Ei leidnud FunCubi nimelist teemat, seepärast kirjutan siia alateemasse. Põhimõtteliselt sobib see mudel ka algajale, kuigi olenevalt inimesest võib tekkida mõningaid probleeme. Antud lennuk ei pruugi olla nii stabiilne kui näiteks EasyStar. Huvi Multiplex FunCubi vastu tekkis mul ca aasta tagasi, kui nägin cuprumit antud mudeliga üritusel Minimaailm show`d tegemas. Pärast promovideo vaatamist teadsin kohe, mis mudel omale järgmiseks muretseda: https://www.youtube.com/watch?v=9skfvfVPKvY.
Pikka juttu ei hakka kirjutama, sest tegemist ei ole mõne uue mudeliga. Internetis on FunCubi kohta väga palju infot. Detailse ülevaate võib näiteks leida RCGroups foorumist http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1369528. Seal on ka küllaltki populaarne teema üleval http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1209004.
Nagu oma esmalennu postituses juba kirjutasin, olen mudeli lennuomadustega väga rahul. Mudeli pildid:
https://picasaweb.google.com/1048798391 ... redirect=1
Infot minu konkreetse mudeli kohta:
Mootor: Turnigy aerodrive SK3-3542-1000 (Sellel on 5mm võll, mis loodetavasti peab karmimale kohtlemisele kauem vastu)
ESC: HK 40A BlueSeries brushless
Servod: 2x Hitec HS-82MG (kõrgustüür ja pöördetüür/sabaratas) ning 4x HXT 900 (kaldtüürid ja tagatiivad)
Akud: Zippy/Turnigy 3S 20C 2200mAh and 3000mAh LiPod
Propeller: APC-E 13x4 (tõenäoliselt vahetan väiksema vastu)
Esmalennu kaal: 1170g
Mõõtmised vattmeetriga kasutades pooltühja 3000mAh akut (ei viitsinud selle jaoks täis laadida):
I= 39,45A
Umin= 10,15V
N= 400,4W
Suure voolutugevuse tõttu tahan propelleri väiksema vastu välja vahetada. Regulaator ja 2200mAh 20C aku on suht piiri peal.
Midagi väga erilist ma oma mudeli juures ümber ei ehitanud. Erinevalt esimestest toodetud eksemplaridest on minu omal kaasas alumiiniumist mootoriraam. Klassikalist „tuleseina” sellel mudelil ei ole, mootor koos raamiga kinnitatakse kruvidega kere küljes olevate plastosade külge. Mootori nurk pannakse paika kruvisüsteemiga ja see asi mulle ei meeldinud. Ma kruvisin raami lamedalt vastu plastikust detaile ja nurga seadekruvid sättisin ka „nullasendisse”. Mootori nurga panin paika raami ja jõuallika vahele asetatud seibidega. Sedasi üritasin ninaosa jäigemaks teha, sest teoorias on raami toetuspind suurem. Suurema jäikuse saavutamiseks liimisin plastikosade vahele ka 5mm balsast tala, nagu ühel pildil näha.
Balsast ja vineerist akukarbi otsustasin teha seepärast, et saaksin kasutada ja lihtsalt vahetada samu akusid, mida kasutan 1/12 õhuvõitluseski. Karp on piisavalt kõvasti kere sees kinni, et liimi poleks vajagi, aga kindluse mõttes siiski paari kohta natuke lisasin. Vajadusel saaksin karbi kere küljest kätte, näiteks kui tahan teiste mõõtmetega akusid panna vms.
Servode pesad tegin ka balsast ja vineerist. Kruvidega kinnitatud servosi on lihtsam eemaldada, kui liimitud. Metallist hammasratastega HS-82 servod valisin seepärast, et mul on neid sisepõlemismootoriga õhuvõitluse mudelite jaoks ostetud ja need peaks olema tavalistest HS-81`st vastupidavamad.
Sabaratta traadi kinnitasin vastava plastist detaili külge kiirliimi ja söögisoodaga. Soodat panin ohtralt, et see traadi ära kataks ja liimiga immutades kogu ühenduse tugevamaks muudaks.
Elaporist detailide liimimiseks kasutasin UHU Por`i ja tavalist tsüanoakrülaati (foam safe liimi ei soovitata elaporil kasutada).
Muus osas on mudel tehtud nii, nagu kasutusjuhendis kirjeldatud. Pukseerimise lisa pole veel lennukile kinnitanud. Esmalennu tegemise päeval oli kaasas neli 3000mAh akut ja 7 minutit vahelduva gaasiga lendu võttis aku mahtuvusest ca 60-70%.
