, kes peale lendu ei suuda kohtunikele esitada FAI F5J kõrgusemõõtja näitu saavad kirja kohtunikekogu poolt enne võistlust otsustatud kõrguse.

Huvitav, kui palju selliseid tegelasi on, kes ei näe mõtet kõrgusemõõtja hankimises? Kõrgusemõõtja kasutuselevõtt ei nõua ju mudeli ümberehitust (vähemalt 99% juhtudest). Eelpool mainitud reeglite lisas on lahtised otsad nagu näiteks "kohtunikekogu poolt enne võistlust otsustatud kõrgus". Miks ei võiks olla kaks klassi uute F5J reeglitega ja vabaklass, kus vabaklassi reeglid ühtivad uute F5J reeglitega ainult et kõrgust ei piirata. Siis saaks need tegelased, kes ei pane kõrgusemõõtjat peale, võistelda koos F5J omadega samaaegselt. (F5J klass "ühilduks" vabaklassiga aga mitte vastupidi). Arvatavasti on vähem neid kel kõrgusemõõtjat pole ning võistultel võib autasustada vabaklassis ainult esimest kohta, ja kui see juhtub kokku langema F5J esimeseks tulnud võistlejaga, seda mitte välja jagadagi.

PS. -100 punkti (200m *-0.5) võetakse vabaklassis ikka maha (vahet pole kui kõrgele laseb)
JR
[J]
Posts: 2776
Joined: Sun Aug 28, 2005 22:42
Location: Tallinn

Post by [J] »

Selline vabaklass oleks päris hea võimalus probleemi lahenduseks. Clusteri või Storki tasemel lennukiga kusagilt 400 meetri kõrguselt maksimumi mitte täis lennata on päris keeruline. Seetõttu mingid punktid maha tuleks kõrgusemõõtja mitteomajatel võtta, et üldse ühine arvestus võimalik oleks. Ehk on kellegil veel mõni plaan või mõte :?:
Eks laupäeval otsustatakse kuidas ja kas üldse on sellisel lisal mõtet.
tiim
Posts: 15
Joined: Thu Sep 13, 2007 20:55
Location: Tartu

Post by tiim »

Asja eesmärgiks ju ikka see, et kõik alustaksid ühiselt stardijoonelt. Kui vabaklassi lennukiga 250 m kõrgusele mootoriga lennates arvestatakse maha 100 punkti ja kõrgusemõõtjaga lennuki puhul 250 punkti, siis on arvestus ikka ebavõrdne. Ilma kõrgusemõõtjata lennuki lubamine võistlustele oleks ikka ajutine ja eesmärgiga mitte eemale tõrjuda neid inimesi, kes vastavat seadet veel soetada pole jõudnud.
User avatar
tikka
Posts: 902
Joined: Wed Jan 31, 2007 13:33
Location: Rakvere

Post by tikka »

tiim wrote:Asja eesmärgiks ju ikka see, et kõik alustaksid ühiselt stardijoonelt. Kui vabaklassi lennukiga 250 m kõrgusele mootoriga lennates arvestatakse maha 100 punkti ja kõrgusemõõtjaga lennuki puhul 250 punkti, siis on arvestus ikka ebavõrdne. Ilma kõrgusemõõtjata lennuki lubamine võistlustele oleks ikka ajutine ja eesmärgiga mitte eemale tõrjuda neid inimesi, kes vastavat seadet veel soetada pole jõudnud.
Sa peaks vist teema uuesti korra läbi lugema. :wink:
[J]
Posts: 2776
Joined: Sun Aug 28, 2005 22:42
Location: Tallinn

Post by [J] »

Siin üks PayPal-ga maksmise võimalusega FAI F5J kõrgusemõõtjate netipood:
http://www.horejsi.cz/Pages/ListProdukt ... 225&fraze=
On äkki kellegil häid vastavaid poode pakkuda :?:
User avatar
tikka
Posts: 902
Joined: Wed Jan 31, 2007 13:33
Location: Rakvere

Post by tikka »

Ma tellisin enda RC Multi 2 seadme koos USB kaabliga Martin Belli käest: http://www.electricsoaring.co.uk/altimeters.html. Sealt saab edasi ka järgmisele lehele:http://www.esoaringgadgets.co.uk/index. ... 0d877b9368.
Saatekulu oli siis 10 naela, praegu ei tea.
User avatar
tikka
Posts: 902
Joined: Wed Jan 31, 2007 13:33
Location: Rakvere

Post by tikka »

