Mayflower
Mayflower
Tere kõik see pere!
Sai mööda netiavarusi ringi kolatud ja otsitud kodumaiseid mudelismi foorumeid ning ikka ja jälle sattus see sama "pistik" mu teele ette. Küll paljuski motoriseeritud mudelitega tegelevaid inimesi siin, kuid eeldan, et tegeleb ka muidu laevamudelismi vastu huvi tundvaid inimesi. Seega lõin konto ja mõtlesin natuke sügavamale teemasse süveneda.
Nimelt, kuna suvel rohkem vaba aega ja kerge huvi ka selliste asjade vastu, siis otsustasin ise miskist nikerdama hakata. Päris piltide järgi küll mitte, aga mingid algelised joonised sai siiski ette võetud. Mayflower I. Piisavalt laheda välimusega ja kummalise ajalooga 1620 aastast pärit kaubalaev, kui nii võib öelda. Mudelina pole väga keeruline kah. Kõikvõimalikke nikerdusi ja dekoratsioone minimaalselt.
Järgnevalt siis pildimaterjali ja natuke kirjeldusi oma tööst. Igal juhul ootan ideesid ja arvamusi. Sest ikkagi tegu mu esimese laevamudeliga
Tulemus peaks olema siis midagi sellist, kuigi mõned asjad kuidagi erinevad paljude teiste joonistuste ja maalide peal, rääkimata siis Mayflower II'ga võrreldes. Aga eks ma püüan leida selle kuldse kesktee ja püsida võimalikult originaali lähedal.
Kõike paremat,
Orav
Sai mööda netiavarusi ringi kolatud ja otsitud kodumaiseid mudelismi foorumeid ning ikka ja jälle sattus see sama "pistik" mu teele ette. Küll paljuski motoriseeritud mudelitega tegelevaid inimesi siin, kuid eeldan, et tegeleb ka muidu laevamudelismi vastu huvi tundvaid inimesi. Seega lõin konto ja mõtlesin natuke sügavamale teemasse süveneda.
Nimelt, kuna suvel rohkem vaba aega ja kerge huvi ka selliste asjade vastu, siis otsustasin ise miskist nikerdama hakata. Päris piltide järgi küll mitte, aga mingid algelised joonised sai siiski ette võetud. Mayflower I. Piisavalt laheda välimusega ja kummalise ajalooga 1620 aastast pärit kaubalaev, kui nii võib öelda. Mudelina pole väga keeruline kah. Kõikvõimalikke nikerdusi ja dekoratsioone minimaalselt.
Järgnevalt siis pildimaterjali ja natuke kirjeldusi oma tööst. Igal juhul ootan ideesid ja arvamusi. Sest ikkagi tegu mu esimese laevamudeliga
Tulemus peaks olema siis midagi sellist, kuigi mõned asjad kuidagi erinevad paljude teiste joonistuste ja maalide peal, rääkimata siis Mayflower II'ga võrreldes. Aga eks ma püüan leida selle kuldse kesktee ja püsida võimalikult originaali lähedal.
Kõike paremat,
Orav
Alustuseks sai "raamistik" välja saetud. Vedeles vana vineeri, mis polnud küll just kõige sirgem ja lamedam, kuid mingi nurga alt sai päris lamedaid tükke välja saetud. Miinuseks muidugi see, et tegu suht paksu vineeriga. Koguni 6mm paksune. Töötlemist rohkem, kui vaja. Ainuke eelis see, et külgmisi detaile hea kinnitada. Väike auk ette ja nael sisse. Muud ei midagi. Puhtalt endale lisakoormuse tekitamine.
Joonistasin ja mugandasin arvutis detailid valmis, printisin välja, märkisin vineerile ja tikksaega kallale.
Kui jupid valmis, siis viiliga mõned lihvimised, PVA liim vahele ja kuivama.
Peale kuivamist jälle viil kätte ja pikki suunas lihvimine. Eks esines ikka väikeseid nihkeid.
