Elektrikopter ja vibratsioon

Arutelu helikopteritest ja teistest "liikuva tiivaga" mudelitest

Moderator: Kristjan

Post Reply
AndrusT
Posts: 541
Joined: Mon Mar 05, 2007 19:41
Location: Tallinn

Elektrikopter ja vibratsioon

Post by AndrusT »

Millised on arvamused, et kui vibratsioonivabaks on võimalik väikest T-Rex klassi elektrikopterit saada?

Kas mingi jääkvibratsiooni sisse jäämine on paratamatu?

Või on elektrikopter häälestatav niivõrd tasakaalu, et isegi täispööretel töötava kopteri korpust sõrmega katsudes pole midagi tunda.
User avatar
vallojoe
Posts: 501
Joined: Tue Aug 08, 2006 23:41
Location: Tallinn/Harjumaa

Post by vallojoe »

Vaevalt, et täiesti vabaks saab. Hammasrattad juba loomult tekitavad mingisuguse vibra, sama ka mootor, labad jne...
Mida Sa plaanid? ;)
Minikaamerat peale panna? Siis pead pigem seda ülejäänud korpusest isoleerima.
Kristjan
Posts: 577
Joined: Thu Aug 24, 2006 17:45
Location: Tallinn
Contact:

Post by Kristjan »

Tere!

Täiesti vabaks tõesti ei saa, kopteril on 3 suuremat vibraallikat - mootor, pearootor ja sabarootor. Mootor pole elektrikopteri puhul probleem aga pea- ja sabarootor kindlasti.

Lisaks väiksemad allikad nagu võllid, rattad jms.

Labad tasakaalusta ära kui nad veel tasakaalustatud ei ole ja seejärel tuleb nad ühele joonele saada (blade tracking).

Mis plaanis on, kaamera jah :?: :?:

Terv,
K.
AndrusT
Posts: 541
Joined: Mon Mar 05, 2007 19:41
Location: Tallinn

Post by AndrusT »

Kaamera jah, kuid see kaameravärk on muude probleemide ja pikkade nokitsemisetundide koorma alla ära mattunud. Kui oleks ette teadnud, seda mehhanika ja elektroonika suurt keerukust poleks ilmselt kopteri poole vaadanud, kuid nüüd on hammas verel ja järgi ei jäta, maksku mis maksab.

Kuid nüüd teemast.

Milline on siis selline normaalne vibra, mille välja ajamisega pole enam mõtet tegeleda?

Kas silmaga tohiks midagi näha olla?
Kui käega katsuda, kuidas kirjeldada normaalse vibra tunnet?

Näiteks saba rõhtkiilu alumine ots, mis katseb sabalabasid vastu maad käimast, kes selle ots tohib vibreerida paremale-vasakule või mitte?

Üritasin töötavat ja statiivile kinni pandud kopterit uurida ka muudetava sagedusega vibralambi valguses. Sain pildis kopteri labad päris paika või aeglasse näivasse pöörlemisse. Kuid peale selle ilmeka pildi, kuidas tõepoolest suurel kiirusel kopteri labade nurk muutub koos kaldeautomaadi kallutamisega ei näinud vibra osas eriti midagi. Teoreetiliselt oleks pidanud nägema pöörlevate osade vaikset ujumist ümbe oma telje, kuid mitte midagi märkimisväärset. Kas sellest võib järeldada, et olulist vibrat ei ole?
User avatar
lauri
Administrator
Posts: 3057
Joined: Wed Jul 20, 2005 23:13
Location: Tallinn, Estonia
Contact:

Post by lauri »

AndrusT wrote: Näiteks saba rõhtkiilu alumine ots, mis katseb sabalabasid vastu maad käimast, kes selle ots tohib vibreerida paremale-vasakule või mitte?
Sellised vibrad on minumeelest paratamatud. Eks tulenevad resonants-sagedustest.

Ise olin ka algul hirmutatud nendest vibradest. Kõige tähtsam on teadmine, et vibra on õhus PALJU väiksem, kui maas madala rootoripööretega. Ise uurisin ja puurisin Trex450 puhul ka kogemusi vibraga erinevatest foorumitest. Õpetus oli see, et kui sa ÕHUS EI NÄE mingit vibratsiooni, siis tõenäoliselt probleemi pole!