[J] wrote:Seoses uute FAI reeglite kasutuselevõtuga välistaks FAI F5J kõrgusemõõtja puudumine võistlusest osavõtuvõimaluse.
Laupäevasel koosolekul käidi välja veel üks idee: ostaks hetkel võistlevate lennutajate kamba peale ühe kõrgusmõõtja, mida saaks huvilistele väikese tasu eest rentida. Samuti saaks seda kasutada mõni ostus osalejatest, kui enda mõõtja peaks rikki minema. Mis sellest arvate?
User avatar
prosper
Posts: 1621
Joined: Mon May 11, 2009 18:22
Location: Hiiumaa
Contact:

Post by prosper »

Transponderitega on ju automeestel sama ,et saad üürida kui omal pole. Või ehk klubi soetab ühe mis siis väikse üüriga tagasi tehakse. Võistlus on ju ka taktika ,sest hea ilma puhul ei pruugi sa 200 üldse lennatagi ja 150 juurest teed maksimumaja. Aga üldiselt oleks ikka nii,et kõigil peaks olema mõõtja peal (üks asi on jah andmete õigsuses erinevate tootjate seadmetega).Kuidas seda kontrollida? Kuidas see maailmavõistlustel välja näeb ? Kas on vaid nii,et Sa pead olema võimeline kohtunikule esitama andmed ja muud midagi? Ja mis põhjusel seda üldse otsustati lennata kõrgusemõõtjaga? Lihtsalt huvitab kui keegi ehk selgitaks. :) Ja kas Eesti võistlejad on rahul selle uuendusega? Kas annab veel võistlemise mõne sellise uuendusega huvitavamaks muuta. Kui mäletate sellist suusatajat nagu Juha Mieto`t ning mis ebaõnne tõi tema spordikarjääris uuendused.1974 aastal võeti kasutusele plastiksuusk ning just siis jäi ta oma puulaudadega teiseks ning see õnnetu sajandiksekund Wassberiga. Ehk muudelgi aladel on süsteem uuenenud ja selle tagajärjel nii õnne kui ebaõnne toonud. Kas see uuendus kõrgusemõõtjaga lööb ka sassi maailma tipud või pole vahet?
[J]
Posts: 2776
Joined: Sun Aug 28, 2005 22:42
Location: Tallinn

Post by [J] »

prosper wrote:Ja mis põhjusel seda üldse otsustati lennata kõrgusemõõtjaga?
Kaasaegne plaaner lendab nii hästi, et mingi 400 meetri kõrguselt lendaks maksimumi enamvähem alati täis ja võistlus kujuneks maandumisvõistluseks, umbes nii (2012.a. Torupilli talus):
Image (klõpsa pildil)
Euroopas võisteldi juba eelmisel hooajal nende uute FAI reeglite kohaselt ja Eesti peaks püüdma samuti konkurentsis püsida:
Image
Müüdavad FAI F5J võistluse kõrgusemõõtjad on barokambris kalibreeritud ja kahtluse korral saab koos korras mõõtjaga kontrolllende teha.UK-s võisteldakse nii minuteada juba päris mitu aastat.
prosper wrote:hea ilma puhul ei pruugi sa 200 üldse lennatagi ja 150 juurest teed maksimumaja
Just :!: Võistluste kirjeldustes hea suveilma korral parimad alustavad isegi alla 100 meetrise kõrgusega ja 50-70 m algkõrgusekski pole ime.
tikka wrote:kõrgusmõõtja, mida saaks huvilistele väikese tasu eest rentida
See oleks ilmselt parim variant. Reeglit, mis kõrgusemõõtjata rahva igasugustes lennutingimustes enamvähem võrdseks muudaks, vaevalt kellegil õnnestub välja mõelda.
User avatar
tikka
Posts: 902
Joined: Wed Jan 31, 2007 13:33
Location: Rakvere

Post by tikka »

prosper wrote:...Ja mis põhjusel seda üldse otsustati lennata kõrgusemõõtjaga? Lihtsalt huvitab kui keegi ehk selgitaks. :) Ja kas Eesti võistlejad on rahul selle uuendusega? Kas annab veel võistlemise mõne sellise uuendusega huvitavamaks muuta. ...
Usun ka, et kõrgusemõõtja nõudega sooviti tõsta piloodi oskuste olulisust hea võistlustulemuse saavutamises. Ligi 400m kõrgusel on termika üpris suur ja selles püsimine ei ole eriti keeruline. Mootori taaskäivitamine oli ka siis keelatud, aga kohtunikel oli seda suurtes kõrgustes raske kontrollida. Päris palju määras veel rahakoti paksus, sest suur võimsus võimaldas kõrgele lennutada, aga kõrgel väikest lennukit ei näe. Järelikult oli vaja suuremat plaanerit, mis vajas omakorda rohkem võimsust. Eestis viiakse läbi suhteliselt populaarset RC Pika lennu võistlust ja ka seal tekitasid elektrikad teiste klasside esindajates küllaltki palju nördimust, sest need omasid suurt kõrguse eelist. Vanade reeglite järgi saavutatava suure kõrguse tõttu hakkas ka lennukite pilvedesse sattumine sagedaseks muutuma.

