Mayflower

Arutelu kõikvõimalikest veesõidukites - paadid, kiirkaatrid, allveelaevad, jahid, purjekad, jet-skid jms
Post Reply
orav
Posts: 13
Joined: Mon Jul 18, 2011 9:55

Mayflower

Post by orav »

Tere kõik see pere! :)

Sai mööda netiavarusi ringi kolatud ja otsitud kodumaiseid mudelismi foorumeid ning ikka ja jälle sattus see sama "pistik" mu teele ette. Küll paljuski motoriseeritud mudelitega tegelevaid inimesi siin, kuid eeldan, et tegeleb ka muidu laevamudelismi vastu huvi tundvaid inimesi. Seega lõin konto ja mõtlesin natuke sügavamale teemasse süveneda.
Nimelt, kuna suvel rohkem vaba aega ja kerge huvi ka selliste asjade vastu, siis otsustasin ise miskist nikerdama hakata. Päris piltide järgi küll mitte, aga mingid algelised joonised sai siiski ette võetud. Mayflower I. Piisavalt laheda välimusega ja kummalise ajalooga 1620 aastast pärit kaubalaev, kui nii võib öelda. Mudelina pole väga keeruline kah. Kõikvõimalikke nikerdusi ja dekoratsioone minimaalselt.

Järgnevalt siis pildimaterjali ja natuke kirjeldusi oma tööst. Igal juhul ootan ideesid ja arvamusi. Sest ikkagi tegu mu esimese laevamudeliga 8)

Tulemus peaks olema siis midagi sellist, kuigi mõned asjad kuidagi erinevad paljude teiste joonistuste ja maalide peal, rääkimata siis Mayflower II'ga võrreldes. Aga eks ma püüan leida selle kuldse kesktee ja püsida võimalikult originaali lähedal.
Image

Kõike paremat,
Orav
orav
Posts: 13
Joined: Mon Jul 18, 2011 9:55

Post by orav »

Alustuseks sai "raamistik" välja saetud. Vedeles vana vineeri, mis polnud küll just kõige sirgem ja lamedam, kuid mingi nurga alt sai päris lamedaid tükke välja saetud. Miinuseks muidugi see, et tegu suht paksu vineeriga. Koguni 6mm paksune. Töötlemist rohkem, kui vaja. Ainuke eelis see, et külgmisi detaile hea kinnitada. Väike auk ette ja nael sisse. Muud ei midagi. Puhtalt endale lisakoormuse tekitamine.

Image
Joonistasin ja mugandasin arvutis detailid valmis, printisin välja, märkisin vineerile ja tikksaega kallale.

Image
Kui jupid valmis, siis viiliga mõned lihvimised, PVA liim vahele ja kuivama.

Image
Peale kuivamist jälle viil kätte ja pikki suunas lihvimine. Eks esines ikka väikeseid nihkeid.

Image
Siin peabki mainima, et vineer on saadanast. Liiga tugev, et töödelda. Võttis higimulli otsa ette. Aga mis teha. Ei olnud ju mahti õhemat sorti puitu kuskilt otsida. Ja ega ei osanudki kuskilt osta.
orav
Posts: 13
Joined: Mon Jul 18, 2011 9:55

Post by orav »

Korra käis mõte peast läbi, et alustaks uuesti. Lõpetaks vineeriga jamamise ära ning alustaks uuesti puhta puiduga. Aga põhimõtteliselt ei viitsinud. Seda tolmutamist oli niigi juba piisavalt. Terve elamine nagu töökoda :)

Image
Saagisin aga juppe juurde. Laeva raamistiku tagumised detailid kah. Püüdsin see kord "väga" mõõdus püsida, et oleks vähem lihvimist.

Image
Kui detailid saetud, siis liimipotsik jälle välja ja plötserdama.

Image
Ei pääsenud ka see kord külgede lihvimisest, kuna eest taha ulatuv raamdetail on õrnalt kaheksas. Õnneks märkasin seda enne ristdetailide välja lõikamist ning sai tehtud nad kerge reserviga.

Image
Kui konstruktsioon oli ära kuivanud, sai laevateki plaadid välja lõigutud ja osaliselt külge pandud.
orav
Posts: 13
Joined: Mon Jul 18, 2011 9:55

Post by orav »

Image
Kuna näpud juba sügelesid spooniga mässamise järgi, siis sai prooviks üks detail ka külge liimitud ;)

Image
Esmane tulemus sai selline. Alustuseks võis rahule jääda, kuid päris mitte. Jääb natuke liiga massiivse välimusega. Päris ribade haaval ka ei viitsinud liimima hakata. Järgnevatel piltidel leidsin endale sobiva lahenduse, kuidas naturaalsust lisada, aga sellest hiljem.