Siin peabki mainima, et vineer on saadanast. Liiga tugev, et töödelda. Võttis higimulli otsa ette. Aga mis teha. Ei olnud ju mahti õhemat sorti puitu kuskilt otsida. Ja ega ei osanudki kuskilt osta.
Joonistasin ja mugandasin arvutis detailid valmis, printisin välja, märkisin vineerile ja tikksaega kallale.
Kui jupid valmis, siis viiliga mõned lihvimised, PVA liim vahele ja kuivama.
Peale kuivamist jälle viil kätte ja pikki suunas lihvimine. Eks esines ikka väikeseid nihkeid.
Siin peabki mainima, et vineer on saadanast. Liiga tugev, et töödelda. Võttis higimulli otsa ette. Aga mis teha. Ei olnud ju mahti õhemat sorti puitu kuskilt otsida. Ja ega ei osanudki kuskilt osta.
Korra käis mõte peast läbi, et alustaks uuesti. Lõpetaks vineeriga jamamise ära ning alustaks uuesti puhta puiduga. Aga põhimõtteliselt ei viitsinud. Seda tolmutamist oli niigi juba piisavalt. Terve elamine nagu töökoda
Saagisin aga juppe juurde. Laeva raamistiku tagumised detailid kah. Püüdsin see kord "väga" mõõdus püsida, et oleks vähem lihvimist.
Kui detailid saetud, siis liimipotsik jälle välja ja plötserdama.
Ei pääsenud ka see kord külgede lihvimisest, kuna eest taha ulatuv raamdetail on õrnalt kaheksas. Õnneks märkasin seda enne ristdetailide välja lõikamist ning sai tehtud nad kerge reserviga.
Kui konstruktsioon oli ära kuivanud, sai laevateki plaadid välja lõigutud ja osaliselt külge pandud.
Saagisin aga juppe juurde. Laeva raamistiku tagumised detailid kah. Püüdsin see kord "väga" mõõdus püsida, et oleks vähem lihvimist.
Kui detailid saetud, siis liimipotsik jälle välja ja plötserdama.
Ei pääsenud ka see kord külgede lihvimisest, kuna eest taha ulatuv raamdetail on õrnalt kaheksas. Õnneks märkasin seda enne ristdetailide välja lõikamist ning sai tehtud nad kerge reserviga.
Kui konstruktsioon oli ära kuivanud, sai laevateki plaadid välja lõigutud ja osaliselt külge pandud.
Kuna näpud juba sügelesid spooniga mässamise järgi, siis sai prooviks üks detail ka külge liimitud
Esmane tulemus sai selline. Alustuseks võis rahule jääda, kuid päris mitte. Jääb natuke liiga massiivse välimusega. Päris ribade haaval ka ei viitsinud liimima hakata. Järgnevatel piltidel leidsin endale sobiva lahenduse, kuidas naturaalsust lisada, aga sellest hiljem.
Peale ristplaatide või detailide nurkade õige kalde alla lihvimist sai mõned küljelauad ka pandud. Kuna käepärast oli ainult kolme kihilist vineeri, siis tuli üks kiht maha kakkuda, et saavutada paremat painduvust. Samuti oleks laeva laius muutunud ebasobivaks. Siin pidingi arvestama sellega, et nagu nii läheb kogu laev üle spooniga, mille paksus on orienteeruvalt 0,6 - 0,8mm.
Ülemist külge oli lihtsam teha ühes tükis. Sujuv painduvus ja vormi hoidmine parem. Aga jällegi pidi ühe kihi vineerilt eemaldama. Paras nokitsemine
Kinnitamine polnud keeruline. Paindus ilusti nii pikki, kui ka risti pidi. Välja arvata muidugi esiotsa paine. See oli liiga suure nurga all ja vineer lihtsalt kuivalt murdus. Seega saigi tehtud paar julma murret, et külg istuks tervikuna paigas. Nagu nii pean lihvima küljed ühtlaseks, seega pole nendel murretel mingit määravat omadust.