Mina olen rahul uue määrustikuga. Enne lootsin kõrgusepiiraja rakendamist ning mootori taaskäivitamise lubamist mudeli päästmiseks, aga praegused reeglid lisavad põnevust juurde. Nüüd on vaja rohkem enese ja mudeli võimeid tunda. F3J ja teiste samaväärsete klasside lennutajad teevad mõnikord ikka päris muljetavaldavaid tegusid. Räägiti ka elektroonilisest energiapiirajast, aga kõrgusemõõtja on minu arust praktilisem. Ikka huvitab, kui kõrgel lennuk lendab või kui kõrgele suudan viskekat loopida. Alguses on vaja päris palju raha kulutada, sest kõrgusemõõtja ja vana tehnika väljavahetamine maksab. Pikemas plaanis ja uutele tulijatele võib uus lahendus olla isegi odavam, sest mõõtjat saab kasutada teistel lennukitel ning võistlustel saab hakkama odavama jõuallikaga. Uued reeglid soosivad väiksema pinnakoormatusega lennukit ja sellist on palju meeldivam lennutada.

Diskussiooni tekitab altimeetrite tarkvara kontrollimise korraldamine, aga vaja läheb ainult arvutit ja paljudel võistlustel on see punktiarvestuse pidamiseks kaasas. Kui võistleja tunneb, et teda võidakse igal ajal pisteliselt kontrollida, siis vast kaob ka kiusatus midagi susserdada (vaevalt keegi meist sohki teeks).

Mis puudutab igasugu uusi lahendusi, siis neid tuleb teha väga läbimõeldult, sest pidevalt muutuvad reeglid peletavad inimesi võistlusalalt eemale.

Olen nõus panustama ühise kõrgusmõõtja ostu.
[J]
Posts: 2776
Joined: Sun Aug 28, 2005 22:42
Location: Tallinn

Post by [J] »

Koos uue ametliku FAI F5J võistlusmäärustikuga on F5J jõudnud meie lähinaabrite võistluskalendritesse:
Image
Kindlasti oodatakse võistlema :!:
Peame tõsiselt pingutama, et mitte jääda riikide hulgas "punaseks laternaks" pingereas. Vajalikku know-howd peaks ju jätkuma, sest F3J klassis võideti eelmisel aastal 6 Baltimerega piirneva maa arvestuses esikoht.
Minu luureandmetel on lätlased viinud aasta jooksul Tartust Tragide tehaseväravast vähemalt 4 F5J Clusterit ja osa juba lendavad :!: Mitmed nende F5J võistlejad on aastaid F3J-i lennanud väga kogenud mehed.
User avatar
Ervin2
Posts: 1787
Joined: Thu Mar 23, 2006 23:24
Location: tallinn & harjumaa
Contact:

Post by Ervin2 »

leidsin täitsa huvitava artikli kõrgusepiiraja kohta - lk 26-31 - http://www.rcsoaringdigest.com/pdfs/RCS ... 012-08.pdf

seoses sellega ka kõrgusepiirajate komplektide muretsemise osas võiks kopereeruda.
Harjumaa-Tallinn-Harjumaa
Spectrum DX9 2,4G
FOX EPO Glider 2,3M
DISCUS CS 2,6M
PROXIMA II 2,8M
CONDOR 2,5M
VOLARE 230
ELIPSOID EVO 280
Hot Pepper 3D
Durafly™ HyperBipe 900mm EPO
User avatar
tikka
Posts: 902
Joined: Wed Jan 31, 2007 13:33
Location: Rakvere

Post by tikka »

Ervin2 wrote:leidsin täitsa huvitava artikli kõrgusepiiraja kohta - lk 26-31 - http://www.rcsoaringdigest.com/pdfs/RCS ... 012-08.pdf

seoses sellega ka kõrgusepiirajate komplektide muretsemise osas võiks kopereeruda.
Mis konkreetset seadet puudutab, siis takistuseks võib kohati osutuda samas tekstis toodud info: The Sky Limit is designed to be useful in a wide variety of applications and has many features and adjustments. Therefore, while the Sky Limit can be used in casual F5J-type contests and practice, it will not be approved for future FAI listed events.