Image
Peale ristplaatide või detailide nurkade õige kalde alla lihvimist sai mõned küljelauad ka pandud. Kuna käepärast oli ainult kolme kihilist vineeri, siis tuli üks kiht maha kakkuda, et saavutada paremat painduvust. Samuti oleks laeva laius muutunud ebasobivaks. Siin pidingi arvestama sellega, et nagu nii läheb kogu laev üle spooniga, mille paksus on orienteeruvalt 0,6 - 0,8mm.

Image
Ülemist külge oli lihtsam teha ühes tükis. Sujuv painduvus ja vormi hoidmine parem. Aga jällegi pidi ühe kihi vineerilt eemaldama. Paras nokitsemine :)

Image
Kinnitamine polnud keeruline. Paindus ilusti nii pikki, kui ka risti pidi. Välja arvata muidugi esiotsa paine. See oli liiga suure nurga all ja vineer lihtsalt kuivalt murdus. Seega saigi tehtud paar julma murret, et külg istuks tervikuna paigas. Nagu nii pean lihvima küljed ühtlaseks, seega pole nendel murretel mingit määravat omadust.
orav
Posts: 13
Joined: Mon Jul 18, 2011 9:55

Post by orav »

Image
Laevateki esimene kate. Siin siis ongi minu poolne laudade immiteerimine. Sisuliselt terava nikerdamise noaga risti pidi kraabitud sooned, mis õrnalt spoonist tumedama pliiatsiga esile toodud. Võimalik, et siin pildil tundub kuidagi väga tume ja silma kriipiv, aga kaugemalt vaadates pole see kontrast nii tugev.

Image
Sai ka mõndadesse keerulisematesse ja kitsamatesse kohtadesse spoon ära liimitud. Hiljem, kui laeva teine külg ka lisada, siis natuke halb ligi pääseda.

Image
Kui juba ees otsas tegemiseks läks, siis ei saanud ka uksest kõrvale hoiduda. Uksel samuti sooned peale graveeritud/kraabitud.

Image
Kas see uksenupp just sobib siia, aga alustuseks käib küll. Kui kunagi tuleb tuju, siis vahetan välja. Otseselt pole leidnud kah mingit pildimaterjali, milline see nupp seal olema peaks.
orav
Posts: 13
Joined: Mon Jul 18, 2011 9:55

Post by orav »

Image
Siin siis üks lähivõte laevatekist, kus paremas servas lihtsalt kraabitud sooned ja paremas servas toonitud sooned.

Image
Lõpuks ka laevateki spoon peale kleebitud. Enne liimimist pidin ka mõned tõuked liivapaberiga tegema, kuna eest vaates peab tekk olema kumer ja külelt vaates peab olema nõgusalt kaarjas. Aga ühes kohas tundus olevat muhk, mis häiris silma :)

Image
Lõpuks sai ka teine külg kinnitatud. Võis üsnagi rahule jääda, kuna viilimist ja lihvimist oli vähem, kui teise poolega. Nüüd pole muud, kui liivapaber/viil kätte ja naelapäid maha lihvima ning kumerusi ühtlustama.

Rohkem pildimaterjali hetkel pole. Loodame, et õhtuks saan küljed lihvitud ning mõned spooni ribadki liimitud. Elame näeme :)

jätkub...
orav
Posts: 13
Joined: Mon Jul 18, 2011 9:55

Post by orav »

Image
Peale viilimist ja lihvimist said detailide servad kumeraks ja oma vahel kokku sobivaks. Teravad nurgad ja murdumised muutusid sujuvateks.

Image
Ei suurt muud midagi, kui spooni tükk keskelt kinni liimitud ja järjest edasi liimima. Nii ette suunas, kui taha poole. Suhteliselt aega nõudev tegevus, kuna konkreetne spoon võrdlemisi rabe.

Image
Lõpuks saigi selle külje ülemine osa kaetud. Nokitsemist jagus. Eeldasin, et läheb kiiremini, aga tegelikkuses ei läinud.

Image
Terves ulatuses näeb asi välja sellisena.