Tulevikuplaanid antud mudeliga (järjekord pole kindel):
Pontoonid vee peal lennutamiseks
Suusad lume peal lennutamiseks
Plakati, lipu, vimpli jms vedamine
Purilennuki pukseerimine
Langevarjurite loopimine, „täpsuspommitamine” jms
Tossupadrunitega lennutamine
...
Multiplex FunCub
Olen käinud mudelit vahepeal lennutamas ja otsustasin heade lennuomaduste tõttu propelleri samaks jätta (13x4), aga regulaatori vahetasin võimsama HK 50A BlueSeries brushless vastu välja. Sarnaselt eelmisele on sellel regul kirjade järgi 4A SBEC, mis peaks olema piisav mudeli kuue servo jaoks. Eelmise nädalavahetuse lennutamisel lülitas 40A ESC mootorit paaril korral tõenäoliselt ülekoormuse tõttu välja. Mootor hakkas uuesti tööle alles pärast aku juhtmete lahti- ja kinniühendamist. Vähemalt sai sundmaandumisi harjutatud, mudel jäi terveks. Tegin vattmeetriga uue katse seekord laetud 3000mAh akuga ja amprid ning võimsus jäid sisuliselt samaks. Lipo hoiab pinget paremini, kui algul arvasin. Ehk siis peaks saama 2200mAh akusid sama propiga edukalt kasutada.
Tänased lennud sujusid viperusteta, ainult külgtuulega maandumisi peaks veidi harjutama (tuul oli ca 4-8m/s).
Ma ei saanud ometi teha välimuselt samasugust lennukit nagu cuprumil , seepärast lõikasin tehasepoolseid kleepse natuke teistsuguseks ja meisterdsin lisaks ise mõned kleepsud. Kasutasin vanu MS Paint ja Word (2003) programme. Mustvalged printisin koduse laserprinteriga ja värvilised lasin kontoritarvete poes välja printida läbipaistvale, matile, A4 suuruses kilele. Lisasin juurde natuke Eestipärast.
Originaal päris lennuki logo:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/d ... B_Logo.jpg
Minu versioon:
Mudeli „nimeks” otsustasin panna Kivi Proppi, sest mõned kasutajad on pärast raskemat maandumist propelleriga natuke maad kaevanud. Lisaks võib tasakaalust väljas olev suur prop või kõver mootori võll viia üpris vaatemänguliste tulemusteni. Olen kuulnud päris lennukite piloote seda fraasi kasutamas hea õnne soovina, nagu kivi kotti vms. Äkki toob mulle õnne.
Noseart:
Nagu ikka, rohkem pilte siin:
https://picasaweb.google.com/1048798391 ... lexFunCub#
Tänased lennud sujusid viperusteta, ainult külgtuulega maandumisi peaks veidi harjutama (tuul oli ca 4-8m/s).
Ma ei saanud ometi teha välimuselt samasugust lennukit nagu cuprumil , seepärast lõikasin tehasepoolseid kleepse natuke teistsuguseks ja meisterdsin lisaks ise mõned kleepsud. Kasutasin vanu MS Paint ja Word (2003) programme. Mustvalged printisin koduse laserprinteriga ja värvilised lasin kontoritarvete poes välja printida läbipaistvale, matile, A4 suuruses kilele. Lisasin juurde natuke Eestipärast.
Originaal päris lennuki logo:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/d ... B_Logo.jpg
Minu versioon:
Mudeli „nimeks” otsustasin panna Kivi Proppi, sest mõned kasutajad on pärast raskemat maandumist propelleriga natuke maad kaevanud. Lisaks võib tasakaalust väljas olev suur prop või kõver mootori võll viia üpris vaatemänguliste tulemusteni. Olen kuulnud päris lennukite piloote seda fraasi kasutamas hea õnne soovina, nagu kivi kotti vms. Äkki toob mulle õnne.
Noseart:
Nagu ikka, rohkem pilte siin:
https://picasaweb.google.com/1048798391 ... lexFunCub#
Natuke lisainfot oma hetke lemmikmudelist:
Praeguseks olen lennukiga teinud 36 lendu ja kogunud juurde ca 280min lennuaega. 3S 3000mAh akudel valisin viimati lennuajaks 10min ja 2200mAh akudel 8min. Rahulikul lennutamisel (sekka mõned vertikaalsed manöövrid) kulus akude mahutavusest ca 65%. On olnud mõned ebaõnnestunumad maandumised, kus mudel on veeremise lõpetanud rattad ülespoole asendis või propeller on käinud vastu maad. Õnneks on kõik jäänud terveks ja vibratsiooniga pole mul siiani mingeid probleeme olnud.