Kopereerumine on hea mõte, aga nii mõnelgi on kõrgusepiiraja juba olemas.
[J]
Posts: 2776
Joined: Sun Aug 28, 2005 22:42
Location: Tallinn

Post by [J] »

Siin on huvitav testimise barokambri ehituse kirjeldus ja erinevate müügil olevate FAI F5J kõrgusemõõtjate testimise võrdlustulemused:
http://www.rivamodels.sk/F5J-FAI/F5J-FAI_19.html
[J]
Posts: 2776
Joined: Sun Aug 28, 2005 22:42
Location: Tallinn

Post by [J] »

Lõpuks sain ka mina FAI F5J kõrgusemõõtja hangitud. Ostu-maksmisepäevast kulus saabumiseni kaks nädalat. Mark on "Altis V3" ja sellest poest:
http://www.horejsi.cz/Pages/DetailProdu ... cislo=1836
Koos saatmisega tuli 61€. Saadeti registreeritud maksikirjaga ja kirjaümbrikus. Ostmisel peab oskama enda nime ja aadressi kirjutada ja umbes tunniga saabus e-mailile arve koos saatmiskuluga. Mingid krediitkaartid vajalikud ei ole, maksta saab tavalise pangaülekandega või ka PayPaliga.
Kõik seadmed on kalibreeritud ja individuaalse numbriga.
Valgusdioodi vilkumine võimaldab FAI F5J kõrgust hästi lugeda ja eraldi displeid esialgu plaanis osta ei ole.
Kõrgusemõõtja nullib igal sisselülitamisel algkõrguse ja salvestab automaatselt kasvõi kogu päeva lennud.
jyr
Posts: 20
Joined: Sat Sep 15, 2012 10:41

Post by jyr »

Tere, kas oskab keegi vastata kas meil on juba F5J võistlusmäärustik aastaks 2013 olemas ja samuti juhend. http://www.mudellend.eu/node/100 lehel neid pole. Kui on abi vaja saaksin aidata, kuid siis võib juhtuda et mind peab rohkem aitama, oleneb mida vaja teha. Näiteks saaksin hoolitseda selle eest et materjal normaalsel kujul (pdf mitte wordi doc) www.mudellend.eu lehele jõuaks.
JR
User avatar
tikka
Posts: 902
Joined: Wed Jan 31, 2007 13:33
Location: Rakvere

Post by tikka »

Esialgne variant saadeti mõni aeg tagasi mudellend.eu listis vaatamiseks laiali. Hetkesituatsiooni ei tea.
[J]
Posts: 2776
Joined: Sun Aug 28, 2005 22:42
Location: Tallinn

Post by [J] »

Uue põlvkonna FAI F5J kõrgusemõõtja tulemas:
Image
(klõpsa pildil)
[J]
Posts: 2776
Joined: Sun Aug 28, 2005 22:42
Location: Tallinn

Post by [J] »

Tiivaservode test :!:
Kas servol ja servol on vahet:
Image
[J]
Posts: 2776
Joined: Sun Aug 28, 2005 22:42
Location: Tallinn

Post by [J] »

Mõnet testlennud AerobTec Altis V3-ga:
Image
Image
Töötas laitmatult ja kasutamine lihtne.
User avatar
Ervin2
Posts: 1787
Joined: Thu Mar 23, 2006 23:24
Location: tallinn & harjumaa
Contact:

Post by Ervin2 »

Harjumaa-Tallinn-Harjumaa
Spectrum DX9 2,4G
FOX EPO Glider 2,3M
DISCUS CS 2,6M
PROXIMA II 2,8M
CONDOR 2,5M
VOLARE 230
ELIPSOID EVO 280
Hot Pepper 3D
Durafly™ HyperBipe 900mm EPO
[J]
Posts: 2776
Joined: Sun Aug 28, 2005 22:42
Location: Tallinn