Pole veel suutnud otsust langetada, kas teha ka mingit sorti triibud peale nagu laevatekil sai tehtud. Natuke raske saab olema, kuna puidumuster liiga kontastne ja ei liigu just kaarjalt nagu võiks. Võimalik, et ei tee midagi, kuna neid külgi hakkavad katma nagu nii mitmed detailid, siis järsku jääb see kõige viimaseks. Vot ei teagi :)
User avatar
felch
Posts: 1462
Joined: Wed Apr 22, 2009 16:48
Location: Tallinn, Nõmme
Contact:

Post by felch »

Vau, on see alles uhke! Meenutab natuke mu venna tegemisi - ta kah suur laevamudelite fänn. Kooliajal ehitas samasuure laeva nii, et plangud olid tikkudest (väävel võeti enne maha ja mina sain oma elektroonikavidinate jaoks hulganisti tikutopse) !
Kas laev saab olema kapis või hakkab ka ujuma? Kaugjuhitav ?
Pole midagi paremat halvast ilmast !
User avatar
Ufonaut22
Posts: 310
Joined: Mon Aug 27, 2007 18:44

Post by Ufonaut22 »

Vahva ettevõtmine jah, mulgi tekkis küsimus, kas laev hakkab ka ujuma?
Tahaks juba lõpptulemust näha 8)
orav
Posts: 13
Joined: Mon Jul 18, 2011 9:55

Post by orav »

Tänud meeldivate kommentaaride eest. Ei, laev hakkab seisma riiulil. Elame näeme, kas ja kui kiiresti see valmis saab. Mine tea, mis tuleviku plaanid on. Järsku järgmine või üle järgmine hakkab ka vees liikuma. Enne vaja natuke nikerdamise kogemusi saada. Ikkagi esimene "projekt" selles valdkonnas :)

Lisan siia veel mõned hilisõhtused pildid pedantlusest :P

Image
Kuna paratamatult murduvad väga pisikesed nurgad sellest rabedast spoonist ära, siis peab need nähtavad kohad asendama uutega. Sellised väikesed tükid saavad asendatud kiirliimiga, mis paganama hästi imbuvad liimist läbi ja jäävad läikivad. Esmalt tundus väga silma riivav, kuid nagu nii läheb laev laki kihi alla, seega ei tohiks lõpptulemus hull olla.

Image
Parandatud koht polegi kõige hullem. Arvestades veel seda, et tegelikult peale purjede ja muu varustuse lisamist ei tohikski sinna näha olla :)

Image
Teravad servad peab veel kergelt õhukese liivapaberiga üle käima. Mitte just igalt poolt, aga just selle mõttega, et ei jääks näha neid spooni servade liitekohti.
orav
Posts: 13
Joined: Mon Jul 18, 2011 9:55

Post by orav »

Kuna hommikul läks vara uni ära ja ei osanud peale kohvi joomise ning tubaka kimumise muud teha, siis otsustasin natuke peenemat nikerdamist proovida. Mitte polnud tahtmist laeva kerele alumisi laudu külge pookima hakata.

Image
Sobrasin siis lauale kogunenud "rämpsu" sees ja otsisin välja sobiva vineerikihi ja spooni jäägid. Lõikasin vineeri mõõtu ja hakkasin spooni peale liimima. ( Tikutops siin lihtsalt selleks, et suurustest aru saada. Pole just lihtne sellist tööd teha, kui pole kõige peenemad näpud :) )

Image
Samuti sai ka tikke kasutatud. Õigesse mõõtu, otsad ümaraks lõigutud/viilitud ja kandilisele osale spoon peale.

Image
Natuke pusimist, mõned augud ja tiba liimi. Lõpuks sai selline jubin valmis. Ütleme, et kõige sirgem ja sümmeetrilisem just pole, aga õnneks on spoon piisavalt paks ja sügavate puidusoontega. Saab lihtsalt mõõtu viilida.

Image
Laeva küljele ka nurga all augud sisse. Otsustasin ikkagi tappide (tikkude) kasuks, kuna tegu ikkagi võrglemisi ette jääva detailiga, siis parem on, kui asi vähe tugevamalt kinni.

Image
Lõpuks kere külge proovides polegi asi nii hull, kui alguses tundus.

Image
Jällegi pean rõhuma lakile, mis ühtlustab detaile ja täidab mingil määral nende vahelisi pragusid.