Laevateki esimene kate. Siin siis ongi minu poolne laudade immiteerimine. Sisuliselt terava nikerdamise noaga risti pidi kraabitud sooned, mis õrnalt spoonist tumedama pliiatsiga esile toodud. Võimalik, et siin pildil tundub kuidagi väga tume ja silma kriipiv, aga kaugemalt vaadates pole see kontrast nii tugev.
Sai ka mõndadesse keerulisematesse ja kitsamatesse kohtadesse spoon ära liimitud. Hiljem, kui laeva teine külg ka lisada, siis natuke halb ligi pääseda.
Kui juba ees otsas tegemiseks läks, siis ei saanud ka uksest kõrvale hoiduda. Uksel samuti sooned peale graveeritud/kraabitud.
Kas see uksenupp just sobib siia, aga alustuseks käib küll. Kui kunagi tuleb tuju, siis vahetan välja. Otseselt pole leidnud kah mingit pildimaterjali, milline see nupp seal olema peaks.
Siin siis üks lähivõte laevatekist, kus paremas servas lihtsalt kraabitud sooned ja paremas servas toonitud sooned.
Lõpuks ka laevateki spoon peale kleebitud. Enne liimimist pidin ka mõned tõuked liivapaberiga tegema, kuna eest vaates peab tekk olema kumer ja külelt vaates peab olema nõgusalt kaarjas. Aga ühes kohas tundus olevat muhk, mis häiris silma
Lõpuks sai ka teine külg kinnitatud. Võis üsnagi rahule jääda, kuna viilimist ja lihvimist oli vähem, kui teise poolega. Nüüd pole muud, kui liivapaber/viil kätte ja naelapäid maha lihvima ning kumerusi ühtlustama.
Rohkem pildimaterjali hetkel pole. Loodame, et õhtuks saan küljed lihvitud ning mõned spooni ribadki liimitud. Elame näeme
jätkub...
Peale viilimist ja lihvimist said detailide servad kumeraks ja oma vahel kokku sobivaks. Teravad nurgad ja murdumised muutusid sujuvateks.
Ei suurt muud midagi, kui spooni tükk keskelt kinni liimitud ja järjest edasi liimima. Nii ette suunas, kui taha poole. Suhteliselt aega nõudev tegevus, kuna konkreetne spoon võrdlemisi rabe.
Lõpuks saigi selle külje ülemine osa kaetud. Nokitsemist jagus. Eeldasin, et läheb kiiremini, aga tegelikkuses ei läinud.
Terves ulatuses näeb asi välja sellisena.
Pole veel suutnud otsust langetada, kas teha ka mingit sorti triibud peale nagu laevatekil sai tehtud. Natuke raske saab olema, kuna puidumuster liiga kontastne ja ei liigu just kaarjalt nagu võiks. Võimalik, et ei tee midagi, kuna neid külgi hakkavad katma nagu nii mitmed detailid, siis järsku jääb see kõige viimaseks. Vot ei teagi
Vau, on see alles uhke! Meenutab natuke mu venna tegemisi - ta kah suur laevamudelite fänn. Kooliajal ehitas samasuure laeva nii, et plangud olid tikkudest (väävel võeti enne maha ja mina sain oma elektroonikavidinate jaoks hulganisti tikutopse) !
Kas laev saab olema kapis või hakkab ka ujuma? Kaugjuhitav ?
Kas laev saab olema kapis või hakkab ka ujuma? Kaugjuhitav ?
Pole midagi paremat halvast ilmast !
Tänud meeldivate kommentaaride eest. Ei, laev hakkab seisma riiulil. Elame näeme, kas ja kui kiiresti see valmis saab. Mine tea, mis tuleviku plaanid on. Järsku järgmine või üle järgmine hakkab ka vees liikuma. Enne vaja natuke nikerdamise kogemusi saada. Ikkagi esimene "projekt" selles valdkonnas
Lisan siia veel mõned hilisõhtused pildid pedantlusest
Kuna paratamatult murduvad väga pisikesed nurgad sellest rabedast spoonist ära, siis peab need nähtavad kohad asendama uutega. Sellised väikesed tükid saavad asendatud kiirliimiga, mis paganama hästi imbuvad liimist läbi ja jäävad läikivad. Esmalt tundus väga silma riivav, kuid nagu nii läheb laev laki kihi alla, seega ei tohiks lõpptulemus hull olla.