Kopteri vibra saab mingil määral hinnata ka güro maksimaalse tundlikkusega, mida saab kasutada. Nimelt enne ühte crashi sain HH rezhiimis tundlikkuse (GY401) panna 65-70% kuid peale crashi üle 55% ei saa, tuleb "saba liputamine". Tänase päevani pole täpselt aru saanud, millest see väike vibra sisse tuleb - välja on vahetatud sisuliselt kõik jupid, mis võivad asja mõjutada. Kokkuvõttes - pole probleemi siiski!

Trex450 puhul on vibra põhjustajaks ka peaülekande suur hammasratas (spur), mis EI OLE kunagi ideaalselt ringikujuline. Selle jaoks on ammu olemas olnud spetsiaalsed tugevamad ja täpsemad spur'id ning nüüd vist ka metallist.
Lauri Laidna - www.pistik.com
AndrusT
Posts: 541
Joined: Mon Mar 05, 2007 19:41
Location: Tallinn

Post by AndrusT »

mnjah, eile õhtul tegelesin taas vibra probleemidega. Sabarootor on hakanud liialt vibreerima. Vahetasin labad uute vastu, kuid olukord ei läinud oluliselt paremaks. Üritasin ka mängida kleepsude kleepimisega sabarootori labadele, kuid erilist edu ei saavutanud.
Kas on pakkumisi, et mis nippe on keegi kasutanud sabarootorist vibra välja ajamiseks? Kas peale labade kaalumise muid meetodeid vibra põhjuse avastamiseks pole olemas? Näiteks pildistamine või filmimine?
User avatar
vallojoe
Posts: 501
Joined: Tue Aug 08, 2006 23:41
Location: Tallinn/Harjumaa

Post by vallojoe »

Hi.
Ma arvan, et mõtekam oleks püüda kaamerat vibrast eraldada.
sabas ju labanurk nagunii pidevalt mängib, et saba otse püsiks.
AndrusT
Posts: 541
Joined: Mon Mar 05, 2007 19:41
Location: Tallinn

Post by AndrusT »

Kaamerast sain juba vibra välja. See pole enam probleem. Aitas kaamera kinnitamine paraja jäikuse ja elastsusega kummiribade külge.

Kuid minu hinnangul on saba vibra hakanud segama gürode tööd. Ka käega katsudes ja silmaga vaadates on minu hinnangul vibra läinud liialt suureks. Võib-olla mängib rolli ka kulunud rihm. Rihm on tõepoolest kulunud.
User avatar
lauri
Administrator
Posts: 3057
Joined: Wed Jul 20, 2005 23:13
Location: Tallinn, Estonia
Contact:

Post by lauri »

Labade kaalumine pole just parim lahendus, kui sul pole tõesti 0.1g või veelgi täpsem kaal. Niivähe kui mina tean, siis on mõtekas ikka labad omavahel ära fikseerida 180-kraadi all (nagu tavaline 2-labaline propeller) mingi võlli või pika kruvi külge. Vastavalt labade mõõdule saab selle võlli paigutada näiteks zhilettide või nugade peale või isegi hoida lihtsalt näppude vahel nii, et süsteem saaks liikuda ja raskem laba vajuks alla. Siis kergema laba keskkohta teipi lisada ja korras.

Tegelikult tuleks enne seda labade raskuskese pikku-pidi võrdseks ajada. Labad kõrvuti lauale asetada mingi sirge võlli peale. Nüüd rullida võlli edasi. Nii leiad labade pikku-pidise raskuskeskme, ühtlustamiseks lisa teipi laba otsa.
Lauri Laidna - www.pistik.com
[J]
Posts: 2776
Joined: Sun Aug 28, 2005 22:42
Location: Tallinn

Post by [J] »

Tähtis on lisaks ühesugusele labade kaalule ka labade ühesugune seadenurk. Propelleritel põhjustab väike erinevus korraliku vibra.
Labad peavad olema nii kaaluliselt, kui geomeetriliselt (täpsem ehk aerodünaamiliselt) täpselt ühesugused.
Post Reply