Peakski millalgi hakkama vaikselt lakile mõtlema. Pole õrna aimugi, mis tüüpi lakki kasutada. Kas päris tavalist puidulakki, mida müüakse igas ehitusmaterjalide poes või mingit vähe spetsiaalsemat mööblilakki. Ja kas neil ongi mingit vahet :?
chrysler
Posts: 37
Joined: Fri Mar 19, 2010 17:42
Location: Lõuna Eesti

Post by chrysler »

Peab mainima, et suurepärane ettevõtmine. Edu! Olles ise mingi aeg mööbliga tegelenud, siis pakuks laki alternatiiviks naturaalset linaõli. Jätab natuke tumedama tooni, imbub hästi spooni sisse, ei jää pärast läikima. Omal kodus tegin sellega üle nat. puidust uksed ja trepipiirded.
Parimat Jaanus
orav
Posts: 13
Joined: Mon Jul 18, 2011 9:55

Post by orav »

chrysler wrote:Peab mainima, et suurepärane ettevõtmine. Edu! Olles ise mingi aeg mööbliga tegelenud, siis pakuks laki alternatiiviks naturaalset linaõli. Jätab natuke tumedama tooni, imbub hästi spooni sisse, ei jää pärast läikima. Omal kodus tegin sellega üle nat. puidust uksed ja trepipiirded.
Parimat Jaanus
Tänud! Veel selline küsimus. Kas on ka mingit sorti toonivaid õlisid/lakke/peitse? Selles mõttes, et laevatekk on praegu natuke punakas/pruun, aga oleks vaja saada seda tiba heledamaks. Toonilt midagi praeguse värvi ja heleda kasepuu vahele. Või segada kokku midagi. Samas ei tohiks see värvus ka roosaks minna. Keeruline seletada. Kas võiks olla mingeid selliseid lahendusi või võimalusi?
Põhimõtteliselt saaksin proovida. Mul veel mõned üleliigsed spooni tükid alles.
orav
Posts: 13
Joined: Mon Jul 18, 2011 9:55

Post by orav »

Image
Lõpuks sai ka teisele küljele spoon ära liimitud.

Image
Samuti teise poole servad ja siseküljed spooniga kaetud.

Image
Kõige rohkem aega nõudev töö. Pisikesed jubinad ja kergesti murduvad.

Image
Laevateki ääred saavad siis olema midagi sellised.

Image
Laevameister nõudis kah pildile saamist ;)
chrysler
Posts: 37
Joined: Fri Mar 19, 2010 17:42
Location: Lõuna Eesti

Post by chrysler »

Üldiselt sain küllaltki täpselt aru, mida Sa silmas pead. Minuteada tumedat saab heledamaks ainult värvimise teel. See järgnev jutt on puhtalt minu oma teooria, aga äkki saab kuidagi Pinotexiga. Neid on ka erinevaid toone, mingi kollane näiteks. Kannad peale ja pühid suht-kohe lapiga ära, et palju sisse ei imbu.(niimoodi toonisime heledat spooni, kui tulemus pidi saama ,,kulunud vana,,. Eks ta vast rohkem katsetamise värk edasi ole.
Parimat Jaanus.
orav
Posts: 13
Joined: Mon Jul 18, 2011 9:55

Post by orav »

chrysler wrote:Üldiselt sain küllaltki täpselt aru, mida Sa silmas pead. Minuteada tumedat saab heledamaks ainult värvimise teel. See järgnev jutt on puhtalt minu oma teooria, aga äkki saab kuidagi Pinotexiga. Neid on ka erinevaid toone, mingi kollane näiteks. Kannad peale ja pühid suht-kohe lapiga ära, et palju sisse ei imbu.(niimoodi toonisime heledat spooni, kui tulemus pidi saama ,,kulunud vana,,. Eks ta vast rohkem katsetamise värk edasi ole.
Parimat Jaanus.
No selge. Korra käis veel mõte peast läbi, kui lisada näiteks kriidipulbrit sisse. Eks ma katsetan Pinotexiga kunagi miski jupi peal.
ahti66
Posts: 7
Joined: Wed Jan 27, 2010 2:54

Post by ahti66 »

Heledamaks tegemisega on see jama, et siis kipub pind piimjaks minema ja puidu struktuur ei tule enam eriti esile,
selline kerge plastiku efekt tekib.
Mina soovitaks parem tavalise lakiga lakkida, praegu näeb liiga hea välja, et seda rikkuda.
orav
Posts: 13
Joined: Mon Jul 18, 2011 9:55

Post by orav »

Image
Kahuriavad said välja saetud.

Image
Veel üks piire. Kui arvestada aega, mis kõikide selliste pidikeste detailide peale kulub, siis ei oleks seda enne laeva ehitust küll uskunud.

Image
Lõpuks sein kaetud, püst-trepid püsti, uks ees ja piire paigas. Siin muidugi märkasin ka oma esimest möödalaskmist. Nimelt seinal jookseb puidusoon horisontaalselt. Ei taibanud laudade immitatsiooni kah sinna luua. Aga kui lõpuks väga häirima hakkab, siis saab ukse ja treppide vahele püstiselt uued spooni tükid panna.
Post Reply