Paar videot:
FunCubi eelkäija ehk modifitseeritud EasyCub: https://www.youtube.com/watch?v=L0JyuTQZ0WQ
Omapärane FunCubi tuuning: https://www.youtube.com/watch?v=6sLUUHJtzSA
Praeguseks olen lennukiga teinud 36 lendu ja kogunud juurde ca 280min lennuaega. 3S 3000mAh akudel valisin viimati lennuajaks 10min ja 2200mAh akudel 8min. Rahulikul lennutamisel (sekka mõned vertikaalsed manöövrid) kulus akude mahutavusest ca 65%. On olnud mõned ebaõnnestunumad maandumised, kus mudel on veeremise lõpetanud rattad ülespoole asendis või propeller on käinud vastu maad. Õnneks on kõik jäänud terveks ja vibratsiooniga pole mul siiani mingeid probleeme olnud.
Paar videot:
FunCubi eelkäija ehk modifitseeritud EasyCub: https://www.youtube.com/watch?v=L0JyuTQZ0WQ
Omapärane FunCubi tuuning: https://www.youtube.com/watch?v=6sLUUHJtzSA
Konkreetsemalt siit: http://www.kristallkotkas.ee/, aga mälupulgalt printimise võimalus peaks olema praktiliselt kõigis paljundusega tegelevates ettevõtetes. Seal kasutati laserprinterit ja ma ei oska öelda kas tindiprinter annaks parema või halvema tulemuse.martc wrote:värvilised lasin kontoritarvete poes välja printida läbipaistvale, matile, A4 suuruses kilele.
Lahe .millises poes
Värvilised laserprinterid pole ju nii haruldased, A4 kleepsukilet on ka kontoritarvete poes müügil. Ainult fantaasia on piiriks, meesmartc wrote:värvilised lasin kontoritarvete poes välja printida läbipaistvale, matile, A4 suuruses kilele.
Lahe .millises poes
TZ Frenzy V2 .50, Trex600N, GAUI Hurricane 550, HK500CMT TT, HK450V2, Trex250, HK250GT FBL, NE Solo Pro 100&125 3D, WLToys V977
GWS Mini-Dragonfly, Esky Lama V3, Nine Eagles Solo Pro II &Free Spirit
GWS Mini-Dragonfly, Esky Lama V3, Nine Eagles Solo Pro II &Free Spirit
Aa võta üks laserprinteriga trükitud kuvaheidiku lüümik (grafoprojektori kile) ja jäta õue vedelema, siis saad kindlasti teadamartc wrote: aga kui kõvast pilt sellisel kilel kinni on vihm peseb maha
TZ Frenzy V2 .50, Trex600N, GAUI Hurricane 550, HK500CMT TT, HK450V2, Trex250, HK250GT FBL, NE Solo Pro 100&125 3D, WLToys V977
GWS Mini-Dragonfly, Esky Lama V3, Nine Eagles Solo Pro II &Free Spirit
GWS Mini-Dragonfly, Esky Lama V3, Nine Eagles Solo Pro II &Free Spirit
Pole eriti halbades tingimustes lennutanud, seega ei oska vihmale vastupidavust kommenteerida. UV-kiirgus võib ka halvasti mõjuda. Ilmastikukindlat kleepsukilet peaks ka saada olema, aga see tõenäoliselt kaalub rohkem. Õhuvõitluse elektrikatele olen samast kilest tähiseid ja markeeringuid teinud ja olen senini rahule jäänud.
Last edited by tikka on Tue Apr 21, 2015 20:18, edited 1 time in total.
Re: Multiplex FunCub
Millal ikka lume peal mudelit proovida kui talvel. Suuskade asemel olid siiski pontoonid. Paari lennu klippide kogumi video:tikka wrote:...
Tulevikuplaanid antud mudeliga (järjekord pole kindel):
Pontoonid vee peal lennutamiseks
Suusad lume peal lennutamiseks
...
https://www.youtube.com/watch?v=h16NzA4cbGg
Maandumisel oli aku täiesti külm, talviseks lennutamiseks peaks vist jahutust vähendama.