Parandatud koht polegi kõige hullem. Arvestades veel seda, et tegelikult peale purjede ja muu varustuse lisamist ei tohikski sinna näha olla
Teravad servad peab veel kergelt õhukese liivapaberiga üle käima. Mitte just igalt poolt, aga just selle mõttega, et ei jääks näha neid spooni servade liitekohti.
Lisan siia veel mõned hilisõhtused pildid pedantlusest
Kuna paratamatult murduvad väga pisikesed nurgad sellest rabedast spoonist ära, siis peab need nähtavad kohad asendama uutega. Sellised väikesed tükid saavad asendatud kiirliimiga, mis paganama hästi imbuvad liimist läbi ja jäävad läikivad. Esmalt tundus väga silma riivav, kuid nagu nii läheb laev laki kihi alla, seega ei tohiks lõpptulemus hull olla.
Parandatud koht polegi kõige hullem. Arvestades veel seda, et tegelikult peale purjede ja muu varustuse lisamist ei tohikski sinna näha olla
Teravad servad peab veel kergelt õhukese liivapaberiga üle käima. Mitte just igalt poolt, aga just selle mõttega, et ei jääks näha neid spooni servade liitekohti.
Kuna hommikul läks vara uni ära ja ei osanud peale kohvi joomise ning tubaka kimumise muud teha, siis otsustasin natuke peenemat nikerdamist proovida. Mitte polnud tahtmist laeva kerele alumisi laudu külge pookima hakata.
Sobrasin siis lauale kogunenud "rämpsu" sees ja otsisin välja sobiva vineerikihi ja spooni jäägid. Lõikasin vineeri mõõtu ja hakkasin spooni peale liimima. ( Tikutops siin lihtsalt selleks, et suurustest aru saada. Pole just lihtne sellist tööd teha, kui pole kõige peenemad näpud )
Samuti sai ka tikke kasutatud. Õigesse mõõtu, otsad ümaraks lõigutud/viilitud ja kandilisele osale spoon peale.
Natuke pusimist, mõned augud ja tiba liimi. Lõpuks sai selline jubin valmis. Ütleme, et kõige sirgem ja sümmeetrilisem just pole, aga õnneks on spoon piisavalt paks ja sügavate puidusoontega. Saab lihtsalt mõõtu viilida.
Laeva küljele ka nurga all augud sisse. Otsustasin ikkagi tappide (tikkude) kasuks, kuna tegu ikkagi võrglemisi ette jääva detailiga, siis parem on, kui asi vähe tugevamalt kinni.
Lõpuks kere külge proovides polegi asi nii hull, kui alguses tundus.
Jällegi pean rõhuma lakile, mis ühtlustab detaile ja täidab mingil määral nende vahelisi pragusid.
Peakski millalgi hakkama vaikselt lakile mõtlema. Pole õrna aimugi, mis tüüpi lakki kasutada. Kas päris tavalist puidulakki, mida müüakse igas ehitusmaterjalide poes või mingit vähe spetsiaalsemat mööblilakki. Ja kas neil ongi mingit vahet
Sobrasin siis lauale kogunenud "rämpsu" sees ja otsisin välja sobiva vineerikihi ja spooni jäägid. Lõikasin vineeri mõõtu ja hakkasin spooni peale liimima. ( Tikutops siin lihtsalt selleks, et suurustest aru saada. Pole just lihtne sellist tööd teha, kui pole kõige peenemad näpud )
Samuti sai ka tikke kasutatud. Õigesse mõõtu, otsad ümaraks lõigutud/viilitud ja kandilisele osale spoon peale.