Post by [J] »

you can set the max altitude limit of your model and program the motor to cut-off after that altitude has been reached.
FAI F5J võistlusel ei ole kõrgus piiratud ja kõrgusenäidu järgi antakse karistuspunkte.
FAI F5J vajab nn. "FAI kõrguse" näitu:
Stardikõrguseks punktiarvestuses loetakse suurim kõrgus, mis mõõdeti vahemikus mudeli võistleja või abilise käest eraldumisest kuni 10 sekundit peale mootori seiskamist. Kineetilise energia varuga peale kõrgusemõõtmist zoomida on keelatud.
Iga meetri stardikõrguse eest kuni kõrguseni 200 meetrit arvestatakse maha 0,5 punkti ja iga meetri stardikõrguse eest üle 200 meetri arvestatakse maha 3 punkti.
Hobbykingi mõõtja on huvitav ja hea hinnaga. Jääb loota, et nad ka softi FAI-le vajalikud read kirjutavad. Mulle tundub, et neid veel ei ole.
[J]
Posts: 2776
Joined: Sun Aug 28, 2005 22:42
Location: Tallinn

Post by [J] »

Viimane aeg tehnika tolmust puhtaks pühkida ja suveks valmistuma hakata.
Üks kutt jälle Tartus toodetava Tragi Cluster F5J lennuki kokku saanud:

Image
[J]
Posts: 2776
Joined: Sun Aug 28, 2005 22:42
Location: Tallinn

Post by [J] »

Kõrgusemõõtjatega uus FAI F5J võistlusklass levib küllaltki plahvatusliku kiirusega. Võistlustel suurtel kooslendamistel saavad selles lennuliigis probleemideta osaleda igasuguse tasemega piloodid ja lennukid.
Soojemates Euroopa maades on aastal 2013 toimunud juba ridamisi igasuguste F5J seerijavõistluste etappe:
Image
Mai alguses toimuvale Wilga Cup F3J & F5J & F3K Eurotour Contest 2013 -le ( http://f3j.in.ua/en/wilga-2013.html ) on registreeritud hetkel üle 200 võistleja, neist kolmandik klassis F5J. Limiidid kohe kukkumas ja kaugeim F5J võistleja Singapurist!
[J]
Posts: 2776
Joined: Sun Aug 28, 2005 22:42
Location: Tallinn

Post by [J] »

Talvine F5J trenn võib päris põnevaks osutuda . Tõusvad õhuvoolud on kohati nii tugevad ja pikad, et näiteks sellel lennul tegelesin ainult lennuki allasurumisega ja vahepeal piduriklapid väljas püsis samal kõrgusel :!:
Image
Kuna jääkamakate vahel siledamaid lennukeid ei raatsinud riivida, kasutasin neljandat aastat lendavat VladimirModelsi 2,5 meetrist lennukit "AVA-F5J":
Image
[J]
Posts: 2776
Joined: Sun Aug 28, 2005 22:42
Location: Tallinn

Post by [J] »

Küsitlus F5J lendajatele: Which telemetry would you prefer for the Altis v4?

http://www.facebook.com/pages/AerobTec/320905057930485
[J]
Posts: 2776
Joined: Sun Aug 28, 2005 22:42
Location: Tallinn

Post by [J] »

AltisV4 hind selgunud, kel kõrgusemõõtjat pole saab osta!
Image

http://www.horejsi.cz/Pages/DetailProdu ... cislo=2135

ja teised edasimüüjad:
http://www.aerobtec.com/contact/dealers/
Last edited by [J] on Tue Apr 16, 2013 21:03, edited 2 times in total.
User avatar
Ervin2
Posts: 1787
Joined: Thu Mar 23, 2006 23:24
Location: tallinn & harjumaa
Contact:

Post by Ervin2 »

Siis selline ka olemas nüüd,tundub huvitav - http://www.modellhobby-shop.de/Models/M ... &c=31&p=31

siin ka pisut kirjas selle kohta - http://www.rcgroups.com/forums/showthre ... t=mandarin

Image

Image
Harjumaa-Tallinn-Harjumaa
Spectrum DX9 2,4G
FOX EPO Glider 2,3M
DISCUS CS 2,6M
PROXIMA II 2,8M
CONDOR 2,5M
VOLARE 230
ELIPSOID EVO 280
Hot Pepper 3D
Durafly™ HyperBipe 900mm EPO
[J]
Posts: 2776
Joined: Sun Aug 28, 2005 22:42
Location: Tallinn

Post by [J] »

"Mandarin" on väljanägemiselt üksjagu lendava lennuki moodi ja näha on asjatundja kätt:
http://www.rc-network.de/forum/showthre ... taufenbiel
Kui sõlmede töökindlus kannataks mitut aastat lendamist oleks täiesti uhke paari "vahuka" hinnaga korraliku lennuki variant võtta. Varsti saame ehk kuulda kui õnnestunud selle lennuki konstruktsioon on, pildi järgi igati asjalik.
Post Reply