Natuke pusimist, mõned augud ja tiba liimi. Lõpuks sai selline jubin valmis. Ütleme, et kõige sirgem ja sümmeetrilisem just pole, aga õnneks on spoon piisavalt paks ja sügavate puidusoontega. Saab lihtsalt mõõtu viilida.
Laeva küljele ka nurga all augud sisse. Otsustasin ikkagi tappide (tikkude) kasuks, kuna tegu ikkagi võrglemisi ette jääva detailiga, siis parem on, kui asi vähe tugevamalt kinni.
Lõpuks kere külge proovides polegi asi nii hull, kui alguses tundus.
Jällegi pean rõhuma lakile, mis ühtlustab detaile ja täidab mingil määral nende vahelisi pragusid.
Peakski millalgi hakkama vaikselt lakile mõtlema. Pole õrna aimugi, mis tüüpi lakki kasutada. Kas päris tavalist puidulakki, mida müüakse igas ehitusmaterjalide poes või mingit vähe spetsiaalsemat mööblilakki. Ja kas neil ongi mingit vahet
Tänud! Veel selline küsimus. Kas on ka mingit sorti toonivaid õlisid/lakke/peitse? Selles mõttes, et laevatekk on praegu natuke punakas/pruun, aga oleks vaja saada seda tiba heledamaks. Toonilt midagi praeguse värvi ja heleda kasepuu vahele. Või segada kokku midagi. Samas ei tohiks see värvus ka roosaks minna. Keeruline seletada. Kas võiks olla mingeid selliseid lahendusi või võimalusi?chrysler wrote:Peab mainima, et suurepärane ettevõtmine. Edu! Olles ise mingi aeg mööbliga tegelenud, siis pakuks laki alternatiiviks naturaalset linaõli. Jätab natuke tumedama tooni, imbub hästi spooni sisse, ei jää pärast läikima. Omal kodus tegin sellega üle nat. puidust uksed ja trepipiirded.
Parimat Jaanus
Põhimõtteliselt saaksin proovida. Mul veel mõned üleliigsed spooni tükid alles.
Üldiselt sain küllaltki täpselt aru, mida Sa silmas pead. Minuteada tumedat saab heledamaks ainult värvimise teel. See järgnev jutt on puhtalt minu oma teooria, aga äkki saab kuidagi Pinotexiga. Neid on ka erinevaid toone, mingi kollane näiteks. Kannad peale ja pühid suht-kohe lapiga ära, et palju sisse ei imbu.(niimoodi toonisime heledat spooni, kui tulemus pidi saama ,,kulunud vana,,. Eks ta vast rohkem katsetamise värk edasi ole.
Parimat Jaanus.
Parimat Jaanus.
No selge. Korra käis veel mõte peast läbi, kui lisada näiteks kriidipulbrit sisse. Eks ma katsetan Pinotexiga kunagi miski jupi peal.chrysler wrote:Üldiselt sain küllaltki täpselt aru, mida Sa silmas pead. Minuteada tumedat saab heledamaks ainult värvimise teel. See järgnev jutt on puhtalt minu oma teooria, aga äkki saab kuidagi Pinotexiga. Neid on ka erinevaid toone, mingi kollane näiteks. Kannad peale ja pühid suht-kohe lapiga ära, et palju sisse ei imbu.(niimoodi toonisime heledat spooni, kui tulemus pidi saama ,,kulunud vana,,. Eks ta vast rohkem katsetamise värk edasi ole.
Parimat Jaanus.
Kahuriavad said välja saetud.
Veel üks piire. Kui arvestada aega, mis kõikide selliste pidikeste detailide peale kulub, siis ei oleks seda enne laeva ehitust küll uskunud.
Lõpuks sein kaetud, püst-trepid püsti, uks ees ja piire paigas. Siin muidugi märkasin ka oma esimest möödalaskmist. Nimelt seinal jookseb puidusoon horisontaalselt. Ei taibanud laudade immitatsiooni kah sinna luua. Aga kui lõpuks väga häirima hakkab, siis saab ukse ja treppide vahele püstiselt uued spooni tükid panna.